Krupp Am Vögele

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Ik heb geen idee als ik geen foto’s oid heb om het te zien.

Ik heb wel heeeeele mooie Leo’s verkrijgbaar die ik best voor je kan modificeren zodat de motors erin passen ;)



rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door rinze »

Dan hoor je nog wel van mij als ik het idee heb niks met de mijne te kunnen :-). Eerst de motortjes maar eens binnen zien te krijgen :-). En daarna de printplaatjes.

Groet Rinze



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door tv_man »

Bedankt voor de tekst en uitleg, zal ook eens kijken of er een paar van deze printjes besteld moeten worden, kan ook wel een paar dingen verzinnen die een beetje beweging zouden kunnen gebruiken :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Het printje is een drama om in te stellen als je hem nog niet snapt, maar tot nog toe blijft die het doen. Als je eenmaal weet hoe het moet is het een koud kunstje.

Het is gewoon een simpele polariteits switcher, dus voor een CW CCW motor wisselt die de draairichtingen.



rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door rinze »

Cool. Wilde ik eigenlijk net vragen, of de motor beide richtingen op kon. Maar dat antwoord ken ik nu.
Kan ik hem echter ook instellen dat ie bv. eerst naar rechts draait, een paar seconden of minuten wacht en weer terug draait? Dat zou helemaal geweldig zijn :-)

Maar als ik hulp nodig heb met instellen, dan vraag ik wel weer :-)

Groet Rinze.

Ps: ik ga morgen ook naar Houten, misschien liggen daar ook van dat soort printen?? En uiteraard niet te duur....:-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Hi,

Dit is een synchronous motor. Die kiest dus zelf welke kant hij op gaat aan de hand van de golf van de spanning die die krijgt (ofzo). Doordat dat printje dus eerst de polariteit goed zet voor de motor draait die een willekeurige kant op, daarna zet die hem verkeerd zodat die überhaupt niet draait. Dat proces herhaalt zich.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Nou... Houten was voor mij weinig succesvol. Ik ging erheen om mooie kale bomen en andere vegetatie te scoren, echter is dat allemaal niet gelukt.

Wat wel gelukt is is het vinden van de juiste kleur voor mijn dombunker. Nadat ik een andere kleur had, die helemaal niet overeen kwam, ben ik vandaag gestrand op een verf van “Lifecolor”. Nooit eerder van gehoord, maar het blijkt best goed te werken.

Eerst het voorbeeld en dan de nieuwe, geverfde dombunker. De foto van het origineel is dan wel een bunker die al 75/80 jaar aan elementen over zich heen heeft gehad, maar ik vond de sfeer die het beton heeft wel mooi. Vandaar dat ik dat geprobeerd heb om enigszins te vangen.

Wederom komen de kleuren op de foto niet heel mooi naar voren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik in Houten nog een klein stukje Z spoor gevonden voor het smalspoor waarover de munitieaanvoer ging. Die binnenkort maar eens verwerken.

Daarnaast langzaam maar zeker meer scenery aan het maken. Zelf heb ik een molen gemaakt en geschilderd die vast ook wel een mooi plekje vind. Waar die precies komt weet ik nog niet.

Afbeelding

De turmnummers bleken veel te groot. Nieuwe zijn besteld, helaas wel in het zwart.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Hoontje »

Met de kleuren in de vegetatie en de kleine hoogteverschillen, samen met deze scenery waan ik me toch al snel op een slagveld anno 1943 in Zuid Europa ofzo hoor! Ik vind het er echt goed uitzien!
Wat ik me afvroeg, de sporen, lagen die in ballast of gewoon door gewicht in de ondergrond gedrukt?

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Bedankt! Ik vind het zelf ook qua sfeer heel sterk. Het complete plaatje qua kleuren klopt goed met wat ik voor ogen had. Het moet inderdaad west/zuid Europa zijn, dus dat is goed dat je dat eraan af ziet!

De sporen heb ik eerst vast gelegd met houtlijm, daarna alles gesoldeerd en toen ballast erover. Doordat het gras meerdere lagen nodig had ligt het spoor inderdaad vrij diep.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Hoontje »

Ja sorry ik was niet duidelijk. Mijn vraag over de sporen ging over de 1:1 situatie. Hoe deden ze dat want het is nogal wat om alles helemaal aan te leggen en in de ballast te storten....


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

In het geval van de draaischijf werd die over bestaand spoor gelegd. De draaischijf zelf heeft wel bielzen, maar hiervoor werd geen ballast neergelegd.

In het geval van een speciaal neergelegde bocht heb ik geen idee. Hier heb ik me minder over ingelezen.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door tv_man »

Ga je het stukje smalspoor ook functioneel worden?

En ik kan me voorstellen dat er vooral aan het front heel wat verschil bestond in hoe spoor gelegd werd, dus alles van een zware spoordijk tot nauwelijks ballast wat invloed had op wat er kon rijden. Nu is spoorweggeschut zwaar en als ermee geschoten wordt kan het niet goed zijn voor de bodem.

Ik las laatst nog dat er in de Eerste Wereldoorlog spoor gelegd werd over ijs. Misschien niet geschikt voor zware treinen... Maar alles kan, zeker als er gebrek is aan middelen en het spoor er moet komen.

En inderdaad, waar speelt dit alles zich af?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Het stukje smalspoor werd enkel gebruikt om een klein wagentje met daarop de munitie bij het kanon te krijgen. Vanaf dat smalspoor werd het karretje het kanon opgetakeld, waar spoor op lag om dat karretje op te zetten. In onderstaand filmpje zie je op 00:57 het karretje dat word opgetakeld naar het kanon. Je ziet hem daar ook over het stukje spoor rollen dat in het kanon zit. Sowieso een heel interessant filmpje van begin tot eind.

Dat karretje werd met de hand op en neer geduwd tussen het kanon en de speciale koelwagens waarin de munitie vervoerd werd. Dit zal dus niet een echt functioneel spoor worden, maar ik ben wel van plan het karretje te tekenen en te printen, zodat die op het spoor staat, met daarbij behorend personeel. Op het kanon zit al een karretje, dus dat is makkelijk natekenen.



Afbeelding

Spoor leggen over ijs? Dat is lef hebben!

Het geheel speelt zich ergens in Frankrijk af. De Duitsers worden terug gedrukt en moeten alle zeilen bij zetten om dat te voorkomen. Troepenbewegingen richting de rechterkant van het diorama, samen met het kanon dat die richting op vuurt.

Gelukkig is dat terug drukken ze nooit gelukt. Ik zit dan ook te denken aan wellicht een nieuw diorama als deze klaar is, die zich op exact dezelfde locatie afspeelt. De Amerikanen/Britten/Canadezen hebben de positie veroverd en de Duitsers hebben de K5 achter gelaten. Dit speelt zich dan af in de Lente. Zelfde locatie, ander seizoen en andere setting. Wellicht leuk, misschien ook niet. Who knows.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door maarten »

Panzer-Shop schreef: 19 jan 2020 12:45Ik zit dan ook te denken aan wellicht een nieuw diorama als deze klaar is, die zich op exact dezelfde locatie afspeelt. De Amerikanen/Britten/Canadezen hebben de positie veroverd en de Duitsers hebben de K5 achter gelaten. Dit speelt zich dan af in de Lente. Zelfde locatie, ander seizoen en andere setting. Wellicht leuk, misschien ook niet. Who knows.
Van dat soort ideeën word ik altijd blij, lijkt me erg tof! :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Hoontje »

Ah kijk, een deelnemer met lange adem, volgend jaar nieuwe wedstrijd, nieuw diorama, zelfde thema. Dikke prima! :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Hoho, niet te hard juichen :p

De kans is groter dat ik hierna een Bundeswehr of NVA diorama maak. In ieder geval weer iets met militair thema. Of helemaal niks, kan ook.

Vanmiddag heb ik me maar even druk gemaakt om een projectje wat al een tijd lag. 16 soldaten en 2 motoren met zeispan geschilderd. Wat een gepriegel.

En als ik dan naar de foto’s kijk zie ik alleen maar dingetjes die “net niet” zijn zoals nummerplaten :cry:. Maarja, het houd een keer op he.

(EDIT: Ze zijn bijgepunt :D)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Alro »

Nou, ik vind het Preiser-schilderkwaliteit. Knap hoor!


