Nordende

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordende

Bericht door HST »

Hallo allen,

In dit draadje ga ik wat vertellen over mijn modelubaan Nordende. Vandaag gaat het over het ontstaan van Nordende. Daar gaat ie dan!

Het zaadje voor het ontstaan van Nordende werd gepland na onze verhuizing naar een andere woning, ongeveer acht jaar geleden. Hier kreeg ik de beschikking over een eigen kamertje, de droom van iedere modelspoorfanaat. Het bleef klein, maar wel fijn. De toen bestaande baan, in segmenten gebouwd, werd meeverhuisd. Dat was een enkelsporige, gelektrificeerde, hoofdlijn door een heuvellandschap, met een enkelsporige diesellijn en een kleine fiddleyard.
Afbeelding

Ik wilde wel wat anders maar wist toch ook niet helemaal wat, en bovendien ontbrak de middelen tijd en geld om aan iets nieuws te beginnen. Aangezien ik wel iets meer ruimte had besloot ik eerst maar eens de uiteinden van die baan opnieuw te bouwen, ietsje groter en met wat extra wissels. Zo had ik toch wat te doen en kon ik wat ervaring opdoen met peco-rails, gepolariseerde hartstukken, Hoffmann wisselaandrijvingen, (voor mij) nieuwe bouwtechnieken voor landschap en bebouwing en uiteindelijk ook nog een dcc multimaus centrale toegevoegd. Ondertussen zat ik lekker op internet en in tijdschriften te grasduinen, youtube-filmpjes te bekijken en bezocht ik hier-en-daar een modelspoortenevenement (maar dat was al vaste prik) en werden veel schetsontwerpen gemaakt. Zo kwam ik steeds dichter bij datgene waar ik naar op zoek was:
- Niet te complex qua bouw (want ik ben geen goede timmerman)
- Relatief snel kunnen rijden (want dat doe ik graag)
- Een baan met een concept, dus niet alleen maar treinen voorbij zien rijden
- Inzet van materieel volgens meerdere periodes mogelijk (want die post periode IV dieselloks zijn toch ook wel erg mooi)
- Langs de wand bouwen, met weinig diepte.

Het zouden dus modules worden, en dat alles op één niveau. Het stond voor mij vast dat ik niet te lang zonder ‘rijden’ kon. Daarom besloot ik aan de bestaande baan een extra uittakking toe te voegen naar de eerste modules van de nieuwe modelbaan: het kopstation, dat nu Nordende heet maar destijds nog Gipfelmülde heette, wat zoiets als Berg en Dal betekent.

Op zoek naar een geschikt kopstation werden de bekende bronnen maar weer eens geraadpleegd. Een ‘standaard’ Duits modelkopstation wilde ik niet. Door engelse modelbouwers raakte ik geïnspireerd om het over een andere boeg te gooien, wat meer industrie, wat moderner Engels misschien? Die engelse diesels vind ik geweldig! Uiteindelijk besloot ik om wel Duits te blijven rijden, o.a. vanwege het inmiddels verzamelde materieel, maar het wat meer in het noorden te zoeken. Ik stuitte op het ontwerp van Otterbridge, een EM-schaal baan in een heel ander tijdperk, stoom, maar daar kon ik wel wat mee.
Afbeelding

Het had voldoende perronsporen, voldoende aansluitingen voor een rangeerbedrijf. Dat ontbrak er enigszins aan in het ontwerp van Heringsdorf, waar ik ook een poos gedachtenspelletjes mee heb gedaan.
Afbeelding

Omdat ik echter met wat langere rangeerdelen wilde manoeuvreren is het ontwerp van Otterbridge wat aangepast, maar het basisprincipe is hetzelfde gebleven. Zie hier: Nordende in zijn prilste stadium:
Afbeelding

Afbeelding


Volgende keer meer! Dan zal ik ingaan op het concept, de bouw ectcetera.

