Moezel wijnbaan project

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Hoi Erwin,
Ik denk dat de oplossing in de berg zonder helling een goede keuze is. :) Je ontkomt er dan natuurlijk niet aan dat de treinen elkaar iets in de weg gaan zitten op de gelijkvloerse kruising, maar ik denk dat het wel meevalt. Het geeft direct een beperking van het aantal treinen dat vlak achter elkaar rijdt en daarmee voorkom je een langzaamrijdende file (zoals we die op de Lahntalbahn regelmatig hadden). En een bypass mogelijkheid (rechtdoor zonder de lus te gebruiken) is altijd handig. Dat werkt altijd!

Nog 1 vraag: hoe gaan jullie de beveiliging van de lus regelen? Handmatig of automatisch? Er wordt analoog gereden toch?
Edit: ik lees in je openingsbericht dat jullie Dinamo gaan gebruiken :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door BenQ »

Met Dinamo kan je ook automatisch rijden. Analoog en DCC door elkaar heen.
Als je de baan goed invoert krijg je geen problemen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 24 mar 2020 06:49 Hoi Erwin,
Ik denk dat de oplossing in de berg zonder helling een goede keuze is. :) Je ontkomt er dan natuurlijk niet aan dat de treinen elkaar iets in de weg gaan zitten op de gelijkvloerse kruising, maar ik denk dat het wel meevalt. Het geeft direct een beperking van het aantal treinen dat vlak achter elkaar rijdt en daarmee voorkom je een langzaamrijdende file (zoals we die op de Lahntalbahn regelmatig hadden). En een bypass mogelijkheid (rechtdoor zonder de lus te gebruiken) is altijd handig. Dat werkt altijd!

Nog 1 vraag: hoe gaan jullie de beveiliging van de lus regelen? Handmatig of automatisch? Er wordt analoog gereden toch?
Edit: ik lees in je openingsbericht dat jullie Dinamo gaan gebruiken :)

Groet, Wim
Hallo Wim,
We gaan nu de wisselstraat en lus maken, alles beter dan een te steile helling. Die bypass is voor nood gevallen.
De beveiliging gaat idd met Dinamo.

Gr. Erwin.


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door RieX »

Ziet er veelbelovend uit, ga dit zeker volgen!


Groet Rieks

N scale, what else?

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Update station Bullay.

Omdat we wachten op onze bestelling van de wissels, hebben we de 2 stations modules maar voorzien van een print van het sporenplan in 1:160
We hebben zo goed als dat gaat, het sporenplan van het werkelijke stationsemplacements overgenomen. Uiteraard hebben we wat moeten woekeren met de ruimte.

De totale lengte van deze 2 modules is ongeveer 380 cm. De langste sporen tussen de wissels meten ruim 200 cm. kortom daar kunnen we behoorlijk lange treinen langs het perron 'parkeren'.

Als de wissels komen, kunnen we aan de slag :D

Erwin.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Hoi Erwin,
Dat ziet er indrukwekkend uit! Een mooi ruim station voor lange treinen, zonder dat ze ingeklemd staan tussen de wissels :)
Ik zie in het baanplan op pagina 1 dat het station parallel aan de zijkant van de modules komt. Echter op de foto ligt het ietsje scheef. Dat oogt naar mijn mening wat beter. Ook geeft het meer mogelijkheden voor scenery.
Groet, Wim



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 12 apr 2020 13:07 Hoi Erwin,
Dat ziet er indrukwekkend uit! Een mooi ruim station voor lange treinen, zonder dat ze ingeklemd staan tussen de wissels :)
Ik zie in het baanplan op pagina 1 dat het station parallel aan de zijkant van de modules komt. Echter op de foto ligt het ietsje scheef. Dat oogt naar mijn mening wat beter. Ook geeft het meer mogelijkheden voor scenery.
Groet, Wim
Wim,
Dat heb jij goed opgemerkt, de stationssporen komen idd schuin te liggen t.o.v. de module.
Leuk zo'n baanpan uit de computer, je hebt dan wel gelijk een lijst met benodigde materialen. Maar om het er niet te statisch te laten uitzien gaan we over op het betere handwerk.
Dat komt en beter uit i.v.m. de aansluiting naar de brug maar tevens biedt het wat meer mogelijkheden met betrekking tot het stadje en de overige scenery.

Vrijdag komt het triplex binnen (voor de hele baan) 6mm voor de spanten en 4mm voor de onderbouw van het spoor.
De kurk is er al, we kunnen nu serieus aan de slag.
Er wordt op dit moment een plan gemaakt welke componenten waar nodig zijn voor het Dinamo systeem.
Nog een foto van de modules die na het station komen.
Afbeelding
Erwin


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Netjes Erwin! Dat gebogen aluminium frame ziet er toch wel heel gelikt uit!
Als ik weer eens naar Nederland mag reizen (2e helft van dit jaar vrees ik... :( ) kom ik het graag eens in het echt bekijken!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Hookies »

Aangezien wij de afgelopen twee jaar op vakantie zijn geweest in het Moezelgebied ga ik dit draadje zeker volgen.

Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 16 apr 2020 12:03 Netjes Erwin! Dat gebogen aluminium frame ziet er toch wel heel gelikt uit!
Als ik weer eens naar Nederland mag reizen (2e helft van dit jaar vrees ik... :( ) kom ik het graag eens in het echt bekijken!
Groet, Wim
Wim,
Je bent van harte welkom.
Erwin.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Hookies schreef: 16 apr 2020 12:48 Aangezien wij de afgelopen twee jaar op vakantie zijn geweest in het Moezelgebied ga ik dit draadje zeker volgen.

Martin
Hallo Martin,

Mooi gebied om je vakantie door te brengen.
Niet zover van huis maar toch heel anders en voor ons treinmannetjes heel interessant :)

Als je nog spoorse foto's heb hou ik mij aanbevolen.... ;)

Groet,
Erwin.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Het eerste bouwwerkje voor het Moezel project is in de maak.
Stellwerk van Artitec, na het schilderen van de onderdelen gaat het al ergens op lijken.
Wat een beetje verf kan doen.
Het dak en de etage zijn nog niet verlijmd er komt eerst nog een interieurtje in en wat verlichting.


Afbeelding

Erwin.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door traiNiac »

Geinig ding is dat. Mooi verouderd trouwens.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Leuk seinhuis Erwin! Ik heb zelf ook nog een blokpost van Artitec liggen. Ik heb nog nooit met modellen uit kunsthars gewerkt, dus dat moet ik nog eens proberen. Dat komt nog wel eens. Ooit.... :lol:
Is het trappetje onderdeel van het Artitec model? Of is het van een ander fabrikaat? Ziet er mooi fijn uit!
Groet, Wim



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 19 apr 2020 12:10 Leuk seinhuis Erwin! Ik heb zelf ook nog een blokpost van Artitec liggen. Ik heb nog nooit met modellen uit kunsthars gewerkt, dus dat moet ik nog eens proberen. Dat komt nog wel eens. Ooit.... :lol:
Is het trappetje onderdeel van het Artitec model? Of is het van een ander fabrikaat? Ziet er mooi fijn uit!
Groet, Wim
Hi Wim best leuk om eens mee te werken die dingetjes van Artitec.
Het trappetje zat bij het model, mooi fijn dingetje :)

Het volgende onderwerp gaat toevallig ook over een Artitec model.

Groet, Erwin.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

De stichting heeft een mooie Moezel-aak gekregen van Alfred Van Mill Didden, waarvoor dank!
Gister heb ik het model van Artitec eens onderhanden genomen. Er is een takel geplaatst die het anker ophaald.
De voormast is voorzien van een "lampje". Er loopt ook wat bemanning rond, Johan die kijkt of het anker goed hangt en Kees, de zoon van de kapitein spuit het dek schoon.
De kapitein, Gerard van Rosenmond is in de stuurhut ( later volgt een foto van de kapitein, hij is een beetje fotoschuw :D ).
De boot heeft inmiddels ook een naam: Frederik B.
Voorlopig ligt de boot onder de nog te bouwen brug dat is een volgende stap.

Erwin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Mooi Erwin! Van welk merk zijn die bruggen? Ik dacht eerst van Hack, maar deze zien er beter gedetailleerd uit. (Hack is mij persoonlijk net iets te simpel)
Groet, Wim



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 03 mei 2020 12:03 Mooi Erwin! Van welk merk zijn die bruggen? Ik dacht eerst van Hack, maar deze zien er beter gedetailleerd uit. (Hack is mij persoonlijk net iets te simpel)
Groet, Wim
Dat zal je dan verbazen Wim.
Dit zijn de oude kunststof Arnold bruggen. Deze zijn aardig gedetailleerd en gemakkelijk te verzagen en te plakken.
Dat leek mij voor dit project wel een mooie basis. Oke, het is niet precies de brug naar het grote voorbeeld maar hij gaat straks wel lijken op.

Groet,
Erwin.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Hoi Erwin. Dat verbaast me inderdaad! Maar ze zien er erg netjes uit. Soms zijn die oude modellen helemaal niet zo slecht. Sterker nog, soms zijn ze verrassend goed!
Inderdaad is het een mooie basis voor een ombouw. En dat het niet exact de brug bij Bullay wordt.... Ach, hij zal zeker heel erg herkenbaar zijn. Geen probleem lijkt me!
Groet, Wim



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Erwin,
St. Fred Baerselman schreef: 03 mei 2020 19:02 Dat leek mij voor dit project wel een mooie basis. Oke, het is niet precies de brug naar het grote voorbeeld maar hij gaat straks wel lijken op.
Ik zou op het ogenblik graag weer eens onder die brug door willen rijden, zouden met Pasen die kan weer op gaan (Ediger-Eller) en met pinksteren ook, maar een paar chinezen gooiden roet in het eten. Mis de omgeving wel. Hopenlijk kunnen we in Augustus/September weer.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Henk van de Weerdt schreef: 03 mei 2020 22:10
Ik zou op het ogenblik graag weer eens onder die brug door willen rijden, zouden met Pasen die kan weer op gaan (Ediger-Eller) en met pinksteren ook, maar een paar chinezen gooiden roet in het eten. Mis de omgeving wel. Hopenlijk kunnen we in Augustus/September weer.
Ik ken het gevoel Henk. Wij (de Stichting; Fred, Edwin en Erwin) wilden dit voorjaar ook een "werk"bezoekje aan de Moezel brengen.
Helaas, helaas.
Zodra het kan gaan we die kant op, we moeten nog wat foto's van deze locatie hebben en heel belangrijk de wijn oh nee de sfeer :D proeven.

Erwin.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Hmmm.... zittend op een terrasje, genietend van een Riesling en uitzicht op de Moezel en langsrijdende treinen.... Klinkt goed! Maar dat zal nog even moeten wachten :(
Groet, Wim



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Wim,
Wim H schreef: 04 mei 2020 09:21 Hmmm.... zittend op een terrasje, genietend van een Riesling en uitzicht op de Moezel en langsrijdende treinen.... Klinkt goed! Maar dat zal nog even moeten wachten :(
Hou op schei uit Wim, met de pinksteren hebben ze in Ediger Eller de Pfingsweintage, komen de Winzer met de nieuwe wijnen van 2019 uit. Inderdaad Helaas.!! ;-(


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Erwin,
St. Fred Baerselman schreef: 04 mei 2020 08:30 Zodra het kan gaan we die kant op, we moeten nog wat foto's van deze locatie hebben en heel belangrijk de wijn oh nee de sfeer :D proeven.
Mocht je eens foto's ergens van nodig hebben, wil ik die TZT best wel eens voor je maken als ik daar ben. Gaan er normaal gesproken wel 4 a 5 keer per jaar heen.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Kevin Nijssen »

Heel gaaf om te volgen! Ik ga deze in de gate houden.


Plaats reactie