N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door MarcoTrix »

N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Beetje apart om mijn intro hier te doen, maar dan wordt ook gelijk de geschiedenis van mijn N-baan duidelijk. Mijn naam is Marco, 22 jaar werkzaam geweest in de grafische industrie, maar sinds deze bedrijfstak bijna volledig is weggevaagd heb ik mijzelf omgeschoold tot taxi-, directie- en buschauffeur. Grootste bekroning van mijn werk was begin dit jaar, toen mijn contract vroegtijdig verlengd werd i.v.m. goede prestaties en werkhouding. Ondertussen ging het in de wereld minder goed door de corona crisis en overleed onze buurman na een kortstondig ziekbed aan kanker. Dat zet je met beide voeten weer op de grond.
Nu had onze buurman, samen met mij en mijn vader één grote interesse: spoorwegen en een goed glas port. Onnodig om te zeggen dat deze gezamenlijke interesse de nodige gezellige uurtjes opleverde. Nog tijdens zijn ziekbed besloot hij dat wij zijn N-baan moesten overnemen. Maar bij het opruimen bleek al snel dat anderen al het nodige opgeruimd hadden. De overgebleven spulletjes zijn schoongemaakt en worden verkocht, zelf hield ik nog een oude beginset en wat wagonnetjes apart.

Op ons bedrijf is helaas veel werk weg gevallen, maar gelukkig rijden we nog wat OV. Daarvoor zetten wij ook midi busjes in, maar die mogen van de provincie Utrecht (op een kleine uitzondering na) niet meer ingezet worden. Helaas kan ook niet iedere midi buschauffeur een 12 meter bus rijden, en zodoende worden er nu voor dit werk ook touringcar chauffeurs ingezet. Dat levert mij wat werk op, voor de rest zit ik als iedere Nederlander gewoon zoveel mogelijk thuis. En dat geeft mij de gelegenheid de N-baan spulletjes na te kijken.

Rollend materieel (locomotieven).
In eerste instantie beschikte ik over drie Minitrix beginset stoomlocomotiefjes (Minitrix 1907 beginset). Alle hadden te lang stilgestaan, waardoor de olie gepolymeriseerd is, en bij één locomotiefje helemaal verharst was. De laatste kreeg ik niet meer schoon en aan het werk, de andere twee rijden gelukkig weer. Alleen is er bij één locomotiefje de rode verf op de blinde wielen verdwenen, maar dat mag de pret niet drukken. Rij beide locomotiefjes vaak in tandem: prima rijeigenschappen, en dat mag ook wel met twee motoren en zes aangedreven assen.

Beide locomotiefjes hebben inmiddels gezelschap gekregen van Fleischmann <piccolo> 7329, DB Baureihe 141 in S-Bahn kleuren. Deze kon ik nieuw aanschaffen met een hoge korting omdat het nog een analoge locomotief is. De 141 rijdt bij de DB lichte goederentreinen en personentreinen, maar om die reden had ik hem eigenlijk liever in het groen of Ozeanblau-Beige gehad, maar ach, de 141 kwam in Venlo ook wel eens met de sneltrein uit Köln opdagen. Inmiddels heeft deze locomotief zich als “Mädchen für Alles” prima bewezen.

Rollend materieel (goederenwagens)
Dat is een mix van oude wagentjes van mijn buurman en enige wagentjes die ik zelf aangeschaft heb voor weinig geld; naar Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, Frans, Japans en Amerikaans voorbeeld van Minitrix, Fleischmann <piccolo>, Roco N, Lima Micromodel, Tomix, Arnold Rapido en Dapol. En het mooiste is: het rijdt allemaal prima onderling met elkaar! Daar wordt ik als ex-Märklinist jalours op.

Rollend materieel (personenwagens)
Hier zit wat meer logica in: het meeste materieel is van Fleischmann <piccolo> en Minitrix.
Één stam bestaat uit 3-assige Umbau Wagens, de andere stam is een mix van Behelfspersonenwagens en een 2-assige utility wagon van British Rail (Dapol).
De 3-assige Umbau Wagens rijden vaak in combinatie met de 141, de andere personentrein met de stoomlocomotiefjes.

Scenery
Bestaat uit AH mini’s winterdorp huisjes, aangevuld met plastic- en papieren bouwpaketten. Voorts is er nog een tunneltje van een onbekend merk en een brug waarvan ik noch de herkomst, nog de schaalgrootte kan vaststellen. Maar met N-treinen slaat de brug geen flater, alhoewel hij iets te breed is. In deze crisis tijd knutsel ik van alles in elkaar, wat ik vrij eenvoudig in handen kan krijgen. Het houdt je bezig in strijd tegen de verveling.

Rails
Uit de inboedel van mijn buurman kwamen tweedehands rails van Minitrix en Fleischmann N tevoorschijn. Helaas kon ik met beide geen complete ovaal maken, en voor een tijdelijke baan vond ik beide rails soorten ook niet goed geschikt. Zelf was ik Märklin rails gewend, waarbij de trein toch op een zekere veilige hoogte boven de vloer (en het stof rijdt), en waarvan de stroomvoering ook bijzonder goed is. Uiteindelijk kwam ik door goede reviews op internet van Japanse en Amerikaanse N-spoor liefhebbers op het spoor van Kato rails. Niet altijd even makkelijk verkrijgbaar, maar voor een tijdelijke (Teppich) spoorbaan ideaal. Beschik nu alleen over een cirkel rails, maar verwacht elk moment de nieuwste aanvullingen.

Systeem
Had je misschien al geraden: analoog. Dat zal voorlopig wel even zo blijven. Voeding: Trix en Märklin Z trafo.

Afbeelding

Kleine impressie van de treinbaan, ik hoop u komende periode verder bij te praten, en ik heb zeker nog wat vragen ;-)


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door Nico Essers »

Welkom Marco


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1515
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door Hans »

Hallo Marco,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door Panzer-Shop »

Welkom!


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door Ronald2016 »

Welkom


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door Hoontje »

Welkom!


Gebruikersavatar

Gerhard
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door Gerhard »

Welkom!


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door MarcoTrix »

Vandaag loop ik een beetje vast:

— Mijn eerste rechte rails heb ik in Frankrijk gekocht (248 mm lang). Deze zijn nog steeds niet gearriveerd. Van de Franse posterijen krijg ik wel keurig netjes bericht over de vertraging in verband met het corona-virus. Maar ik krijg altijd de kriebels als een pakketje lang weg blijft.
— Van collega's nog een paar AH mini's toegezonden gekregen. Ook deze zijn blijven hangen in de post.
— Als ex-graficus kan ik mijn liefde voor het werken met papier niet helemaal verbergen. In Illustrator ben ik PDF-file's van IGS Hansa te Bremen aan het veranderen naar N-schaal. De eerste containertjes zijn al in elkaar gezet, dat geeft wat meer kleur aan het goederenloodsje.

Afbeelding

— De baan iets uitgebreid, want de rechte rails van Kato van 124 en 62 mm uit Nederland zijn wel gearriveerd.
— Ik heb een zwak voor watermolens. Als kind zijnde de eerste gezien in het Zwarte Woud, en dat heeft een blijvende indruk achter gelaten. Faller had een ruime keuze aan bouwpakketten, maar.... waar zijn alle watermolens gebleven?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door MarcoTrix »

Vandaag was het echt een super dag wat betreft de post. Zowel de rails uit Frankrijk zijn binnen, als ook de ketelwagon uit Japan. Ondertussen ben ik de laatste hand aan het leggen aan een chaletje uit Zwitserland. Van een mede-forumlid neem ik 4 goederenwagens over.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door MarcoTrix »

De ketelwagentjes motiveerde mij om eens de oude schaal Z spulletjes op te zoeken. Voor die baan had ik ooit een oliedepot gebouwd, maar door ruimtegebrek was deze nooit op de baan terecht gekomen. Faller 222132 of 282750, is in schaal N of Z, afhankelijk van welke bladzijde in de catalogus die je leest. Het enige verschil is de voorziening voor een laadspoortje bij schaal Z. Dat heb ik er vandaag voorzichtig tussen uit gesneden, zodat de Kato rails er tussen passen. Tot mijn verbazing zat er in het gebouwtje nog een lichtmasker voor de enkele deur en raam dat er in zit. Maar in ieder geval heb ik nu een klant voor de oliewagens.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door Krab »