Groet, Erwin


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Nordende

Bericht door Hoontje »

Dat ziet eruit als een mooi plan! Alleen van de losweg links rangeren terug naar de Fidle Yard gaat niet met hele lange combinaties. Het losstraatspoor is langer dan de wissel straat en het spoor rechts. Met een Engels wissel ipv de kruising zou je lengte winnen richting de tanks. Maar of dat uitkomt weet ik niet. Misschien wil je daar nog even naar kijken?

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordende

Bericht door HST »

Bedankt voor je reactie en goed gezien Hoontje. Spoorlengtes zijn van wezenlijk belang om goed te kunnen rangeren. Anderzijds moet het ook weer niet te makkelijk zijn. Het ontwerp heb ik daarop uitgeknobbeld. De nuttige lengte van het laad-/losspoor is 50 cm terwijl de lengte van het uithaalspoor, inclusief kopje bij het perron, ongeveer 75-80 cm is. In bovenstaande ontwerp is het nog langer, maar dat is dus later aangepast.
In een latere post zal ik nog wel een keer een overzicht opnemen van afmetingen van de baan, de nuttige lengtes en dieper ingaan op de verschillende rangeerprocessen. Nordende is overigens bijna 2 jaar geleden in dienst genomen en voldoet helemaal aan mijn verwachtingen!

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Nordende

Bericht door Hoontje »

Ah ok. Op het plaatje leek dat anders. Sorry.
Gaaf dat het werkt naar tevredenheid! Vraagje, hoe ontkoppel je de rangeerdelen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordende

Bericht door HST »

Ontkoppelen doe ik handmatig met een zelfgemaakt stukje gereedschap, maar de gedachte om hier en daar wat herkat/repa ontkoppelaars in te bouwen laat mij niet los. Ik sluit niet uit dat dat nog een keer gebeurt. Heb je daar toevallig ervaring mee? Met name, of dat goed werkt?

Groet, Erwin



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Nordende

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Erwin,
HST schreef: 06 nov 2019 11:41 Ontkoppelen doe ik handmatig met een zelfgemaakt stukje gereedschap, maar de gedachte om hier en daar wat herkat/repa ontkoppelaars in te bouwen laat mij niet los. Ik sluit niet uit dat dat nog een keer gebeurt. Heb je daar toevallig ervaring mee? Met name, of dat goed werkt?
Die herkat /repa ontkoppelaars heb ik persoonlijk nooit perfekt werkend gekregen, heb nu 1 loc laten voorzien van een digitale koppeling en dat bevalt tot nu toe prima. Zie onderstaande link.

https://www.dtswebshop.nl/nl/copy-of-sd ... rster.html


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Nordende

Bericht door Spoor010 »

Hallo Erwin,

Wat een leuk baanplan.
Het doet mij denken aan de Engelse treinbaantjes die vaak op RMWeb voor bij komen.
https://www.rmweb.co.uk/community/index ... atisfying/
Ben benieuwd hoe de baan er in het echt uitziet.
Ik blijf het volgen.

Groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordende, deel 2

Bericht door HST »

Hallo allen,

Dank voor jullie reacties.
Spoor010 schreef: 06 nov 2019 16:04 Wat een leuk baanplan.
Het doet mij denken aan de Engelse treinbaantjes die vaak op RMWeb voor bij komen.
https://www.rmweb.co.uk/community/index ... atisfying/
… en dat is nou precies waar ik (ook) veel rondhang!

Anyway, vandaag wat meer over het sporenplan en de bedrijfsaansluitingen en de modules van Nordende.
Het station ligt op 2 modules, die permanent aan elkaar gekoppeld zijn omdat de noodzaak om ze uit elkaar te kunnen halen blijkt te ontbreken doordat een afmeting van 180 * 35 cm namelijk nog heel hanteerbaar is. De modules zijn 10 cm hoog en opgetrokken uit berkenmultiplex. Onder de rails ligt een laagje kurk van 2mm. Op deze modules ligt het deel wat op het sporenschema rechts van de verticale stippellijn ligt. Het geheel rust op plankdragers aan de wand. Een schematische weergave van het emplacement met daaronder de nuttige lengtes:
Afbeelding

Nordende ligt (fictief) aan het uiteinde van een enkelsporige hoofdlijn in het Noorden van Duitsland. In vervlogen tijden werden in Nordende nog treinen op de veerboot gereden. Nu dat niet meer nodig is, de vervoerstromen hebben zich verlegd naar een nieuwe brug over het water, is het emplacement gesaneerd, de bovenbouw deels vernieuwd en is de beveiliging gemoderniseerd.

