Neistal

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Het begin

Bericht door Kevin Nijssen »

Goedemiddag allemaal, niet heel veel up te daten, de maand duurt te lang (bekend probleem of ben ik de enige?) Weinig visuele progressie op dit moment maar de ideeën schrijf ik op en er wordt veel uitgezocht. Volgende week gaan we weer goed aan de slag, en komt er een nieuw (lees 2de) stuk machinewerk in de collectie.

Even voor de mede beginners een stukje ervaring die ik afgelopen 2 maanden opgedaan heb:

Allereerst, heel veel geduld hebben!! Het is volgens mij behoorlijk normaal dat bij het beginnen van deze hobby op een serieuze manier, dat het best even duurt voor je eerste trein door een layout heen rijd. En ik denk dat je jezelf al serieus mag noemen wanneer het de bedoeling is iets anders te doen dan de eettafel in de ochtend vol leggen met rail en aan het einde van de avond dat weer op te ruimen. Dus geduld en geduld.

Dan het oppakken van zaken die af lijken te schikken. Een tafel zelf in elkaar zetten bijvoorbeeld is niet iets wat je elke dag doet. Wanneer je hier dus fouten in maakt is dat allerminst erg. Leer er van en fix het als je denkt dat dit in de toekomst dit veel voordeel brengt. Vooral het stukje leer hier van is belangrijk. Niemand hier doet alles in een keer goed denk ik, en dat is deels de charme van de hobby in mijn ogen. Het is een leerproces en alle ervaring die je opdoet neem je mee naar je volgende project.

@rongoos ik zou me dus ook absoluut niet schamen voor wat voor niveau dan ook. Het belangrijkste van een hobby is dat je er lol in hebt en wellicht jezelf verder ontwikkelen. Ik leer elke dag dat ik er mee bezig ben of hier op het forum rond lees. Ik hen je draadje bekeken en vind het nogal tof dat je zo snel alles voor je scenery aanschaft. Voor mij gaat dat nog even duren denk ik, en daarbij komt dat ik nog niet zou weten hoe ik daarin moet beginnen. Over het digitaal rijden wat je in je eigen draadje benoemd, lees jezelf goed in over wat digitaal nou inhoud. Het begin hier in is namelijk nogal simpel en brengt veel leven in het hele rondje rijden aspect. Het is absoluut niet zo dat je direct alles moet programmeren en de treinen met een computer rond moet laten rijden.

Fijne zondag allemaal verder, komende week updates met meer rail en trein nieuws.


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Het begin

Bericht door Hugo »

Ik vind de workshop van Domburg TS op YouTube https://www.youtube.com/watch?v=bo2FEVUOMzA ook verhelderend, het kost je wel een paar avonden. Plus dat de zoekfunctie op dit forum hulpvaardig is bij andere vragen.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Het begin

Bericht door Kevin Nijssen »

Tijd voor een update, sorry allemaal ik ben niet zo regelmatig met updaten als de minister President met zijn C* aanpassingen. Neemt niet weg dat ik behoorlijk druk ben met mijn baan. Of nou ja baan, eerder de tafel. Heb ik me dan toch te veel op de hals gehaald. Nou ik wordt er behoorlijk door getest, maar de voldoening van elke stap dichter bij het leggen van rails komen is groot. Ik denk ook dan dat er voor het einde van de week wel een rondje gereden kan worden, anders heel snel de in het begin van de volgende week. Goed wat is er dan veranderd en waar ben ik zoal tegenaan gelopen.

Een week of 3 geleden dus besloten de tafel wat groter te maken en er meerdere verdiepingen in te maken. Dus een SchaduwStation onder het hoofd niveau, ja dat brengt hellingen met zich mee. Door de korte lijnen met een mede hobbyist hier op het forum heb ik gelukkig wat goede tips kunnen krijgen en inmiddels is draadeind een goede vriend. Niet meer dan 3% ( treinen bij mij worden maximaal een meter) en altijd 6cm doorrijhoogte (want pantograaf gaat omhoog). Nou dacht ik dat het leuk was eens iets anders dan anders te doen, dus wat er wellicht op de foto's al een beetje te zien is; 1 klimmend spoor diagonaal en 1 langs de voorkant van de baan. Deze wordt uiteraard netjes uit het zicht gewerkt achter een rotswand die langs het paradespoor gaat lopen.

Work in progress dus, inmiddels wel vorige week een 2de loc aangeschaft! Heel blij met de aanwinst en zo heb ik hier al bijna 2 volledige treinen rond rijden. 3 nieuwe wagons maken de ijzertrein compleet, en na de verjaardag staat het aantal zelflos wagens op 5, dit moet nog even verdubbeld worden maar alles stap voor stap. Binnenkort weer meer info, en hopelijk het goede nieuws dat het Schaduwstation en het paradespoor functioneel zijn. Dan hier nog wat foto's van afgelopen weken.

De nieuwe aanwinst: :)
Afbeelding

De andere combi
Afbeelding

Het schaduwstation neemt vorm aan.
Afbeelding

Het paradespoor met wat attributen om de toekomst in te beelden.
Afbeelding

Draadeind, hellingen, passen en meten. Maar we zijn bijna klaar voor de electronica
Afbeelding



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Het begin

Bericht door Kevin Nijssen »

Goede avond allemaal, korte update vanuit Friesland. Gestaag vordert de opbouw van de baan. Voor het weekend was het tafelwerk zo goed als af, meteen de bovenplaten er weer af gehaald en nu druk bezig met de aansluiting van alle electronica. De soldeerbout heeft veel aangestaan en ik heb voor het eerst een stuk rail zowel vastgelijmd als met de Dremel een stuk door geslepen om een melder sectie te maken. Het gaat goed na de zin en halverwege deze dag hoorde ik de eerste klik klak geluiden vanuit de wissels van het schaduwstation tijdens een test. Beetje chaotisch bericht zo maar het betekend wel dat ik binnenkort de eerste foto's kan laten zien waarbij de vorm van het paradespoor en de onderverdieping af zijn.

