Neistal

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Neistal

Bericht door BartenThomas »

Schitterend!
Hoe doe je het lijmen?
De 1e stap is duidelijk, maar daarna.



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Gasten, bedankt voorde positieve berichten.

Het is duidelijk, ik zal een how to samen stellen. Iets gedetailleerdere foto’s en uitleg.
@Guus , ik ben nog niet echt thuis in bomen maken, maar het zal niet lang duren voor ik die techniek kan gaan verfijnen, keep you posted ;).
@BartenThomas ik zal dat in de heel nabije toekomst proberen duidelijk te maken. Niet ingewikkeld en vooral gewoon doen.

Ik klooi nog even wat aan op 2 stukjes en dan neem ik jullie mee bij de aankleding rond de tunnel ingang.

Groetjes

Sneak peek

Afbeelding



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Voeg woord bij daad!

Zoals beloofd gaan we van start met het laatste deel bekleding voor de muur, en daarbij neem ik jullie mee in hoe ik het zelf voor elkaar krijg. Hoeft niet de snelste of beste manier te zijn, maar met inspiratie vanaf joetoeb (met name Gleiswüste) en heel wat experimenteren gaat het ongeveer zo.

Worden trouwens meerdere delen dit...

Sjabloontje gemaakt, dit overgezet op karton (Muesli doos). Passen meten tot het ongeveer naar zin is en dan wat schuim stukjes op hun plek plakken met secondelijm.
Afbeelding

Schuren maar, de tip zit in de foto...
Afbeelding

Diverse maten steentjes en zand klaar hebben liggen voor je begint met de spuitbus. Donker kleurtje dat dicht bij zand/aarde zit is wel aan te raden, maakt het hele verhaal later een stuk makkelijk. @Jeroen , wat had je nou exact meegegeven in het kappertjes potje?
Afbeelding

Spuiten maar, van dichtbij zodat het goed nat wordt (that's wat she said :o ) goed laten we het netjes houden. Direct strooien zodat de verf als lijm kan fungeren. Denk niet te veel aan details, het gaat om de grote lijnen. Het enige dat ik hier ongeveer voor ogen heb is de plekken voor grote struiken die er later komen, en of bomen.
Afbeelding

Dan is het dit dus ongeveer, lukt niet alles in 1x, nog een laagje en door. Let niet op het groen gespoten draad spul dat er achter ligt, dat is een volgend stukje van de cursus.
Afbeelding

Even passen, kijken of het de goede kant op gaat. Lijkt al beter dan wit gips/blauwe schuimplaat of iets dat met hout te maken heeft toch? Tevens even zien waar ik de voetpaden moet gaan aansluiten, dat is de volgende stap. Kijken waar vooral geen groen komt zometeen.
Afbeelding

Met een kwastje de lijnen van de voetpaden uitzetten. Om vervolgens het fijne zand van Minitec ( en nou niet meteen alle winkels leeg kopen want ik heb binnenkort nog een potje nodig denk ik ) er overheen te strooien. Stuk karton oppakken om wat heen en weer te schudden zodat het overal goed opvult en voilà...
Afbeelding

De voilà...
Afbeelding

Zo dat was het eerste stukje, komende dagen heeft de werkgever verzonnen dat ik lekker aan de bak kan, dus komende 4 dagen zal er weinig tijd zijn voor hobby. Keep you posted en tot de volgende!

Kevin



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Een hele collage komt jullie kant op, laten we snel doorgaan waar we gebleven waren. Afgelopen dagen de vrije tijd goed gebruikt om weer een paar stappen te maken.

Goed hier waren we gebleven, een bosje ter inbeelding er los op gelegd. Het moment zo af en toe afstand te nemen en in ieder geval de grote lijnen in het hoofd klaar te hebben.
Afbeelding

Even een klein blik naar rechts langs het spoor, hier moet het op gaan aansluiten.
Afbeelding

Materiaal voor de eerste stap groen, vergeet de berg rest materiaal er boven even, maar de rest is nodig. Ik verdun de scenery lijm van Noch en voeg er wat druppels matte lak doorheen zodat het geheel niet glimmend opdroogt. Net iets dunner dan yoghurt substantie is hetgeen waar je naar zoekt. Dit is een grote hoeveelheid, eerlijk gezegd denk ik dat een klein potje veel beter werkt.
Afbeelding

Gewoon een naald, ja het duurt hierdoor heel lang, maar goed dit is hoe ik het tegenwoordig aanpak.
Afbeelding

Druppeltjes aanbrengen waar je de grote plukken wil hebben. Met een wat grote kwast kan je ook te werk gaan voor grotere oppervlakte. Maar ik wil op dit stuk bereiken dat het van rechts naar links steeds schaarser gegroend is om over te gaan op een aantal stelcon platen. Grote druppels, kleine druppels, varieer lekker maar houd het beoogde doel in het achterhoofd.
Afbeelding

Zodra je ziet dat de ondergrond de lijm begint op te zuigen is het tijd om de lijm aan de kant te leggen en direct de GreenKeeperElectroGrasserDinges er bij te pakken en de plukjes te zetten. Je doet dus steeds kleine stukjes. Op een in te vullen stuk als dit werkt het extra lekker want je kan het na elke keer omdraaien. Anders is het na elke type gras even wachten en de stofzuiger er over.
Afbeelding

Beetje variëren tussen verschillende types kleuren en lengtes en je komt al vlot op dit resultaat.
Afbeelding

Even passen en kijken of het nog gaat zoals gewenst. De plekken waar je bosjes wil kan je of leeg laten om later aan te kleden. Of met lijmspray een paar keer laagjes aanbrengen. Hier kan je dan blad of turf overheen strooien zodat het weer iets anders lijkt dan gras. Blijft mega om met zo een gras ding door te werken. Alles komt tot leven.
Afbeelding

