Moezel wijnbaan project
Re: Moezel wijnbaan project
Hoi Erwin,
Ik denk dat de oplossing in de berg zonder helling een goede keuze is. Je ontkomt er dan natuurlijk niet aan dat de treinen elkaar iets in de weg gaan zitten op de gelijkvloerse kruising, maar ik denk dat het wel meevalt. Het geeft direct een beperking van het aantal treinen dat vlak achter elkaar rijdt en daarmee voorkom je een langzaamrijdende file (zoals we die op de Lahntalbahn regelmatig hadden). En een bypass mogelijkheid (rechtdoor zonder de lus te gebruiken) is altijd handig. Dat werkt altijd!
Nog 1 vraag: hoe gaan jullie de beveiliging van de lus regelen? Handmatig of automatisch? Er wordt analoog gereden toch?
Edit: ik lees in je openingsbericht dat jullie Dinamo gaan gebruiken
Groet, Wim
Ik denk dat de oplossing in de berg zonder helling een goede keuze is. Je ontkomt er dan natuurlijk niet aan dat de treinen elkaar iets in de weg gaan zitten op de gelijkvloerse kruising, maar ik denk dat het wel meevalt. Het geeft direct een beperking van het aantal treinen dat vlak achter elkaar rijdt en daarmee voorkom je een langzaamrijdende file (zoals we die op de Lahntalbahn regelmatig hadden). En een bypass mogelijkheid (rechtdoor zonder de lus te gebruiken) is altijd handig. Dat werkt altijd!
Nog 1 vraag: hoe gaan jullie de beveiliging van de lus regelen? Handmatig of automatisch? Er wordt analoog gereden toch?
Edit: ik lees in je openingsbericht dat jullie Dinamo gaan gebruiken
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Moezel wijnbaan project
Met Dinamo kan je ook automatisch rijden. Analoog en DCC door elkaar heen.
Als je de baan goed invoert krijg je geen problemen.
Als je de baan goed invoert krijg je geen problemen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Hallo Wim,Wim H schreef: ↑24 mar 2020 06:49 Hoi Erwin,
Ik denk dat de oplossing in de berg zonder helling een goede keuze is. Je ontkomt er dan natuurlijk niet aan dat de treinen elkaar iets in de weg gaan zitten op de gelijkvloerse kruising, maar ik denk dat het wel meevalt. Het geeft direct een beperking van het aantal treinen dat vlak achter elkaar rijdt en daarmee voorkom je een langzaamrijdende file (zoals we die op de Lahntalbahn regelmatig hadden). En een bypass mogelijkheid (rechtdoor zonder de lus te gebruiken) is altijd handig. Dat werkt altijd!
Nog 1 vraag: hoe gaan jullie de beveiliging van de lus regelen? Handmatig of automatisch? Er wordt analoog gereden toch?
Edit: ik lees in je openingsbericht dat jullie Dinamo gaan gebruiken
Groet, Wim
We gaan nu de wisselstraat en lus maken, alles beter dan een te steile helling. Die bypass is voor nood gevallen.
De beveiliging gaat idd met Dinamo.
Gr. Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Re: Moezel wijnbaan project
Ziet er veelbelovend uit, ga dit zeker volgen!
Groet Rieks
N scale, what else?
N scale, what else?
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Update station Bullay.
Omdat we wachten op onze bestelling van de wissels, hebben we de 2 stations modules maar voorzien van een print van het sporenplan in 1:160
We hebben zo goed als dat gaat, het sporenplan van het werkelijke stationsemplacements overgenomen. Uiteraard hebben we wat moeten woekeren met de ruimte.
De totale lengte van deze 2 modules is ongeveer 380 cm. De langste sporen tussen de wissels meten ruim 200 cm. kortom daar kunnen we behoorlijk lange treinen langs het perron 'parkeren'.
Als de wissels komen, kunnen we aan de slag
Erwin.
Omdat we wachten op onze bestelling van de wissels, hebben we de 2 stations modules maar voorzien van een print van het sporenplan in 1:160
We hebben zo goed als dat gaat, het sporenplan van het werkelijke stationsemplacements overgenomen. Uiteraard hebben we wat moeten woekeren met de ruimte.
De totale lengte van deze 2 modules is ongeveer 380 cm. De langste sporen tussen de wissels meten ruim 200 cm. kortom daar kunnen we behoorlijk lange treinen langs het perron 'parkeren'.
Als de wissels komen, kunnen we aan de slag
Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Re: Moezel wijnbaan project
Hoi Erwin,
Dat ziet er indrukwekkend uit! Een mooi ruim station voor lange treinen, zonder dat ze ingeklemd staan tussen de wissels
Ik zie in het baanplan op pagina 1 dat het station parallel aan de zijkant van de modules komt. Echter op de foto ligt het ietsje scheef. Dat oogt naar mijn mening wat beter. Ook geeft het meer mogelijkheden voor scenery.
Groet, Wim
Dat ziet er indrukwekkend uit! Een mooi ruim station voor lange treinen, zonder dat ze ingeklemd staan tussen de wissels
Ik zie in het baanplan op pagina 1 dat het station parallel aan de zijkant van de modules komt. Echter op de foto ligt het ietsje scheef. Dat oogt naar mijn mening wat beter. Ook geeft het meer mogelijkheden voor scenery.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Wim,Wim H schreef: ↑12 apr 2020 13:07 Hoi Erwin,
Dat ziet er indrukwekkend uit! Een mooi ruim station voor lange treinen, zonder dat ze ingeklemd staan tussen de wissels
Ik zie in het baanplan op pagina 1 dat het station parallel aan de zijkant van de modules komt. Echter op de foto ligt het ietsje scheef. Dat oogt naar mijn mening wat beter. Ook geeft het meer mogelijkheden voor scenery.
Groet, Wim
Dat heb jij goed opgemerkt, de stationssporen komen idd schuin te liggen t.o.v. de module.
Leuk zo'n baanpan uit de computer, je hebt dan wel gelijk een lijst met benodigde materialen. Maar om het er niet te statisch te laten uitzien gaan we over op het betere handwerk.
Dat komt en beter uit i.v.m. de aansluiting naar de brug maar tevens biedt het wat meer mogelijkheden met betrekking tot het stadje en de overige scenery.
Vrijdag komt het triplex binnen (voor de hele baan) 6mm voor de spanten en 4mm voor de onderbouw van het spoor.
De kurk is er al, we kunnen nu serieus aan de slag.
Er wordt op dit moment een plan gemaakt welke componenten waar nodig zijn voor het Dinamo systeem.
Nog een foto van de modules die na het station komen.
Erwin
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Re: Moezel wijnbaan project
Netjes Erwin! Dat gebogen aluminium frame ziet er toch wel heel gelikt uit!
Als ik weer eens naar Nederland mag reizen (2e helft van dit jaar vrees ik... ) kom ik het graag eens in het echt bekijken!
Groet, Wim
Als ik weer eens naar Nederland mag reizen (2e helft van dit jaar vrees ik... ) kom ik het graag eens in het echt bekijken!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Moezel wijnbaan project
Aangezien wij de afgelopen twee jaar op vakantie zijn geweest in het Moezelgebied ga ik dit draadje zeker volgen.
Martin
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Wim,
Je bent van harte welkom.
Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Hallo Martin,
Mooi gebied om je vakantie door te brengen.
Niet zover van huis maar toch heel anders en voor ons treinmannetjes heel interessant
Als je nog spoorse foto's heb hou ik mij aanbevolen....
Groet,
Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Het eerste bouwwerkje voor het Moezel project is in de maak.
Stellwerk van Artitec, na het schilderen van de onderdelen gaat het al ergens op lijken.
Wat een beetje verf kan doen.
Het dak en de etage zijn nog niet verlijmd er komt eerst nog een interieurtje in en wat verlichting.
Erwin.
Stellwerk van Artitec, na het schilderen van de onderdelen gaat het al ergens op lijken.
Wat een beetje verf kan doen.
Het dak en de etage zijn nog niet verlijmd er komt eerst nog een interieurtje in en wat verlichting.
Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Re: Moezel wijnbaan project
Leuk seinhuis Erwin! Ik heb zelf ook nog een blokpost van Artitec liggen. Ik heb nog nooit met modellen uit kunsthars gewerkt, dus dat moet ik nog eens proberen. Dat komt nog wel eens. Ooit....
Is het trappetje onderdeel van het Artitec model? Of is het van een ander fabrikaat? Ziet er mooi fijn uit!
Groet, Wim
Is het trappetje onderdeel van het Artitec model? Of is het van een ander fabrikaat? Ziet er mooi fijn uit!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Hi Wim best leuk om eens mee te werken die dingetjes van Artitec.Wim H schreef: ↑19 apr 2020 12:10 Leuk seinhuis Erwin! Ik heb zelf ook nog een blokpost van Artitec liggen. Ik heb nog nooit met modellen uit kunsthars gewerkt, dus dat moet ik nog eens proberen. Dat komt nog wel eens. Ooit....
Is het trappetje onderdeel van het Artitec model? Of is het van een ander fabrikaat? Ziet er mooi fijn uit!
Groet, Wim
Het trappetje zat bij het model, mooi fijn dingetje
Het volgende onderwerp gaat toevallig ook over een Artitec model.
Groet, Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
De stichting heeft een mooie Moezel-aak gekregen van Alfred Van Mill Didden, waarvoor dank!
Gister heb ik het model van Artitec eens onderhanden genomen. Er is een takel geplaatst die het anker ophaald.
