(Enkel)spoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Hoontje »

Hoi Ab,

Even bijgelegen. Ik heb de Herkat nooit goed werkende gekregen. Ben daarom overgestapt op automatische koppelingen. Overigens werken die niet op de PIKO locs, vanwege de bufferbalk of chassis wat in de weg zit.
Dus bouw ik ze vooral in de wagons in.
Misschien is een combi van beide technieken mogelijk? Dus de ontkoppelaar voor de treinen die wel werken en de automatische koppeling voor andere treinen?

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bedankt voor je reactie Hoontje, ik dacht al dat ik gek was.
Ik heb een jaar of tien geleden ook al eens pogingen gedaan, toen lukte het me ook niet. Maar toen had ik ook veel MpC-storingen (nu niet meer dank zij de 1N4007), en nu heb ik gelukkig een ontkoppelaar op een plek waar ik precies kan zien wat er mis gaat.
Helaas werkt met ons MpC-systeem een automatische koppeling niet, zodat ik toch nog doorga met proberen met de Herkat, hoewel dus geen combi.
In het uiterste geval kan ik altijd terugvallen op de optie dat ik alleen ontkoppel met de 6400's. Daarvan heb ik in elk geval een leuk filmpje als back-up.
Ik zie het als uitdaging en corona is ook nog niet voorbij. Bovendien regent het!


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

De eerste resultaten met een uitgesneden stukje balsahout, in de vorm van de oorspronkelijke hobbel, die echter gewoon verder omhoog loopt tot een afgerond puntje, zijn zeer hoopgevend (zie plaatje). Het oppervlak van de koppeling werkte pas toen ik er plakband op had geplakt, waardoor het glad werd. De punt komt tot 3,5mm hoog.
Een 6400 liep 10 op 10, en ook de 5301 liep 9 op 10, waarbij de mislukking waarschijnlijk lag aan te korte ontkoppeling (de loc is een stuk langer).
Met de beide Piko-locs had ik aanzienlijk meer problemen. Die zijn in MpC heel moeilijk te dwingen tot kruipsnelheid: de lampjes gaan aan en een paar seconden later racet de loc erop los. Daardoor zit er veel druk op de koppeling en is het van groot belang dat de ontkoppelaar ook zonder weerstand zakt en stijgt en dat heb ik met het balsahout niet voor elkaar gekregen.

Het balsahout is van nature niet helemaal vlak. Door er plakband overheen te plakken heb ik het werkend gekregen. Het zinkt niet zonder haperingen naar beneden, zodat het opkomen ook steeds weerstand oplevert. Het pinnetje zit op het moment geklemd, en dat is ook niet ideaal.
Ik moet proberen de 'hobbel' van hard plastic te maken. Misschien is hier 3D-printen wel de aangewezen oplossing?

Afbeelding

Overigens bekeek ik net een oude Fleischmann-ontkoppelaar. Die heeft een 'helling' van 17 mm aan de kant van de wagon waar ontkoppeld wordt, een vlakke top van 4 mm en 6mm helling aan de andere kant. Hij scharniert aan de punt van de lange kant, zodat die altijd geleidelijk oploopt. Nog lang niet klaar dus.

De volgende stap is een heel dun stukje plastic over de oorspronkelijke hobbel lijmen, met een kleine oversteek aan de voorkant en de achterkant. Dat is verreweg het eenvoudigst. Maar dat moet eerst drogen om te kunnen testen. Misschien wordt het wel te zwaar?
Afbeelding

Wordt vervolgd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Het gaat sneller dan ik hoopte. Zo staan de ontkoppelde wagons voor de bottelarij/transport van de bierbrouwerij:
Afbeelding

Het stukje plastic heb ik niet ingekort, en daarmee ben ik gaan testen. Het voordeel is dat de ontkoppelaar vrij hoog blijft hangen en een beetje veert door het plastic, dus hij klemt nooit:
Afbeelding

