industriebaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

industriebaan

Bericht door ana&dig »

baanafm. 200cmx70cm/indien foto plaatsen lukt!!Buitenste baan is digitaal (lokboss).Onderhoud van de stoomloc nà dienst (water,zand en kolentoevoer)staan allemaal naast mekaar op toegangsspoor naar draaischijf,kan dit definitief zo blijven?Andere vraag is, waar in de loc lost men zand?groetjes ana&dig
Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

Re: idustriebaan

Bericht door ana&dig »

is er echt niemand die kan antwoorden op mijn vraag:waar wordt het zand in loc gestort?Alvast bedankt om te antwoorden; andere vraag was:is het realistisch de toevoer van water zand en kolen op éénzelfde lijn te
plaatsen aub,zoals U kan zien op de foto? mvg ana&dig


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: idustriebaan

Bericht door Hoontje »

Frustrerend is dat inderdaad als er geen reacties komen. Ik heb er zelf niet veel verstand van en zou zeggen dat het best kan.
Alleen belemmerd het dan wel je treinverkeer. Als er kolen of zand/water ingenomen wordt, dan blokkeer je de hele toeloop naar de draaischijf.
Ik zie veel andere banen waarbij de onderdelen (Kolen, zand, watertoren) los van elkaar of elk een eigen spoor hebben.

Zand gaat in bakken in de loc, zodat dat via de wielen gestrooid kan worden. Dat is bij elke loc weer net ff anders. Maar je loc er gewoon laten stoppen, dan wek je het idee dat er zand ingenomen wordt.

@bob vermeulen heeft een heel mooi bahnwerk gebouwd. Een link naar een van zijn posts vind je hier

Maar het hele draadje doornemen van begin tot eind is zeker de moeite!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: idustriebaan

Bericht door traiNiac »

Hallo ana&dig,

Bij een stoomlok staan de zandkasten bovenop de liggende ketel. Ze zijn meestal vierkant. De afwikkeling in een stoomdepot is als volgt:
controleren op bedrijfszekerheid
kolenladen
rookkast reinigen
slakken verwijderen/water innemen
zand bijvullen
eventueel lok draaien en in lokloods plaatsen

Het kan allemaal op 1 spoor achter elkaar, maar meestal werden de behndelsporen parallel geplaatst, zodat de wachttijden beperkt bleven als meerder loks behandeld moesten worden.

Omdat je depot best groot is (7 opstelsporen) zou ik twee sporen naar de draaischijf leiden



Onderwerp starter
ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

Re: idustriebaan

Bericht door ana&dig »

Bedankt voor de uitleg,stof tot nadenken... en de genoemde site ga ik zeker bekijken!groetjes ana&dig



Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: idustriebaan

Bericht door Harri »

Als ik op Googlemaps kijk in Wernigerode dan lijken daar twee sporen parallel naar de draaischijf te lopen met op elk spoor een kolenbunker, watertappunt en zo’n kelder om slakken te dumpen.
Ik kan me indenken dat als je elke handeling op een ander spoor wil doen dat men dan meer aan het rangeren dan aan het vullen/lossen is.

Misschien kun je iets met dit filmpje?
https://youtu.be/g-cfcu_1xfU


DB diesels, tijdperk IV

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: idustriebaan

Bericht door Rene-k »

https://www.stoomtrein.org/evenementen/hemelvaart.html
Ga eens kijken in Beekbergen bij de VSM als je de mogelijkheid hebt. Daar zie je hoe het in het echt gaat en hoe alles opgesteld is. Weliswaar niet zo groot als jij het op je baan hebt, maar toch...


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Onderwerp starter
ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

Re: idustriebaan

Bericht door ana&dig »

ok,Beekbergen toegevoegd aan "bucket list";mooi filmpje Harri,bedankt!



Onderwerp starter
ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

Re: idustriebaan

Bericht door ana&dig »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

Re: idustriebaan

Bericht door ana&dig »

met deze fotos hebben jullie een totaal idee van de baan.groetjes ana&dig
Afbeelding



Onderwerp starter
ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

Re: industriebaan

Bericht door ana&dig »

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

Re: industriebaan

Bericht door ana&dig »

toch maar besloten om het onderhoud(kolen,water en zand)te verspreiden.Kan inderdaad oponthoud geven
aan de verschillende locs;dank voor jullie suggestie.
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: industriebaan

Bericht door Nico Essers »

Een leuke baan heb je ...?... Wat is trouwens je echte voornaam want ondertekenen met ana&dig vindt ik zo onpersoonlijk en lijkt alsof je iets te verbergen hebt.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: industriebaan

Bericht door Harri »

Het is jouw baan en je moet ermee doen wat jij leuk vindt, maar volgens mij ga je nu juist oponthoud en onnodig veel rangeerbewegingen over de draaischijf krijgen.
Stel Pietje, Klaasje en Keesje komen kort na elkaar binnen rollen en willen alle drie water, zand en kolen. Dan moeten ze zo’n 18-21 de draaischijf op en af voordat je ze van de watertap in de loods hebt. Tijdens deze bewegingen blokkeren ze dan ook nog eens de rest van het in-/uitrijdende materieel.
Laatst gewijzigd door Harri op 05 feb 2020 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: industriebaan

Bericht door shoven »

Nico Essers schreef: 04 feb 2020 11:29 Een leuke baan heb je ...?... Wat is trouwens je echte voornaam want ondertekenen met ana&dig vindt ik zo onpersoonlijk en lijkt alsof je iets te verbergen hebt.
Ja ik snap die geheimzinnigdoenerij ook niet zo. Hij heet gewoon Frank. :roll:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: industriebaan

Bericht door Wim H »

Hallo Frank,

Ik zou het toch zoveel mogelijk lineair houden. Dus 1 spoor met alle installaties achter elkaar, zodat je in 1 lijn door kunt rijden. Als je erg veel locs moet behandelen, kun je 2 sporen parallel leggen, met de installaties er tussen, maar dat is hier niet direct noodzakelijk. Zo groot is dit depot nou ook niet.

