Moezel wijnbaan project

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

De stichting heeft een mooie Moezel-aak gekregen van Alfred Van Mill Didden, waarvoor dank!
Gister heb ik het model van Artitec eens onderhanden genomen. Er is een takel geplaatst die het anker ophaald.
De voormast is voorzien van een "lampje". Er loopt ook wat bemanning rond, Johan die kijkt of het anker goed hangt en Kees, de zoon van de kapitein spuit het dek schoon.
De kapitein, Gerard van Rosenmond is in de stuurhut ( later volgt een foto van de kapitein, hij is een beetje fotoschuw :D ).
De boot heeft inmiddels ook een naam: Frederik B.
Voorlopig ligt de boot onder de nog te bouwen brug dat is een volgende stap.

Erwin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Mooi Erwin! Van welk merk zijn die bruggen? Ik dacht eerst van Hack, maar deze zien er beter gedetailleerd uit. (Hack is mij persoonlijk net iets te simpel)
Groet, Wim



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 03 mei 2020 12:03 Mooi Erwin! Van welk merk zijn die bruggen? Ik dacht eerst van Hack, maar deze zien er beter gedetailleerd uit. (Hack is mij persoonlijk net iets te simpel)
Groet, Wim
Dat zal je dan verbazen Wim.
Dit zijn de oude kunststof Arnold bruggen. Deze zijn aardig gedetailleerd en gemakkelijk te verzagen en te plakken.
Dat leek mij voor dit project wel een mooie basis. Oke, het is niet precies de brug naar het grote voorbeeld maar hij gaat straks wel lijken op.

Groet,
Erwin.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Hoi Erwin. Dat verbaast me inderdaad! Maar ze zien er erg netjes uit. Soms zijn die oude modellen helemaal niet zo slecht. Sterker nog, soms zijn ze verrassend goed!
Inderdaad is het een mooie basis voor een ombouw. En dat het niet exact de brug bij Bullay wordt.... Ach, hij zal zeker heel erg herkenbaar zijn. Geen probleem lijkt me!
Groet, Wim



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Erwin,
St. Fred Baerselman schreef: 03 mei 2020 19:02 Dat leek mij voor dit project wel een mooie basis. Oke, het is niet precies de brug naar het grote voorbeeld maar hij gaat straks wel lijken op.
Ik zou op het ogenblik graag weer eens onder die brug door willen rijden, zouden met Pasen die kan weer op gaan (Ediger-Eller) en met pinksteren ook, maar een paar chinezen gooiden roet in het eten. Mis de omgeving wel. Hopenlijk kunnen we in Augustus/September weer.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Henk van de Weerdt schreef: 03 mei 2020 22:10
Ik zou op het ogenblik graag weer eens onder die brug door willen rijden, zouden met Pasen die kan weer op gaan (Ediger-Eller) en met pinksteren ook, maar een paar chinezen gooiden roet in het eten. Mis de omgeving wel. Hopenlijk kunnen we in Augustus/September weer.
Ik ken het gevoel Henk. Wij (de Stichting; Fred, Edwin en Erwin) wilden dit voorjaar ook een "werk"bezoekje aan de Moezel brengen.
Helaas, helaas.
Zodra het kan gaan we die kant op, we moeten nog wat foto's van deze locatie hebben en heel belangrijk de wijn oh nee de sfeer :D proeven.

Erwin.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Hmmm.... zittend op een terrasje, genietend van een Riesling en uitzicht op de Moezel en langsrijdende treinen.... Klinkt goed! Maar dat zal nog even moeten wachten :(
Groet, Wim



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Wim,
Wim H schreef: 04 mei 2020 09:21 Hmmm.... zittend op een terrasje, genietend van een Riesling en uitzicht op de Moezel en langsrijdende treinen.... Klinkt goed! Maar dat zal nog even moeten wachten :(
Hou op schei uit Wim, met de pinksteren hebben ze in Ediger Eller de Pfingsweintage, komen de Winzer met de nieuwe wijnen van 2019 uit. Inderdaad Helaas.!! ;-(


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Erwin,
St. Fred Baerselman schreef: 04 mei 2020 08:30 Zodra het kan gaan we die kant op, we moeten nog wat foto's van deze locatie hebben en heel belangrijk de wijn oh nee de sfeer :D proeven.
Mocht je eens foto's ergens van nodig hebben, wil ik die TZT best wel eens voor je maken als ik daar ben. Gaan er normaal gesproken wel 4 a 5 keer per jaar heen.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Kevin Nijssen »

Heel gaaf om te volgen! Ik ga deze in de gate houden.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door brendo »

Ziet er profi uit allemaal en ga in de fellow modus!
Succes met dit mooie project!



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Hierbij een verslagje van de bouwactiviteiten van week 20 en 21

De opbouw van de stationsmodules (station Ballay) is in volle gang. Het spoortracé is op hoogte gebracht door een constructie van spanten.
Aan de lage kant is de Moezel en via de spoordijk komen we op de hoogte van het station.
Het gehele spoor komt komt op deze hoogte, dat is 10cm. boven het niveau van de grondlaag van de Moezel.
De moezel zelf komt nog iets hoger door de gietlaag die er nog op moet komen. Het donker groene deel zal de Moezel gaan worden het overige deel is de grondplaat waarop de camping en het stadje Bullay vorm krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bevestiging en overgang tussen de 2 stations modules
Afbeelding

Inmiddels hebben we ter dikte van een slijpschijfje een stuk plasctic-card tussen de modules geplaatst.
Zodat we straks na het doorslijpen van de rails op de module overgang, de kier die het slijpschijfje maakte in de rails na het weghalen van de plastic-card, kwijt zijn. Op deze manier moeten de rails weer dicht op elkaar aansluiten.
Afbeelding

De Moezelmodule met de aansluiting naar de stationsmodule
Afbeelding
De brug over de Moezel. Dit gaat zo ongeveer de ligging en lengte van deze brug worden.
Afbeelding

Erwin.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door traiNiac »

Mooi strak weer. Idee van het stukje plasticard tussen de modules moet ik onthouden. Voor nu niet nodig, omdat ik niet de rails op twee modules leg en ze daarna doorslijp. Maar wel een goede tip voor de volgende keer.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

In de tussentijd heb ik een proefmodel van de pijler van de brug gemaakt.
Zoals je ziet staat op de pijler de mast voor de bovenleiding. Dit willen we natuurlijk namaken.
Afbeelding

Hiervoor hebben we de langste N-mast van Viessmann nodig. Als je die zo op de pijler zet ziet het er raar uit met die grote plastic (beton) voet.
De pijler om de voet heen bouwen wordt mooier, de lengte van de mast is dan iets te kort (5mm). De locs kunnen dan niet met de pantograaf omhoog er onder door.
Hiervoor heb ik de pijler met een plastic H-profiel verlengt waartegen de bovenste uitlegger van de bovenleiding wordt geplakt.
Nu kunnen de locs met pantograaf er onder door.

Afbeelding

Zo zie je mooi de dwars doorsnede van de brug met voetpaadje langs de buitenzijde van de brug.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Excuus ik heb in de knutselruimte even alleen van die lelijke e-locs ;)

De panto moet dan wel op een iets lagere stand worden gefixeerd, hier zijn tegenwoordig handige hulpmiddeltjes voor te koop. En met een visdraadje lukt het ook ;)

Of met stoomlocs rijden :D

Afbeelding

De overgang van brug naar het station, zoals het ongeveer gaat worden.
Afbeelding

Nu het prototype klaar is kan de boel in productie worden genomen.

Erwin.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door traiNiac »

mooi opgelost



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Week 23 en 24

Deze weken gebruikt om een gebogen module te voor zien van spanten en spoordijk.
Tegelijkertijd is daar een weg aangebracht die langs de spoordijk van hoogte wisselt.
Rechts begint hij laag (in het toekomstige stadje). links komt hij een stukje onder spoorniveau en blijft ook de volgende module op deze hoogte onderlangs het spoor.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

En toen moest ik zo nodig een boekje over de Moezelbaan kopen bij Bol.com :) .

Afbeelding

Leuk boekje met daarin wat foto's van een wagon die onderaan de spoordijk bij een fabriekje staat.

Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen bedacht om deze mogelijkheid ook na te bootsen. We hadden op het station een spoortje bedacht die we zouden gebruiken om zo nu en dan een treintje op weg te zetten. Dit spoortje gaan we nu doortrekken naar het fabriekje. Het spoortje gaat langs de dijk naar beneden, dit is gemakkelijk te doen omdat we met spanten werken. Aan de spanten een dwarsverbinding maken waarop het spoortracé rust. We hebben voldoende lengte om daar een centimeter of 7 te zakken. Op dat niveau komt het fabriekje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarvoor komt een plateau (2 cm lager) waar dan de camping een plaatsje gaat krijgen. De camping bezoekers hebben daar mooi zicht op de dubbeldeks spoorbrug.

Dit spoortje geeft wel weer extra rij mogelijkheden, dus maar goed dat ik het boekje heb gekocht :)

Erwin.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Krab »

Dat gaat er mooi uitzien die brug wat een lengte is dat :o


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door traiNiac »

prachtig!


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door brendo »

Ziet er profi uit met mooie resultaten tot nu. Succes met de verdere bouw!



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door tv_man »

Heel apart die hoge bovenleidingmasten. Leuk om in model te bouwen. Is de bovenleiding daar pas lang na de brug gekomen dat ze voor zo een aparte oplossing hebben gekozen?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

tv_man schreef: 14 jun 2020 10:33 Heel apart die hoge bovenleidingmasten. Leuk om in model te bouwen. Is de bovenleiding daar pas lang na de brug gekomen dat ze voor zo een aparte oplossing hebben gekozen?
Hi Norman,

De brug is na de 2e wereldoorlog herbouwd, hij was door de geallieerde in de oorlog gebombardeerd.
Afbeelding

Maar pas in 1973/1974 is de huidige Moezelbaan geëlektrificeerd. Vandaar dat er soms voor aparte constructies gekozen moest worden.
Wat dan voor de modelbouwer weer leuke bouwsels oplevert.

Erwin.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door tv_man »

Bedankt voor het achtergrondverhaal! Toch wonderlijk hoe laat bepaalde trajecten pas geëlectrificeerd zijn (en het is niet alsof dit een onbeduidend zijlijntje was). Maar aan de andere kant reden ze in de jaren zeventig nog vrolijk met stoomlocomotieven. In Oost-Europa nog langer. Maar zo heb je inderdaad gelijk weer een interessant detail om na te bouwen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Erwin »

De eerste module overgang is een feit.

Hiervoor hebben we de twee modules bevestigd met ons bekende bevestigingssysteem.
Tussen de modules is een plastic plaatje geplaatst die daartussen geklemd zit. Deze plaat is 1 mm dik, dit komt overeen met de dikte van de Dremel quick release slijpschijf. Ik heb een houten malletje gemaakt waarin de spoorstaven zijn ingezaagd, Dit malletje heb ik gebruikt om de Dremel exact op de hoogte van het kunststof plaatje door de rails te laten zagen.

Afbeelding

De dikte van het plastic plaatje compenseert het zaagverlies van de rail zodat als de bakken zonder plastic kaart aan elkaar worden geplaatst de rail exact aansluit.
De rail ligt aan 1 kant op een kunststofplaat verlijmd, dit wordt het bovendek van de dubbele brug van Bullay. De andere kant is gesoldeerd op een koper plaatje. Zo ligt de overgang goed gefixeerd.


Afbeelding

Afbeelding

Getest en wel; de wagons gaan er als een zonnetje overheen.
Afbeelding

Het houten malletje
Afbeelding

Het bovendeel van de brug zit aan de module bevestigd met bout en moer. Hij kan nu uitgenomen worden om aan de onderzijde (onderste boven) de brug te bouwen. Als deze klaar is wordt hij weer op zijn plek terug geplaatst en d.m.v. de bout en moer gefixeerd. De rails op het koperen plaatje wordt nog van biels voorzien en straks in de ballast zal het plaatje nauwelijks nog te zien zijn.

Wordt vervolgt
Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Even een update:
De bouw van de brug over de Moezel krijgt langzaam vorm.

Wat moet het ook al weer gaan worden, voorbeeldje uit het echt:
Afbeelding

De dubbeldeks brug met boven de trein en binnen de stalenconstructie komt de autoweg.
Hieronder een opzetje gemaakt voor het idee:
Afbeelding

De lengte in beeld gebracht.
Vanaf de stations kant richting berg:
Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de berg zijde richting station.
Afbeelding

Met malletjes wordt de rail netjes in een vloeiende boog gelegd.
Voor het vastleggen van de rails wordt er nog een beetje verkanting aangebracht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De boog in de stalen constructie in de maak. Later komt hij er onder te hangen.
Deze boog bestaat uit rechte stukken van de staalconstructie de een beetje gehoekt geplaatst worden, zodat er een boog ontstaat.
Afbeelding

Erwin.


Plaats reactie