Zo staat de trein stil, voordat hij optrekt om te ontkoppelen:
Afbeelding

Zo staat de ontkoppelaar als hij nog is aangespannen:
Afbeelding

En zo staat deontkoppelaar hij als hij loslaat. Hij blijft een klein beetje boven de rails, maar dat leidt niet tot problemen.
Afbeelding

De resultaten vind ik verbluffend. De 2200 heeft 53 keer zonder storingen ontkoppeld, de 2400 heeft het op 40 keer twee keer niet goed gedaan, omdat hij te lang bleef staan. Dat betekent dat de ontkoppelaar op deze manier zo te zien 100% goed werkt (nog niet getest overigens met de 6400's en de 5301).
Het testen gaat nu snel, omdat ik de loc niet laat omlopen: dat stuk werkte immers al feilloos. Wel doet mijn overweg het niet meer, maar corona is ook nog niet voorbij.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Hoontje »

Kijk. Interessante progressie. Als Corona voorbij is, hoop ik weer meer tijd voor mijn baan te hebben ;)



Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Ja, het vordert Hoontje. Maar de test met de 5301 gaf maar een score van 2 op 3. De koppelingshouder van de loc zit vrij los en bij het aankoppelen 'overbuffert' hij vaak, zodat bij het afkoppelen een onuitwarbare kluwen blijkt te zijn ontstaan.
Daarnaast vind ik de huidige oplossing te kwetsbaar: als je op de 'ontkoppelhobbel' duwt, komen de beide plastic strookjes omhoog. Als daar een blijvende knik in komt, werkt het natuurlijk niet meer. Tijdens het hardlopen bedacht ik, dat ik helemaal los moet van het idee dat de ontkoppelaar in twee richtingen werkt, want daar is hij echt niet voor ontworpen.
Als ik een stukje van de oorspronkelijke 'hobbel' afvijl (links), kan het plastic strookje daar iets meer doorlopen en aan de achterkant steil naar beneden gaan. Dan blijft het gewicht min of meer gelijk en hoop ik dat de bovenkant van de 'hobbel' ook onder de railbovenkant kan blijven. En dat het ook niet gaat klemmen. Als de score van de 5301 er beter van wordt is dat mooi meegenomen.

Hierbij steekt het plastic aan de linkerkant hooguit 1 mm uit, aan de andere kant helemaal niet:
Afbeelding

Nog dagen werk, maar de levering van het astra-zeneca vaccin is ook uitgesteld. Wordt vervolgd dus.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

We zijn weer een dag verder en de resultaten verbazen me meer en meer. Het lijkt erop dat over de vormgeving van de 'hobbel' nooit echt is nagedacht, want elke vorm die ik verzin is beter dan het origineel. Op dit moment is de 5301 bezig met zijn testrondjes. Na de 10e keer ging het drie keer mis, waarvan zeker twee keer door klemmen van de ontkoppelaar. Nadat ik de snelheid van de loc wat beter had geregeld en wat grafiet in de schacht van de ontkoppelaar had gedaan, loopt het inmiddels meer dan 125 keer, dus al meer dan 100 keer foutloos. De andere locs heb ik nog niet geprobeerd en misschien moet ik ook deze loc nog omkeren, maar de resultaten zijn verbluffend, vind ik.

Op de eerste foto staat de 'hobbel' met de lange strook plastic:
Afbeelding

Op deze foto staat de nieuwe 'hobbel', nog in de lijmklem
Afbeelding

De ontkoppelaar omhoog:
Afbeelding

De ontkoppelaar ontspannen:
Afbeelding

De ontkoppelaar, uiterlijk vrijwel gelijk, maar wel iets hoger, dieper verzonken, en met links een stukje plastic om de koppelingspal vroeg te kunnen opvangen:
Afbeelding

Ik weet de resultaten van de andere locs nog niet, maar als die net zo zijn, wordt deze vormgeving de eindvorm. Het kost ook nauwelijks moeite de oorspronkelijke hobbel aan te passen. Je moet alleen zorgen dat het gat diep genoeg is en het ding beslist niet klemt!
Dan kan ik weer terug naar mijn nieuwe module voor de beide andere ontkoppelaars. Het is voor het eerst dat ik blij ben dat ik er destijds gelijk 5 bij Hans had gekocht.... :D
Nu eerst andere dingen.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door Hoontje »

Kijk. Veelbelovende resultaten!

