Duits dorpje voor in de kast

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
LWtje
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:09
Locatie: Groningen

Duits dorpje voor in de kast

Bericht door LWtje »

.
Laatst gewijzigd door LWtje op 02 mei 2021 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door Bjor »

Hoi Lars,

Een heel originele kast heb je gemaakt. Heel fraai! Kun je ook overal goed bij, ook als de baan er in ligt? In ieder geval heel verstandig om met een eenvoudige baan te beginnen, om de techniek van het bouwen onder de knie te krijgen.
Is het de bedoeling om nog een tweede spoor, of misschien een inhaalspoor aan de voorkant toe te voegen? Niks moet natuurlijk, maar ben je niet bang dat alleen rondjes rijden snel gaat vervelen?

Die muren van schuim zien er goed uit. Misschien een beetje groot voor 1:160, maar de foto's zijn erg klein, dus dat kan ik niet goed zien. De niveauverschillen maken zo'n dorpje aantrekkelijk om naar te kijken. Je bent zeker op de goede weg.

Je vraagt om tips:
- een inhaalspoor, of raccordement met een fabriekje of zo maakt het rijden met de baan wat afwisselender;
- maak muren bij voorkeur niet grijs met met een mengsel van zwart en wit, maar meng bijv. rood, groen en blauw. Dat geeft ook grijs, maar dan "levendiger";\
- snijd de voegen niet te diep in. Een voeg is meestal 10 - 50mm en in N dus maar 0,1 tot 0,3mm diep;
- XPS is prachtig spul, maar ook brandbaar. Houd daar rekening mee bij het trekken en afmonteren van bedrading.

Doe er mee wat je wilt; het is JOUW baan :P :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door FidOo »

Hoi Lars,

Ik sluit me eigenlijk volledig aan bij de opmerkingen van Ben hier boven mij.

En inderdaad zijn de foto's wat klein, als je de foto's toevoegt gebruik dan de instelling 1024x768 (17inch monitor) en als je de links in je berichten hebt staan verwijder dan het stukje [

Code: Selecteer alles

[url]www.postimage.org en [/url] zodat er alleen maar [img]www.ditishetadresvanhetplaatje.url[/img] blijft staan
Hierdoor krijg je dan het maximale formaat foto direct in je bericht en niet dat vervelende klik op het plaatje en ga naar postimage website.

Dus dat even als tip.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door traiNiac »

Hallo Lars,

Het ziet er bijzonder sfeervol uit. Wat dacht je van Schrankdorf als naam voor dit leuke project?



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door FidOo »

Ik kies voor deze naam: Biberach an der Riß

En anders een rondje google maps door zuid duitsland geeft genoeg inspiratie :D


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door traiNiac »

Mooie naam Joost.
Biberach lag in het echt aan de zgn. Südbahn tussen Donau en Bodensee. Mocht je meer over het grote voorbeeld willen weten, hoor ik het wel.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door maarten »

Leuk project!! Als ik je plan (en tekening) goed interpreteer dan verdwijnt het spoor achter een achterwand/achtergrond. In dat geval moet je wel zorgen dat je er nog bij kunt. Als er een kans bestaat dat er iets mis gaat (ontsporing/slecht contact) dan gaat het ook mis. Als je er dan niet bij kunt...


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door Wim H »

Hallo Lars,
Dat ziet er al goed uit! Prima sfeertje met die dicht op elkaar staande huizen met steegjes ertussen en hoogteverschillen ed. Ook leuk om te zien hoe je bezig bent met het zelf maken van muren en gebouwen uit XPS schuim.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
LWtje
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:09
Locatie: Groningen

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door LWtje »

Bedankt voor de leuke reacties! De namen vind ik ook erg leuk, vooral Biberach an der Riss. Ben een tijdje geleden in deze regio geweest op vakantie, en daar kwam heel wat inspiratie vandaan! Maar feel free om met andere voorstellen te komen als je wellicht iets beters hebt!