Turf, gras, lijm, plantjes, netjes met bladen... De Intratuin zou jaloers zijn.
Afbeelding

Bosjes... niet een groot stuk afknippen en wat als een bolletje plakken. Nee werk in laagjes, hoe meer hoe beter. Dus hier plaats ik het eerste stukje, het wordt nog breder groter en hoger. Steeds met lijmspray een nieuw laagje toevoegen en daarbij zo af en toe wat van het afgevallen spul uit het bakje er over strooien. Less is more hebben jullie van de Hulk meneer @Jeroen geleerd, of was hij nou Shrek... afijn de meester van het groen toch?
Afbeelding

Dit dus na een laagje of 4 voor het kleine bosje en minstens 10 voor het grotere exemplaar.
Afbeelding

Ook tof spul om er tussen door te plaatsen. Hier een VT-wonen tip/ interieur styling tip... De macht van 3! plaats het meeste wat je doet per 3, dan lijkt iets sneller logisch...
Afbeelding

He de naald is terug, nu extra voorzichtig gaan worden, de hogere grassen in je tuintje lenen zich perfect tot onkruid. Dus met een naald alleen de topjes van de grassen nat maken.
Afbeelding

Zie hier wat witte puntjes op grassen.
Afbeelding

Dan met een zachte kwast in je gekleurd turf/bloem materiaal dippen zodat het in de kwast plakt. En dat dan zachtjes op de nat gemaakte gras sprietjes drukken.
Afbeelding

Tadaa... al weer heel wat verder en inmiddels geplaatst. De finishing touch komt in de volgende aflevering van deze how to. Daarvoor kan het beter allemaal al op zijn plek zitten zodat het geheel straks klopt en alles mooi over loopt in elkaar.
Afbeelding


Have fun en laat weten of het allemaal lukt!


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Neistal

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooi hoor, dat is een natuurlijk stukje groen geworden! Bedankt voor de uitleg!


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Neistal

Bericht door Jeroen »

Less is more hebben jullie van de Hulk meneer @Jeroen geleerd, of was hij nou Shrek... afijn de meester van het groen toch?
Klopt. Was. Geweldig wat je hier laat zien. En gaaf dat er een how-to is. Ik vergeet dat zelf altijd te doen ('how-to' maken....sorreeeeyy).


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Neistal

Bericht door Jeroen »

En nog even een notificatie beantwoorden:
@Jeroen , wat had je nou exact meegegeven in het kappertjes potje?
Dat is van RTS zelf, 'Erde-fein 77031'.


Afbeelding

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Neistal

Bericht door BartenThomas »

Erg fraai. Het lijmen wordt mij duidelijk. Alleen die lijmspray, ik neem aan zo'n spuitbus spuitlijm van de Action ofzo, maar daar spray je toch een veel te groot oppervlak mee?
Ook is mij duidelijk dat ik veel te weinig soorten groenspul heb, al wist ik dat eigenlijk wel.



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Hey goede middag allen,

Treinen zijn even iets rustiger deze week. Werk en huis klusjes vullen de dagen.

@BartenThomas , klopt helemaal wat je zegt over de lijm spray. Maar als je nou een a4tje of iets dergelijks pakt en daar een gaatje in maakt, kan je heel gericht alleen sprayen wat je wil.

Dit weekend vast meer groen 👍🏼


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Neistal

Bericht door Jeroen »

Dit weekend vast meer groen
Groene sectoren ja! :mrgreen:


Afbeelding

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Neistal

Bericht door BartenThomas »

Een maskertje maken om doorheen te spuiten is idd een goed plan.



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Neistal

Bericht door piksov »

Zijn je onkruidjes van Martin Welberg?

WB-SWSG (lentegroen) 2-6 mm laag, en WB-SWMG (middengroen) 2-6mm laag ???

Guus


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Neistal

Bericht door Krab »

Van dat maskertje moet ik onthouden dat ie een mooie manier om gras plukjes te maken .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

ronald1966
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2022 11:57

Re: Neistal

Bericht door ronald1966 »

Hoi, schitterende baan! Mag ik vragen waar je de seinbrug vandaan hebt? Of heb je die zelf gemaakt?

Gr Ronald



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Hi Ronald,

De seinbrug is een bouwpakket van DM. Kan met diverse seinen en trapjes etc. Leuk om te bouwen, lasercut overigens.

Groetjes, Kevin



ronald1966
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2022 11:57

Re: Neistal

Bericht door ronald1966 »

Bedankt voor je reactie, DM als in DM-Toys? heb je anders een link, heb me rot gezocht, maar noppes....
Nogmaals complimenten voor jouw baan, ziet erg 'echt' uit!

Gr Ronald


edit;

Ik heb ze gevonden, bedankt!


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Neistal

Bericht door Jeroen »

Zeg @Kevin Nijssen , komen er nog wat foto’s of hoe staat het ervoor?


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Neistal

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Kevin,

Weer een prachtig stukje huis vlijt.
Erg leerzaam om het zo te documenteren hier op het forum.
Daar geniet ik nauw van om te zien hoe anderen iets maken.

Mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3587
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Neistal

Bericht door Schachbrett »

Prachtig zeg Kevin,

Mooi om te zien de verschillende fases van de scenery op bouw.
Leerzaam is het.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Neistal

Bericht door Krab »

Wat Bob al schreef sluit ik mijn eigen bij aan .

Erg leerzaam om het zo te documenteren hier op het forum.
Daar geniet ik nauw van om te zien hoe anderen iets maken.

Hoop dat er andere ook wat van leren voor hun eigen baan .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie