Baan 365x90 'Crayenest'
Re: Starter: baan 300x90
Waarom geen dubbel spoor?
Middelste ovalen weg halen.
En achterin op de plaat een schaduw station.
mvg Ronald
Middelste ovalen weg halen.
En achterin op de plaat een schaduw station.
mvg Ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: Starter: baan 300x90
Hoi Jaap,
Nu ik het zo los neergelegd zie denk ik dat Ronald gelijk heeft.
(De binnenbanen ogen wat speelgoedbaan-achtig)
Dat geeft je meteen de gelegenheid om ruimere bogen te leggen.
Het station zou je ook nog iets schuin of in een boog kunnen maken.
groet,
Bert
Nu ik het zo los neergelegd zie denk ik dat Ronald gelijk heeft.
(De binnenbanen ogen wat speelgoedbaan-achtig)
Dat geeft je meteen de gelegenheid om ruimere bogen te leggen.
Het station zou je ook nog iets schuin of in een boog kunnen maken.
groet,
Bert
Re: Starter: baan 300x90
Ik ben nog aan het puzzelen. Ik heb nu een groot ovaal met dubbelspoor getekend. Rechtsboven loopt het spoor onder een stad door. als ik de stad 6 cm hoog maak zou ik voldoende lengte moeten hebben om het geel gekleurde spoor over de stad te laten lopen. Omdat het spoor onder de stad vlak langs de rand loopt zou ik met 6 cm voldoende hoogte moeten hebben om met de hand treinen die zijn ontspoort met de hand te bereiken. Deze vorm bevalt me al beter.
Nog suggesties? Dank voor het meedenken.
Groet,
Jaap
Nog suggesties? Dank voor het meedenken.
Groet,
Jaap
Re: Starter: baan 300x90
Probeer het eens uit, 6 cm is echt weinig om je hand doorheen te steken. Je hebt dan weinig tot geen bewegingsruimte om iets te grijpen/pakken..
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Starter: baan 300x90
hoi Jaap,
de stad rechtsboven behalve het gele spoor uitneembaar maken is een optie dan.
verder een leuke opzet.
ik mis alleen de industriesporen zoals in je eerdere plan nog.
wordt dat nog uitgewerkt?
groet,
Bert
de stad rechtsboven behalve het gele spoor uitneembaar maken is een optie dan.
verder een leuke opzet.
ik mis alleen de industriesporen zoals in je eerdere plan nog.
wordt dat nog uitgewerkt?
groet,
Bert
Re: Starter: baan 300x90
Hallo Maarten en Bert,
6 cm is inderdaad erg krap om iets te pakken of te corrigeren. Het idee van Bert om een stuk afneembaar te maken ga ik uitproberen.
Het industriespoor wil ik nog maken, maar ik moet eerst een goed beeld krijgen van de maten en de ruimte die resteert. Mijn volgende stap is het grote ovaal uit te leggen en dan de bovenstad het hoge spoor op de tafel uit te tekenen. Ik wil dan ook eens tekenen of ik nog ruimte heb voor een rivier met haven.
Ik vond een bouwpakket van de Drostefabriek in haarlem, mijn woonplaats. Dat model moet er natuurlijk bij.
Groet,
Jaap
6 cm is inderdaad erg krap om iets te pakken of te corrigeren. Het idee van Bert om een stuk afneembaar te maken ga ik uitproberen.
Het industriespoor wil ik nog maken, maar ik moet eerst een goed beeld krijgen van de maten en de ruimte die resteert. Mijn volgende stap is het grote ovaal uit te leggen en dan de bovenstad het hoge spoor op de tafel uit te tekenen. Ik wil dan ook eens tekenen of ik nog ruimte heb voor een rivier met haven.
Ik vond een bouwpakket van de Drostefabriek in haarlem, mijn woonplaats. Dat model moet er natuurlijk bij.
Groet,
Jaap
Re: Starter: baan 300x90
Zou persoonlijk het station vooraan wat langer maken.
Nu kunnen er maar hele korte treintjes staan.
mvg ronald
Nu kunnen er maar hele korte treintjes staan.
mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2
Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Re: Starter: baan 300x90
Het station heb ik iets langer gemaakt.
Vraag: hoeveel ruimte moet ik aanhouden tussen de sporen om een perron te kunnen maken? Ik heb nu maar 2,5 cm tussen de sporen.
Groet,
Jaap
Vraag: hoeveel ruimte moet ik aanhouden tussen de sporen om een perron te kunnen maken? Ik heb nu maar 2,5 cm tussen de sporen.
Groet,
Jaap
Re: Starter: baan 300x90
Jaap,
Dit is afhankelijk van welke perrons je gebruikt.
Ik heb perrons van Markenburg en die zijn 30 mm breed, mijn breedste loc (BR82) is 23 mm, breedste wagon is 22 mm, dus zou gaan voor 54 mm HOH.
Dit is afhankelijk van welke perrons je gebruikt.
Ik heb perrons van Markenburg en die zijn 30 mm breed, mijn breedste loc (BR82) is 23 mm, breedste wagon is 22 mm, dus zou gaan voor 54 mm HOH.
Re: Starter: baan 300x90
Op een recht stationsspoor is meestal 12mm vanaf hart spoor tot zijkant perron voldoende.
Het is dus raadzaam om voor het leggen van het spoor het type perron te weten.
Zoals Ben al aangaf bij een perronbreedte van 30mm kom je h.o.h. op 54mm uit.
Verder zijn er de nem-normbladen met alle maten en afstanden.
Bij n-project.org vind je deze bladen bijvoorbeeld.
groet,
Bert
Het is dus raadzaam om voor het leggen van het spoor het type perron te weten.
Zoals Ben al aangaf bij een perronbreedte van 30mm kom je h.o.h. op 54mm uit.
Verder zijn er de nem-normbladen met alle maten en afstanden.
Bij n-project.org vind je deze bladen bijvoorbeeld.
groet,
Bert
Re: Starter: baan 300x90
Werk in uitvoering. Ik heb de grote ovaal gelegd. Achterop de tafel gaat het spoor 2 cm omhoog. Een leerzame ervaring om dat zo te maken dat het spoor gelijkmatig omhoog en omlaag gaat. In de spoordijk komt een ophaalbrug. Ik heb ook maar eens om ervaring op te doen op de kort stuk beddingsteentjes gelegd tussen de naast de sporen en wat gras gezaaid. Het ziet er meteen indrukwekkend uit.
De volgende stap is een oprit te maken naar de "bovenstad". Om hert me makkelijk te maken kocht ik een oprit. Die gaat 4,5 omhoog over 95 cm lengte; een forse stijging, maar de treinen nemen de stijging moeiteloos.
Groet,
Jaap
De volgende stap is een oprit te maken naar de "bovenstad". Om hert me makkelijk te maken kocht ik een oprit. Die gaat 4,5 omhoog over 95 cm lengte; een forse stijging, maar de treinen nemen de stijging moeiteloos.
Groet,
Jaap
Re: Starter: baan 300x90
hoi Jaap,
idd een steile helling van 4,7%.
ik zou naar max.3% gaan als het kan,want dit gaat het treinverkeer beperken op de duur.
verder oogt het wel goed.
groet,
Bert
idd een steile helling van 4,7%.
ik zou naar max.3% gaan als het kan,want dit gaat het treinverkeer beperken op de duur.
verder oogt het wel goed.
groet,
Bert
Re: Starter: baan 300x90
Hallo Jaap,
ook al komen je treinen er wel tegen op, goed voor de motoren is het niet. En waarom zou je hem zo steil maken? Je hebt ruimte genoeg om de helling langer te maken en dus minder steil. Ja ok, dan moet je hem zelf maken ipv kant en klaar, maar dat heb je nu ook al gedeeltelijk gedaan. En zoveel werk is het nou ook weer niet...
