Tal der Eichhörnchen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Gerhard

Tal der Eichhörnchen

Bericht door Gerhard » 13 nov 2019 19:39

Hallo allemaal,

Na anderhalf jaar na de afbraak van "Overdachheim ins Diemeltal" en onze verhuizing naar een kleiner knusser huis kan er weer gebouwd worden.
De ruimte is ook kleiner geworden de helft kleiner wonen is ook een kleinere ruimte voor de nieuwe modelbaan.

Laten we beginne met de naam van de baan "Tal der Eichhörnchen".
In de tijd tussen de verkoop en de aankoop van ons nieuwe huis zaten we op een bungalowpark in het bos met heel veel eekhoorns :D

Het baanontwerp:
Niet zelf verzonnen maar dit maal een kant en klaar ontwerp uit een N-Spoorboekje maar aanpasbaar door het iets ruimere opzet van de tafel.

Afmetingen tafel:
Een L vorm 220cm x80cm 120 x80 ,hoogte 130cm met wieltjes op alles te verrijden (ramen wassen ,verwarming enz.)
Had mij verrekend met de hoogte door de wieltjes :oops:

Besturing:
Z21 , Tablet misschien nog pc.

Genoeg gekletst de foto's :

Het ontwerp hier in de Z21 app weergegeven (best wel lastig ontwerp aanbrengen hier)
Afbeelding

Het raamwerk
Afbeelding
Afbeelding

En zo staat het erbij.
Afbeelding
Afbeelding

En de Stations plus loc loods.
Afbeelding
Inmiddels ook al de 64er bij Hans gereserveerd , tja een loc die hier bijna langs de deur rijd van de VSM hoort er natuurlijk wel bij.

Ben nog alle verder benodigde rails aan het verzamelen ,gelukkig met de afbraak van "Overdachheim" heb ik de wissels kunnen redden :)

Tot zover voor vandaag
Gr. Gerhard

bpieters

Re: Tal der Eichhörnchen

Bericht door bpieters » 15 nov 2019 21:28

hoi Gerhard,
leuk ontwerp met veel rijmogelijkheden.
mijn vraag is : komt er nog een schaduwstation o.i.d. voor meer opstelmogelijkheden?
anders moet je alles in je station kwijt en dat loopt wel gauw vol dan.
de stationssporen zou ik wat langer maken als het kan.
groet,
bert

Onderwerp starter
Gerhard

Bericht door Gerhard » 16 nov 2019 17:56

Hallo Bert ,

Er is idd plaats voor een schaduwstation zal dit gaan bekijken bij het proef leggen van de rails als alles compleet is , en omdat de tafel groter is dan aangegeven oppervlakte van het voorbeeld worden de stations sporen langer.
Het nadeel van groot naar klein gaan is het rollend materieel wat ik verzameld heb over de jaren , en nu is het schipperen en maar af en toe wisselen eerder stond alles op een apart stuk van de baan.
Ben geen echte automatiseerder wat rijden betreft mag gerust lekker makkelijk zijn en alles in eigen hand houden.

Het leukste vind ik toch het bouwen van het landschap en wat erbij komt kijken , diorama's bouw ik ook graag in 1:16 ,1:18 en 1:35 en het bouwen en verbouwen van de daarbij horende voertuigen.

Gr. Gerhard

bpieters

Bericht door bpieters » 16 nov 2019 18:56

een schaduwstation is niet noodzakelijk met voldoende al of niet verborgen inhaalsporen.
niet al het materieel hoeft ook op de baan te staan.
af en toe wisselen van loks en wagons vanuit bijv. een vitrine is ook een leuke optie.
scheelt ook een heleboel gedoe met schakelingen.
groet,
bert

Onderwerp starter
Gerhard

Bericht door Gerhard » 25 feb 2020 19:32

Oei oei :) intussen waren alle benodigde rails verzameld en kon het leggen beginnen ,tja dat viel even tegen hoe mooi je ook iets kunt overnemen van een ontwerpboek valt het toch tegen en vond vooral het bochtenwerk wat krap en voorzag rij en plezier problemen ,...…… dan rigoureus alles eraf gehaald de tafel van elkaar gehaald (bestond uit 2 delen) en een geheel van gemaakt met een lengte van 2.60m.

Opnieuw een ontwerp gezocht en aanpassingen gedaan , het wordt een baan met rangeer en rij eigenschappen alles gelijkvloers , onderdeel van de baan dat 2 sporen gebruikt gaan worden voor laden en lossen van vrachtwagens en legervoertuigen de rest nog even bedenken, aan de voorzijde komt een station.

Geheel aan de linkerzijde en achterkant komt een "verdieping" waar een dorp of stad wordt gebouwd verbonden met een weg die vanaf de laad en los plaats van de Vrachtwagens omhoog loopt dat zal later stadium zichtbaar worden.

Nadat alles gelegd was dacht ik ….misschien toch maar wat geluiddempende en egaliseer materialen gebruiken en zo bij de bouwmarkt pak platen gehaald ligt en niet te dik die gebruikt wordt voor laminaat, de kleur valt ook mee ..groen.

tot zover deze keer ,ben nu bezig met de wissel aandrijvingen.

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Gerhard

bpieters

Bericht door bpieters » 25 feb 2020 22:29

Ziet er al goed uit zo.
In het midden zit nog een scherpe slinger en dat geldt ook voor de wissels bij de opstelsporen.
Kun je oplossen door een rechts wissel te plaatsen ipv een linkse en andersom natuurlijk.
Verder zou ik bij enkele opstelsporen een omloopmogelijkheid proberen aan te brengen.
Dat maakt het rangeren wat makkelijker.
Groet,
Bert

Onderwerp starter
Gerhard

Bericht door Gerhard » 27 feb 2020 18:24

Dank je wel voor de tips Bert , ben het een en ander aan het aanpassen nu kan het nog.

Onderwerp starter
Gerhard

Bericht door Gerhard » 20 mar 2020 19:45

De laatste tijd heel wat kunnen bedenken en aan passen , en het is gelukt genoeg rij ,rangeer ,omloop enz ben er tevreden mee .
Het grote verbind en koppelen van de bedrading kan beginnen en het voor de eerste keer de wisseldecoder gaan inregelen dat gaat nog wat worden :D

hier de foto's
Afbeelding

Afbeelding

en zo heb ik het in gedachten (onderin) laden en lossen van vrachtauto's en militaire voertuigen op de wagons , (links) Station met perron en voetgangers brug en nog wat ander gebouwen en in het zwart de weg de berg op richting het hoger gelegen niveau.
Afbeelding

En een nieuweling sinds een 4 weken in huis de 64er
Afbeelding

Tot de volgende update! :)

Onderwerp starter
Gerhard

Bericht door Gerhard » 23 mar 2020 14:26

Begonnen aan wat kleiner in de tussentijd ,de bouw van de Militaire voertuigen voor de laad en los plaats.

Afbeelding
De eerste twee Leo's , de setjes moeten vanuit de door na bewerkt worden en dat gaat best makkelijk maar echt priegelwerk :lol: met al die kleine onderdeeltjes, oa loop ,antennes ,spiegels ,machinegeweer ,Tracks.

Afbeelding
Hier alle vijf modellen zover klaar om in de primer gezet te worden.

Gr, Gerhard

Onderwerp starter
Gerhard

Bericht door Gerhard » 24 mar 2020 16:44

Een stapje verder , alles in de eerst kleur gezet een heel licht groen en daarna begonnen met de primer van de Vallejo set voor US mil. voertuigen
Afbeelding

Nadat alles in de eerste primer staat de modellen op een blokje gezet met StickyMax gebruik dit vaker bij verschillende modelbouwprojecten kun je makkelijker alles bewerken zonder het model te moeten vasthouden (StickyMax gekocht bij de Intratuin tijdens de kerst ;)) product is meermaals te hergebruiken.
Afbeelding

Heb de loep echt nodig om te schilderen ;D
Afbeelding

En zo ook staat het geheel in de eerste kleur Olive Drab wel met water verdunnen voor te laten vloeien en niet te dik opbrengen.
Afbeelding

Alles staat nu te drogen :)

Plaats reactie