Het station heeft twee perronsporen, waarvan alleen op spoor 2 de mogelijkheid heeft om een lok te laten omlopen. Bij de sanering heeft DB net genoeg ruimte overgelaten om één flinke lok (zoals DE240) achter het wissel te laten kruipen. Doorgaans is dat voldoende en wordt er niet met dubbeltractie gereden, gebeurt dat wel, dan moet lok voor lok omgelopen worden. Voor het omlopen van de lok moet de rijtuigstam, als deze niet langs 2a past, nog wel een stukje teruggezet worden. In werkelijkheid economisch niet kostenefficiënt, maar voor mijn modelspoorspielerei natuurlijk wel weer interessant.

Spoor 1 heeft deze omloopmogelijkheid niet, en daar worden normaliter treinstellen en trekduwstammen afgehandeld. Maar het komt soms voor dat er toch een lok opgesloten raakt. Terugzetten via de vrije baan of met wat hulp van een lok die met een goederentrein was aangekomen, biedt dan uitkomst. Zo zie je maar, met slechts twee perronsporen heb je altijd wat te doen en te puzzelen.

Spoor 3 is het aankomst- en vertrekspoor voor goederentreinen. Hiervandaan wordt de trein uit gesorteerd (of samengesteld) om de vier aangesloten bedrijven te bedienen.
• Spoor 4: Gekoelde Levensmiddelen en conserven
• Spoor 6: Havenkade (diverse overslag)
• Spoor 7: Laadstraat (verhoogd/niet verhoogd)
• Spoor 8 en 9: Brandstoffen / chemicaliën
Vanwege de korte nuttige opstellengte van spoor 3, het aankomst en vertrekspoor voor goederentreinen, noodzaakt dit alles tot een regelmatige bediening van Nordende met korte goederentreinen en dito rangeerwerk (en dat vind ik natuurlijk niet erg).

Hieronder nog wat fotootjes van eind 2018, waarbij er nog weinig scenery is. Inmiddels, sinds dit voorjaar, zijn het aansluitende baanvak en ook de 7 sporige fiddleyard in bedrijf, en ben ik bezig met de scenery. Daarover een volgende keer weer meer!


Groets, Erwin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Nordende

Bericht door Spoor010 »

Erg leuk Erwin !

Je hebt er echt over nagedacht hoe het sporenplan in elkaar zit en waar ze voor dienen.

Groet,

Frank


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nordende

Bericht door FidOo »

Jawel... eindelijk weer een Noord-duitse baan ipv dat eeuwige Rheingeneuzel ;)

Hoewel dat rangeren op zo'n Time-saver dus niet echt mijn ding is vind ik de rest des te interessanter! Ik hoop dus gauw meer te zien!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Nordende

Bericht door modelbouwer V »

Ha kijk, er is nagedacht over de vervoersstromen, er is een duidelijk en realistisch sporenplan en ook plaatsing van de seinen is conform de voorschriften... heerlijk! Weiter so bitte!
Groeten,
Vincent


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Nordende

Bericht door Spoor010 »

Hallo Erwin,

Ik vroeg mij alleen af of je ook een omloop mogelijkheid maakt in de Fidle Yard. :?:
Dat laten ze op de Engelse varianten nog al eens achterwegen.
Dat doet de rangeer mogelijkheden van het zichtbaren gedeelte te niet vind ik persoonlijk.

Groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Nordende

Bericht door mini rijder »

Leuk om te zien, dat de graansilo uit Breskens toch nog voor het nageslacht ergens bewaard wordt.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordende

Bericht door HST »

mini rijder schreef: 12 nov 2019 20:12 Leuk om te zien, dat de graansilo uit Breskens toch nog voor het nageslacht ergens bewaard wordt.
Ja, zo zie je maar weer dat inspiratie overal gevonden kan worden. Misschien wel tien jaar geleden gefotografeerd met een bepaald idee in het achterhoofd... en nu krijgt het een plaatsje op de modelbaan! (alleen nog even bepalen waar precies ...)

Spoor010 schreef: 12 nov 2019 19:18 Ik vroeg mij alleen af of je ook een omloop mogelijkheid maakt in de Fiddle Yard. :?:
Op dit moment heeft de fiddleyard zeven doodlopende sporen. Ik kan er wel mee uit de voeten op dit moment. Opgesloten loks worden afgelost door eerder opgesloten loks, een soort caroussel. Echter sluit ik ook weer niet helemaal uit dat er ooit nog een omloopmogelijkheid, al dan niet met een draaischijf, wordt toegevoegd. Dat kan vrij eenvoudig. Zeker omdat de gehele baan geschikt is om met meerdere personen te bedienen is dat uiteindelijk wel handig en denk ik.

Groetjes, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Zondag in Nordende

Bericht door HST »

Het is een doodgewone november zondag in Nordende. Het station ligt er verlaten bij.
Afbeelding

Nog even geduld en dan arriveert de trein van 12:15 uit Hamburg. Kijk daar verschijnt hij net in een hoekje van de camera. We hebben geluk vandaag, het is een BR221, een van de laatste. Helaas niet in de mooiste kleurstelling, maar nu het kan er toch maar even van genieten voordat hier alleen nog maar 218'n en soortgenoten rondrijden.
Afbeelding

Machinist van dienst is Mathias. Hij parkeert de lok tot aan de kap. Omdat de trein kort is, had hij deze ook op spoor 2a kunnen laten stoppen. De meeste passagiers gebruiken tenslotte de kleine uitgang aan de zuidkant, die rechtstreeks naar het centrum leidt. Niet dat daar nou zoveel te doen is op zondag.... De reden dat Mathias de 221 zo dicht bij het hoofdgebouw heeft neergezet is dat hij hoge nood had, het is tenslotte in flinke rit naar Nordende. Dus helemaal ongelijk geef ik hem niet. Nadat hij opgelucht teruggekeerd is, en in het voorbijgaan de mooie Dagmar achter het loket nog een handkus heeft toegeworpen, moet de trein even een stukje terugzetten zodat de 221 vrij kan omlopen.
Afbeelding

Zo, Lutz de ervaren rangeerder die hier altijd een beetje rondhangt op zondag, heeft de boel afgekoppeld en de 221 kan een stukje optrekken naar spoor 2b. Daar loopt Mathias snel naar de andere cabine.
Afbeelding

Aangekomen in de andere cabine ziet hij dat SH1 in seintje 36 laat hij de motoren even brullen om indruk te maken op Dagmar.
Afbeelding

Omdat ook in hoofdsein 24 wordt SH1 getoond, alle wissels liggen in de juiste stand en hij kan direct door naar spoor 5...
Afbeelding

Om even later achter seintje 32 te wachten op een nieuwe rijweg. Gelukkig duurt dat op zondag nooit al te lang hier in Nordende. Door het open raam hoort hij de zeemeeuwen krijsen in de haven bij de visafslag.
Afbeelding

De rijweg ligt erin zodat Mathias de 221 terug tegen de trein kan zetten. Links is Jens druk met de 212, ook hij moet straks nog wat heen en weer steken voordat hij de drie volle wagons later een stuk richting het zuiden kan rijden. Daarvoor moet Mathias wel eerst vertrokken zijn.
Afbeelding

De 221 wordt tegen de trein gezet en Lutz koppelt de boel weer aan elkaar. De luchtleidingen voor de remmen zitten vast en de remproef is geslaagd.
Afbeelding

