Moezel wijnbaan project

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 13 feb 2020 10:56
Wat de spiraal betreft: goed idee! Iets dergelijks ben ik ook van plan op mijn baantje als ik ooit ga uitbreiden. (dat is dus over 20 jaar... :roll: )
Wat voor helling heeft die spiraal? Het lijkt me nog redelijk steil worden. Zeker als je met lange goederentreinen wilt rijden zou ik proberen onder de 1.5% te blijven.

Het 3e spoortje is voor een pendeltrein?

Groet, Wim
Hi Wim, gezien de beperkte ruimte ontkomen we niet aan een "steile" helling,wel onder de 3%. Als we e.e.a. hebben uitgezaagd en op hoogte gebracht ga ik eerst met de treinen van Fred proef rijden. Zoals je ziet hebben we gekozen voor een ovaal met rechte stukken ertussen. Hierdoor zou de trein wat meer grip hebben als alleen met bochten. We gaan het merken :) . Als het zover is maak ik een filmpje.

Het 3e spoortje is idd voor een pendeltreintje.
Groet, Erwin.
Laatst gewijzigd door St. Fred Baerselman op 13 feb 2020 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Hube schreef: 13 feb 2020 13:03 Mooi project!
Welke rails gaan jullie gebruiken. De tekening suggereert dat jullie standaard rails gebruiken.
Code 55 flex van Peco lijkt mij voor zo’n baan veel mooier,

Groetjes,
Gerard
Hi Gerard,
Voor het bepalen van de juiste boog straal hebben we dit stuk van de baan getekend met vaste rails.
Die tekening gebruiken we als mal.
In de berg luistert het nogal nauw. we willen zoveel mogelijk van de ruimte benutten om de helling zo krap mogelijk te houden.

De uitvoering maken we idd met Peco rails code 55.

Groet, Erwin.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Hube »

St. Fred Baerselman schreef: 13 feb 2020 16:24
Hi Wim, gezien de beperkte ruimte ontkomen we niet aan een "steile" helling,wel onder de 3%. Als we e.e.a. hebben uitgezaagd en op hoogte gebracht ga ik eerst met de treinen van Fred proef rijden. Zoals je ziet hebben we gekozen voor een ovaal met rechte stukken ertussen. Hierdoor zou de trein wat meer grip hebben als alleen met bochten. We gaan het merken :) . Als het zover is maak ik een filmpje.

Het 3e spoortje is idd voor een pendeltreintje.
Groet, Erwin.
Erwin,
Ik ben bang dat je juist in de overgang van een radius naar een recht stuk extra weerstand krijgt. Iets met een sprong in de radiale of tangentiële versnelling. Mijn middelbare natuurkunde kennis heeft 50 jaar de tijd gehad om weg te zakken en daar dankbaar gebruik van gemaakt, maar zo iets is het. En een recht stuk er tussen betekend ook dat de radius van de overige bochten weer wat kleiner wordt, dus extra weerstand. Volgens mij kun je beter een zo groot en constant mogelijke radius toepassen met een vloeiende overgang de helix in. En een 2m lange trein op een 3% helling wordt ook spannend.
Maar gewoon proberen kan natuurlijk ook. En een Plan B?

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door rjvanhouten »

St. Fred Baerselman schreef: 13 feb 2020 16:18 Robert Jan bedankt voor je antwoord op de vraag van Wim en Norman.

Scheelt mij weer een hoop werk ;)
Tot je dienst, hoor... :)


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door tv_man »

Duidelijk, bedankt voor het antwoord (zal in het vervolg beter de voorgaande berichten doorlezen!)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

rjvanhouten schreef: 13 feb 2020 16:01 Dit is wat Erwin eerder al schreef:
Klopt, dat weet ik. Ik refereerde daar zelf al aan in mijn bericht. Ik zag ze alleen niet op de fotos, vandaar dat ik het nog even navroeg. :)

Erwin: Wat de helling betreft: 3% is erg fors! Test het inderdaad goed uit. Van de Lahntalbahn weet ik nog goed dat een kleine helling soms al grote problemen gaf bij lange treinen. (bv als we beneden in de Megastores stonden en de baan niet waterpas stond...).
Een plan B is misschien wel handig. Een bypass bv.
En anders toch proberen het ovaal langer te maken.

St. Fred Baerselman schreef: 13 feb 2020 16:24 Het 3e spoortje is idd voor een pendeltreintje.
Dan heb je ook nog overloopwissels nodig toch? Of ga je verkeerd spoor rijden?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door traiNiac »

Mooi project zeg! Ik ga het volgen.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 13 feb 2020 22:15
rjvanhouten schreef: 13 feb 2020 16:01 Dit is wat Erwin eerder al schreef:
Klopt, dat weet ik. Ik refereerde daar zelf al aan in mijn bericht. Ik zag ze alleen niet op de fotos, vandaar dat ik het nog even navroeg. :)

Erwin: Wat de helling betreft: 3% is erg fors! Test het inderdaad goed uit. Van de Lahntalbahn weet ik nog goed dat een kleine helling soms al grote problemen gaf bij lange treinen. (bv als we beneden in de Megastores stonden en de baan niet waterpas stond...).
Een plan B is misschien wel handig. Een bypass bv.
En anders toch proberen het ovaal langer te maken.

St. Fred Baerselman schreef: 13 feb 2020 16:24 Het 3e spoortje is idd voor een pendeltreintje.
Dan heb je ook nog overloopwissels nodig toch? Of ga je verkeerd spoor rijden?

Groet, Wim
Hi Wim,
3% is te veel om met een oud analoog locje met een flinke sleep aan wagens op te komen. Er moet dus ergens in ons spoor met de hoogte worden gemarchandeerd. De trein komt de berg binnen op nivo 0 (nul) en vervolgens moeten we 33 mm stijgen. Het punt waar de trein binnenkomt ( links op de tekening) en de plaats waar het spoor wordt gekruist hebben we zo dicht mogelijk bij elkaar gebracht. Maar de trein uit naar nivo 0 aan de andere kant van de berg lukt natuurlijk niet. Hiervoor is eenvoudig niet voldoende ruimte in de berg module (120x100cm.) Wat we gaan bepalen is de hoogte van de uitrij kant; deze zal wellicht naar +2cm. gaan. dan hebben we maar 1,3cm te stijgen of te dalen.
Hiervoor gaan we een test opstelling maken, waarbij de treintjes van Fred worden gebruikt om de max. helling (of hoogte in/uitrij) te bepalen.
Uiteinedlijk zal het spoor aan de ene kant van de tunnel hoger liggen dan aan de andere kant ;) .

Overloopwissel;
Wij zijn natuurlijk bij de Moezel gaan kijken en op het moment dat wij daar waren werd er met de treinen op het "verkeerde" spoor gereden.
Er waren werkzaamheden aan een wissel in het hoofdspoor. Wij gaan dus ook zo nu en dan de pendeltrein tussen Bullay en Traben Trarbach tegen de richting in laten rijden. En om voor een verrassing te zorgen kunnen we de pendel even wegzetten in de tunnel en na verloop van tijd tegen de richting in weer te voorschijn laten komen. Dit is natuurlijk niet volgens de werkelijkheid. Anders zit je lekker in je pendel in een berg te wachten :D



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

traiNiac schreef: 14 feb 2020 18:34 Mooi project zeg! Ik ga het volgen.
Bedankt!

Erwin.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

St. Fred Baerselman schreef: 14 feb 2020 21:47 Dit is natuurlijk niet volgens de werkelijkheid. Anders zit je lekker in je pendel in een berg te wachten :D
Nou.... Ik heb jaaaaren geleden eens in Duitsland (Siegstrecke) een tijd in een trein in een tunnel zitten wachten. Zeker een kwartier... Er was ergens een sein of wisselstoring. Uiteindelijk konden we (langzaam) verder rijden en 500 m verderop bij een stationnetje stoppen. En vervolgens daar wachten. Het duurde zeker 2 uur... Omdat we de trein wel uit mochten en het lekker weer was, was het niet direct een groot probleem. Ik had toch geen grote plannen. De bakker naast het station deed goede zaken :lol:
Groet, Wim

PS wat betreft helling: jullie hebben er duidelijk al goed over nagedacht, dus dat komt wel goed. Succes met testen!



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 14 feb 2020 22:12
St. Fred Baerselman schreef: 14 feb 2020 21:47 Dit is natuurlijk niet volgens de werkelijkheid. Anders zit je lekker in je pendel in een berg te wachten :D
Nou.... Ik heb jaaaaren geleden eens in Duitsland (Siegstrecke) een tijd in een trein in een tunnel zitten wachten. Zeker een kwartier... Er was ergens een sein of wisselstoring. Uiteindelijk konden we (langzaam) verder rijden en 500 m verderop bij een stationnetje stoppen. En vervolgens daar wachten. Het duurde zeker 2 uur... Omdat we de trein wel uit mochten en het lekker weer was, was het niet direct een groot probleem. Ik had toch geen grote plannen. De bakker naast het station deed goede zaken :lol:
Groet, Wim
Dus het is niet eens heel gek wat wij hebben bedacht🤔😉.
Ik zal eraan denken een bakker in de buurt van het station te plaatsen😅👍🏼
Gr. Erwin.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Inmiddels aan bij het Moezel wijnbaan project:

Na een tijdlang puzzelen op het sporenplan in de berg, gaan we nu deze optie maken.
Om de (lange) treinen in de berg te laten verdwijnen voordat ze weer te voorschijn komen hadden we div. opties bedacht.

-De lus waarbij het dubbelspoor elkaar via een helling kruist zodat er 2 lange treinen tegelijkertijd in de berg kunnen verdwijnen
-De lus waarbij het dubbelspoor elkaar gelijkvloers kruist zodat er 2 lange treinen tegelijkertijd in de berg kunnen verdwijnen
-Een enkele lus verbonden met de 2 hoofdsporen hierbij kan er 1 lange trein in de berg verdwijnen.

Om hellingen te vermijden vervalt optie 1
Bij optie 2 komen er wel heel veel wissels in de berg te liggen en we hebben maar een beperkte lengte (120 cm.) om de wisselstraat te maken.

We hebben gekozen om 1 lus te maken die we voor zowel voor het binnen- als buitenspoor kunnen gebruiken. Tevens komt er een opstelspoortje voor een pendeltreintje die tegen de richting terug naar het station rijdt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wissels hebben we (Peco code 55) we willen deze uitvoeren met de nieuwe wissel motoren van Peco;

Afbeelding



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo ?
St. Fred Baerselman schreef: 15 mar 2020 16:28 De wissels hebben we (Peco code 55) we willen deze uitvoeren met de nieuwe wissel motoren van Peco;
Heb je een link van die motoren, of een type nummer?


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door piksov »

Hi, volgens mij de Peco PL-1000.

https://www.youtube.com/watch?v=iKLWGKr_nwQ

groet,
Guus



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Henk van de Weerdt schreef: 17 mar 2020 14:11 Hallo ?
St. Fred Baerselman schreef: 15 mar 2020 16:28 De wissels hebben we (Peco code 55) we willen deze uitvoeren met de nieuwe wissel motoren van Peco;
Heb je een link van die motoren, of een type nummer?
Hierbij een link naar meer info over de twistlock motor. Onderaan die pagina staat een link naar een filmpje.

https://peco-uk.com/blogs/news/twislock-available-now

Gr. Erwin.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Hube »

Bij de optie met enkelsporig lus heb je, zo te zien, 6 wissels in de berg.
Bij een optie met een dubbelsporige lus kan het met 4 wissels en 2 kruisingen.
Het zou in principe ook mogelijk zijn met allemaal 4 kruisingen.
Dus minder of geen wissels in de berg. Of zie ik dat nou verkeerd?
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door FidOo »

Hoi Erwin, wat maakt dat jullie voor deze wisselomzetters kiezen en niet gewoon servo's. Zeker omdat jullie al met dinamo werken is de combinatie OC32 met servo's toch veel voordeliger? en qua installatie eigenlijk net zo makkelijk.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Hube schreef: 17 mar 2020 17:08 Bij de optie met enkelsporig lus heb je, zo te zien, 6 wissels in de berg.
Bij een optie met een dubbelsporige lus kan het met 4 wissels en 2 kruisingen.
Het zou in principe ook mogelijk zijn met allemaal 4 kruisingen.
Dus minder of geen wissels in de berg. Of zie ik dat nou verkeerd?
Groetjes,
Gerard
Hi Gerard,

je hebt gelijk dat het opgelost kan worden met kruisingen. Maar zelf heb ik niet altijd goede ervaringen met kruisingen gehad :(
Zo een hele berg wissels in de berg blijft ook riski ;) Wij denken/hopen dat dit aardig bedrijfszekerheid in de berg (je kan er wat lastiger bij als het mis gaat) biedt.

Wel bedankt voor het meedenken natuurlijk :)
Erwin.
Laatst gewijzigd door St. Fred Baerselman op 20 mar 2020 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

FidOo schreef: 18 mar 2020 10:21 Hoi Erwin, wat maakt dat jullie voor deze wisselomzetters kiezen en niet gewoon servo's. Zeker omdat jullie al met dinamo werken is de combinatie OC32 met servo's toch veel voordeliger? en qua installatie eigenlijk net zo makkelijk.
Hallo Joost,

Deze wisselomzetters zouden ook prima moeten werken met de OC32NG.

Wij hebben gekozen voor deze wisselomzetters omdat: Als een servo stuk is of de aansturing werk niet meer, dan kun je de wissel niet met de hand bedienen doordat de motor dan vaststaat of de buigveer hem in die stand houd.
De Twistlock motor van Peco is een spoel aandrijving (met een eenmalige puls gestuurd) als er geen stroom doorloopt is hij onbekrachtigd.
Peco noemt dit een "Solinoid motor".

Het is dus een ouderwetse spoel die Peco al heeft. Het voordeel is, dat ingeval van storing de wissel nog handmatig omgezet kan worden.
In de berg kunnen we de wissels dan gewoon op rechtdoor zetten zodat er treinverkeer mogelijk blijft.

Een ander niet onbelangrijk argument is: we willen gewoon iets nieuws proberen :D

Overigens is het wel de bedoeling om op enkele zichtbare en in het oog springende plaatsen de wissels wel via een servo aan te sturen.
Het blijft een mooi gezicht als de wissel langzaam omgaat ;)
In de berg waar ze niet zichtbaar zijn en waar we lastiger bij kunnen heeft dat geen meerwaarde.

Erwin.



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Erwin,
St. Fred Baerselman schreef: 17 mar 2020 15:11
Henk van de Weerdt schreef: 17 mar 2020 14:11 Hallo ?
St. Fred Baerselman schreef: 15 mar 2020 16:28 De wissels hebben we (Peco code 55) we willen deze uitvoeren met de nieuwe wissel motoren van Peco;
Heb je een link van die motoren, of een type nummer?
Hierbij een link naar meer info over de twistlock motor. Onderaan die pagina staat een link naar een filmpje.

https://peco-uk.com/blogs/news/twislock-available-now
Ziet er mooi uit. Bedankt!


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Hoi Erwin,
Ik denk dat de oplossing in de berg zonder helling een goede keuze is. :) Je ontkomt er dan natuurlijk niet aan dat de treinen elkaar iets in de weg gaan zitten op de gelijkvloerse kruising, maar ik denk dat het wel meevalt. Het geeft direct een beperking van het aantal treinen dat vlak achter elkaar rijdt en daarmee voorkom je een langzaamrijdende file (zoals we die op de Lahntalbahn regelmatig hadden). En een bypass mogelijkheid (rechtdoor zonder de lus te gebruiken) is altijd handig. Dat werkt altijd!

Nog 1 vraag: hoe gaan jullie de beveiliging van de lus regelen? Handmatig of automatisch? Er wordt analoog gereden toch?
Edit: ik lees in je openingsbericht dat jullie Dinamo gaan gebruiken :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door BenQ »

Met Dinamo kan je ook automatisch rijden. Analoog en DCC door elkaar heen.
Als je de baan goed invoert krijg je geen problemen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 24 mar 2020 06:49 Hoi Erwin,
Ik denk dat de oplossing in de berg zonder helling een goede keuze is. :) Je ontkomt er dan natuurlijk niet aan dat de treinen elkaar iets in de weg gaan zitten op de gelijkvloerse kruising, maar ik denk dat het wel meevalt. Het geeft direct een beperking van het aantal treinen dat vlak achter elkaar rijdt en daarmee voorkom je een langzaamrijdende file (zoals we die op de Lahntalbahn regelmatig hadden). En een bypass mogelijkheid (rechtdoor zonder de lus te gebruiken) is altijd handig. Dat werkt altijd!

Nog 1 vraag: hoe gaan jullie de beveiliging van de lus regelen? Handmatig of automatisch? Er wordt analoog gereden toch?
Edit: ik lees in je openingsbericht dat jullie Dinamo gaan gebruiken :)

Groet, Wim
Hallo Wim,
We gaan nu de wisselstraat en lus maken, alles beter dan een te steile helling. Die bypass is voor nood gevallen.
De beveiliging gaat idd met Dinamo.

Gr. Erwin.


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door RieX »

Ziet er veelbelovend uit, ga dit zeker volgen!


Groet Rieks

N scale, what else?

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Update station Bullay.

Omdat we wachten op onze bestelling van de wissels, hebben we de 2 stations modules maar voorzien van een print van het sporenplan in 1:160
We hebben zo goed als dat gaat, het sporenplan van het werkelijke stationsemplacements overgenomen. Uiteraard hebben we wat moeten woekeren met de ruimte.

De totale lengte van deze 2 modules is ongeveer 380 cm. De langste sporen tussen de wissels meten ruim 200 cm. kortom daar kunnen we behoorlijk lange treinen langs het perron 'parkeren'.

Als de wissels komen, kunnen we aan de slag :D

Erwin.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie