Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door jeemka »

Weer goed bezig! Het behang dat je voor de muren gebruikt lijkt wel eindeloos.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door Adriaan »

Michel, jammer dat ik je foto's niet meer op mijn tablet kan zien.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door maarten »

@Adriaan: Je gebruikt waarschijnlijk Chrome op je tablet. Chrome blokkeert http-content op een https-webpagina, dit is een veiligheids-instelling die strenger staat dan bij andere browsers. Dit staat bijvoorbeeld hier beschreven.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door jeemka »

Met Firefox of Edge geen probleem. Maar die worden in de toekomst ook standaard strenger ingesteld.
Bij Chrome kan je instellen: Instellingen, Privacy en beveiliging, Onveilige content: Toestaan. Dan de pagina opnieuw laden met F5 en zie daar: Michiel's mooie plaatjes komen tevoorschijn.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door Adriaan »

Helaas, ik ga niets veranderen.
Het zei zo.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb vandaag lekker zitten schilderen:
Afbeelding

Nu ga ik de huizen zo verouderen

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het verouderen is nog gelukt gister avond.
Afbeelding

Nu moet ik nog 1 gebouw bouwen en nog 2 a 3 gebouwen schilderen en verder de modelbaan aankleden.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb een aantal gebouwtjes af of zo goed als af:
Afbeelding

Afbeelding
De foto's zijn door gebrek aan licht wat grauw, daardoor komt de groene kleur niet naar voren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bestrating heb ik in een grijze basis kleur geschilderd en de muren rond de remise geschilderd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit hoekje heeft nog een gebouwtje nodig dus daar moet ik nog iets voor bouwen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister heb ik toch maar vast de resterende verlichting aangesloten. Alleen voor de verlichting van de verkoop karren moest ik nieuwe leds bestellen. De witte werken niet op deze voeding en de 5 gele die ik over had heb ik opgeblazen. Daarna kon ik 3 gebouwen op hun plek plaatsen. Hierbij heb ik deels hete lijm gebruikt om ze vast te zetten en gelijk open ruimtes op te vullen. Daarna heb ik rond de kiosk nog een stenen muur geplaatst voor een terras. Deze heb ik net een laag verf met houtlijm gegeven als primer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door Adriaan »

Leuk man!
Ik zie je foto's weer.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door tv_man »

Dit ziet er heel goed gelukt uit en met de rijdende tram des te beter. Tramremises met de wisselstraten ervoor zijn gewoon mooi.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Die remise word helemaal leuk als de kerstmarkt daar af is en de bovenleiding hangt, dat word ook nog een uitdaging op het hele baantje.

Ik ben vandaag eerst bezig geweest de muur voor het terras rood te schilderen. Daarna ben ik op een stuk dicht gaan tegelen met karton om een stabiele onderbouw op hoogte voor het huis te hebben wat er op moet. Dan ga ik zo met het laatste huisje verder en de muur een wash geven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door tv_man »

Ben benieuwd naar de bovenleiding. Zelfbouw?

Van de kerstmarkt voor de remise moet ik denken aan een oude tram die omgebouwd is tot een klein cafétje. Ik ken er twee, dus er moeten ongetwijfeld heel wat zijn in de wereld.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja dat soort ombouw acties zijn er zat, ik kom ze in het Straßenbahn Magazin ook regelmatig tegen en heb zoiets zelf al op veel diorama's gebruikt.

De bovenleiding word uiteraard zelfbouw, deels vast op gehangen deels aan kabel die dan net als de trolley bovenleiding hier weer aan masten zijn opgehangen. Wat ik precies nodig heb weet ik nog niet maar gister op bahnen-wuppertal.de vast wat inspiratie opgedaan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister heb ik een nieuwe strooisel mix gemaakt voor een herfst/winter weide bestaande uit licht gele, bruine en groen/gele grasvezels, wat groen/geel strooisels en rode, oranje en gele strooisels die gevallen blad weergeven.
Afbeelding
Daarmee heb ik diverse stukken op het diorama behandeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op basis van deze foto heb ik een bovenleiding plan gemaakt.
Afbeelding

Ik heb gister avond een aantal bovenleidingsmasten gemaakt tot ik het zat was maar ik moet er nog een aantal bij maken.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb gister de bovenleidingsmasten geplaatst en daarna ben ik met de bovenleiding zelf begonnen. Dat heb ik vandaag afgemaakt en de masten hebben nu de eerste laag verf. Ik wil de masten een blauw/groene kleur geven die te zien is op een foto op bahnen-wuppertal.de.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik krijg steeds meer zin alles aan te kleden maar ik zie op tegen het aanbrengen van de sneeuw.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door FidOo »

Ha Michiel, ik kan ineens weer plaatjes zien van jouw op mn werk dus ff lekker door je topic heen gebladerd. Vind het er al erg gaaf uit zien.

Vroeg me nog wel af, je hebt voor de Remise de rails getekend op karton. Moet zeggen dat je dat erg strak heb gedaan, maar vroeg me af of je niet wat meer dieptewerking had kunnen krijgen als je ze ingesneden had of iets dergelijks waardoor je een soort railprofiel imiteert.

Daarnaast ben ik ook erg benieuwd naar je "sneeuw", heb ooit op een diorama geexperimenteerd met zowel die zooi uit een spuitbus als sneeuwpoeder van Noch. Ik vond het erg lastig om een realistisch effect te creëren.

Zie hier: viewtopic.php?f=14&t=5395&p=84964#p84964


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door tv_man »

Mooi man. Welke dikte (messingdraad?) heb je gebruikt voor de bovenleiding? En hoe heb je het solderen aangepakt? Eerst gesoldeerd en dan de masten en alles op hun plaats gezet of andersom?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb via een black fryday aanbied een SSL certificaat voor m'n website aangeschaft dus daardoor worden de foto's weer getoond. Ik vind nog steeds dat ik daarmee onnodig op kosten word gejaagd maar goed ben ik weer van dat gezeur af.

Ik heb de rails voor de remise met een bruine stift van 0,5mm op het papier met de bestrating getekend. Dit heb ik gedaan door eerst met een geodriekhoek kleine streepjes op 9mm uit elkaar te zetten en daarna daar een lijn overheen te tekenen. Dat zijn technieken die de meeste volwassenen vergeten zijn maar die we vroeger op de basis school gewoon leerde. Daarna heb ik het geheel afgesloten door er zo dun mogelijk dunne houtlijm( 2 delen lijm 1 deel water) overheen te kwasten.

De rail ligt in het echt zo strak in de bestrating dat die hoogte verschillen in miniatuur totaal niet meer zichtbaar zijn. Zou je die wel maken dan maak je ze net als we met veel andere dingen doen erg overdreven. Ik heb voor straat spoor in het verleden vele technieken geprobreed zoals eerst rails leggen en daar het wegdek omheen bouwen of de rails in de bestrating inkrassen maar ik vind dat altijd te rommelig en niet mooi worden. De techniek die ik nu gebruik werkt voor mij het beste en heb ik inmiddels op veel diorama's toegepast. Het lastigste is nog het verouderen van de bestrating. Dat moet heel licht om de inkt niet als nog uit te laten lopen maar ook door de houtlijm er onder 2x zo dun als normaal.

Sneeuw is iets waar ik tegen op zie maar ik kreeg 1,5 jaar terug van Jaap Vriend het advies alles met haarlak in te spuiten en er dan meel met een zeefje overheen te strooien. Dat zou je dan ook laag voor laag op moeten kunnen bouwen. Mijn ervaring is dat als Jaap Vriend dat zegt dat dan ook prima werkt mits je zijn technieken lichamelijk kan uitvoeren( dat lukt zowel mij als m'n moeder met bomen maken bijvoorbeeld deels niet). Het moet daarna wel heel goed schoon gemaakt worden want als meel in de motor van je trein of tram komt is het einde verhaal heb ik 25 jaar terug eens gemerkt( als kind( maar ook nu nog) probeer je wel eens dingen uit die achter af niet zo handig zijn). Als het mijn baantje was kwam er trouwens geen sneeuw op maarja m'n moeder wil er toch echt sneeuw op dus moet ik maar zien dat ik m'n grenzen verleg en het goed komt.

De bovenleiding maak ik van 0,7mm koperstaaf van sommerfeld( H@ns heeft dat inmiddels na bestellingen van mij ook op voorraad). Ook de uithangers van de masten heb ik daarmee gemaakt. Ik heb eerst de uithangers gebogen en die daarna aan de mast zelf gesoldeerd. Dat is omdat ik geen purine wilde gebruiken minder strak geworden als mogelijk is maar voordeel is dat ik niks hoef af te wassen en geen vieze zooi aan m'n handen krijg. Na het plaatsen van de masten die ik met een duimstok heb uitgemeten. De 2mm dikte van de duimstok moet tussen de rijdraad en de spoorstaaf blijven dan komt het op het schuitje van de panto goed uit. De rijdraad( stukken van 50cm) ben ik er in gaan schuiven en heb ik met een punt tangetje bij iedere uithangen een knik gegeven. Daarna het stuk er weer uit gehaald en met de draad boven de masten de knikken nog iets bij gebogen tot ze goed waren. Toen de draad weer onder de uithangers geschoven en met blokjes hout van 34mm op hoogte geklemd waarna ik ze vast kon solderen aan de uithangers. Tussen de blokjes hout schoof ik een tram mee om te controleren of de draad goed hing. Ik ziet de panto steeds 2mm voor het volgende soldeerdpunt staan om dat punt te solderen. Ik heb genoeg vertrouwen in mijn soldeervaardigheden om dat risico veilig te kunnen nemen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door shoven »

