Boekenkastsegmenten

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door robvanwijngaarden »

Dit is kunst!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Rob, ik doe mijn best en het is nog leuk ook



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door FidOo »

Hoi harry, in een ander draadje vroeg jij om wat advies om te starten met digitaal rijden. Ik heb daar toen het advies van een Multimaus gegeven. Ik bedacht me zojuist dat een profiboss van Fleischmann eigenlijk nog iets beter is, maar deze zijn niet nieuw en 2e hands wat lastiger te verkrijgen. Mocht je er 1 tegen komen dan zou ik het zeker niet laten om deze aan te schaffen.

PS mocht je uit de buurt komen ben je zeker welkom om eens te komen kijken. Mijn baan is digitaal en ik kan je het 1 en ander demonstreren of uitleggen. Anders is DTS (Domburg) of de N-spoorstore ook wel een aanrader.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor je reactie en aanbod Joost.

Ik ben er nog niet uit. Ik overweeg een tweedehands setje te kopen om het eens uit te proberen. Ik ben wel een stuk wijzer geworden over digitaal, mede ook door de site van Martin en zijn duidelijke uitlegvideo.

De rijeigenschappen agv mijn analoge besturing (Heisswolf) zijn best goed en ik heb intussen begrepen dat digitaal ook met impulsbreedtemodulatie werkt. Dus daarmee rest voor mij slechts het voordeel dat meerdere loks onafhankelijk van elkaar kunnen rijden. Omndat je er volgens nooit meer dan twee tegelijk kunt besturen, is dat ook maar een betrekkelijk voordeel, zeker als je net als ik AZ-schakelingen gebruikt. En dan gaat overschakelen van de ene naar de andere lokbesturing met het omzetten van 1 schakelaartje. Digitaal moet je eerst een lokadres in gaan geven. Ik ben dus nog wel een beetje aan het twijfelen. Ik heb immers geen grote baan waar ik geautomatiseerd treinverkeer kan benutten.

Ik stuur je nog wel een PB.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

De digitale avonturen nog even vooruit geschoven. Mijn nieuwe aanwinsten zijn dus analoog. Ten eerste de BR 57 van Liliput in tijdperk 2. Heeft natuurlijk nooit op dit traject gereden, maar een fotootje is wel op zijn plaats:

Afbeelding

Model valt mij een beetje tegen qua scherpte van de opdrukken. Neem dan de Flieschmann G 8.2 in tijdperk 1:

Afbeelding

Naar mijn mening een prachtige lok en eindelijk eens in de juiste kleurstelling uitgebracht. Dat heeft wel lang geduurd sinds het uibrengen van dezelfde lok in tijdperk 2a (vóór 1925, in dezelfde kleurcombinatie van groen/zwart met bruinrode wielen).


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Folkert van Wijk »

Inderdaad erg mooi hoor, ik heb de G 8 van Minitrix die is ook erg mooi. De G 8 is wat mij betreft ook één van de mooiste stomers, (die ik tot nu toe ken).



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door FidOo »

Mooie aanwinsten hoor Harry. Zeker Die flm.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank Joost en Folkert,

De G8.2 van Fleischmann is ook mijn favoriet.

@ Folkert,

Ik wist niet dat Minitrix ook een G8 in het programma had. Ik heb alleen de G12. Ook een super mooie lok, vooral in de uitvoering uit Baden:

Afbeelding

Foto's van loks die nooit op het traject naar Dittwar hebben gereden zijn natuurlijk een beetje off-topic. Dus maar weer even terug naar de laatste details voor dit segmentje. Gisteren heb ik de nodige klusjes gedaan. De onbewaakte overweg moet nog Andreaskruisen krijgen en ook de telegraafpalen ontbreken nog:

Afbeelding

En dat vergt nog wat schilderwerk:

Afbeelding

Als dat af is, volgen nog wat struiken en natuurlijk de travertijn blokken, zoodat de laadkraan daadwerkelijk zinvol is :lol:



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Arjuna »

Lekker pielen


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Zeg dat wel. Ook een oud modelletje van Roco gerepareerd:

Afbeelding

Net iets te hoge en te brede rong, maar dat is met het blote oog niet te zien. Valt waarschijnlijk niet meer op als het een kleurtje heeft gekregen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

De onbewaakte overweg met de nieuwe Andreaskruisen. Deze zijn liggend geplaatst, zoals het hoort in tijdperk 2:

Afbeelding

Ik moet alleen hoognodig de houten vensteromlijstingen van deze Kittel stoomwagen eens schilderen.
Verder zijn de nodige bomen en struiken geplaatst:

Afbeelding

Ik ben ook wel tevreden over de aansluiting van beide segmenten. Je ziet het wel, maar het valt nauwelijks op, Een beetje kleurverschil in de grasvezels:

Afbeelding



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door tv_man »

Die plaatjes van jouw zien er zo mooi rustig en gebalanceerd uit, altijd leuk om te zien. Hoe ga je de kozijnen van de Kittel schilderen? Is het goed te demonteren zodat je er beter bijkomt?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Norman,

Dank voor je compliment. Ik weet nog niet of de vensters goed loskomen. Ik heb slechte ervaringen met een andere wagon, waarbij de vensters zo goed aan het chassis vastgeplakt zaten, dat ik ze er niet onbeschadigd uit kon halen. Vervolgens aan het werk geweest met maskeertape, maar dat was evenmin een succes. Als ik de ruiten van de Kittel niet gemakkelijk los kan krijgen van het chassis, zie ik er maar van af.

Hierbij nog een paar plaatjes van het geheel, in zwart/wit zoals gebruikelijk in deze periode:

Afbeelding

Afbeelding

Let bij de laatste foto ook op de oeroude vrachtwagen (resin bouwpakketje van Hauler), hier nog in detail:

Afbeelding



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door tv_man »

Lastige klus met de vensters. Losmaken en kijken of ze gemakkelijk loskomen en als het niet lukt, tja, met een heel klein penseeltje en een heel vaste hand lukt het misschien dus ja, dan misschien ervan afzien.

Geinig vrachtwagentje!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het si alweer een tijdje stil hier, maar de Kittel stoomwagen heeft inmiddels vensters met de juiste kleur omlijsting:

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er een stuk beter uit, al zeg ik het zelf. Ik doe er verder niets aan, al klopt de kleur groen niet helemaal. Overschilderen zou immers ten koste gaan van de opschriften en die zijn op dit model (van meer dan 30 jaar oud) zeer fraai.


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door HST »

Ik houd het bij een korte reactie: prachtig!

groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hoi Erwin,

Dank voor je bezoekje en lof. Het segment Dittwar is bijna af. Ik heb vandaag de travertijn blokken afgemaakt. Rechts op de foto zie je de blokken alleen voorzien van verf, links ook van krijt:

Afbeelding

Het zijn trouwens stukjes vlakgom. Op de volgende foto zijn een aantal blokken geplaatst bij de laadkraan van Dittwar:

Afbeelding

Nog een paar preisertjes plaatsen (die moet ik eerst nog schilderen), een stopbord boven het stootblok en twee wisselstellers en dan is dit segment klaar. In mijn volgende berichtje zal ik ingaan op het volgende boekenkastsegment.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het nieuwe boekenkastsegment Fuchsklinge zal gebouwd worden naar een voorbeeld van een baanwachterswoning aan de spoorlijn Calw-Weil der Stadt, waarover later meer. De baanwachterswoning staat er nog steeds en is uitgebreid met een aanbouw waarin een restaurant is gevestigd. Ik was in 2011 en 2012 ter plaatse en heb toen een paar foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen tekening van dit specifieke baanwachtershuisje gevonden, maar heb wel een kleine tekening van een vergelijkbare woning aan de spoorlijn Leutkirch-Isny in een boek aangetroffen. De hoofdafmetingen heb ik daarvan afgeleid. Het gebouwtje is vervaardigd uit karton en de omlijstingen voor de vensters zijn van Evergreen strips. Hierbij enkele fotootjes van de bouw van de bovenste verdieping en het dak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door bob vermeulen »

Harry,

Ik heb de laatste berichten gelezen van je draadje.
Alles is mooi afgewerkt en aan de details gedacht.
Dat je wel eens met andere mooie locks op de baan rij is niet vreemd, heb ik ook wel eens last van. Toen ik begon was al het rollende materiaal Tp3 nu heb ik ook aardig wat Tp4 rijden.

Je laatste project lukt ook goed zo te zien.

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door maarten »

Echt mooie dingen maak je elke keer Harry, respect!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor jullie berichtjes Bob en Maarten.

Het idee achter de segmenten is niet zozeer het bouwen van een modelspoorbaan, maar eigenlijk diorama's die verschillende omgevingen en/of tijdperken uitbeelden. Ik heb ook rollend materieel uitde tijdperken 1 t/m 3 en een klein beetje uit tijdperk 4. Dittwar is een plaats in Baden ten tijde van de Deutsche Reichsbahn (omstreeks 1932), maar Fuchsklinge (gelegen in Württemberg) zal in tijdperk 3 uitgebeeld worden. Het baanwachtershuisje zal er ook iets anders uit komen te zien dan uit de foto's van het origineel blijkt.

Het verschil met diorama's is wel dat de segmenten op elkaar aan kunnen sluiten, zodat beperkt verkeer/resp. speelplezier van A naar B mogelijk blijft.


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door william »

Hallo Harry,

Je maakt iedere keer weer hele mooie dingen. Geweldig!

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor je bezoekje William

De wandbekleding van de benedenverdieping bestaat uit houten latjes (Holzschindeln) en zijn in deze vorm typisch voor Württemberg. Eigenlijk niet goed na te maken in N (de latjes zijn in 1:1 ca. 4 cm breed), maar ik heb na veel zoeken gelaserd karton gevonden dat er op lijkt:

Afbeelding

En de kelderverdieping bestaat uit polystyreen plaat met natuursteenmotief (Kibri):

Afbeelding


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Krab »

Zo dat is nog een heel werk de juiste materialen opzoeken wat je gebruik in je baanhuisje .
Echt heel mooi word dit zo te zien ,en kan enkel waarzeggen _o_ _o_
Heb nu wat meer tijd om je te volgen weer Harry .
Trouwens je Kittel is goed geslaagd ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor je bezoekje en complimenten Sjaak. Hierbij nog een fotootje van het casco met een foto van het origineel op de achtergrond:

Afbeelding


Plaats reactie