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Nico Essers »

Dat schilderwerk mag je trots op zijn, het ziet er allemaal pico bello uit.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

De updates komen vlot! Klopt, ik heb momenteel erg veel plezier aan de hobby en ik vind het leuk om het te delen, en om jullie reacties en tips te krijgen. Dus dan gaan we maar door!

Na het kijken van een van @Hoontje's How To's over het verweren met poeders (Link: https://www.youtube.com/watch?v=KPeLlxZ7D1E&t=627s) kreeg ik op de late avond toch opeens heel erg de drang om mijn Vallejo poeders te gaan proberen die ik een tijdje terug op de beurs in Zutphen heb gekocht, van een handelaar waarvan ik de naam niet meer weet.

Afbeelding

Ik zag in Alwin zijn filmpje dat het de wagons echt wel mooi verweerde als je het goed aanbrengt. Dat moet ik ook hebben. Uiteraard kunnen op mijn diorama geen tanks en andere voertuigen rondrijden die kneitertje glanzend zijn, want waar modder is is.... tja, nog meer modder hé. Oftewijl, alle tanks en voertuigen die rond rijden moeten vies zijn. Stoffig, aangekoekte modder door het ploegen over zandweggetjes en modder, een hele tijd ingezet zonder gewassen te zijn. Nu was dit mijn eerste keer verweren met poeders, dus pakte ik hiervoor de oude vertrouwde test-Tiger weer terug. Het poppetje is te klein, de verf is ''net niet'' en er zijn al meerdere tests op gedaan, zo nu ook deze. Hier is die hoe die aan het avontuur begon.

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik als eerste laag, tegen het advies van Alwin in om van donker naar licht te gaan, een laag licht bruin aangebracht. Het stof dat je op de auto ziet als die te lang buiten staat bij het bos, een beetje die kleur. Daarna ben ik met een donkerdere kleur aan de gang gegaan, waardoor de details nog een tikje extra kregen.
Doordat er bij deze poeders de mogelijkheid is om deze te mengen met Pigment Binder kan je een ''vastgekoekt modder effect'' maken. Dan lijkt het dus echt alsof het voertuig door de modder heeft staan ploegen. Na lang geknooi met de mengverhouding is het toch aardig gelukt om een goede baggerlaag over de Tiger aan te brengen. Onder andere de rupsbanden en spatborden lijken zo veel beter op te gaan in hoe het in het echt zou zijn.
Hierna ben ik nog een keer met een laag van het donkere poeder over het model gegaan, om daarna nog een iets lichtere te doen voor de afwerking en de opvulling.

Zie hier het resultaat van mijn eerste poging tot verweren. Niet slecht, al zeg ik het zelf. Niet perfect, maar toch behoorlijk wat beter dan het museum schone model dat het eerst was. Als iemand nog tips & tricks heeft aangaande verweren met poeders, ik hoor ze graag! Alle hulp is welkom, ik moet nog heel wat voertuigen! :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

En bij deze een korte fotoserie over een aantal van de geweatherde voertuigen op Krupp am Vogele.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

En nog een aantal meer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door maarten »

Nice!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Hoontje »

Gaaf!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Van de week ben ik naar Hans gereden omdat ik perse Van Petegem schapen wou. Ik kan zeggen dat dat een wel besteed ritje was want ik denk niet dat er mooiere schapen zijn. Ik denk nog zo een setje erbij en dan heb ik een kei mooie kudde.

Afbeelding

Daarnaast heb ik, met grote dank aan @Hoontje voor het zeeschuim, een begin gemaakt met vegetatie op de baan. Kale bomen staan in de lak, voor de bosjes zal ik ze iets bruiner moeten maken met vlokken. Dit project staat dus nu ook op de to-do-lijst.

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Krupp Am Vögele

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo allen,

Weten we die draaiende Panther G nog? Hij is inmiddels vast gezet op de baan nadat alle weathering gedaan was. Zie hier:



Daarnaast zijn ook alle andere tanks in het stof en de modder gezet, dus ook die zijn bijna klaar. Helaas valt de modder op deze wat donker uit, maar ik vind dat ook juist wel tof op de tanks. Misschien dat ik het zo laat, maar misschien ook niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie