Boekenkastsegmenten

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Hier begin ik een nieuw draadje over de bouw van mijn zgn. boekenkastsegmenten. Bekend zijn ongetwijfeld de modelbanen in stellingkasten van een bekend Zweeds merk. Daar borduur ik een beetje op voort. Ik ga segmenten bouwen die opgeborgen kunnen worden in een boekenkast en daarom niet groter zijn dan 66x33 cm. De segmenten die ik wil bouwen zullen allemaal geinspireerd zijn op het grote voorbeeld in Baden, Württemberg en Beieren. Daar ligt mijn interesse immers.

Het is de bedoeling dat de segmenten op elkaar aangesloten kunnen worden en daardoor een grotere, demontabele baan vormen en zo ook een beetje rijplezier kunnen bieden. Maar zover is het nog lang niet, gezien het beperkte aantal uren dat ik aan deze hobby kan besteden.

Ik zal in dit draadje niet alleen aandacht besteden aan de bouw van de segmenten, ik zal ook uitvoerig de gebouwen en andere zelfbouwprojectjes gaan beschrijven, evenals het gebruikte spoorse materieel.

In dit eerste draadje zal ik een "inhoudsopgave" van de te bouwen boekenkastsegmenten opnemen, te beginnen met:

Dittwar I
Dittwar II vind je hier
Fuchsklinge vind je hier

Veel leesplezier (en veel geduld)!
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 okt 2022 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Wim H »

Hoi Harry! Vol spanning klopt mijn hart! :D
Ik ben erg benieuwd wat je nu gaat bouwen. De naam Dittwar deed geen belletje rinkelen, maar volgens Viamichelin.nl em wikipedia ligt het aan een opgeheven zijlijntje niet ver van Tauberbischofsheim. Ik wist niet dat hier ook een korte Stichbahn heeft gelopen, maar zo goed ken ik dat deel van Duitsland niet. Een jaar of 5 geleden ben ik er nog wel in de buurt op vakantie geweest (Wertheim). Mooie omgeving!

Was Dittmar een halte of een klein kruisingsstation? In je "normale" bouwdraadje liet je een tekening van het EG zien. Het lijkt me nogal groot voor een halte. Aan de andere kant lijkt het me sterk dat er halverwege een zijlijntje van 6 km in totaal al een kruisingstation was. Wikipedia gaf me wel wat info maar hierop ook geen antwoord.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door kees gorter »

Ik volg jou ook !

kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim & Kees,

Dank voor jullie bezoekjes.

@ Wim,

Op het wereldwijde instant-kennisforum is niet zoveel te vinden over dit nevenlijntje. Gelukkig heb ik nog wat boeken in de kast staan :D

Afbeelding

Het is allemaal wat fragmentarisch, maar met name het linker boek op de foto is interessant als het over het station Dittwar gaat.

Dittwar was inderdaad een tussenstation op een nevenlijntje van 6,3 km tussen Tauberbischofsheim en Königheim. Dit "Kennemer Bimmelbähnle" werd in 1914 aangelegd en kende bepaald geen druk verkeer. Zes reizigerstreinen per dag in beide richtingen. Dus nee, het was geen kruisingsstation. Dat er toch twee perronsporen waren, kwam door het goederenverkeer. In Dittwar werden diverse producten verladen: travertin, hout en kalk. Aangevoerd werden voornamelijk cokes voor de betreffende kalkbranderij. Vanuit Königheim, het eindstation van de lijn werden landbouwproducten vervoerd naar de stad. Melk uit Königheim ging zelfs helemaal door naar Mannheim.

Het lijntje was dus van belang voor het goederenvervoer; het personenvervoer werd al in 1968 gestaakt. In de laatste trein zat zelfs maar één passagier. In 1969 werd de lijn daarom deels opgebroken. Alleen het gedeelte tussen Tauberbischofsheim en Dittwar bleef tot in de jaren '90 in stand, weer vanwege dat goederenvervoer. In latere jaren ging het bijvoorbeeld om het vervoer van veiligheidsglas wat aldaar werd gefabriceerd. De rails liggen er nu nog wel:

Afbeelding[

Kortom, een interessant trajectje, met voldoende mogelijkheden. Ik kwam het op het spoor toen ik aan uitzoeken was waar de Kittel stoomwagen van Arnold bij het grootbedrijf in dienst was geweest (zie de foto op de kaft van het boek rechts). Dit traject was geknipt voor deze stoomwagen: bedoeld voor een gering aantal reizigers en met een bagagedeel, bediend door 1 machinist. Een stoker was niet nodig, net als bij de Beierse Glaskasten. Over deze van oorsprong Württembergse stoomwagen later meer, maar hier alvast een foto van het modelletje:

Afbeelding

De maximum snelheid op dit traject was ten tijde van de oprichting trouwens 35 km/u. Het verhaal gaat dat een onbemande, op hol geslagen stoomwagen door de machinist op de fiets werd ingehaald en tot staan gebracht :lol:

Het is trouwens ook wel een aardige omgeving. Ik was er in de winter van 2018 en heb ook Wertheim aangedaan:

Afbeelding

Zo'n plaatje moet je nu toch wel inspiratie geven ;)

En als je nog een leuk voorbeeld voor je overweg zoekt, deze kwam ik tegen in Ochsenfurt, niet ver van Wertheim vandaan:

Afbeelding

Maar dat is allemaal een beetje off-topic. De volgende keer meer over het stationnetje van Dittwar.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door maarten »

Off topic of niet, leuk om te lezen en zien hoor. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Bedankt voor de achtergrond informatie! Leuk om te lezen :)
Opvallend: melk die helemaal naar Mannheim ging!?! Waarom? Hadden ze hele speciale koeien in Dittmar waar ze juist in Mannheim gek op waren? Je zou verwachten dat ze in Mannheim melk uit de directe omgeving zouden drinken (Rijndal, Odenwald, enz) niet van 100 km verderop...
traiNiac schreef: 20 apr 2020 19:01 Afbeelding
Zo'n plaatje moet je nu toch wel inspiratie geven ;)
Dat geeft zeker inspiratie! Het is duidelijk dat ik me geen zorgen hoef te maken over gipsvlekken op het vakwerk. :lol: :mrgreen:
Iets serieuzer: het uithangbord, de lantaarn aan de muur en de roestige regenpijp in de hoek zijn zeker leuk om na te maken! :)
Ook de hoogteverschillen in het straatniveau, met trappetjes en hekjes geven een leuk sfeertje. Ik wil mijn vakwerkhuis ook een tikkeltje hoger plaatsen dan het station. Tegen het begin van een heuvel aan, zodat er trappetjes ed nodig zijn.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Maarten & Wim,

Dank voor jullie bezoekjes,

Wim,

Ik vermoed dat in de omgeving van Mannheim te weinig werd geproduceerd. Meestal haalden grote steden uit de hele omtrek hun zuivel.

P.S. als je meer foto's van dit huis in Wertheim wilt zien hoor ik het wel. Het was een prachtig, iets hoger gelegen hoekje van de oude binnenstad en het vakwerkhuis was lokaal beroemd, omdat het oudste originele hoogwaterteken op de gevel had (uit 1595). En ik vond het ensemble fotogeniek genoeg om er wat plaatjes van te schieten.

En ja, je hoeft het gips bepaald niet tot een biljartlaken na te bewerken. :lol:


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Wim H »

Dat huis in Wertheim is erg interessant dus als je meer fotos hebt, graag! Mag ook per PB zodat dit draadje niet al te zeer vervuild raakt.
Nog even meer vervuilen: het pand doet een belletje bij me rinkelen. Nu je zegt dat het in een iets hoger deel staat: is dat het kleine pleintje waar de weg naar de burcht begint? Alhoewel, als het een hoogwaterteken heeft dan waarschijnlijk niet.
Groet. Wim


Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 280
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door MarcoTrix »

Het tracé is in Google maps nog goed te volgen. Helaas is het oude Bahnhof Königheim gesloopt op 16 maart 2019 :-(


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door brendo »

Harry, ik ga in de follow mode, ben benieuwd!
Succes!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

We gaan gestaag verder.

@ Wim,

Je bedoelt dit pleintje?

Afbeelding

Daar was het niet, het was een pleintje direct achter het marktplein, wat je via een klein steegje kon bereiken. Op onderstaande foto zie je het huis (een deel had kantelen) tussen de huizen door:

Afbeelding

Ik zal de foto's van het huis zelf per PB sturen. Anders krijgt dit draadje een hoog hoezo-is-dit-een-forum-voor-N-spoor?-karakter.

@ Marco,
Dat klopt inderdaad. Het station in Königheim stond er sinds 1970 erg verlaten bij. Maar het zag er hetzelfde uit als station Dittwar en dat is er nog wel. Foto's volgen.

@ Bre-N,

Dank voor je bezoekje. Zoals je misschien weet uit mijn andere draadje, gaat de modelbouw hier wel in slakkentempo.

Het wordt dus Bf Dittwar.

Het station is in 1914 gebouwd, maar ik ga het uitbeelden in tijdperk 2. Het sporenplan is eenvoudig en het geheel past precies op 2 segmenten van 66x33 cm lengte (blauwe kadertje):

Afbeelding

Maar ik zal het waarschijnlijk wel wat inkorten, omdat ik de overweg aan de linkerkant ook op mijn segment wil hebben. Bovendien is het niet zo handig om een segment meteen met een wissel te beginnen, zoals hier rechts op de ontwerptekening uit 1912 staat.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Toch nog een beetje off-topic, omdat het zo'n fraai ensemble is en goede inspiratie kan zijn voor een zelfbouwprojectje voor op een baan naar Duits voorbeeld :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om weer terug te keren naar het onderwerp: de bouwtekeningen van station Dittwar zijn gelukkig nog beschikbaar en liggen in het Landesarchiv van Baden-Württemberg.

Afbeelding

Op basis van deze tekeningen en een kaart van Google Maps maak ik vervolgens een werktekening in schaal 1:160. Net zoals Kees doet (zie hier), maar dan met potlood en viltstift :D

Afbeelding

De maten in mm geef ik daarop alvast aan en ik pas de openingen voor ramen en deuren aan wat ik in 1:160 voorhanden heb.

Bijgaand tenslotte nog twee foto's van het station zoals ik het in 2018 aantrof. De straatzijde was wat beter te fotograferen dan de voormalige spoorzijde, zonder bij de huidige bewoners de tuin in te gaan:

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste foto is een dakkapel zichtbaar, die er oorspronkelijk niet was. Die laat ik ook weg. Oorspronkelijk zaten er hele kleine dakraampjes in het hoofdgebouw, maar die zal ik ook achterwege laten. Ze zijn veel te klein en bovendien lijkt het mij lastig om het ter plaatse gegolfde dak weer te geven.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Wim H »

traiNiac schreef: 23 apr 2020 06:58 @ Wim,

Je bedoelt dit pleintje?
Ja! Dat is precies het pleintje dat ik bedoelde! :) Enigzins verscholen aan de achterkant van de Altstadt.

De andere foto waar je vanaf de markt via de boog naar het eerste vakwerkhuis kijkt, kan ik nu ook plaatsen. Ik weet nog dat we door dat steegje met de boog zijn gewandeld. Hoewel we dus ook langs dat vakwerkhuis van je foto zijn gewandeld, kan ik me dat niet meer precies herinneren, maar ja, Wertheim staat vol met dit soort huizen. :D :mrgreen:
En diezelfde vakantie zijn we ook nog langs de Tauber naar Rothenburg gereden. Dat is eigenlijk een aaneenschakeling van dorpjes en stadjes die vol staan met dit soort huizen... Ze noemen het dan ook niet voor niets de Romantische Strasse...

Bedankt voor de fotos! Erg leuk en interessant. :)

Groet, Wim

PS ik heb nog wel een beetje aan mijn eigen vakwerkhuisje gewerkt, maar niet genoeg om een update in mijn eigen draadje te plaatsen...


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Harry, we hebben ook nog een "stedelijke voorbeeld foto's" topic, die kan je goed vol stoppen met als die foto's van gebouwen en pleintjes.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

@ Wim,

Het Taubertal is inderdaad erg fraai en Rothenburg is natuurlijk het summum. Ik ben er al een paar keer geweest en heb inspiratie opgedaan voor allerrlei fraaie vakwerkhuizen (hier).
Ook een keer rond Kerst, maar dan wordt het stadje werkelijk overspoeld met toeristen, althans in het pre-Corona tijdperk.

@ Michiel,

Dank voor de link. Leuk zo'n draadje voor inspiratie over niet-spoorse zaken. Ik zal ook eens in mijn archief duiken, al heb ik veel meer foto's van dorpsbebouwingen. Misschien is het ook een idee om een draadje te openen met voorbeeldfoto's uit de natuur? Handig voor de bomen zelfbouw. Daar heb ik dan ook wel wat fotootjes voor.

De bouw van Dittwar in 1:160 is begonnen. Ik zou het documenteren, dus hierbij een paar fotootjes van de voortgang. Ik heb onlangs lasercut raampjes van Modellbahn Union gekocht. Niet direct de juiste kleur, dus dat moest geschilderd worden. Het was ook om te proberen of je karton kunt schilderen met (Vallejo) verf op waterbasis, zonder dat het karton opzwelt. Dat lukte best:

Afbeelding

Verder heb ik beschikbare Auhagen deurtjes aan elkaar geplakt voor de loodsaanbouw en is de voordeur van het hoofdgebouw voorzien van een bovenlicht:

Afbeelding

Dat bovenlicht is bij het grote voorbeeld later dichtgemaakt, maar ik heb de oorspronkelijke uitvoering gemaakt. Leuk detail is ook het bouwjaar boven de deur:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 24 apr 2020 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door kees gorter »

Altijd leuk om zelf je gebouwen te maken.
En op internet de juiste gegevens te zoeken/vinden.
Ik ga dit volgen.

Kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dank voor je bezoekje Kees

De deuren en vensters zijn klaar. Een aantal van de lasercut venstertjes zijn gehalveerd, conform het voorbeeld. Ik moet er nu alleen nog flenzen aan lijmen, om te voorkomen dat naast de vensters kieren ontstaan. Wat een gepriegel is het toch :D

Afbeelding


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door shoven »

traiNiac schreef: 24 apr 2020 07:00 Afbeelding
Ook aardig detail: op de bovenbalk van de deur op de foto staat in krijt "20+C+M+B+12". Caspar, Melchior, Balthasar: de wijzen uit het oosten, maar ook de afkorting voor "Christus mansionem benedicat" (Christus zegen dit huis). Je ziet dit vaker in Duitsland voor Driekoningen.
Is de foto in januari 2012 genomen? En komt dit ook op het model? (beetje priegelen, maar een mooie uitdaging... :roll: )


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door neudalhausenstadbahn »

traiNiac schreef: 24 apr 2020 07:00 @ Michiel,

Dank voor de link. Leuk zo'n draadje voor inspiratie over niet-spoorse zaken. Ik zal ook eens in mijn archief duiken, al heb ik veel meer foto's van dorpsbebouwingen. Misschien is het ook een idee om een draadje te openen met voorbeeldfoto's uit de natuur? Handig voor de bomen zelfbouw. Daar heb ik dan ook wel wat fotootjes voor.
Harry, of het echt stedelijk of dorp is maakt niet zoveel uit zolang het maar als inspiratie kan dienen. Een natuur draadje lijkt me zeker ook een goede daar zal ik ook nog wel wat foto's voor hebben, natuur zat in en rond Arnhem.

Leuk om ook eens iemand anders met Auhagen spullen te zien knutselen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

shoven schreef: 24 apr 2020 09:10 Ook aardig detail: op de bovenbalk van de deur op de foto staat in krijt "20+C+M+B+12". Caspar, Melchior, Balthasar: de wijzen uit het oosten, maar ook de afkorting voor "Christus mansionem benedicat" (Christus zegen dit huis). Je ziet dit vaker in Duitsland voor Driekoningen.
Is de foto in januari 2012 genomen? En komt dit ook op het model? (beetje priegelen, maar een mooie uitdaging... :roll: )
Hallo Steven,

Dank. Ik heb het al heel vaak op huizen gezien, maar weet dus nu pas wat het betekent. De foto is van februari 2018, dus het opschrift blijft blijkbaar lang zitten. Maar in 1:160 ga ik mij er niet aan wagen :D

@ Michiel,

Ik zal vanavond wat huizen plaatsen en ook een "natuur"-draadje beginnen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

De wanden van het station worden op polystyreen plaat van 1 mm uitgetekend. De zijkanten worden vervolgens onder een hoek van >45 graden gevijld. Hier de perronzijde van het hoofdgebouw:

Afbeelding

De deur- en vensteropeningen worden uitgesneden en bijgevijld (rotklusje):

Afbeelding

En van omlijstingen voorzien. Hier de straatzijde:

Afbeelding

En daar ging het dus fout, want de rechter deur is 1 millimeter breder dan de linker. En dat zie pas als het uitgesneden is :o
Dus dan de deur maar aanpassen:

Afbeelding



wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door wim lagerwaard »

Erg leuk om dit te volgen.
Succes met het bouwen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Dankjewel. Vandaag het nodige gedaan. Zo is de aanbouw ook in wording en heb ik meteen het laadplatform gemaakt:

Afbeelding

Onmisbaar stukje gereedschap zijn kleine blokhaken. Ik heb er net genoeg :D

Afbeelding

Maar ook vandaag ging er wat mis. Om vanaf het perron op het laadplatform te komen is een trapje geplaatst:

Afbeelding

Heel leuk, maar wel een obstakel voor de deur in het hoofdgebouwtje :oops:

Afbeelding

Dus de zaag ging in het verse bouwwerkje:

Afbeelding

En het trapje werd vervolgens verzet. Nu kan de deur weer gebruikt worden:

Afbeelding

Het casco is daarmee klaar; ik ben er wel tevreden over:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende fase is het schilderen van de wanden, ramen en deuren. Daarna de dakspanten aan de loods en het dak zelf. Hoe ik dat ga doen, weet ik nog niet. Morgen eerst maar eens het schilderwerk.


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3561
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door Schachbrett »

Hallo Harry,

Wat een werk,maar het ziet er erg goed uit.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Boekenkastsegmenten

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Chris,

Nog een link naar een fotootje van het origineel uit 1997 (klik). Het begint er op te lijken. Maar eerst nog een lastig klusje:

Afbeelding


Plaats reactie