Brizbo's diesel baantje (135x70)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
brizbo

Brizbo's diesel baantje (135x70)

Bericht door brizbo » 08 feb 2020 11:57

Beste,

De laatste weken heeft het modelspoorvirus weer stevig toegeslagen.

Ik ben bezig met de planning van mijn vijfde baantje.

De vorige vier zijn nooit afgeraakt en steeds afgebroken :roll:
Hierdoor weet ik wel beter wat ik wil en niet wil.

De bedoeling is dat dit een licht en makkelijk verplaatsbaar baantje word.

Aangestuurd met een intellibox 2 en blokindeling om later de mogelijkheid te hebben om automatisch te rijden.

Qua scerery word het een baantje met veel groen, voornamelijk diesels en een paar kleine stomers.

De rails zal voornamelijk bestaan uit piccolo rails en een draaischijf zal ook ingebouwd worden.

Gisteren heb ik een eerste schets gemaakt van wat het gaat worden.
Hout ben ik ook al gaan halen: 3 platen multiplex populier 12,8 en 3 mm.
Afbeelding

De schets zal voor sommige onduidelijk zijn maar het idee zal duidelijker worden bij de volgende updates... :)

Fabrice

tv_man

Re: Brizbo's diesel baantje (135x70)

Bericht door tv_man » 08 feb 2020 15:35

Ha leuk om een nieuwe baan vorm te zien krijgen. Ik geloof dat ik de tekening snap, dus aan de buitenrand een paradespoorachtig deel met in het midden op een verhoging een station met draaischijf? Een leuk idee om de rand van de baan gebogen te maken om het het verloop van het spoor te laten volgen, ben benieuwd hoe het in praktijk uit gaat zien. Ik zal de algemene waarschuwing van het gebruik van R1 bochten niet herhalen, want je geeft aan met dieseltjes en kleine stomers te gaan rijden en je hebt al een paar banen ervaring dus je kent je materieel. Ik neem aan dat je foto's gaat plaatsen naar mate de bouw vordert?

Onderwerp starter
brizbo

Bericht door brizbo » 08 feb 2020 20:30

Hey Norman,

Het gaat inderdaad worden zoals jij het beschrijft.
R1 bochten zullen gebruikt worden waar deze niet zichtbaar zijn. Ik vind ze zelf ook niet ideaal maar maak de baan liever niet te diep zodat ik overal goed aankan, toch zeker waar wissels liggen.

De uitdaging ligt hier in het kruisen van de sporen naar het verhoogde trace en de wisselstraat op het paradespoor, dit is allemaal beperkt qua ruimte dus het zal puzzelen worden. :)

Fabrice

tv_man

Bericht door tv_man » 08 feb 2020 21:32

Misschien nog kijken of het lukt om het baanplan uit te tekenen op de computer om de geometrie van de wissels te checken, of alles werkt zoals gepland. Of als je de nodige stukken spoor hebt liggen (delen van) het spoorverloop opbouwen en een beetje kijken hoe de treinen erop rijden. Komen er nog opstelsporen of een ringloods bij de draaischijf of gaat dat niet passen?

Onderwerp starter
brizbo

Bericht door brizbo » 09 feb 2020 19:15

Avond,
Hey Norman.
Opstelsporen zullen er wel komen afhankelijk hoeveel plaats er over blijft...
Zou graag een draaischijf, kleine loods, tankstation, klein stationnetje en een loskade willen.
We zullen zien als we boven zijn... :mrgreen:

Gisteren en vandaag weer druk bezig geweest met mijn nieuwe baantje.
Eerst had ik wat sporen uitgelegd en overgezet op een stuk behangpapier en zo een mal gemaakt om te kunnen verderbouwen.

Afbeelding

Zoals u kan zien kan ik van het binnenste spoor naar het buitenste en niet andersom (als ik de treinen met de klok laat meerijden).
Dit moet ik nog beter uitwerken maar das voor binnenkort.

De onderplaat is klaar, deze bestaat uit 12 mm populierenmultiplex met daarop een plaat van 8 mm.
Het geheel is superlicht en stevig.
Het is echt wel de bedoeling het totaalgewicht laag te houden omdat ik door de week het baantje ergens in de hoek moet duwen :roll:
omwille van plaatsgebrek.

Heb dit weekend lekker kunnen klussen en alles ging vlotjes zonder veel probleempjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komt goed 8-)

Fabrice

Ronaldp

Bericht door Ronaldp » 09 feb 2020 19:23

Als je het vaak moet verplaatsen.
Waarom geen wielen er onder?

Mvg ronald

Multimaus met twee boosters.
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
brizbo

Bericht door brizbo » 09 feb 2020 19:29

Hey Ronald,

Bedankt voor het meedenken, het word op één zijde omhoog gezet tijdens de berging...

Fabrice

tv_man

Bericht door tv_man » 10 feb 2020 12:27

Dat gaat lekker snel!

Een beetje rondkijken later welke draaischijf precies genoeg lengte heeft voor de locs die je gaat gebruiken om zoveel mogelijk ruimte over te hebben voor opstelsporen. Maar het lijkt erop dat er nog wat flexibiliteit is qua de uiteindelijke layout.

Onderwerp starter
brizbo

Bericht door brizbo » 10 feb 2020 20:47

Qua draaischijf heb ik niet zoveel keuze omdat ik die van piccolo in de kast heb liggen...
Voor de locloods van fleischmann heb ik zowieso geen plaats en vind ik veel te groot voor een baantje van mijn formaat.

Die van modelbahn union ( N-b00069 )vind ik ook wel vet, ideaal voor een klein baantje en is nog goedkoop ook.
Luxeproblemen :lol:

Fabrice

tv_man

Bericht door tv_man » 10 feb 2020 21:01

Ja die van MU is leuk, de subtiel andere versie (Segment Drehscheibe durchgehend MU_N-B00113) is misschien nog beter toepasbaar. Wat me bij die een beetje onduidelijk blijft is in hoeverre de servoaandrijving 'voorgekauwd' is. Waarschijnlijk is een digitale aansturing de meest gangbare oplossing. Maar als je die van Fleischmann hebt liggen ga je natuurlijk daarvoor.

Plaats reactie