Mathias zet de trein nog een klein stukje achteruit, dan kan hij het sein goed zien. Vanuit de verte ziet hij de Schaffner Thomas, alias der Trinker, aankomen waggelen. Die heeft, toen Mathias en Lutz aan het werk waren, ondertussen bij Frau Willie een Hahnen Alt gepakt. De trein is in ieder geval weer compleet, en klaar voor vertrek!
Afbeelding


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Nordende

Bericht door Spoor010 »

Mooi verhaal met leuke foto's Erwin. :)

Zeker een leuk idee om ook eens treinen te gaan spotten op het station van Nordende.
Maar vandaag had ik al voor Schiedam gekozen. ;) https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 068547#new

Ga je ook nog filmpjes maken van je baan :?:

Groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nordende

Bericht door Wim H »

Hallo Erwin,
Leuke modelbaan! :) Met een goed concept, en niet alles recht toe recht aan. Her en der wat licht gebogen sporen (zoals bv de losweg, spoor 7) maken het net wat speelser en daardoor realistischer.
En niet al te veel sporen zodat het rangeren ook niet te eenvoudig wordt. Ik neem aan dat je bekend bent met Otto O. Kurbjuweit? Dit baanplan zou direct in zijn boek geplaatst kunnen worden, denk ik. Een voorbeeld van een station waar diverse laad en lossporen er om vragen om bediend te worden (in tegenstelling tot "veel rangeermogelijkheden").
Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Groet,Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordende, deel 3

Bericht door HST »

Na het intermezzo met trainspotting nu weer wat meer achtergrond over de modelbaan. Maar niet voordat ik antwoord heb gegeven op jullie reacties.
Spoor010 schreef: 17 nov 2019 20:07 Ga je ook nog filmpjes maken van je baan :?:
Filmpjes, komen er misschien in de toekomst Frank. Voorlopig houd ik het zelf nog even met een fotootje hier en daar. Trouwens, mooie beelden heb je op het andere forum geplaatst!
Wim H schreef: 23 nov 2019 15:48 Ik neem aan dat je bekend bent met Otto O. Kurbjuweit? Dit baanplan zou direct in zijn boek geplaatst kunnen worden, denk ik. Een voorbeeld van een station waar diverse laad en lossporen er om vragen om bediend te worden (in tegenstelling tot "veel rangeermogelijkheden").
Bedankt voor de complimenten. Herken nog een aanhanger van minder is meer? Mijnheer Otto Kurbjuweit ken ik eigenlijk helemaal niet, maar na even googlen kwam ik wel een bekende Miba uitgave van zijn hand tegen!

Wisselbediening
Het accent in Nordende ligt op het treinproces. Voorwaarde om een beetje ontspannen te kunnen rangeren is dat treinen niet om de haverklap blijven stilstaan. Dit was toch wel een dingetje bij mijn vorige modelbaan(-en): minitrix wissels met kunststof hartstuk en analoog rijden. De keuze om peco code 55 en electrofrog wissels toe te passen was uiteindelijk snel gemaakt. Voor de bediening van de wissels heb ik mijn oog laten vallen op handbediening. Enerzijds vanuit het oogpunt van eenvoud en kosten en anderzijds omdat ik destijds niet goed wist hoe je nou een servo bedient met een schakeldecoder (weet ik inmiddels wel). Bovendien is met een breedte van 35 cm het ook niet echt noodzakelijk dat werkelijk alles via de centrale gaat.

Het werkt als volgt. Aan de voorzijde zijn staven 3mm verenstaal (hard, spul zeg!) verbonden met een gekleurde knop. De kleuren komen overeen met het schema zoals eerder getoond. Aan het verenstaal zijn koolstenen verbonden. Eentje zorgt via een schakelaartje voor het ompolen van het wisselhartstuk en het andere legt het wissel om. Hiervoor zit er in het koolsteentje een oogje waarin het uiteinde van het staafje zit dat het wissel omlegt. Dit werkt met het hefboom principe. Het werkt helemaal prima. Uiteindelijk heb ik op de fiddleyard het voor elkaar gekregen dat ik met drie staven in totaal 6 wissels kan omleggen. Mocht er belangstelling voor zijn dan wil ik e.e.a. nog wel eens uitgebreider uitleggen met foto’s etc.

Om het niet te saai te maken even een plaatje tussendoor van mijn nieuwste aanwinst rollend materieel: een heftruck. Het ding was knaloranje, maar in deze kleuren heel geschikt om in de haven dienst te doen.
Afbeelding

Op de achtergrond zien we trouwens een gebouw waar ik vandaag de laatste hand aan gelegd heb. Een groot silogebouw stond al een poosje leeg hier aan het spoor en is nu in bezit van een kunstenaarscollectief ‘KRAFT’. Ze maken er vooral animatiefilms, op de oude manier welteverstaan. Maar de spooraansluiting is dus verdwenen….
Afbeelding

Seinen
De Seinen op de baan zijn van Viessmann. Het is voor mij de eerste keer dat ik seinen toepas op de modelbaan en ik ben er best tevreden mee. Ze worden bediend vanaf de multimaus centrale via twee Digikeijs schakeldecoders. Een voor de hoofdseinen en een voor de rangeerseinen. Ik ben echter niet zeker of de achterzijde van de rangeerseinen wel / niet van waarschuwingsmarkering voorzien moet zijn in de late periode IV. Ik heb het maar even achterwege gelaten zoals op onderstaande foto is te zien.

Afbeelding

Spoor en ballast
Nog even over rails en ballast. De rails is peco 55 en als ballast heb ik, na veel geëxperimenteer met diverse fabrikanten, Koemo gebruikt. Omdat de N variant wel erg fijn is hebben ze ook grove N variant. Daar zie je tenminste nog iets van de verschillende steentjes. Kleuren heb ik R15 en DD en die meng ik naar gelang de oudheid van het spoor naar verschillende verhoudingen. Mijn ervaring is dat de Koemo ballast nauwelijks verkleurd bij het verlijmen. Omdat het zo fijn is spuit ik het zorgvuldig ingeveegde ballast eerst in met ontspannen water uit de airbrush. Daarna kan het wat grover met de plantenspuit. Vervolgens indruppellen met de bekende houtlijm oplossing.

Nog een laatste foto dan, om dat ik het niet kan laten.

Afbeelding

Groet, Erwin


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nordende, deel 3

Bericht door Wim H »

Hallo Erwin,
HST schreef: 24 nov 2019 17:34 Bedankt voor de complimenten. Herken nog een aanhanger van minder is meer? Mijnheer Otto Kurbjuweit ken ik eigenlijk helemaal niet, maar na even googlen kwam ik wel een bekende Miba uitgave van zijn hand tegen!
Ik ben zeker een aanhanger van minder is meer. :) Ik vraag me soms af of ik mijn eigen baantje misschien niet te simpel heb gemaakt. Alleen een enkelsporig lijntje zonder passeerspoor beperkt het treinverkeer behoorlijk. Gelukkig heb ik wel een mogelijkheid ingebouwd om te kunnen uitbreiden.

Wat Otto Kurbjuweit betreft; ik neem aan dat je deze uitgave van Miba bedoelt:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/anla ... -_933.html
Zo niet, dan is het een aanrader! Hij heeft een zeer eigen kijk op hoe je een modelbaan ontwerpt en met name ook wat je met de baan doet als hij 'klaar' is. Soms wel een tikkeltje recht in de leer, maar hij heeft mij behoorlijk geinspireerd.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Ode aan de V100

Bericht door HST »

Vandaag wil ik het hebben over mijn V100, of eigenlijk de BR212 van Fleischmann. Je ziet ze te pas en te onpas op de verkoopsites van internet en kan ze voor een zacht prijsje verwerven. Ik heb er twee in bedrijf, een purperrode en een oceaan blauwe, de laatste is nieuw aangekocht een jaar of wat terug. De rode is een oud beestje en heeft hier en daar wat onderdelen van soortgenoten en heb ik lekker vies gemaakt. Het was ooit ook het eerste lokje waar ik een decoder in heb gesoldeerd, waarna er vele volgden. Kijk hem daar naar staan aan de laad-losweg. De koelwagen was al opgepikt en nu nog twee wagons erbij.
Afbeelding

