(Enkel)spoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Ik heb geprobeerd het eerste filmpje te uploaden, maar ik ben bang dat ik de datum op morgen heb gezet. Dus even geduld nog.
https://youtu.be/PlitJDpGxUQ

Robert Jan, de instructies waren bijzonder handig. Ik had anders nog weken naar de juiste knopjes gezocht, vrees ik.

Omdat ik een aantal clips met dezelfde camera heb gemaakt, merkte ik bij het inpassen dat de loc van snelheid was veranderd, zodat het lastig werd alles synchroon te laten verlopen.
Ook lukte het me nog niet alles netjes in beeld te krijgen, zoals opengaande en sluitende hekken en loodsdeuren, en de hefbrug die even open gaat, waardoor de omlopende loc moet wachten tot de brug weer gesloten is.
Ik ben onder de indruk van wat het programma allemaal kan en hoop dat de video morgen te zien is....
Laatst gewijzigd door athmulder op 20 apr 2021 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door rjvanhouten »

athmulder schreef: 19 apr 2021 13:09 Ik ben onder de indruk van wat het programma allemaal kan en hoop dat de video morgen te zien is....
Mooie cliffhanger, Ab. Misschien ga ik er vannacht wel van dromen... ;)
En fijn dat Kdenlive je zo goed bevalt!
Aanvankelijk gebruikte ik OpenShot, maar daarmee liep ik al snel tegen de grenzen van dat programma.
In Kdenlive heb ik nog lang niet alle mogelijkheden ontdekt (laat stáán benut) dus er valt nog veel te ontdekken.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Ik vrees dat ik een tikfoutje had gemaakt in de link. Dat gaat zo als alles zo snel voorbijkomt. Maar het is vandaag toch nog morgen...

Op het filmpje is goed te zien dat de voorste overwegboom nog altijd zijn eigen weg gaat en daar moet ik weer wat aan doen...


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Hierbij het filmpje van de omlopende brouwerijtrein, waarmee ik een jaar enkelspoormodulebouwen wil afsluiten:


Ik heb niet al te veel tijd besteed aan de filmpjes, want het is mooi weer en tijd voor de tuin! Gisteren kwam ik trouwens nog vermicelli-letters tegen als alternatief voor de uitgesneden letters op de Van Gend & Loos loods, maar niet het juiste type. Honig eens bellen, of ze volgend jaar Areal kunnen leveren.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Hans »

Hallo Ab,

Schitterend.
Wat ik ook erg mooi vind, is de overgang van weg in de achtergrond.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Hoontje »

Ab, ik heb ooit een stapel lettertjes gekocht bij de Action. Dat is Arial volgens mij qua lettertype. Zal ik er eens naar kijken of ik er Gend & Loos van kan maken?
3D printen kan sowieso.
Mocht je dat willen, mail me even.

Filmpje is echt tof!

Groetjes,

Hoontje



Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bedankt voor jullie positieve reacties op de beide filmpjes Hans en Hoontje!

Wat die lettertypes betreft, vrees ik dat ik een (onherkenbaar) grapje maakte. Het probleem met losse letters op een modulebaan blijft namelijk hetzelfde: als er eentje losraakt vind je die niet meer terug, zeker niet na transport. Daarom beperk ik me ook steeds met losse of uitstekende details. Wat dat 3D-printen betreft kom ik waarschijnlijk nog bij je terug (dank voor je bereidwilligheid!), want voor mijn kabeltransportbaan heb ik 12-14 precies dezelfde bakjes nodig, die ik met de hand nooit perfect krijg. Maar eerst wordt het hopelijk een min of meer gewone zomer, en een tentoonstelling in Erica eind augustus.

Overigens wil ik iedereen bedanken die me het afgelopen jaar geholpen en geadviseerd heeft bij de bouw van de module. 25 jaar geleden begonnen we onze club o.a. omdat we in ons eentje nooit genoeg kennis en ervaring hadden om iets op alle aspecten tot een goed en mooi eind te brengen. Dus nogmaals bedankt, Peter (de diode bij de ontkoppelaar), Hoontje (de auto en andere adviezen), Robert Jan (filmdeskundige), Steven (wegdeskundige), Jos (bomen) en alle anderen voor de stimulerende opmerkingen. Ik vrees dat ik intussen zelf te weinig reacties heb gegeven op jullie onderwerpen, omdat ik meestal afwacht tot er een duidelijke vraag is, waarop ik meen een zinvol antwoord te kunnen geven.

Ik was eigenlijk zelf verrast over wat de filmpjes mijzelf deden. Op 2,40 m kun je blijkbaar toch een stukje modelbouwwereld neerzetten, dat veel te zien geeft, zelfs al moet je bijvoorbeeld treinlengtes aanpassen. Een oude vriendin reageerde met de opmerkingen: 'Waarom zie ik station Valkenburg niet? En waarom zie ik die brug niet beter open en dichtgaan?' Tja, het ging hier om het ontkoppelen en het omlopen. Wat het ontkoppelen betreft: dat gaat nu al honderden keren goed, met de selectie aan wagons zoals ik die heb beschreven. Zo is mijn coronajaar op dit punt redelijk nuttig ingevuld....