Ik zal even reageren op een paar vragen van jullie,
''Is het de bedoeling om nog een tweede spoor, of misschien een inhaalspoor aan de voorkant toe te voegen? Niks moet natuurlijk, maar ben je niet bang dat alleen rondjes rijden snel gaat vervelen?''
Daar ben ik nog niet helemaal over uit, er is 1 mogelijkheid dat ik dit kan doen en dat is door de kortste wissels te gebruiken rechts voorin... maar sommigen wagons rijden slecht over zon abrupte wissel (ontsporing). Dus daar ben ik nog niet helemaal over uit :?

''Als ik je plan (en tekening) goed interpreteer dan verdwijnt het spoor achter een achterwand/achtergrond. In dat geval moet je wel zorgen dat je er nog bij kunt. Als er een kans bestaat dat er iets mis gaat (ontsporing/slecht contact) dan gaat het ook mis. Als je er dan niet bij kunt...''
Klopt! Mijn tafelblad kan eruit en als het moet het hele landschap, gaat misschien niet zo makkelijk dus hopen maar dat het niet vaak voor gaat komen dat er iets ontspoort! :(

Ik zal proberen betere foto's hier te posten, maar telkens als ik een foto vanaf mn mobiel naar mn pc stuur en dan vervolgens m probeer te posten dan is de resolutie te groot :twisted: vandaar zijn de fotos zo slecht.. heb ze op laagste kwaliteit gezet :roll: :lol: Ik zal is proberen of t nu beter gaat!


Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik denk dat het handig is als je de foto's op je pc verkleind voor je ze upload. Naar welk formaat je ze dan moet verkleinen weet ik alleen zo niet. Mijn foto's verklein ik namelijk verder( tot 800x600 pixels) als voor dit forum nodig zodat ik ze op alle forums kan posten als ik dat wil.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
LWtje
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:09
Locatie: Groningen

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door LWtje »

Inmiddels ben ik bezig met t riviertje! Ik heb wat spulletjes verzameld uit de tuin en heb wat steentjes en boomschors gestolen uit mn moeder dr bloempotten. Ben vervolgens gaan struinen op het internet naar inspiratie van hoe ik het ga maken! De bedoeling is dat het erg rotsachtig wordt waar vrij rustig het water doorheen stroomt tussen de rotsen door. Ik ga het opvullen met epoxy zodat de bodem wat zichtbaar blijft. :D

Afbeelding

Ik ben begonnen met het vast lijmen van de grotere stukken steen en boomschors. De achterkant van t riviertje ligt hoger dan voorin zodat je het effect hebt dat het naar beneden komt. Dit heb ik gedaan door gips er in te gieten aan de achterkant.. maar dit was te nat :roll: in plaat van 2 deel gips 1 deel water heb ik iets van 3 deel water 1 deel gips gedaan :oops:

Afbeelding

Tussen de stenen door heb ik hele fijne steentjes gestopt en dat met verdunde matte modpodge vast gelijmd (eerste keer dat ik deze methode gebruik en ik moet zeggen ik ben erg tevreden ben!)

Afbeelding

En het resultaat. Ik heb het schors en de enorm lichte steentjes geschilderd om het allemaal wat iets realistischer te maken. Op dat ''eilandje'' in het midden (die grote rotsen in het midden) daar ga ik wat beplanting op planten.. en dan nog natuurlijk de epoxy erin gieten.. Spannend! Ik hoop dat het wat wordt :D

Uiteraard zijn tips over hoe ik het beter kan doen enz altijd welkom!!
(en ps bedankt FidOo voor het uitleggen hoe ik beter de fotos kan uploaden!)


Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik kan je voor inspiratie en technieken in ieder geval het youtube topic aanraden.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
LWtje
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:09
Locatie: Groningen

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door LWtje »

Top! dankjewel Michiel


Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Duits dorpje voor in de kast

Bericht door Alro »

Spannend allemaal!

De afloop van het riviertje, ga je dat nu realiseren met een waterval bij de brug of hou je de module schuin bij het gieten van de epoxie? Verder zie ik dat je aan het uiteinde tape hebt geplakt tegen het uitvloeien van de epoxie. Nu weet ik dat sommige hier met met houtlijm styrene strips plakken die later weer makkelijk te verwijderen zijn. Lijkt me iets betrouwbaarder maar heb daar zelf geen ervaring mee.

Je bent goed bezig en ben benieuwd naar het vervolg.


Plaats reactie