Ben benieuwd wat er verder nog komt!

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Over de ontkoppelingen schrijf ik binnenkort meer: het is een heel genuanceerd (=ingewikkeld) verhaal, blijkbaar.

Een paar afleveringen geleden meldde ik dat mijn overwegbomen niet meer werkten. Eigenlijk was het er maar 1, waarvan de de servomotor plotseling herrie begon te maken. Ik denk dat dat kwam omdat het koperdraadje tussen de onderkant van de overwegboom en de servo 'strak' was gemonteerd en er zodoende altijd wat (= te veel) spanning was als de overwegboom open was, zodat de servo regelmatig herrie maakte en aan het proberen leek iets verder te komen. Blijkbaar vond hij na een paar dagen dat het genoeg was geweest en gaf hij de geest. Gelukkig had ik nog een reserve, maar daarmee gebeurt hetzelfde als ik de overwegboom helemaal open zet. Ik denk dat ik het koperdraadje met een hoek moet bevestigen (in plaats van rechtstreeks), zodat er wat vering aan het begin en einde komt. Heeft iemand daarmee ervaring?


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door FidOo »

Ik weet niet welk apparaat je gebruikt om je servo aan te sturen, maar mijn decoder hebben een functie dat hij na x tijd de servo stopt met aansturen waardoor deze niet continue probeerd zijn eindstand te behouden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bedankt voor je reactie Joost.
Op aanraden van een hobbyvriend heb ik ooit bij Conrad een TM-73726-chip gekocht, die zogenaamd makkelijk te programmeren zou zijn. Dat viel direct al tegen, en meer dan een summiere handleiding is er niet bij, laat staan dat er iets inzit als 'intelligente software' met een stop-functie .
De Servo's zijn MC-1811's, ook van Conrad.
Ik denk dat het makkelijkste dat ik eraan kan doen, een min of meer verend draadje moet worden. Als dat lukt.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Vorige week leek het ontkoppelprobleem min of meer opgelost te zijn, maar toen ik de beide andere ontkoppelaars inbouwde, wilde ik natuurlijk ook mijn containertrein binnen laten lopen, ontkoppelen en kopmaken. Dat zou sowieso lastig zijn, want de testbaan is niet groot genoeg om met lange treinen te testen. Eerst testte ik dus verder met een paar verschillende ontkoppelvormen, de Oranjeboom-wagons en de 2200, dus de loc die het moeilijkst ontkoppelt. Eerst een foto van de vier vormen (ik maakte er later nog meer):
Afbeelding

De ontkoppelingskop (weer een andere!) staat hoog:
Afbeelding

De kop valt onder het maaiveld:
Afbeelding

De 2200 komt terug om weer aan te koppelen:
Afbeelding

Dit ging heel goed en urenlang reed de trein zonder menselijk ingrijpen feilloos. Deze test is wat dat betrouwbaar rijden betreft zeer geslaagd te noemen, maar daarom ging het niet.

Toen duurde het plotseling bijna een week. Het tellertje dat ik ervoor gebruik staat inmiddels boven de 500, waarvan het heel vaak mis ging, en zeker met de containerwagons. Er was een dag dat ik meende dat 1 wagon het wel goed deed, en daarom probeerde ik de ontkoppelvorm weer te veranderen en te verbeteren. Die tests deed ik overigens met de Nohab (5301), waarvan ik had vastgesteld dat de koppeling aan de voorzijde niet altijd recht terugviel en dus altijd problemen zou geven. Pas vanavond ontdekte ik dat dat werd veroorzaakt door het koppelingsveertje, dat er omgekeerd in zat. De kant met de vele wikkelingen moet aan de koppelingskant, de andere kant in de schacht. Zo nauw steekt het blijkbaar...

Geen van de containerwagons ontkoppelde netjes. Zelfs met die ene wagon lukte het niet als er een lange trein achter hing. Wel kon ik de Nohab zo regelen dat ik precies boven de ontkoppelaar stilstond. Dan werkte het wel, maar na een paar keer verschuift dat wat en in normaal tentoonstellingsbedrijf zit er altijd wel een paar centimeter verschil in, dus is het niet betrouwbaar.

De oorzaak van de ontkoppelproblemen moet je bij nader inzien dus zoeken in de aanhechting van de koppeling aan de schacht:
Afbeelding

De bovenste koppeling wordt door een veertje op zijn plaats gehouden en kan alle kanten op bewegen. En dat doet hij blijkbaar ook. Waar de minste wrijving is, die kant gaat hij op. (Dit klopt bij nader inzien waarschijnlijk niet: de veer staat zo strak, dat ontkoppelen lastig wordt!!)
De onderste koppeling kan alleen naar boven bewegen en dat moet natuurlijk ook. En dan gaat het (vrijwel) altijd goed, zelfs met een lange zware trein, hoewel je natuurlijk niet moet aan komen racen. Zie de koppelingsschachten van de Oranjeboomwagon en van de containerwagon:
Afbeelding

Ik ben nog niet aan het einde van mijn tests. Ook al kan ik concluderen dat bepaalde wagonkoppelingen afvallen, per treinstam heb ik natuurlijk alleen aan de voorkant en aan de achterkant een wagon met zo'n koppeling nodig. Desnoods moet ik die inbouwen.
Intussen ben ik weer/nog aan het twijfelen over de beste kopvorm....
Wordt vervolgd dus.
Laatst gewijzigd door athmulder op 23 mar 2021 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Mijn twijfel aan de kopvorm is terecht, want de eerst ingebouwde ontkoppelaar scoort een stuk beter dan de tweede. Ik ben blij dat ik een paar reserve-Herkats heb, zodat ik niet gedwongen ben een goed presterende kop te vervangen. Ik kan nu gewoon een slechter presterende ombouwen. Maar dit duurt al lang en ik twijfel er aan of ik al op de helft ben.
Er zijn ook heel veel verschillende factoren:
- treinsnelheid (of nul, maar dan moet je heel precies positioneren)
- kopvorm
- koppelingsaanhechting
- koppelingshoogte
- opwaartse kracht
- plaats van de ontkoppelaar tussen de rails (de 2e lijkt iets excentrisch te zitten...)
- en waarschijnlijk nog meer...


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Tja, twijfel is wel het hoofdkenmerk van dit inmiddels langdurige onderzoek. Toch ben ik veel verschillende dingen te weten gekomen. Sommige dingen hebben anderen ook al ontdekt (bijvoorbeeld NProject, en diverse andere discussies, soms al meer dan tien jaar geleden), maar een paar extra dingen ben ik te weten gekomen, zonder helaas een 100% sluitend recept te kunnen leveren.

Ik ga nog even verder op de verschillende koppelingsvormen. Zoals ik schreef lukte het me niet om koppelingen die door een veertje worden aangedrukt te laten ontkoppelen. Door bij de rode pijltjes een piepklein stukje plastic weg te snijden, ontkoppelden de wagons wel, maar bij treinen van meer dan 3 wagons ontstonden toch weer problemen:
Afbeelding

Hier zie je dat een klein hoekje verwijderd is. Bij deze koppelingen lukte het me niet de koppeling zelf los te krijgen. Misschien had ik harder moeten wrikken, maar het plastic is al tientallen jaren oud, dus dat durfde ik niet. Er zat niets anders op dan het draaistel los te maken en met een nieuw hobbymesje te proberen alléén die hoekjes te verwijderen, en niet ook je vingers of zo. Dat lukte.
Afbeelding

Bij een Rivarossi-onderstel kon ik wel bij het veertje en dat verving ik door een koperen exemplaar en toen ontkoppelde die ook. Maar ook niet bij langere treinen. Mijn conclusie is dat de veertjes zelf toch te veel kracht uitoefenen. Met lichtere veertjes zou dat minder kunnen worden, maar dan loop je het risico dat de koppeling gaat afhangen en zo bij het passeren van wissels overgaat tot spontane en ongewilde ontkoppelingen. Voor mijn containertrein betekent dat, dat ik aan de beide uiteinden een twee-assige containerwagon met steekkoppelingen ga aanschaffen.

Onderstaand zie je de vijf verschillende koppelingsaanhechtingen die ik tegenkwam. Je krijgt in de loop van de jaren een enorme voorraad. De middelste en de uiterst rechtse werken (vrijwel) altijd, ook met lange treinen. Blijkbaar ontstaat dan veel minder druk op de koppelingen. De pin-koppeling zit op mijn trein van 12 Fleischmann-zelflossers (intern zit de kortkoppeling). Die trein is flink zwaar, maar ontkoppelt toch netjes.
Koppelingen met bladrichtveer heb ik trouwens niet uitgebreid getest, ze lijken ook niet betrouwbaar. Maar die zijn vermijdbaar, door een wagon met een steekkoppeling op de beide einden te plaatsen.
Afbeelding

Omdat ik de treinen die ik in een dienstregeling wil laten rijden inmiddels wel betrouwbaar kan laten ontkoppelen, en het probleem niet 100% oplosbaar (b)lijkt, stop ik met de verdere onderzoekingen. Ik heb het gevoel dat ik eindeloos zou kunnen doorgaan, maar toch geen grote stappen meer kan zetten. Ik zal nog wel een samenvatting geven van mijn bevindingen.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

(toegevoegd 28-12-2023: bij die datum staat een verbeterd 'recept')
Geen foto's bij de samenvatting, en ook geen 100% recept, maar bij mij werkt het nu 100%:

Over de Herkat-ontkoppelaar:
- De asymmetrische ontkoppelaar moet zo worden ingebouwd, dat de koppeling van de wagon wordt ontkoppeld, d.w.z. in de rijrichting rechts tussen de rails,
- Je moet de ontkoppelaar met gelijkstroom aansturen. Dat geeft ook de minste herrie. 12V gelijkstroom is sterk genoeg (misschien zelfs wat te sterk?): vrijwel elke wagon wordt iets opgetild als de ontkoppelaar vrijloopt. Dat is wel een vereiste, want de veertjes zijn soms zo strak, dat de koppeling anders niet voldoende beweegt. Desondanks bewegen sommige koppelingen onvoldoende naar boven.
- Met een 1N4007 (zelfs een 1N4001 werkt!) is het ook voldoende ontstoord.
- De 'hobbel' moet zo lang mogelijk zijn, geleidelijk oplopend en aan het einde steil aflopend of zelfs teruglopend.
- De 'hobbel' moet flink boven de rails uitkomen: 2,5 mm is niet genoeg. Ik zit bijna op 5mm, dus vrijwel het dubbele! Daarom worden de wagons ook geraakt.
- Leg de ontkoppelaar nooit in een bocht, want het koppelen wordt dan lastig: koppelingen raken eerder verstrengeld.
- Zorg dat de ontkoppelaar minstens 6-8 seconden aan staat, want door het langzame optrekken is hij anders misschien te vroeg weer naar beneden! Hij wordt dan niet te warm.
- De ontkoppelaar werkt zeer betrouwbaar, mits hij nergens klemt (toegevoegd 1/4).

Over de koppelingen:
- Een ideale koppeling moet eigenlijk alleen verticaal kunnen bewegen.
- Steekkoppelingen werken dan ook het best, die kunnen alleen naar boven bewegen. Wel kan de koppeling misschien wat te hoog zitten. Ook kan een intern klein plastic meegegoten veertje de opgaande beweging verhinderen (vrijwel onzichtbaar). Ik heb die veertjes niet verwijderd, omdat ik niet weet in hoeverre ik anders problemen ga krijgen met spontane ontkoppelingen tijdens het rijden.
- Pinkoppelingen (met een pinnetje door een gaatje) werken ook redelijk, hoewel die ook zijdelings kunnen draaien. Ze doen dat blijkbaar weinig, omdat de trein eraan trekt.
- Veerkoppelingen werken slecht. De koppeling kan misschien zelfs scheef gaan staan, want hij kan alle kanten op bewegen en zal de weg van de minste weerstand kiezen. Er zijn ook veerkoppelingen met een puntje in het midden, waar die beweeglijkheid vermoedelijk minder is. Maar in alle gevallen is het onbetrouwbaar. Helaas zijn veel wagons van voor 1995 daarmee uitgerust....
- Op 24 maart ontdekte ik dat als je de hoekpuntjes van de bovenkant van de koppeling aan de binnenkant van de schacht afsnijdt, de koppeling net wat meer naar boven kan kantelen en dat het dan vrijwel altijd wel werkt! De meeste van deze koppelingen zijn niet uit hun schacht te halen (bv Minitrix-containerwagons), zodat je dat met een heel scherp hobbymesje moet doen, zonder je vinger of de rest van de koppeling te molesteren. Misschien kan deze actie ook zorgen voor betere prestaties van de andere koppelingen. Helaas werkt het niet met een zware trein.

Over treinen en de snelheid
- Na het stilstaan moet de loc zo langzaam mogelijk optrekken om zo weinig mogelijk druk op de koppeling te krijgen. Je kunt binnenin de betreffende bezetmelder de snelheid beperken tot kruipsnelheid.
- Het liefst zet je de trein stil pal boven de ontkoppelhobbel, want dan is de snelheid natuurlijk het kleinst. Maar treinen worden warm en dan verandert de plaats. Dus zorg dat ze in elk geval voor de 'hobbel' stoppen.
- Als de trein erg zwaar is, beweegt de koppeling heel langzaam naar boven, dus hoe langer de ontkoppelhobbel is, hoe beter.
- Test de trein met zijn wagonlast een paar keer bij de ontkoppelaar en stel op grond daarvan de stop-waarde van de trein in, zo dat de ontkoppelaar veilig dicht bij de koppeling komt te liggen.

De Locs:
- Ontkoppelen moet je nooit doen aan de kant van de locs want daar zit vaak een deel van het frame in de weg, en/of kan de koppeling daardoor niet voldoende naar boven bewegen.
- Mijn beste locs zijn de beide 6400's van Minitrix, net als de Nohab (5301) van Minitrix. De 2200's en 2400 trekken flink hard op en zijn daardoor in het lagere bereik slecht regelbaar.

Op dit moment heb ik drie goed ontkoppelende treinen:
- 7 korte wagons, waarvan 1 met bladveerkoppeling en 1 met steekkoppeling. Die gaan naar de goederenloods;
- Een trein met 12 zelflossers, met pinkoppelingen op beide zijden
- Een korte brouwerijtrein met een graanwagon en twee bierwagons, allemaal steekkoppelingen.
- De containertrein heeft nog twee korte wagons met steekkoppelingen nodig.

In elk geval kan ik op deze manier zeer afwisselende dienstregelingen maken, waarbij bijvoorbeeld in de ene dienstregeling de goederenloods wordt bediend, terwijl in de andere de brouwerij wordt bediend. De andere GT rijdt dan zijn rondjes op de vrije baan. Omdat ik dienstregelingen normaal maximaal 20-25 minuten lang maak, heeft het publiek drie kwartier wat nieuws te zien!

Nu alles inbouwen in mijn basisprogramma en dan proberen er een filmpje van te maken!
Laatst gewijzigd door athmulder op 28 dec 2023 17:25, 2 keer totaal gewijzigd.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door FidOo »

Hoi Ab,

Wat een onderzoek en degelijk uitgevoerd! Eigenlijk bevestigd het mijn vermoeden dat ik al had. Als mensen een baan willen met automatisch rangeren/omlopen en koppelen dan zit je met N-spoor eigenlijk verkeerd! Ik zie namelijk vrij veel mensen een baanplan maken waarbij veel gerangeerd kan worden of een groot kopstation waarbij er omgelopen dient te worden. Dat moet dan ook automatisch kunnen en dergelijke, en nu bevestig jij eigenlijk mijn vermoeden. Dat is vrijwel niet te doen zonder menselijk ingrijpen, of met heel select materieel te rijden en te accepteren dat de kans op succes zo rond de 50% zal liggen.

Ik kan me voorstellen dat dit wel een frustrerend proces is, maar ik zie toch ook wel veel goede zaken bij jouw. Ik ben toch ook benieuwd hoe je dit verder aanpakt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bedankt voor je reactie Joost.
Je hebt gelijk dat het in N lastig is. Ik ben zeker al 3 keer eerder bezig geweest met automatische ontkoppelingen. Met Seep-ontkoppelaars, de Peco-staartjes, gewone ontkoppelaars, vrijwel alles is wel voorbij gekomen.
Nu had ik tijd en ik wilde het probleem oplossen. De combinaties die ik nu laat rijden ontkoppelen nu altijd (100% tot nu toe). Bij een tentoonstelling kan dat anders zijn, omdat misschien een ontkoppelaar wat klemt, het vochtig is waardoor treinen te langzaam of te snel vertrekken.
Ik heb inderdaad de wagons bij de koppelingen moeten markeren, maar ik vind het een indrukwekkend gezicht.
Een minstens even groot probleem is het automatische proces dat erachter zit: elke loc moet het automatisch doen. Daarvoor zijn veel instructies nodig, die allemaal goed moeten zijn. Maar dat heb je in H0 waarschijnlijk ook.

Je kunt veel problemen oplossen door onder de wagons die je wilt laten ontkoppelen steekkoppelschachten te monteren, maar dat kan niet overal.
mvg, Ab


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Terwijl ik bezig was de module zo om te bouwen dat alles ook bij een tentoonstelling makkelijk hanteerbaar is, maakte ik nog de volgende foto's:

De ontkoppelaar zit gelijmd met Bison rubberrepair in plaats van de onmogelijk te schroeven minischroefjes. In geval van nood komt dat ook redelijk makkelijk weer los, als je niet te kwistig bent met de lijm. De schroefdraad heb ik zover afgeknipt dat ik het binnenwerk steeds met een mini-zeskantje kon losdraaien, zonder de module op zijn kant te zetten, tot de 'hobbel' 100% presteerde. Je krijgt er gevoel voor!
Afbeelding

De trekdraad van de overwegboom heb ik wat aangepast. Weliswaar komt de boom niet helemaal loodrecht naar boven, maar de servo maakt geen overbodig geluid meer:
Afbeelding

Daarna maakte ik nog twee foto's van de onderkant van de module. De voorlaatste keer was 14 april vorig jaar. Beide adapters heb ik, samen met een verdeeldoos, ook onder de module ingebouwd. Ik hoef nu alleen de netspanning maar aan te sluiten.
Afbeelding

Afbeelding
Ik schrok wel van de (definitieve) warboel. Maar je hebt me een jaar lang kunnen volgen en je ziet nu dat het vanzelf zo ver komt. Steeds veranderen mijn plannen of de resultaten en moest ik dus soms ook de bedrading aanpassen. Kortom: ik ben absoluut onschuldig. Maar omdat het werkt, blijf ik er verder van af.

Het beloofde filmpje komt onafwendbaar naderbij!


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door erik-n-fan »

“Ik schrok wel van de (definitieve) warboel”... Ik heb erger gezien & zelf gemaakt! 😃

Fijn dat deze fase richting afronding gaat. Ik ben benieuwd hoe het allemaal samenkomt in betrouwbare treinenloop in het beloofde filmpje.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Ja, afronding Erik!
Omdat het om het omlopen van de loc gaat over de naastliggende brouwerijmodule, moest ik ook nog zorgen dat het hek en de loodsdeuren daar op het juiste moment open en dichtgingen. Op een filmpje staat het nogal slordig als het hek net dichtgaat als de trein er door heen wil.
Beide bewegingen worden door een Arduino gegenereerd, en er gebeurt pas wat als de wisselstand op afbuigend komt te staan. Die wisselkabel lag er natuurlijk al en als ik die gebruik heb ik geen extra signaal nodig, hetgeen voor een flexibele modulebaan altijd een voordeel is.
Nu heb ik het zo geprogrammeerd, dat bij de 1e schakeling zowel het hek als (even later) de loodsdeuren open gaan. Bij de 2e en 3e schakeling beweegt alleen het hek van open naar dicht en weer open, terwijl bij de 4e schakeling na enige tijd eerst de loodsdeuren dichtgaan en nog enige tijd later ook het hek. De trein is dan weer weg. Tussendoor moet de trein een extra signaal geven om het hek weer even dicht te krijgen. Dat werkt intussen allemaal.