De voormast is voorzien van een "lampje". Er loopt ook wat bemanning rond, Johan die kijkt of het anker goed hangt en Kees, de zoon van de kapitein spuit het dek schoon.
De kapitein, Gerard van Rosenmond is in de stuurhut ( later volgt een foto van de kapitein, hij is een beetje fotoschuw ).
De boot heeft inmiddels ook een naam: Frederik B.
Voorlopig ligt de boot onder de nog te bouwen brug dat is een volgende stap.
Erwin.
Gister heb ik het model van Artitec eens onderhanden genomen. Er is een takel geplaatst die het anker ophaald.
De voormast is voorzien van een "lampje". Er loopt ook wat bemanning rond, Johan die kijkt of het anker goed hangt en Kees, de zoon van de kapitein spuit het dek schoon.
De kapitein, Gerard van Rosenmond is in de stuurhut ( later volgt een foto van de kapitein, hij is een beetje fotoschuw ).
De boot heeft inmiddels ook een naam: Frederik B.
Voorlopig ligt de boot onder de nog te bouwen brug dat is een volgende stap.
Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Re: Moezel wijnbaan project
Mooi Erwin! Van welk merk zijn die bruggen? Ik dacht eerst van Hack, maar deze zien er beter gedetailleerd uit. (Hack is mij persoonlijk net iets te simpel)
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Dat zal je dan verbazen Wim.
Dit zijn de oude kunststof Arnold bruggen. Deze zijn aardig gedetailleerd en gemakkelijk te verzagen en te plakken.
Dat leek mij voor dit project wel een mooie basis. Oke, het is niet precies de brug naar het grote voorbeeld maar hij gaat straks wel lijken op.
Groet,
Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Re: Moezel wijnbaan project
Hoi Erwin. Dat verbaast me inderdaad! Maar ze zien er erg netjes uit. Soms zijn die oude modellen helemaal niet zo slecht. Sterker nog, soms zijn ze verrassend goed!
Inderdaad is het een mooie basis voor een ombouw. En dat het niet exact de brug bij Bullay wordt.... Ach, hij zal zeker heel erg herkenbaar zijn. Geen probleem lijkt me!
Groet, Wim
Inderdaad is het een mooie basis voor een ombouw. En dat het niet exact de brug bij Bullay wordt.... Ach, hij zal zeker heel erg herkenbaar zijn. Geen probleem lijkt me!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Moezel wijnbaan project
Hallo Erwin,
Ik zou op het ogenblik graag weer eens onder die brug door willen rijden, zouden met Pasen die kan weer op gaan (Ediger-Eller) en met pinksteren ook, maar een paar chinezen gooiden roet in het eten. Mis de omgeving wel. Hopenlijk kunnen we in Augustus/September weer.St. Fred Baerselman schreef: ↑03 mei 2020 19:02 Dat leek mij voor dit project wel een mooie basis. Oke, het is niet precies de brug naar het grote voorbeeld maar hij gaat straks wel lijken op.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
-
Onderwerp starter - Berichten: 92
- Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44
Re: Moezel wijnbaan project
Ik ken het gevoel Henk. Wij (de Stichting; Fred, Edwin en Erwin) wilden dit voorjaar ook een "werk"bezoekje aan de Moezel brengen.Henk van de Weerdt schreef: ↑03 mei 2020 22:10
Ik zou op het ogenblik graag weer eens onder die brug door willen rijden, zouden met Pasen die kan weer op gaan (Ediger-Eller) en met pinksteren ook, maar een paar chinezen gooiden roet in het eten. Mis de omgeving wel. Hopenlijk kunnen we in Augustus/September weer.
Helaas, helaas.
Zodra het kan gaan we die kant op, we moeten nog wat foto's van deze locatie hebben en heel belangrijk de wijn oh nee de sfeer proeven.
Erwin.
https://www.facebook.com/groups/643297606474991/
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Ander project: Haverud in N
viewtopic.php?f=14&t=8705
Re: Moezel wijnbaan project
Hmmm.... zittend op een terrasje, genietend van een Riesling en uitzicht op de Moezel en langsrijdende treinen.... Klinkt goed! Maar dat zal nog even moeten wachten
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Moezel wijnbaan project
Hallo Wim,
Hou op schei uit Wim, met de pinksteren hebben ze in Ediger Eller de Pfingsweintage, komen de Winzer met de nieuwe wijnen van 2019 uit. Inderdaad Helaas.!! ;-(
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Moezel wijnbaan project
Hallo Erwin,
Mocht je eens foto's ergens van nodig hebben, wil ik die TZT best wel eens voor je maken als ik daar ben. Gaan er normaal gesproken wel 4 a 5 keer per jaar heen.St. Fred Baerselman schreef: ↑04 mei 2020 08:30 Zodra het kan gaan we die kant op, we moeten nog wat foto's van deze locatie hebben en heel belangrijk de wijn oh nee de sfeer proeven.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
- Locatie: Friesland