Wat in ieder geval wel erg belangrijk is, is dat er een apart uitrijspoor vanaf de draaischijf is. Hierdoor kan een lok die in de lokloods klaar staat voor een volgende rit, zonder problemen naar de hoofdlijn/station rijden. Dit uitrijspoor loopt niet langs de installaties omdat het anders geblokkeerd zou worden door loks die bekoold en ontslakt worden...

Verder waren in principe alle installaties te bereiken zonder de draaischijf. De reden daarvoor is dat de noodzakelijke installaties (kolen, water) ook te bereiken zijn als de draaischijf defect is. Zeker water is belangrijk: als een stoomlok zonder kolen komt te staan, is dat het einde van de rit. Maar als een lok zonder water komt, is dat het einde van de lok....

Groet, Wim



Onderwerp starter
ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

Re: industriebaan

Bericht door ana&dig »

ok bedankt Wim,zal kolentoevoer terug naast de waterkranen plaatsen;links van de draaischijf is mijn
uitrijspoor naar hoofdlijn.
PS:Nico Essers en Steven Shoven,de kleinkinderen hebben de naam ana&dig bedacht en vonden het leuk om die op de site te gebruiken,maar is inderdaad onpersoonlijk om hiermee af te tekenen; mvg Frank
Laatst gewijzigd door ana&dig op 05 feb 2020 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: industriebaan

Bericht door Alro »

ana&dig schreef: 05 feb 2020 15:20 PS:Nico en Steven,de kleinkinderen hebben de naam ana&dig bedacht en vonden het leuk om die op de site te gebruiken,maar is inderdaad onpersoonlijk om hiermee af te tekenen; mvg Frank
Dan blijkt die alias van jou persoonlijker dan gedacht :D

Succes, Frank/ana&dig


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: industriebaan

Bericht door Nico Essers »

We willen natuurlijk je kleinkinderen niet teleur stellen dus ana&dig gewoon blijven gebruiken gebruiken als account en in het onderschrift Frank. Zo doen er velen het hier op het forum. Heb je toch een aparte herkenbare naam. Zie Krab -> Sjaak, Modelbouwerke -> Erik en Alro -> Ronald als enkele voorbeelden.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7357
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: industriebaan

Bericht door Krab »

Zo is het maar net Nico ik vond die naam krab leuk mijn geboortestad naderhand wist ieder dat ik toch wel Sjaak heette .

Bij de buren in de encyclopedie staat er een hele beschrijving van https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... ievendepot

Succes
mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: industriebaan

Bericht door erik-n-fan »

Deze heb ik al eens eerder geplaatst hier ergens, misschien helpt het bijgevoegde plaatje.

Je kan overwegen om naast het aankomstspoor een extra spoor als vertrekspoor te maken. Zo scheidt je aankomende loks die worden schoongemaakt en bevoorraad van een vertrekspoor voor locs uit de loods. Zoals je in dit plaatsje ziet is 2 parallel sporen voor lokverzorging ook mooi.

Afbeelding


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

Re: industriebaan

Bericht door ana&dig »

bedankt Erik-n-fan voor dit plannetje,geeft duidelijk beeld hoe het er kan aan toegaan bij een "lokverzorging".
Vertrek-en aankomstspoor is nu gescheiden op mijn baan.
PS: ben nog altijd op zoek naar een site die uitleg geeft over mechanisme die zand voor de wielen strooit?
mvg Frank



Onderwerp starter
ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

Re: industriebaan

Bericht door ana&dig »

op volgende foto zie je links van de draaischijf mijn uitrijspoor,loc staat aan zandtoevoer,water- en kolentoevoer vinden plaats aan het inrijspoor.mvg Frank
Afbeelding



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: industriebaan

Bericht door erik-n-fan »

Fijn dat het wat helpt.

“ PS: ben nog altijd op zoek naar een site die uitleg geeft over mechanisme die zand voor de wielen strooit?
mvg Frank”
Volgens mij is dat niets anders dan een bak zand in de lok die bijgevuld wordt bij lokverzorging door het erin te scheppen of het wordt van boven gestort in een bak in de lok.
Die is in de lok dan verbonden met buizensysteem/buisjes waar de zandkorrels uiteindelijk voor de wielen wordt gestrooid voor extra tractie ivm staal op staal van de wielen en de spoorrails bij hard optrekken en remmen.

Ik zou het nieuwe vertrekspoor op de draaischijf aansluiten. Dan kunnen loks meteen vertrekken ipv achteruit op het extra spoortje te moeten en dan weer vooruit te vertrekken.

Het enige wat je mist volgens mij is een put voor het ontslakken. Dit is alle gebruikte kolen / as dumpen en ketel schoonmaken.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

Re: industriebaan

Bericht door ana&dig »

vertrekspoor aansluiten op draaischijf ga ik eens uittesten;put voor het ontslakken is dit op modelbanen
werkelijk een put(uitgezaagd gat) of op die plaats een beetje donker kleuren en er wat kolenresten strooien?
mvg Frank


Plaats reactie