FidOo schreef: 10 dec 2020 08:59 ...Ha Michiel, ik kan ineens weer plaatjes zien van jouw op mn werk dus...
Moet je niet werken daar? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Forums bezoeken is als vervanging van of aanvulling op de rookpauze :mrgreen: 7(8)7 :Thumb

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door FidOo »

Niets aan toe te voegen Michiel hahaha


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door maarten »

neudalhausenstadbahn schreef: 10 dec 2020 14:25 Sneeuw is iets waar ik tegen op zie maar ik kreeg 1,5 jaar terug van Jaap Vriend het advies alles met haarlak in te spuiten en er dan meel met een zeefje overheen te strooien. Dat zou je dan ook laag voor laag op moeten kunnen bouwen. Mijn ervaring is dat als Jaap Vriend dat zegt dat dan ook prima werkt mits je zijn technieken lichamelijk kan uitvoeren( dat lukt zowel mij als m'n moeder met bomen maken bijvoorbeeld deels niet). Het moet daarna wel heel goed schoon gemaakt worden want als meel in de motor van je trein of tram komt is het einde verhaal heb ik 25 jaar terug eens gemerkt( als kind( maar ook nu nog) probeer je wel eens dingen uit die achter af niet zo handig zijn). Als het mijn baantje was kwam er trouwens geen sneeuw op maarja m'n moeder wil er toch echt sneeuw op dus moet ik maar zien dat ik m'n grenzen verleg en het goed komt.
Sneeuw uitbeelden is ook iets wat ik al heel lang wil maar nog niet naar tevredenheid heb kunnen maken. Ik heb wel eens met muurvuller geprutst maar vind dat achteraf ook niet ideaal. Je krijgt dan wel een dikke laag sneeuw maar het wordt toch wat te 'gekwast' zeg maar. Mijn volgende poging wordt wat lijkt op wat Jaap Vriend adviseert. Ik wil baksoda gebruiken en in plaatst van haarlak zit ik te denken aan blanke lak. Dit omdat haarlak plakkerig blijft en blanke lak niet. Daarnaast moet je blanke lak 'op kunnen ruimen' (rails schoon maken) met oplosmiddelen en van haarlak ben ik dat niet zo zeker. Ook zit ik te denken om rails en wissels af te plakken met tape. Voor het airbrushen en dergelijke heb je tape van een paar mm breed, dus elke railstaaf apart afplakken. Wel veel werk maar hopelijk kunnen er dan wel treintjes blijven rijden na de sneeuwstorm. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Haarlak kan je gewoon met water verwijderen, dat lijkt me vriendelijker als oplosmiddel.

Meel gaat met water een chemische reactie aan waardoor het een soort van lijmverbinding vormt. Daarmee heeft iemand die een sneeuwbaan gebouwd heeft die iets van 25 jaar terug in een RailMagazine stond ook z'n poppetjes vast gelijmd door ze gewoon met natte voeten in de meel te zetten. Ik heb dat nog niet geprobeerd maar meel lijmd met Uhu Plast en secondelijm ook prima.

Of het uitmaakt of je wit meel( bloem) of baksoda gebruikt weet ik niet maar ik heb nog een redelijk hoeveelheid modelbouw meel( lees is te oud om nog voor voeding te gebruiken) dus wat ik heb hoef ik niet te kopen.

Oohja, als haarlak plakkerig blijft heb je de verkeerde denk ik. De haarlak die ik gebruik blijft niet plakkerig. Zal als ik er mee bezig ga wel ff een foto maken. Een wijze les voor mij is tot nu toe koop niet de goedkoopste haarlak maar wat duurdere. Die ik heb kost 2,5 keer zoveel als die van de action maar blijft beter en geeft minder stank overlast.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Re1044
Berichten: 314
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee

Bericht door Re1044 »

Mooi sfeertje heb je tot nu toe neer gezet . Met blijvende belangstelling blijf ik je volgen .

Groet Alexander


Alex
Plaats reactie