Baan 365x90 'Crayenest'

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

Met de komst van de herfstdepressie was het weer eens tijd verder te bouwen. De uitbreiding van de bovenstad is aan de beurt. De uitbreiding heb ik zo gemaakt dat ik het kan optillen en kan verplaatsen. Ik moet de rails die onder de stad loopt kunnen bereiken om schoon te maken.


Afbeelding
Een stevig stuk multiplex en een paar brokken schuim is de basis.


Afbeelding

Bekleden met de muur.


Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding

Met huizen en de stadskerk en de eerste graslaag begint het vorm te krijgen. Ik heb er weer plezier in.

Groet,
Jaap


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7357
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door Krab »

Hoi Jaap , mooi gemaakt heb je dat maar kijk wel naar de een na laatste foto bij de kerk naar de rails ,
ik denk dat je daar een probleem krijgt die verspringt iets ten opzichte van het ander gedeelte van de rails .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

Dag Sjaak, Jij bent oplettend! De foto kijkt precies in de schuine zaagsnede die ik heb gemaakt in de rails om een extra blok te maken. Het lijkt inderdaad of de rails verspringt. Ik moest bij de rails goed zoeken om de snede terug te vinden.
Groet,
Jaap


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door Jos »

Ziet er goed uit.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door bpieters »

Van welk materiaal heb je die muur gemaakt Jaap?



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

Hallo Bert
De muur heb ik gemaakt van 4 mm xps.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door bpieters »

JaapVZ schreef: 10 nov 2021 10:50 Hallo Bert
De muur heb ik gemaakt van 4 mm xps.
Ziet er mooi uit.
Ik ga dat ook maar eens een keer proberen.



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

Ik ben begonnen met de inrichting van het "platteland" naast de bovenstad. Onder de stad komen bedrijven. Met het laadplatform ben ik nog niet echt tevreden. De laadplatforms liggen nog los en moet ik nog bijwerken; de hoogte klopt nog niet.

Afbeelding


Afbeelding

Op het uiteinde van de treintafel komt een boerderij en een kwekerij. met een eerste laag gras ziet het er al een beter uit.


Afbeelding


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Jaap,

Lekker Nederlands boerderijtje met wat glastuinbouw.
Zal wel wat energie gaan slurpen en het gas is duur......

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

De boerderij en de kwekerij zijn weer wat meer aangekleed. Ik kijk er zelf met plezier naar. Wat maakt groen en struiken toch een verschil.

Afbeelding



Afbeelding

Achter de kwekerij moet nog een station komen om het hoekje op te vullen. Ik zoek nog een geschikt station zoals rond Aalsmeer werd gebouwd.

Nu nog de onverklaarbare kortsluiting oplossen als de loc traag over het wissel gaat. Gaat hij er snel over heen geen probleem. Hoe kan dit?



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 365x90 'Crayenest' Storingen

Bericht door JaapVZ »

De afgelopen tijd een paar storingen gehad die me veel tijd kostten om de oorzaak te vinden en op te lossen.

Het begon met een storing bij automatisch rijden in iTrain. Treinen verloren hun route en ik kreeg de melding 'trein in onverwacht blok'. Na lang zoeken bleek dat 2 blokken een onterechte verbinding hadden. De oorzaak bleek een kraampje dat was blijven zitten op de plek waar ik de rails had doorgeslepen. Bij schoonmaken van de rails had ik kennelijk het stukje metaal verschoven waardoor er een verbinding ontstond. Met het blote oog was het niet te zien.

Een paar dagen later was er weer zo'n storing nadat ik de blokmelder van een stukje rails het weggehaald en op een ander stuk had aangesloten. Er ontstond een verbinding tussen blokken die zelfs niet met elkaar in verbinding stonden. Draadje losgehaald en weer aangesloten . De storing is weg, maar ik kan niet verklaren wat de oorzaak was.

Nog een storing. Deze keer op een drieweg wissel in een rangeerblok. Bij langzaam rijden met een train over het wissel ontstond kostsluiting. Snel er over heen rijden gaf geen kortsluiting. Gekeken, gezocht, maar ik kon de oorzaak niet ontdekken. Een rigoureuze oplossing: drieweg wissel er uit en een tweeweg wissel er in en opnieuw opbouwen. Het voordeel is dat ik nu meer rangeerlengte heb.

Ik heb weer veel tijd in moeilijke houding onder de tafel doorgebracht. Had ik de tafel maar opklapbaar gemaakt.

Rangeerblok afgebroken.
Afbeelding

Nu met gebogen tweeweg wissel


Afbeelding



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

'Crayenest' Dilemma: opnieuw beginnen?

Bericht door JaapVZ »

Na een lange onderbreking kwam ik tot de conclusie dat ik geen grote bouwwerkzaamheden meer in het vooruitzicht heb. En dat vond ik juist zo leuk om te bedenken en te doen. Ik kan met deze baan verder gaan en gaten opvullen en vooral veel details aanbrengen. Toen kwam het idee om overnieuw te beginnen. Met deze baan kan ik niet zoveel treinen tegelijk laten rijden en bovendien heb ik weinig verdwijnpunten.
Als beginner wilde ik niet een schaduwstation maken met een niveau er boven; dat was me te moeilijk. Maar nu lijkt het me wel aantrekkelijk. Bij opnieuw beginnen zou ik bijvoorbeeld de baan opklapbaar maken om niet in moeilijke houdingen onder de tafel draadjes aan te sluiten. Maar helemaal afbreken staat me toch ook wel tegen.
Kortom: een dilemma

De baan in iTrain
Afbeelding

Een idee voor een schaduw station met helix. De tafel is 365 lang; om een flinke hooge te bereiken is een helix vrijwel onvermijdelijk:


Afbeelding

Kortom: ik heb nog veel te overdenken. Maar ideeën van forummers kunnen me helpen.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1211
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door WimC »

Dag Jaap,
Inderdaad een dilemma. Ik heb net je hele draadje doorgelezen en wou juist posten dat ik het een leuke baan vindt. Het zou zonde zijn (naar mijn idee) om 'm helemaal af te breken, maar ik denk dat je b.v. de stad weer opnieuw kunt gebruiken. Uiteindelijk moet je zelf een keuze maken: je moet doen wat je leuk vindt en voor jou goed voelt. Het is tenslotte hobby.

Het schaduwstation wat je nu getekend hebt, is niet optimaal. De opstelsporen verschillen teveel in lengte. Je kint dit verhelpen door aan de rechterkant de boog terug bij het onderste spoor te beginnen. Je krijgt dan een diamantvorm en alle sporen hebben dezelfde lengte (zie afbeelding die ik even snel in Paint heb gemaakt).
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (3.32 KiB) 940 keer bekeken


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

Dag Wim,
Dank voor het compliment voor mijn baan. Jouw voorstel voor het schaduwstation is perfect en eigenlijk voor de hand liggend, maar je moet er maar opkomen. Ik heb het aangepast.

Afbeelding

Ik weet nog niet of ik inderdaad opnieuw ga beginnen. Ik realiseer me dat een helix ook ruimte wegneemt op het zichtbare deel. Maar nadeken over een andere indeling is al leuk.

Voorlopig ga ik maar door met de huidige baan.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=p5e2kmdEKKs[/youtube]



HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door HTteG »

Jaap ligt er toch aan waar je de railspiraal eindigt op je 0 niveau. Gelijk aan de voorkant of achterkant afhankelijk welke kant je op draait met spiraal. Schaduw station voorzijde?
Henk


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door OBBinN »

Als je nog meer opstel sporen wens, zou je de zwarte ingetekend lijnen kunnen toepassen, wil je ze langer, dan de zwarte lijnen doortrekken naar de rode.

Afbeelding


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door HST »

Als je baan tegen de wand staat, probeer dan de opstelsporen aan de voorzijde te leggen en niet achterin. Een geode bereikbaarheid van de opstelsporen en de wissels is erg belangrijk wil de baan ook op langere duur voldoening (en geen frustratie) geven. Je kan de tip van Wouter volgen of de railspiraal en het ontwerp spiegelen zodat de opstelsporen aan de voorkant komen.

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door OBBinN »

Zeker waar dat een goede bereikbaarheid ten alle tijden handig is!! Ook genoeg tussenruimte is handig mocht er iets gebeuren waardoor je tussen de lagen aan het werk moet..


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

Dank allen voor het meedenken. dat helpt.
Mijn baan staat op wielen en daar heb ik al veel profijt van gehad, zowel om ontspoorde treinen weer op de rails te zetten als met werken aan de scenery.
Omdat het op wielen staat kan ik het schaduwstation ook aan de achterzijde plaatsen. Ik weet nog niet of ik de helix aan de voorzijde of achterzijde op het bovenblad wil laten uitkomen.

Mijn idee is op de huidige tafel het schaduwstation aan te leggen en een nieuw blad er boven te plaatsen met een tussenruimte van 25 cm. Mijn tafel is nu 84 cm hoog Plus 25 cm en 2cm hout en isolatie komt de hoogte op 111 cm; het zichtbare deel is dan ongeveer op ooghoogte als ik op mijn kruk zit.

In het onderblad moeten gaten komen zodat ik makkelijk bij het schaduwspoor kan komen maar ook makkelijk aan de onderzijde van het bovenblad werken kan om de grote hoeveelheid draden te verwerken. De plaatjes zeggen meer.


Afbeelding

Afbeelding

Benieuwd wat jullie er van vinden


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door OBBinN »

Weinig aan toe te voegen gezien de tekening en uitleg is het helder. Ik zou zeggen, lekker gaan bouwen! 😉


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Baan 'Crayenest' nieuw

Bericht door JaapVZ »

Voor dat ik ga afbreken wil ik toch eerste bekijken of ik van het zichtbare deel iets moois maken kan. Ik merk dat een helix beperkingen oplegt in het zichtbare deel.
Een eerste idee zie je in deze tekening. de groene en blauwe lijn zijn stijgend en dalend. Tevreden ben ik nog niet. Ik zoek onder meer nog verdwijnpunten. Suggesties altijd welkom.
groeten Jaap

Afbeelding



Afbeelding


Plaats reactie