Een tijdje terug gaf de lok plotseling kortsluiting. Na onderzoek bleek dat veroorzaakt te worden door de motor te zijn. Reiniging mocht niet baten, dus wat nu? Het was al een vervangende motor en die had altijd al wat problemen gegeven. Uiteindelijk besloten om bij Tramfabriek een motorsetje te kopen in plaats van de ongeveer driemaal zo dure variant uit Duitsland.
Afbeelding

Het duurde even, een weekje of twee, toen kwam het motortje aan. Snel uitgepakt natuurlijk. De handleiding staat op de website van Tramfabriek. Bijgeleverd wordt een kunststof behuizing en twee messing schachtje die over de motor-as geschoven worden. De moeten even vastgelijmd worden met loctite 638. Daarna kunnen de wormwielen overgezet worden.
Afbeelding

Om het geheel helemaal passend te maken moet aan een zijde wat uit het chassis gefreesd worden. Dat moet vrij diep, dus het duurde even voordat ik het helemaal voor elkaar had. Zolang het niet goed zit merk je dat het tandwiel tussen het draaistel en het wormwiel vrij kan draaien, wat dus niet de bedoeling is.
Afbeelding

Als het allemaal past dan kan het printplaatje er weer op. De lipjes aan de onderzijde worden afgeknipt, in plaats daarvan worden draadjes tussen printplaatje en motor gesoldeerd. Ik heb daarvoor in de zijkant van de printplaat twee kleine sleufjes gesoldeerd.
Afbeelding

Aangezien de printplaat al voorzien was van een decoder, een Kuehn N045, was het werk toen eigenlijk wel gedaan. De decoder heb ik eerst gereset om de lok met de nieuwe motor als nieuw te kunnen programmeren. Bij het rijden hoorde ik eerst nog wat knarsend geluid. Aangezien de wormwielen niet echt muurvast zitten kon ik die ietsje verschuiven, toen was het vervelende geluid weg.
Afbeelding

Hoewel ik inmiddels geheel afgestapt ben van de Kuehn decoders, vond ik het ook zonder om meteen een Doehler en Haas eraan te spenderen. Het bleek dat de er vrij weinig nodig was om de lok perfect te laten rijden. Geen instellingen gewijzigd aan de P en I, alleen wat met de eerste paar CV’s en de motoraansturing, CV9 op 2 gezet.
Afbeelding

Mijn oude 212 rijdt nu weer prachtig over de baan. En rangeren gaat ook weer met een slakkengang 😉. Op de foto’s (verderop) ziet hij er wat hoogbenig uit, dat kwam doordat ik de kap niet helemaal naar beneden had gedrukt. Dat is inmiddels hersteld, toch wel handig die foto’s anders had ik het niet gezien.
Afbeelding

Het is natuurlijk een manusje van alles. Na al dat rangeren zien we de lok inmiddels vertrekken uit Nordende met zijn drie wagons.
Afbeelding

Zo gaat het verder, achter de haven (in aanbouw) langs de dijk en het ‘Breskens’ silo, op weg naar de beweegbare brug.
Afbeelding

Nou ja brug, veel is er nog niet te zien. Voor het tegenlicht heb ik even het rolgordijn dichtgedaan. Er is hier zoals jullie zien wat weinig ruimte, maat het is genoeg! Verder gaat het dan richting …
Afbeelding

... het schaduwstation. Ziet er lekker donker uit hier, want vergeten het rolgordijn weer open te doen. :oops:
Afbeelding

Nevermind, zo komen we aan het huidige einde van de modelbaan.
Wat Otto Kurbjuweit betreft; ik neem aan dat je deze uitgave van Miba bedoelt:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/anla ... -_933.html
Hier beginnen en eindigen alle ritten á la O. Kurbjuweit (Anlagen-Planung für vorbild gerechten Modellbahn Betrieb). Nou ja, 'epochen gerecht' ziet het er in de fiddleyard nog niet uit…
Er is nog genoeg te bouwen aan scenery op de baan zoals de laatste paar foto’s laten zien. Daar heb ik deze winter voor. Maar ik vrees dat dat niet genoeg is! 😉

