Moezel wijnbaan project

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door erik-n-fan »

Wow nice! Ik zie dit draadje nu pas voor het eerst!

Hoeveel treinen gaan er tegelijk rijden op deze baan? Prachtige rijlengtes gok ik?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Erwin schreef: 22 aug 2020 13:35
Wordt vervolgt
Daar ben ik 10 dagen geleden nog onderdoor gereden. ;-)


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door bob vermeulen »

Goede morgen Erwin,

Wat een mooi project en het spreekt mij nu ook veel meer aan omdat ook ik (met familie) in augustus bij die brug zijn gaan kijken.
Ik had een bezoek gebracht aan Koblenz (DB museum gelande, wat ik elke DB fan kan aanraden overigens) en toen zijn we de dag daarop langs de Moezel gereden en natuurlijk bij deze brug geweest. (en in Bully gegeten).

Zal het project nu zeker blijven volgen.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

erik-n-fan schreef: 13 sep 2020 20:34 Wow nice! Ik zie dit draadje nu pas voor het eerst!

Hoeveel treinen gaan er tegelijk rijden op deze baan? Prachtige rijlengtes gok ik?
Hallo Erik, Vanwege druk, druk, druk nu pas antwoord:
Hoeveel treinen er tegelijk gaan rijden dat is nog de vraag, dat het o.a. lange (goederen)treinen gaan zijn dat is wel zeker :)
Maar ook korte, pendel en buurtspoor treinen gaan hun weg op de baan vinden.

Groet, Erwin.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

bob vermeulen schreef: 14 sep 2020 08:58 Goede morgen Erwin,

Wat een mooi project en het spreekt mij nu ook veel meer aan omdat ook ik (met familie) in augustus bij die brug zijn gaan kijken.
Ik had een bezoek gebracht aan Koblenz (DB museum gelande, wat ik elke DB fan kan aanraden overigens) en toen zijn we de dag daarop langs de Moezel gereden en natuurlijk bij deze brug geweest. (en in Bully gegeten).

Zal het project nu zeker blijven volgen.

mvrgr Bob
Bob,
Best een mooie omgeving daar; het hangviaduct en de spoorbrug maakt het voor de treinspotter ook reuze interessant.
En eten in Bullay, het kan maar veel keus is er niet wel lekkere wijntjes zijn er te vinden ;)

Groet,
Erwin.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Weer een update(je),

Er is best wel het e.e.a. aan de bouw van de baan gedaan.
Zo is het spoor op het brugdeel geplaatst, al met al een lastig klusje. Spoor leggen is zo wie zo al een nauwkeurig werkje waar, als je het goed wilt doen veel tijd in gaat zitten.
Het spoor ligt, is verkanting aangebracht en is geballast.

Bij het leggen van het spoor hebben we gebruik gemaakt van div. hulpmiddeltjes:

Afbeelding

De sporen liggen op de brug en in de boog op 28mm (hart op hart afstand). Uiteraard hebben we het ook met lange wagons getest, en die rijden in de boog keurig langs elkaar.
Afbeelding

De verkanting in de boog aangebracht d.m.v. stukjes plasticcard (stukje karton zou ook voldoen).
Afbeelding

Hier is het brugdek uitgenomen en geballast:
Afbeelding

Terwijl ik daarmee bezig was dacht ik dat het wel leuk was om een anti-ontsporingsrail tussen de sporen op de brug te plaatsen.
Dat is al met al wel weer een klusje aan het worden maar is wel een extra detail, die de moeite van het knutselen waard is :)
Met wat plastic profiel en zwarte verf begint het wat te lijken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen de pijlers van de brug in elkaar geflanst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een proefopstelling van hoe het ongeveer moet gaan worden

Afbeelding

Groet,
Erwin.


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door enderscw »

Die torens voor de bovenleiding zijn wel gaaf hoor.
Is echt een gaaf project!


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door traiNiac »

Prachtige pijlers Erwin!
Wat gebruik je voor plastic profielen voor de anti-ontsporingsrail? Een hoekprofiel of een I-profiel en welke maat?


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Jeroen »

Nou heb ik toch een vraag: horen de sporen op de brug in de ballast te liggen? Ik ken de situatie niet precies daar, maar op zo’n brug zou je dat nou direct verwachten.


Afbeelding

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

traiNiac schreef: 25 okt 2020 11:59 Prachtige pijlers Erwin!
Wat gebruik je voor plastic profielen voor de anti-ontsporingsrail? Een hoekprofiel of een I-profiel en welke maat?
Voor de anti-ontsporingsrail heb ik 3-hoekig plastic profiel gebruikt (1,25mm). Omdat het zo klein is heb ik voor de 3 hoek gekozen dan heb je voldoende opp. om het profiel te verlijmen. En mocht er toch eens een flens van een wagon tegen aan rijden, hoop ik dat hij terugvalt op de juiste plaats :( ;)



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Jeroen schreef: 25 okt 2020 12:05 Nou heb ik toch een vraag: horen de sporen op de brug in de ballast te liggen? Ik ken de situatie niet precies daar, maar op zo’n brug zou je dat nou direct verwachten.
Hi Jeroen,

Het is niet gebruikelijk om op de brug met ballast te werken, toch hebben ze dat op de brug bij Bullay gedaan (zie foto een van de weinigen waar je het "goed" op kan zien).

Voor mij is het voordeel dat ik de rails eenvoudig met de onderlaag kon bevestigen. Toen het spoor op zijn plek lag heb ik hem eerst plaatselijk verlijmd met seconden lijm. Daarna de ballast en verlijmen met verdunde houtlijm ;)

Afbeelding


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Jeroen »

Helder! Nooit gezien inderdaad. Wordt mooi!


Afbeelding

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Jeroen,
Jeroen schreef: 26 okt 2020 13:30 Wordt mooi!
Is in werkelijkheid ook een mooie brug. Ik vind het persoonlijk een rot ding om met de auto over te rijden. Helemaal als je campers en of vrachtwagen tegemoet komen. Rijgedeelte is relatief smal met vrij hoge randen. Ik pak meestal de brug bij Neef.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Alro »

Jeroen schreef: 26 okt 2020 13:30 Helder! Nooit gezien inderdaad. Wordt mooi!
Hetzelfde vroeg ik me af bij de bouw van de brug over de Severn door Kees Gorter, maar daar ligt het spoor ook in de ballast bij de echte brug. Het komt dus vaker voor ;)



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Henk van de Weerdt schreef: 26 okt 2020 14:44
Is in werkelijkheid ook een mooie brug. Ik vind het persoonlijk een rot ding om met de auto over te rijden. Helemaal als je campers en of vrachtwagen tegemoet komen. Rijgedeelte is relatief smal met vrij hoge randen. Ik pak meestal de brug bij Neef.
Hallo Henk,
Het is idd een smal brugje om met de auto doorheen te rijden. Het past allemaal wel zelfs met de bus als tegenligger maar het is vooral vervelend door de hoge rand.
De brug bij Neef is een stuk relaxter om te rijden en hooguit 15 min. om als je in Bullay moet zijn.

Groet,
Erwin



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Alro schreef: 27 okt 2020 19:52
Hetzelfde vroeg ik me af bij de bouw van de brug over de Severn door Kees Gorter, maar daar ligt het spoor ook in de ballast bij de echte brug. Het komt dus vaker voor ;)
Jeroen schreef: 25 okt 2020 12:05 Nou heb ik toch een vraag: horen de sporen op de brug in de ballast te liggen? Ik ken de situatie niet precies daar, maar op zo’n brug zou je dat nou direct verwachten.
Eindelijk dat duidelijke fotootje gevonden waarop te zien is dat er ballast op de brug is gebruikt ;)
Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Hoi Erwin,
Mooie voortgang! In 1 woord prachtig! En jullie gaan als een speer! Zeker die brug vreet behoorlijk tijd, maar hij wordt echt geweldig (ziet er nu al heel goed uit!). Ook de details als verkanting en anti ontspoorrails maken het af. Als ik weer eens in het vaderland ben, kom ik eens kijken.
Groet, Wim



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Erwin,
St. Fred Baerselman schreef: 31 okt 2020 09:44 De brug bij Neef is een stuk relaxter om te rijden en hooguit 15 min. om als je in Bullay moet zijn.
Wij zitten altijd in Ediger, als wij richting zuiden gaan is Neef dus niet omrijden. Dat scheelt weer. :D


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 31 okt 2020 15:24 Hoi Erwin,
Mooie voortgang! In 1 woord prachtig! En jullie gaan als een speer! Zeker die brug vreet behoorlijk tijd, maar hij wordt echt geweldig (ziet er nu al heel goed uit!). Ook de details als verkanting en anti ontspoorrails maken het af. Als ik weer eens in het vaderland ben, kom ik eens kijken.
Groet, Wim
Hi Wim,
Bedankt voor je compliment maar als een speer??
Er zit idd veel tijd in en dat is nog maar alleen de bovenbouw.

Inmiddels weer wat gevorderd met de roest op het spoor. Lekker ouderwets met de penseel (de bovenzijde moet nog flink geschrobt worden):

Afbeelding

Het verschil met en zonder roest:

Afbeelding

Toch nog wel een eindje te gaan, vandaag geëindigd bij het potje Tamiya XF64 :)

Afbeelding

En als je in de buurt bent, je bent altijd welkom ;)

Groet,
Erwin.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Hoi Erwin,
Misschien is die "speer" te verklaren met mijn referentiepunt: mijn eigen voortgang (of beter gezegd het gebrek er aan :D :roll: ).
Aangezien jullie een dubbelsporige baan hebben, van - ik gok - een meter of 10 lengte, is dat toch veel sneller dan wat er in Altwied gebeurt... En dat is slechts een enkelsporig baanvak van nog geen 3 m zichtbaar spoor. Daarbij ligt het bij jullie al in de ballast, zijn de railstaven grotendeels geschilderd en hebben jullie ook al een "bruggetje" gebouwd. Vandaar die speer :D

Sporen schilderen en ballasten had ik voor dit jaar gepland, maar ja, toen kwam de C-crisis. Aangezien mijn baan ik Moskou staat en ik daar sinds maart vrijwel niet meer ben, wordt dat dus uitgesteld naar volgend jaar. Optimist die ik ben 8-)

Groet, Wim



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Hi Wim,
Vervelend (of niet?) dat je al een tijd niet in Moskou kan zijn. Je had dacht ik wel projectjes mee genomen naar de datsja.
Dat is toch anders dan thuis natuurlijk. Volgend jaar de verloren tijd dan maar inhalen ;)

De uiteindelijke lengte van de modules is 18 mtr. met daarop dubbelspoor en een enkelsporig zijlijntje.
Voorlopig zijn de rails en wissels in de bergmodule en op de brug gelegd, kortom er ligt pas 3,5 mtr. spoor waarvan 2 mtr. op de brug.
De volgende stap is het spoor van de stationsmodules, daar heb ik wel veel zin in maar eerst de onderbouw van de dubbeldeks brug.
Gelukkig hebben we geen haast, toch zou het leuk zijn om wat te kunnen laten rijden. Misschien moeten we ons opgeven om met een deel van de baan op een beurs te staan eind volgend jaar. De bekende stok achter de deur :D

Groet,
Erwin.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Nog wat plaatjes van de voorderingen.
Zaterdag hebben we de onderbouw voor het spoor tracé van module 8 gelegd.
Nu kan daar de spoor aansluiting naar de berg (module 7) gemaakt morden.

Module 8 is straks de basis van het hangviaduct langs de moezel.
Deze ligt in een boog, vandaar onze meegebogen module waarop het meegebogen spoor komt te liggen.

De gebogen module met gebogen spoor tracé (onderbouw):
Afbeelding

De plaatsbepaling van een deel van de Prinzenkopf tunnel (in Aanbouw)
Afbeelding

De wisselstraat in de berg module met achteraan de aansluiting naar module 8, vooraan de aansluiting naar de brug van Bullay.
Afbeelding

Overzichtje
Afbeelding

Erwin.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Nog wat plaatjes van de brug in aanbouw.
Het lange rechte gedeelte van de onderbouw (het weg gedeelte) zit in elkaar, het gebogen gedeelte is voor de helft gedaan.
Als de gebogen delen op hun plek zitten kan de weg erin gelegd worden.

Daarna kan dan met de afwerking worden begonnen; looppaden, hekjes, kabeltunnels, bovenleidingmasten enz.
Nu alvast een inkijkje:

De pijlers krijgen nog een definitieve plek, nu zijn ze enkel om de boel te stutten ;)
Afbeelding

De brug gezien vanaf de stations zijde, voor aan de wisselstraat in en uit station.
Afbeelding

Nog wat detail foto's vanuit verschillende standpunten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover deze update.
Groet Erwin.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Erwin,

Het blijft een mooi gezicht al die lange trajecten.
Schitterend gezicht die brug zo en heel herkenbaar (was er afgelopen zomer en heb er overheen gereden en in het plaatsje nog gegeten :D )

toch een vraag, hoe heb je die pijlers gemaakt en waarvan heb je ze gemaakt?

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

bob vermeulen schreef: 16 nov 2020 09:03 Hallo Erwin,

Het blijft een mooi gezicht al die lange trajecten.
Schitterend gezicht die brug zo en heel herkenbaar (was er afgelopen zomer en heb er overheen gereden en in het plaatsje nog gegeten :D )

toch een vraag, hoe heb je die pijlers gemaakt en waarvan heb je ze gemaakt?

mvrgr Bob
Hi Bob, Fijn dat het herkenbaar is, dan moet het wel lijken :D
Je kan er in de omgeving lekker eten en drinken (wijn ;) ).

De pijlers zijn gemaakt van hout. Houtblokje met aan weerskanten een halfrond er tegenaan. (de openingen aan de bovenzijde zijn gemaakt om de voetjes van de Viessmann seinen in de plaatsen)

Hierna beplakt met steentjesmotief-sticker met reliëf. Vervolgens wat opleuken met verf.

Houtenblokjes met halfrond:
Afbeelding

Beplak:
Afbeelding

Hiermee:
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Groet,
Erwin.


Plaats reactie