Moezel wijnbaan project

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 14 feb 2020 22:12
St. Fred Baerselman schreef: 14 feb 2020 21:47 Dit is natuurlijk niet volgens de werkelijkheid. Anders zit je lekker in je pendel in een berg te wachten :D
Nou.... Ik heb jaaaaren geleden eens in Duitsland (Siegstrecke) een tijd in een trein in een tunnel zitten wachten. Zeker een kwartier... Er was ergens een sein of wisselstoring. Uiteindelijk konden we (langzaam) verder rijden en 500 m verderop bij een stationnetje stoppen. En vervolgens daar wachten. Het duurde zeker 2 uur... Omdat we de trein wel uit mochten en het lekker weer was, was het niet direct een groot probleem. Ik had toch geen grote plannen. De bakker naast het station deed goede zaken :lol:
Groet, Wim
Dus het is niet eens heel gek wat wij hebben bedacht🤔😉.
Ik zal eraan denken een bakker in de buurt van het station te plaatsen😅👍🏼
Gr. Erwin.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Inmiddels aan bij het Moezel wijnbaan project:

Na een tijdlang puzzelen op het sporenplan in de berg, gaan we nu deze optie maken.
Om de (lange) treinen in de berg te laten verdwijnen voordat ze weer te voorschijn komen hadden we div. opties bedacht.

-De lus waarbij het dubbelspoor elkaar via een helling kruist zodat er 2 lange treinen tegelijkertijd in de berg kunnen verdwijnen
-De lus waarbij het dubbelspoor elkaar gelijkvloers kruist zodat er 2 lange treinen tegelijkertijd in de berg kunnen verdwijnen
-Een enkele lus verbonden met de 2 hoofdsporen hierbij kan er 1 lange trein in de berg verdwijnen.

Om hellingen te vermijden vervalt optie 1
Bij optie 2 komen er wel heel veel wissels in de berg te liggen en we hebben maar een beperkte lengte (120 cm.) om de wisselstraat te maken.

We hebben gekozen om 1 lus te maken die we voor zowel voor het binnen- als buitenspoor kunnen gebruiken. Tevens komt er een opstelspoortje voor een pendeltreintje die tegen de richting terug naar het station rijdt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wissels hebben we (Peco code 55) we willen deze uitvoeren met de nieuwe wissel motoren van Peco;

Afbeelding



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo ?
St. Fred Baerselman schreef: 15 mar 2020 16:28 De wissels hebben we (Peco code 55) we willen deze uitvoeren met de nieuwe wissel motoren van Peco;
Heb je een link van die motoren, of een type nummer?


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door piksov »

Hi, volgens mij de Peco PL-1000.

https://www.youtube.com/watch?v=iKLWGKr_nwQ

groet,
Guus



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Henk van de Weerdt schreef: 17 mar 2020 14:11 Hallo ?
St. Fred Baerselman schreef: 15 mar 2020 16:28 De wissels hebben we (Peco code 55) we willen deze uitvoeren met de nieuwe wissel motoren van Peco;
Heb je een link van die motoren, of een type nummer?
Hierbij een link naar meer info over de twistlock motor. Onderaan die pagina staat een link naar een filmpje.

https://peco-uk.com/blogs/news/twislock-available-now

Gr. Erwin.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Hube »

Bij de optie met enkelsporig lus heb je, zo te zien, 6 wissels in de berg.
Bij een optie met een dubbelsporige lus kan het met 4 wissels en 2 kruisingen.
Het zou in principe ook mogelijk zijn met allemaal 4 kruisingen.
Dus minder of geen wissels in de berg. Of zie ik dat nou verkeerd?
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door FidOo »

Hoi Erwin, wat maakt dat jullie voor deze wisselomzetters kiezen en niet gewoon servo's. Zeker omdat jullie al met dinamo werken is de combinatie OC32 met servo's toch veel voordeliger? en qua installatie eigenlijk net zo makkelijk.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Hube schreef: 17 mar 2020 17:08 Bij de optie met enkelsporig lus heb je, zo te zien, 6 wissels in de berg.
Bij een optie met een dubbelsporige lus kan het met 4 wissels en 2 kruisingen.
Het zou in principe ook mogelijk zijn met allemaal 4 kruisingen.
Dus minder of geen wissels in de berg. Of zie ik dat nou verkeerd?
Groetjes,
Gerard
Hi Gerard,

je hebt gelijk dat het opgelost kan worden met kruisingen. Maar zelf heb ik niet altijd goede ervaringen met kruisingen gehad :(
Zo een hele berg wissels in de berg blijft ook riski ;) Wij denken/hopen dat dit aardig bedrijfszekerheid in de berg (je kan er wat lastiger bij als het mis gaat) biedt.

Wel bedankt voor het meedenken natuurlijk :)
Erwin.
Laatst gewijzigd door St. Fred Baerselman op 20 mar 2020 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

FidOo schreef: 18 mar 2020 10:21 Hoi Erwin, wat maakt dat jullie voor deze wisselomzetters kiezen en niet gewoon servo's. Zeker omdat jullie al met dinamo werken is de combinatie OC32 met servo's toch veel voordeliger? en qua installatie eigenlijk net zo makkelijk.
Hallo Joost,

Deze wisselomzetters zouden ook prima moeten werken met de OC32NG.

Wij hebben gekozen voor deze wisselomzetters omdat: Als een servo stuk is of de aansturing werk niet meer, dan kun je de wissel niet met de hand bedienen doordat de motor dan vaststaat of de buigveer hem in die stand houd.
De Twistlock motor van Peco is een spoel aandrijving (met een eenmalige puls gestuurd) als er geen stroom doorloopt is hij onbekrachtigd.
Peco noemt dit een "Solinoid motor".

Het is dus een ouderwetse spoel die Peco al heeft. Het voordeel is, dat ingeval van storing de wissel nog handmatig omgezet kan worden.
In de berg kunnen we de wissels dan gewoon op rechtdoor zetten zodat er treinverkeer mogelijk blijft.

Een ander niet onbelangrijk argument is: we willen gewoon iets nieuws proberen :D

Overigens is het wel de bedoeling om op enkele zichtbare en in het oog springende plaatsen de wissels wel via een servo aan te sturen.
Het blijft een mooi gezicht als de wissel langzaam omgaat ;)
In de berg waar ze niet zichtbaar zijn en waar we lastiger bij kunnen heeft dat geen meerwaarde.

Erwin.



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Erwin,
St. Fred Baerselman schreef: 17 mar 2020 15:11
Henk van de Weerdt schreef: 17 mar 2020 14:11 Hallo ?
St. Fred Baerselman schreef: 15 mar 2020 16:28 De wissels hebben we (Peco code 55) we willen deze uitvoeren met de nieuwe wissel motoren van Peco;
Heb je een link van die motoren, of een type nummer?
Hierbij een link naar meer info over de twistlock motor. Onderaan die pagina staat een link naar een filmpje.

https://peco-uk.com/blogs/news/twislock-available-now
Ziet er mooi uit. Bedankt!


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Hoi Erwin,
Ik denk dat de oplossing in de berg zonder helling een goede keuze is. :) Je ontkomt er dan natuurlijk niet aan dat de treinen elkaar iets in de weg gaan zitten op de gelijkvloerse kruising, maar ik denk dat het wel meevalt. Het geeft direct een beperking van het aantal treinen dat vlak achter elkaar rijdt en daarmee voorkom je een langzaamrijdende file (zoals we die op de Lahntalbahn regelmatig hadden). En een bypass mogelijkheid (rechtdoor zonder de lus te gebruiken) is altijd handig. Dat werkt altijd!

Nog 1 vraag: hoe gaan jullie de beveiliging van de lus regelen? Handmatig of automatisch? Er wordt analoog gereden toch?
Edit: ik lees in je openingsbericht dat jullie Dinamo gaan gebruiken :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door BenQ »

Met Dinamo kan je ook automatisch rijden. Analoog en DCC door elkaar heen.
Als je de baan goed invoert krijg je geen problemen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 24 mar 2020 06:49 Hoi Erwin,
Ik denk dat de oplossing in de berg zonder helling een goede keuze is. :) Je ontkomt er dan natuurlijk niet aan dat de treinen elkaar iets in de weg gaan zitten op de gelijkvloerse kruising, maar ik denk dat het wel meevalt. Het geeft direct een beperking van het aantal treinen dat vlak achter elkaar rijdt en daarmee voorkom je een langzaamrijdende file (zoals we die op de Lahntalbahn regelmatig hadden). En een bypass mogelijkheid (rechtdoor zonder de lus te gebruiken) is altijd handig. Dat werkt altijd!

Nog 1 vraag: hoe gaan jullie de beveiliging van de lus regelen? Handmatig of automatisch? Er wordt analoog gereden toch?
Edit: ik lees in je openingsbericht dat jullie Dinamo gaan gebruiken :)

Groet, Wim
Hallo Wim,
We gaan nu de wisselstraat en lus maken, alles beter dan een te steile helling. Die bypass is voor nood gevallen.
De beveiliging gaat idd met Dinamo.

Gr. Erwin.


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door RieX »

Ziet er veelbelovend uit, ga dit zeker volgen!


Groet Rieks

N scale, what else?

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Update station Bullay.

Omdat we wachten op onze bestelling van de wissels, hebben we de 2 stations modules maar voorzien van een print van het sporenplan in 1:160
We hebben zo goed als dat gaat, het sporenplan van het werkelijke stationsemplacements overgenomen. Uiteraard hebben we wat moeten woekeren met de ruimte.

De totale lengte van deze 2 modules is ongeveer 380 cm. De langste sporen tussen de wissels meten ruim 200 cm. kortom daar kunnen we behoorlijk lange treinen langs het perron 'parkeren'.

Als de wissels komen, kunnen we aan de slag :D

Erwin.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Hoi Erwin,
Dat ziet er indrukwekkend uit! Een mooi ruim station voor lange treinen, zonder dat ze ingeklemd staan tussen de wissels :)
Ik zie in het baanplan op pagina 1 dat het station parallel aan de zijkant van de modules komt. Echter op de foto ligt het ietsje scheef. Dat oogt naar mijn mening wat beter. Ook geeft het meer mogelijkheden voor scenery.
Groet, Wim



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 12 apr 2020 13:07 Hoi Erwin,
Dat ziet er indrukwekkend uit! Een mooi ruim station voor lange treinen, zonder dat ze ingeklemd staan tussen de wissels :)
Ik zie in het baanplan op pagina 1 dat het station parallel aan de zijkant van de modules komt. Echter op de foto ligt het ietsje scheef. Dat oogt naar mijn mening wat beter. Ook geeft het meer mogelijkheden voor scenery.
Groet, Wim
Wim,
Dat heb jij goed opgemerkt, de stationssporen komen idd schuin te liggen t.o.v. de module.
Leuk zo'n baanpan uit de computer, je hebt dan wel gelijk een lijst met benodigde materialen. Maar om het er niet te statisch te laten uitzien gaan we over op het betere handwerk.
Dat komt en beter uit i.v.m. de aansluiting naar de brug maar tevens biedt het wat meer mogelijkheden met betrekking tot het stadje en de overige scenery.

Vrijdag komt het triplex binnen (voor de hele baan) 6mm voor de spanten en 4mm voor de onderbouw van het spoor.
De kurk is er al, we kunnen nu serieus aan de slag.
Er wordt op dit moment een plan gemaakt welke componenten waar nodig zijn voor het Dinamo systeem.
Nog een foto van de modules die na het station komen.
Afbeelding
Erwin


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Netjes Erwin! Dat gebogen aluminium frame ziet er toch wel heel gelikt uit!
Als ik weer eens naar Nederland mag reizen (2e helft van dit jaar vrees ik... :( ) kom ik het graag eens in het echt bekijken!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2263
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Hookies »

Aangezien wij de afgelopen twee jaar op vakantie zijn geweest in het Moezelgebied ga ik dit draadje zeker volgen.

Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 16 apr 2020 12:03 Netjes Erwin! Dat gebogen aluminium frame ziet er toch wel heel gelikt uit!
Als ik weer eens naar Nederland mag reizen (2e helft van dit jaar vrees ik... :( ) kom ik het graag eens in het echt bekijken!
Groet, Wim
Wim,
Je bent van harte welkom.
Erwin.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Hookies schreef: 16 apr 2020 12:48 Aangezien wij de afgelopen twee jaar op vakantie zijn geweest in het Moezelgebied ga ik dit draadje zeker volgen.

Martin
Hallo Martin,

Mooi gebied om je vakantie door te brengen.
Niet zover van huis maar toch heel anders en voor ons treinmannetjes heel interessant :)

Als je nog spoorse foto's heb hou ik mij aanbevolen.... ;)

Groet,
Erwin.



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Het eerste bouwwerkje voor het Moezel project is in de maak.
Stellwerk van Artitec, na het schilderen van de onderdelen gaat het al ergens op lijken.
Wat een beetje verf kan doen.
Het dak en de etage zijn nog niet verlijmd er komt eerst nog een interieurtje in en wat verlichting.


Afbeelding

Erwin.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door traiNiac »

Geinig ding is dat. Mooi verouderd trouwens.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door Wim H »

Leuk seinhuis Erwin! Ik heb zelf ook nog een blokpost van Artitec liggen. Ik heb nog nooit met modellen uit kunsthars gewerkt, dus dat moet ik nog eens proberen. Dat komt nog wel eens. Ooit.... :lol:
Is het trappetje onderdeel van het Artitec model? Of is het van een ander fabrikaat? Ziet er mooi fijn uit!
Groet, Wim



Onderwerp starter
St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Moezel wijnbaan project

Bericht door St. Fred Baerselman »

Wim H schreef: 19 apr 2020 12:10 Leuk seinhuis Erwin! Ik heb zelf ook nog een blokpost van Artitec liggen. Ik heb nog nooit met modellen uit kunsthars gewerkt, dus dat moet ik nog eens proberen. Dat komt nog wel eens. Ooit.... :lol:
Is het trappetje onderdeel van het Artitec model? Of is het van een ander fabrikaat? Ziet er mooi fijn uit!
Groet, Wim
Hi Wim best leuk om eens mee te werken die dingetjes van Artitec.
Het trappetje zat bij het model, mooi fijn dingetje :)

Het volgende onderwerp gaat toevallig ook over een Artitec model.

Groet, Erwin.


Plaats reactie