Ja zo kom je nog eens wat tegen ,had dat een tijd geleden ook en dit weekend komt er een vriend en zegt kun je wat met die huisjes doen .
Het waren H0 huisjes ,maar er zat ook een burcht bij en die was schaal N dus gelijk ook op de baan in de hoek erbij gezet .
Trouwens een leuk tafereeltje met die olie wagon .

mvg sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door MarcoTrix »

Krab schreef: 19 apr 2020 22:28 ...maar er zat ook een burcht bij en die was schaal N dus gelijk ook op de baan in de hoek erbij gezet ...

mvg sjaak
Ja, het romantische Schloss Lichtenstein uit Württemberg.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door MarcoTrix »

Van een forum lid (Kermit65) 4 leuke goederenwagonnetjes overgenomen van Peco.

Afbeelding



kanarie
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door kanarie »

hoi marco
ik ben wel benieuwd naar je baan als mede n spoorder
groet kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door MarcoTrix »

Dat is op het ogenblik, zoals de titel het al zegt, niet meer dan een Teppichbahn. Door de corona crisis komen rails en scenery maar met moeite binnen. Het lukt zo langzamerhand wel om complete wagenstammen samen te stellen. O.a. door de laatste aanschaf is er nu een engelse buurtgoederentrein.

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door MarcoTrix »

Een klein haventje of kanaaltje is ook leuk bij een treinbaan, en zeker die typische smalle kanaaltjes van engelse narrowboats. Echter, in N-spoor is daar amper van wat verkrijgbaar. Gelukkig heeft mijn neef een 3D-printer, en kwam vandaag dit cadeautje afgeven:

Afbeelding

Daar moet wat leuks mee te doen zijn, maar of ik daar die bonte beschildering op krijgt als op de echte narrowboats betwijfel ik.



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door tv_man »

Leuke dingen die narrowboats, vooral ook de variatie in kleuren. Misschien dat je met decals iets kunt voor de fijnere details?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door MarcoTrix »

Eindelijk zijn de fel begeerde wissels binnen gekomen. Dat maakt een einde aan het saaie rondjes rijden. Zoals het er nu naar uit ziet komt er eerst een inhaalspoor, met de volgende twee wissels wil ik het oliedepot en de goederenloods aansluiten.
En bij deze ook een klein complimentje voor Kato, voor de stevige maar ook overzichtelijke verpakking —>

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door MarcoTrix »

De locale middenstand geholpen want ik drukte het hele onderstel van de Faller 2130 gashouder aan gort... :( (Golfplaten hutje heeft het overleefd, maar het is wel een dure).


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door MarcoTrix »

— Deze week een PIKO Smartcontrol light aangeschaft, en lekker in de handleiding gedoken om e.e.a. in te stellen. Daartoe een Mehano lokje gekocht van Tren Italia, E444R, en daar een decoder in laten zetten. In de DB BR141 wordt een decoder ingebouwd, maar die heeft nukken. Hoop dat het goed afloopt voor de laatste lok.
— Vakantie, dus druk bezig huisjes aan het bouwen. Door het corona virus kom je ook niet ver.
— Langzaam maar zeker druppelt er Kato rails binnen. Inmiddels gelukkige bezitter van 4 wissels en een grotere variateit aan rails. Beetje aan het experimenteren om een leuk railplan in elkaar te zetten.



rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: N Teppichbahn (en gelijk maar even netjes voorstellen)

Bericht door rongoos »

Ik heb al mijn kato rails gewoon bij de N-spoorstore in lochem gekocht. ruim assortiment daar. Inderdaad is dat kato spul heel fraai afgewerkt. Ik vind zelf de trafo briljant. en die wisselkastjes zijn ook gewoon heel grappig. Succes met de opbouw van je baan.


Plaats reactie