Tussendoor bleek nog dat MpC in de nieuwste versie het blok niet vrijmeldt als de wagons zijn blijven staan. Er wordt nog aan gewerkt om dat weer OK te krijgen. Ik werk nu nog met de versie van vorig jaar. Bij het afronden komen dus allerlei onverwachte dingen boven!

Bovendien had ik nog beloofd om wat aan de achtergronden te doen. Onderstaand zie je foto's van de beide modules zoals ze er nu bij liggen, van rechts naar links. Nu moet ik alleen nog bepalen op welke plekken ik mijn camera neer moet zetten om na drie of vier filmpjes een een complete treinbeweging te kunnen samenstellen. Dat wordt nog een klusje.
Afbeelding

Afbeelding

In het weiland op de achtergrond lopen zelfs wat schaapjes.
Afbeelding

Afbeelding

Bij de seinpalen heb ik de trapjes weer weggehaald: ze waren te kwetsbaar voor modulebedrijf en zijn dus nu al vervangen door onze standaard 'prik-seinpaaltjes-zonder-gedoe'
Afbeelding

Een goede waarnemer ziet dat ik tegen de achtergrond drie grove dennen merk 'Grove Den' heb toegevoegd, naast nog wat kleiner spul.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De koeien (Petegem) lijken hier niet groter dan Deense Dogs, die moeten nog door Preisertjes worden vervangen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het spoor over de hefbrug wordt gebruikt als uithaalspoor. Meer heb ik niet in de testopstelling. Aan de andere kant is het te klein voor uithalen, daar kan alleen een loc omlopen.
Afbeelding
Ik ben heel benieuwd wat er na de eerste tentoonstelling van al die details nog overeind staat! Wel kan ik melden dat de ontkoppeling tot nu toe nog steeds 100% betrouwbaar werkt. Wordt weer vervolgd,


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Het maken van de filmpjes viel gelukkig nogal mee, maar omdat ik sinds een paar jaar een nieuwe PC zonder Linux heb, kan ik PiTiVi niet meer gebruiken om er een filmpje mee te bewerken. Heeft iemand een suggestie voor een makkelijk en gratis video-bewerkingsprogramma? Ik ga alleen maar knippen en plakken, verder geen trucs of zo.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door rjvanhouten »

athmulder schreef: 15 apr 2021 20:10 Heeft iemand een suggestie voor een makkelijk en gratis video-bewerkingsprogramma? Ik ga alleen maar knippen en plakken, verder geen trucs of zo.
Beste Ab,

Al enkele jaren gebruik ik tot volle tevredenheid het gratis Kdenlive. Weliswaar kun je er ook trucs mee uithalen, maar knippen en plakken is werkelijk een fluitje van een cent.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Bedankt Robert Jan, dat ga ik proberen! Misschien wordt het dan wel net zo'n mooi filmpje als jij destijds in Brunssum maakte.

Intussen is er wel een koe op hol geslagen en zag ik dat er een grote kier tussen twee stukken muur zat, dus ik moet nog even een stapje terug doen. Films zijn genadeloos.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door rjvanhouten »

athmulder schreef: 16 apr 2021 19:14 Bedankt Robert Jan, dat ga ik proberen!
Mocht je toch wat overdonderd zijn door de hoeveelheid opties: hier is een kort filmpje om je op weg te helpen...



Veel succes gewenst!
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg

Bericht door athmulder »

Wat een service! Het lijkt op PiTiVi, wat ik me herinner. Nogmaals bedankt, het wordt vast wel wat, maar niet meer vandaag of dit weekend,


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Plaats reactie