Tot later! Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordende: terravorming

Bericht door HST »

Vandaag een korte bouwupdate van het centrale deel van Nordende. Op dit deel, de bodem van de u-vormige baan, ontstaat van rechts naar links een overgang van de kleine haven via een brug en een spoordijk naar de huidige fiddleyard. Omdat het spoor over de hele baan 100% vlak ligt is zijn de modules hier verlaagd, zodat er toch iets van hoogte verschil mogelijk is. Dat is nodig om het kanaal en de spoordijk te realiseren.

Afbeelding

Bij de bouw van de modules is met de spoordijk al rekening gehouden door verhogingen in de dwarsspanten aan te brengen met hoeken van 45%. Afgelopen periode ben ik bezig geweest met de verdere opbouw van de het dragende deel van het landschap en de spoordijk op het linkerdeel van de middenmodules. Terravorming doe ik met spanten van karton. Die worden met elkaar verlijmd met houtlijm, en daar waar het snel vast moet zitten heb ik het lijmpistool gebruikt. Dit geeft een stevige en lichte onderbouw.

Afbeelding

Het geheel is nu klaar om overtrokken te worden met fijn bouwgaas of horgaas. Ik moet nog even kijken of wat ik heb liggen. Daarna volgt een laag papiermaché. Dat is lekker licht en laat zich mooi glad afwerken. Rotsen heb ik hier niet nodig!

Afbeelding

Aan de voorzijde van de dijk zal dan een glooiende weide of akker ontstaat. Achter de spoordijk een loos stukje grasland tussen de weg en de spoordijk, met iets van een afwateringskanaal ertussen. Achter de weg komt nog een aanzet van een weiland.
Geheel links langs de weg wil ik nog een iets van een wegrestaurant annex hotel neerzetten. Om een beeld te hebben hoe het allemaal zou kunnen worden heb ik snel nog even een mock-up in elkaar geknutseld.
Excuses voor de kwaliteit van de foto’s deze keer, volgende keer beter.

Afbeelding

Tot slot voor alle forumleden en meelezers een voorspoedig en goed sporend nieuwjaar gewenst!

Groeten, Erwin


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nordende

Bericht door WilcoV »

Goed idee dat karton voor de vormgeving, nooit aan gedacht moet ik toch ook eens toepassen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Nordende: viaduct

Bericht door HST »

Een korte update vandaag.

Allereerst Wilco bedankt voor je reactie. Bouwen met karton geeft een lichte en stevige constructie als je genoeg dwarsverbindingen maakt. Bij het bekleden en afwerken is het wel opletten geblazen om de zaak niet te nat te maken, want dan wordt het slap en gaat alles verloren…

Zoals in de vorige post verteld ga ik het karton bekleden met gaas o.i.d. Echter voordat dat mogelijk is moeten eerst de onderdoorgangen / viaducten gereed zijn. Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het viaduct over de Dockkoogstraβe. Dit bouwwerkje is ontstaan uit een combinatie van 5mm foambord en styreen. Met een beetje betonverf van Vallejo en waterverf is denk ik dat er een acceptabel resultaat ontstaan.

Afbeelding

Zo van dichtbij zie je natuurlijk elke onvolkomenheid, maar van een afstandje valt dat het helemaal niet op. Alhoewel, something completely different, ik vind dat de handgreep en de lamphuizen van het volkswagenbusje wel een likje chroomverf kunnen gebruiken… 😉

Afbeelding

Het volgende klusje is de onderdoorgang aan de andere zijde, bij de brug. Daarna kan het landschap afgedekt worden met gaas en papier-maché.

Groets! Erwin


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Nordende

Bericht door Hoontje »

Ziet er inspirerend uit Erwin! Ga zo door.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nordende

Bericht door WilcoV »

Complimenten, ziet er echt goed uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie