Rvi schreef: ↑19 mar 2020 09:58
Ik vind het een zeer mooie kleur ballast, maar twijfel of het voor de details niet iets te donker is.
De kleur is prima, maar ik denk wel dat door een lichtere kleur steentjes te weatheren je bedding makkelijker donkerder te maken is,
dan andersom. Het heeft ook nog te maken met de " leeftijd" van het spoor.
Mij lijken de korrels iets te groot te zijn voor de N schaal.
De afgelopen 2 weken met de ballast bezig geweest.
Ik ben tevreden met het resultaat, nu de rails schilderen en weatheren.
Alle wissels werken netjes, gelukkig niets vast gelijmd.
Ziet er netjes uit.
Zoals je al aangaf is het niet zo makkelijk om te voorkomen dat je de wissels vastlijmt.
Ik zie wel dat je onder de wisseltongen geen ballast hebt gebruikt.
Ga je dit zo laten of apart bijwerken?
Als je steentjes gebruikt als ballast, zou ik het niet los laten liggen. Het kan dan in de motoren of tandwielen van de treinen komen en schade veroorzaken.
Wat ik een keer geprobeerd heb, is een druppeltje olijfolie op de wisseltong te smeren. Heel klein beetje. Daarna met water en houtlijm aan de slag en hij zat niet vast! En wat Steven zegt, druppeltje voor druppeltje en heel weinig gebruiken. Dan komt het allemaal echt wel goed.
Wat ik gedaan heb is gewoon alles lekker in de ballast leggen, wissels ook gewoon volledig. Vervolgens het allemaal ff fatsoeneren met de vingers zodat het allemaal ligt zoals je wilt. Dus geen korrels op je bielzen en aan de binnenkant van je spoorstaven enzo. Vervolgens spuit ik met een verstuiver het hele zooitje in met water totdat het echt goed nat is. *nee niet zodanig dat het er af drijft (ik gebruik zo'n klein flesje wat je kan kopen voor in je handbage voor t vliegen van de Hema geloof ik).
Vervolgens pak ik een pipet en de houtlijm/water/drupje afwasmiddel combi. Bij het gewone spoor druppel ik dit van boven tussen de bielzen en vanaf de zijkant. En ik hou het pipetje met de opening echt vlak boven of zelfs op de bielzen of naast het spoor zelfs op het hout.
Doordat je afwasmiddel hebt toegevoegd vloeit de lijmmix echt zo het ballast in.
Voor de wissels geldt dat ik bij de hoogte van de tongen het vanaf boven druppelen weg laat en eigenlijk alleen van de zijkanten de lijm er in laat vloeien. Hier geldt gewoon, secuur en zorgvuldig werken en zorgen dat er geen steentjes zitten waar je ze niet wilt hebben.
Vervolgens direct na het lijmen beweeg ik de wisseltong ff heen en weer zodat deze vrij kan bewegen en netjes aansluit. Eventueele steentjes die eigenwijs blijken te zijn geweest kun je nu nog even weg bonjouren. En na 10-15 min herhaal ik dit nog een keer.
Eigenlijk heb ik hierdoor geen vast zittende wissels gehad.
Bedankt, ik werk ook precies zo. Kleine flesje waarmee ik water met een druppeltje afwasmiddel vernevel over de ballast en rails. Met een injectiespuit lijm ik de ballast met 1 deel boekbinderslijm, 2 delen water en een druppeltje afwasmiddel.
Ik ga de wissels ook zo aanpakken.
Een begin gemaakt aan het gebergte.
Enkele XPS platen op elkaar gelijmd en maar eens een poging gedaan om er een beetje realistische berg van te maken.
Er moet nog een tunnelportaal op, die komt komende week binnen.
Al het groen volgt later.