Onze hobby is grenzeloos en je hoeft niet veel geld of ruimte te hebben!


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Hoontje »

Geweldig om te lezen Ab, die tevredenheid. Ik houd zelf zo van dit forum omdat (de meesten) er altijd proberen voor elkaar te zijn op modelbouw gebied.
Ben benieuwd naar wat er nog meer tevoorschijn gaat komen, of was dit het tot dusver voor deze modules?

Groetjes,

Hoontje



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door tv_man »

Erg leuk filmpje om van het begin tot het eind te kijken. De bewegende poort en schuifdeur zijn erg mooie details, vooral om te vinden als je er nog niet op bent geattendeerd. Petje af.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Frank_N »

athmulder schreef: 20 apr 2021 12:53 Gisteren kwam ik trouwens nog vermicelli-letters tegen als alternatief voor de uitgesneden letters op de Van Gend & Loos loods, maar niet het juiste type. Honig eens bellen, of ze volgend jaar Areal kunnen leveren.
:D :D :D :D

Dat hekje* is echt superdeluxe, Ab :Thumb
*De rest trouwens ook..


Groet van Frank

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bedankt voor jullie lovende woorden, Frank, Norman en Hoontje.

Inderdaad Hoontje, ik vind dat de modules nu wel zo'n beetje af zijn. Er staat al zoveel op, dat ik me zorgen maak voor het 'harde' tentoonstellingsbedrijf. Dat wil niet zeggen dat ik er niets meer aan doe. Gisteren heb ik nog bedacht dat alles met 1 blokkabel minder ook werkt (en getest), hoewel dan de treinen natuurlijk iets anders rijden. Voor tentoonstellingen maakt elke te leggen kabel echt uit.
Afbeelding

Op de foto zie je wat er nu al aan kabels onder ligt, met reservemeters natuurlijk.
De afgelopen weken heb ik ook ons doorlopende ontwerp, de GBB (Grote Basisbaan), aangepast. Daarin zitten alle operationele modules, met complete programmering, zodat ik voor een tentoonstelling alleen maar hoef te knippen en te plakken en niet alle wisselstraten weer (met fouten en al) opnieuw hoef in te brengen. We hebben intussen niet meer genoeg jonge, lenige en actieve leden om de complete GBBbaan op te stellen, maar selecties doen we al jaren met veel plezier, en ik hoop nog lang. Ik denk dat ik daarover nog wel wat op ons verenigingsdraadje ga schrijven. Bij het maken van de nieuwe GBB heb ik op de tekening aangegeven waar nog wat aan moet gebeuren, zoals o.a. de transportkabelbaan. Als ik aan dit soort herstellingen begin maak ik hier wel een nieuw draadje aan en doe waar nodig een beroep op jullie!

Maar, zoals gezegd, eerst lente en zomer. Ik ben druk bezig de voordeur af te krabben, de bessenstruiken bloeien al, en dan heb ik het nog niet eens over de 10.000 dia's gehad (een trauma)...


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Nog even een nabrandertje. Omdat de modules nog even blijven staan, omdat ik de verbeterde versie van MpC nog wil testen (geen idee wanneer dat is), heb ik vorige week twee 2-assige containerwagons met steekkoppelingen bij onze hofleverancier gekocht (Arnold), om te testen of het ontkoppelen met een complete zware containertrein dan wel werkt. Door het toevoegen van deze twee wagons bleven er maar 5 4-assige wagons in de trein, want anders kon het brouwerijhek niet meer dicht.

Het resultaat was gelukkig heel bevredigend: van de 10 keer dat ik testte, werkte het alle keren goed, en dat zonder het veertje in de koppeling weg te halen.
Afbeelding

Op de volgende foto zie je de hele sleep, met achteraan de 2-asser van de vorige foto.
Afbeelding

Ik had telefonisch even gecheckt of de koppelingsschacht gelijk was aan die van de Oranjeboombierwagon, maar dat bleek achteraf toch niet het geval. Het kortkoppelmechanisme is echt anders zoals je ziet, maar voor de functionaliteit maakte dat gelukkig niet uit:
Afbeelding

Nu kan ik al mijn goederentreinen op de ontkoppelplekken desgewenst laten ontkoppelen. Weliswaar moet ik de juiste koppelwagons op het einde zetten, maar het werkt zeer betrouwbaar.
Ik denk er over om een filmpje te maken van een stukje van een mogelijke dienstregeling op deze modules, waar bijvoorbeeld de ene loc de trein van de andere overneemt. Dat vergt wel veel tijd, want de treinen rijden dan (zogenaamd) van en naar de rest van het enkelspoor, maar omdat dat er niet is, zal ik de treinen dus met de hand moeten verwijderen en aanmelden. Voor een filmpje is ook van belang dat de volgorde in de trein gelijk blijft!


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

De volgorde in de trein was nog een van de minst moeilijke opgaven bij het maken van het filmpje. Het duurde bijvoorbeeld even voordat ik in de gaten had waarom twee ontkoppelingen achter elkaar misgingen. Nou, dat kwam omdat ze niet achter elkaar, maar precies gelijk plaatsvonden en het vermogen van de adapter dus niet toereikend bleek. De rest van de vele technische perikelen zal ik jullie besparen.
Hoe dan ook, het kostte heel veel meer tijd dan ik had verwacht. Eigenlijk had ik ook een betere camera moeten hebben en ik weet inmiddels zeker dat er aan mij geen groot regisseur verloren is gegaan. Ondanks nog wat resterende kleine foutjes, hoop ik dat jullie het filmpje met plezier zullen bekijken. Aan het programma Kdenlive ligt het in elk geval niet.

Het filmpje is compleet met baanplan en (aan het eind) de dienstregeling. Op veler verzoek ook een paar 'stills' met gebouwen en treinen.


Ik weet ook nog niet zeker of ik tijdens een gewone tentoonstelling deze ingewikkelde manoeuvres durf te laten uitvoeren.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Frank_N »

Gefeliciteerd met dit meesterwerk, Ab 8-) Chapeau!! :Thumb


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Krab »

Mooi man , heb je links een Fiddle yard of zet je er elke keer andere op. ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door erik-n-fan »

Super 😍😍😍 Een lust voor t oog! En heerlijk Nederlands!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Folkert van Wijk »

Echt heel mooi, dat Nederlandse sfeertje is inderdaad goed getroffen.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Nico Essers »

Ziet er goed uit Ab. Mooie afwisselende treinbewegingen. Ben ook wel benieuwd naar de wisselingen links van de hefbrug.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Hoontje »

Heel tof allemaal! Mooie bewegingen!


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Sibbesuisje »

Heel mooi Ab, ik heb van het filmpje genoten!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Rene-k »

Heel mooi Ab, verheug me erop alles eens live te zien.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Fijn dat jullie het mooi vinden, en allemaal hartelijk dank voor jullie lovende woorden. :Thumb

Links van de brug was niets, behalve een testaanzetstukje zodat ik de treinen wat makkelijker op kan zetten. Vandaar ook dat je niet alle treinen over de brug ziet rijden. Daarom ging er heel vaak wat mis, bij het openen en sluiten van de deuren en het hek, want dat is afhankelijk van het aantal wisselschakelingen. Als je halverwege rijopdrachten een trein eraf haalt en een andere aanmeldt, schakelt de wissel (40) soms en ben je de tel kwijt. Dan gaat het hek bijvoorbeeld net dicht terwijl het moet opengaan, en moet je een nieuwe clip maken. Aan het eind van het filmpje heb ik blijkbaar een fout laten zitten :Z . Waar de brouwerijtrein wegrijdt, zie je Plan-U en de Wadloper niet, terwijl die er wel horen te staan. Even later staan ze er wel.

De capaciteit van het linker (onzichtbare) deel bepaalt natuurlijk de snelheid van afwikkeling van de dienstregeling. Als daar dubbelspoor ligt, kan het snel gaan, maar gaat het enkelspoor daar verder, dan worden de wachttijden op dit deel automatisch groter. En als dat het geval is, wordt de dienstregeling dus in tijd langer, en dat geeft beperkingen op een tentoonstelling. Voor mij was dit een nuttige exercitie dus, hoewel dat gefilm eigenlijk niets voor me is.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door piksov »

Hi Ab,

dit had ik nog voor je gevonden:



groet,
Guus



Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Hartelijk bedankt Guus!
Ook deze modelbouwer heeft problemen met ontkoppelen van een zware trein: hij ontkoppelt met kleine rukjes. Het probleem zit hem dus in de treinsnelheid en de koppelingen zelf. Als je rustig met steekkoppelingen rijdt, gaat het meestal goed. Ik hoop dat het bij mij in Rosmalen net zo goed gaat als thuis!
Overigens heeft deze modelbouwer wel een gigantisch kopstation. Omdat de locs zichzelf opsluiten en het allemaal handmatig gaat, kost het hem heel veel tijd om er een beetje bedrijvigheid te krijgen.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Jerome »

Hallo,

Ik lees al een tijdje stiletjes mee, prachtige baan en mooi gedaan mbt het ontkoppelen. Ik heb ook een beetje het ontkoppelvirus en ben daar al een tijdje mee aan het experimenteren. Omdat ik die grote balken niet mooi vindt, ben ik op zoek gegaan naar andere opties. (er zijn nog wel wat oude draadjes daarover te vinden). Mijn doel was (en is) om wagons volautomatisch te laten ontkoppelen via koploper. Ik heb van alles geprobeerd, magneetjes, Dapol etc, etc, maar met name Dapol icm magneten werkte erg goed. Ik heb nog ff een oud filmpje opgezocht waarbij via Koploper volautomatisch wordt ontkoppeld en gekoppeld, misschien heb je er wat aan:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zP1CHvcLIuQ[/youtube]


Plaats reactie