Groet, Wim
ook al komen je treinen er wel tegen op, goed voor de motoren is het niet. En waarom zou je hem zo steil maken? Je hebt ruimte genoeg om de helling langer te maken en dus minder steil. Ja ok, dan moet je hem zelf maken ipv kant en klaar, maar dat heb je nu ook al gedeeltelijk gedaan. En zoveel werk is het nou ook weer niet...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Starter: baan 300x90
Ik ben weer een stukje verder. Het treinviaduct is in ruwbouw klaar. het is gemaakt van 3mm multiplex en daar bovenop 3mm foam. Aan de zijkanten komt een opstaand randje om een betonnen borstwering te suggereren. Ik aarzel nog over de afwerking: schilderen in een betonkleur of toch ballast toepassen. Die kolommen krijgen in ieder geval een betonkleur. Wat zouden jullie doen?
Van de oprit die ik kocht heb ik een stuk afgezaagd. Dat ging makkelijk. Het past nu beter.
Ik ben aan het testrijden. Bij twee wissels ontspoorde de treinen regelmatig. Met mijn vinger over de verbindingen merkte ik dat de rails niet goed aansloot. De rails losgemaakt en opnieuw gelegd. Rails leggen is nog niet zo simpel.
Groet,
Jaap
Van de oprit die ik kocht heb ik een stuk afgezaagd. Dat ging makkelijk. Het past nu beter.
Ik ben aan het testrijden. Bij twee wissels ontspoorde de treinen regelmatig. Met mijn vinger over de verbindingen merkte ik dat de rails niet goed aansloot. De rails losgemaakt en opnieuw gelegd. Rails leggen is nog niet zo simpel.
Groet,
Jaap
Re: Starter: baan 300x90
Hoi Jaap,
ziet er netjes uit.
ik zou in dit geval een betonnen bak suggereren met ballast.
hoe ga je de zijkanten maken?
3 mm om iets aan te bevestigen is niet veel.
optie is hoeklatjes er op te lijmen met 1 zijde omhoogstaand en 1 zijde tegen de biels.
de tussenruimte kun je dan vullen met ballast.
zo onstaat dan een bak die je grijs kunt maken.
groet,
Bert
ziet er netjes uit.
ik zou in dit geval een betonnen bak suggereren met ballast.
hoe ga je de zijkanten maken?
3 mm om iets aan te bevestigen is niet veel.
optie is hoeklatjes er op te lijmen met 1 zijde omhoogstaand en 1 zijde tegen de biels.
de tussenruimte kun je dan vullen met ballast.
zo onstaat dan een bak die je grijs kunt maken.
groet,
Bert
Re: Starter: baan 300x90
Hallo Bert,
Ik ga maar eens experimenteren met hout en styrodur voor de rand. Ik zal iets vullende lijm moeten gebruiken vanwege oneffenheden.
Groet,
Jaap
Ik ga maar eens experimenteren met hout en styrodur voor de rand. Ik zal iets vullende lijm moeten gebruiken vanwege oneffenheden.
Groet,
Jaap
Re: Starter: baan 300x90
Hallo Jaap,
Dat ziet er al netjes uit! Wat het viadukt betreft: het plankje multiplex lijkt redelijk breed. Misschien kun je er een smal latje (~5 mm breed) op lijmen ipv aan de zijkant. Dat is eenvoudiger te bevestigen. De naad kun je met wat vulmiddel afwerken. Daarna alles in de grijze betonkleur en de bak dan vullen met ballast.
Groet, Wim
Dat ziet er al netjes uit! Wat het viadukt betreft: het plankje multiplex lijkt redelijk breed. Misschien kun je er een smal latje (~5 mm breed) op lijmen ipv aan de zijkant. Dat is eenvoudiger te bevestigen. De naad kun je met wat vulmiddel afwerken. Daarna alles in de grijze betonkleur en de bak dan vullen met ballast.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Starter: baan 300x90
Ik heb wat geëxperimenteerd met de borstwering van het treinviaduct. Uiteindelijk heb ik het gemaakt van stroken schuim (ondervloer materiaal) gelijmd tegen de zijkant. Het zit stevig.
Met xps heb ik een muur en tunnelingang gemaakt. Leuk te zien hoe je met xps van alles maken kunt. Ik vind het er al fraai uitzien.
Ik denk dat ik nu de 'bovenstad" ga maken.
treinviaduct
Met xps heb ik een muur en tunnelingang gemaakt. Leuk te zien hoe je met xps van alles maken kunt. Ik vind het er al fraai uitzien.
Ik denk dat ik nu de 'bovenstad" ga maken.
treinviaduct
Re: Starter: baan 300x90
ziet er goed uit ,Jaap!
Het betonviaduct is ook mooi zo.
Ik heb zelf nog geen ervaring met xps maar ik ga dat ook maar eens uitproberen voor keermuren en tunnelingangen.
Is het een optie om je stationssporen iets langer te maken?
Een cm of 20 a 30 zou al meer mogelijkheden bieden.
Groet,
Bert
Het betonviaduct is ook mooi zo.
Ik heb zelf nog geen ervaring met xps maar ik ga dat ook maar eens uitproberen voor keermuren en tunnelingangen.
Is het een optie om je stationssporen iets langer te maken?
Een cm of 20 a 30 zou al meer mogelijkheden bieden.
Groet,
Bert
Re: Starter: baan 300x90
Dank voor het compliment Bert.
XPS is leuk om mee te werken. Je ziet het onder je handen ontstaan.
Je hebt me aan het denken gezet over de stationssporen. Ze zouden inderdaad wat langer moeten. Nu nog puzzelen hoe dat te doen.
Groet,
Jaap
XPS is leuk om mee te werken. Je ziet het onder je handen ontstaan.
Je hebt me aan het denken gezet over de stationssporen. Ze zouden inderdaad wat langer moeten. Nu nog puzzelen hoe dat te doen.
Groet,
Jaap
Re: Starter: baan 300x90
De muur onder de bovenstad krijgt vorm. Ik heb eerst een fundament gemaakt van een blok xps van 50mm en vervolgens daarvoor de muur van 5mm xps
de fundering. daarop heb ik later deuren geschilderd.
De muur loopt mooi rond
De tunnelingang
Tegenslag hoort er ook bij. Ik kantte mijn Mac computer de router niet aan de praat krijgen. Daarvoor in een windows computer nodig. Een waarschuwing voor andere mac gebruikers heb ik in de digitale vraagbaak gezet
de fundering. daarop heb ik later deuren geschilderd.
De muur loopt mooi rond
De tunnelingang
Tegenslag hoort er ook bij. Ik kantte mijn Mac computer de router niet aan de praat krijgen. Daarvoor in een windows computer nodig. Een waarschuwing voor andere mac gebruikers heb ik in de digitale vraagbaak gezet
Re: Starter: baan 300x90
Ziet er niet gek uit. Zijn die stenen ingekrast in XPS? Netjes hoor.
Dingetje is altijd wel, hoe groot zijn die stenen als je ze omrekent naar 1:1 maatvoering?
Dingetje is altijd wel, hoe groot zijn die stenen als je ze omrekent naar 1:1 maatvoering?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Starter: baan 300x90
Formaat van de stenen was idd een punt van discussie. in overleg met de steenhouwer gekozen voor grote natuursteen blokken. Ik moest daarvoor wel de schoonheidscommissie van de gemeente omkopen.
Re: Starter: baan 300x90
Regelmatig werk ik een uurtje aan mijn baan. Ik had niet een goede plek voor allerlei klusjes. Op de baan zelf werken is niet zo handig. Ik heb daarom een werkblad gemaakt dat ik onder de tafel kan schuiven. Simpel met een paar ladegeleiders en wat multiplex dat ik nog had. Het werkt erg handig.
Ik ben ook begonnen met wisselaandrijvingen. het was handig geweest als ik dat eerder had aangepakt. Op een plek was het lastig de aandrijving in te passen. De aandrijvingen ga ik verzonken aanleggen; het kost wel extra werk maar het is veel fraaier. De aandrijvingen zullen op een digikeijs decoder worden aangesloten, maar zover ben ik nog niet. Electronica zijn nieuw voor mij; spannend.
Ik ben ook begonnen met wisselaandrijvingen. het was handig geweest als ik dat eerder had aangepakt. Op een plek was het lastig de aandrijving in te passen. De aandrijvingen ga ik verzonken aanleggen; het kost wel extra werk maar het is veel fraaier. De aandrijvingen zullen op een digikeijs decoder worden aangesloten, maar zover ben ik nog niet. Electronica zijn nieuw voor mij; spannend.