Voor iedereen die net begint met de hobby, niet bang zijn af en toe een foutje te maken, en als je het even niet meer weet... Stapje terug even nadenken en daarna gewoon doen. Veel grote blij hier in ieder geval.

Een beetje een indruk
Afbeelding

Ik vond het maar een lastig ding om te plaatsen deze voeding, eigenlijk geen goede bevestig punten en de aansluitklemmen redelijk open. @shoven bedankt voor de tip die je gaf, ik heb het uiteindelijk zo opgelost. De warmte kan er beter uit zo en het is straks haast onmogelijk om de aansluit klemmen te raken. Ja ik kan er zo niet meer goed bij maar dat hoeft ook niet vaak.
Afbeelding

De eerste rails is geplakt, wat een leuk proces. Het voelt echt als opbouwen nu. Als lijm gebruik ik een flexibele lijm van de Action, hopelijk helpt dit met de demping van geluiden. Al hoeft het van mij niet fluisterstil.
Afbeelding



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Het begin

Bericht door Kevin Nijssen »

Korte update foto; een klein geluksmomentje waar inmiddels een biertje voor geplopt is. Nog heel even en dan kunnen we test rijden.

Oh ja voor iedereen, de Tacky Glue van de Action is niet geluiddempend icm kurk... wordt vervolgt.




Afbeelding



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Het begin

Bericht door Kevin Nijssen »

Goede morgen allemaal,

Wat een heerlijk hobby weer de laatste dagen, behoorlijk opgeschoten met alle bouw werkzaamheden aan tafel en rail. Er wordt inmiddels druk rond gereden, nog wel met wat iTrain uitdagingen en een Loc die zich apart gedraagt. Ondanks dit soort kleine tegenslagen kom ik steeds een stap verder in het begrijpen en rijden op de digitale en automatische manier. Het zou ook niet leuk zijn als het in 1x helemaal werkt.

Voor ik met de foto's ga beginnen heb ik een vraag waarop wellicht iemand een antwoord of suggestie heeft.

Een week geleden heb ik een nieuwe BR212 gekocht. Een vrolijke machine die wat leven in het rangeer terrein mag gaan brengen. Ik heb hem op het programmeer spoor gezet, en via iTrain een paar CV's veranderd. Denk aan; Adres, min snelheid en max snelheid. Ik zet hem terug op het spoor en er gebeurd niks meer. De lampjes gaan aan of uit (maar veranderen niet van richting) en als ik een "jij mag gaan rijden" input geef (via iTrain of multimaus) hoor je heel kort een soort pulsje door de trein gaan en gebeurd er verder niks. Wanneer ik hem dan terugzet op het programmeer spoor staat het adres ineens op 56 (ipv 12). Goed misschien heb ik wat mis gedaan dus CV 8 is 8, factory reset en op nieuw proberen. Dit werkte voor ongeveer 5 minuten, waarna hij midden in de snelheidsmeting van iTrain stopte en exact hetzelfde voor elkaar had gekregen. Adres was dus weer 56 en weer wel lampen aan en een pelsje. Bij uitlezen stond er dat er een Zimo decoder in zit en ik heb hem dus via iTrain op het programmeer spoor verbonden met de DR5000 geprogrammeerd. Vanmiddag ga ik CV29 nog even controleren en in ieder geval analoog uit zetten, maar voor dat lukt dacht ik dat er vast iemand is met ervaring die mij kan helpen.

Dan nu nog 2 foto's en ik zal binnenkort eens kijken hoe ik een filmpje kan uploaden.

De Peco code55 van het parade spoor ligt er mooi bij al zeg ik het zelf.
Afbeelding

Een impressie van het machine park (inclusief de Taurus die hier als logee is)
Afbeelding



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Het begin

Bericht door Kevin Nijssen »

Update,

allereerst voor alle mede starters, mocht je dit gebruiken als inlees materiaal... neem een portie geduld mee. Wat kan de tijd ineens snel gaan als je een beetje aan de hobby bent. Stukje zagen, beetje plakken, een hoop solderen en uiteindelijk testen neemt echt weken in beslag. Misschien als je meer ervaring hebt kan je van daar uit bepaalde zaken sneller laten verlopen maar goed.

Het resultaat is wel heel erg naar mijn zin. Ik heb 1 wissel die helaas blijft protesteren, het is een Fleischmann wissel die blijft ratelen bij schakelen en uiteindelijk niet de juiste positie inneemt. De spanning is al omhoog gezet, iets dat een ander probleem van een andere wissel meteen oploste. Nu deze dus nog... zodra je drukt boven op het deel waar de eind afschakeling onder zit werkt hij overigens prima.

Ik moet echt gaan kijken hoe ik filmpjes kan delen hier, kan dit alleen via YouTube?

Goed de stappen van komende week, de boven verdieping meer vorm gaan geven en leren hoe een Peco 55 wissel goed werkt met een servo. Leuke nieuw iets waar ik nog niet veel van weet. Tijd voor de foto's en dan morgen weer verder!


Een van de beelden tijdens het testen, het schaduwstation doet zijn werk goed en de treinen rijden mooi over de paradebaan
Afbeelding

Plannen maken voor de boven verdieping, het tracé door het station en het rangeer terrein
Afbeelding

De andere helft van de boven verdieping.
Afbeelding


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Het begin

Bericht door brendo »

Lekker bezig en ga dit draadje volgen. Succes!


Gebruikersavatar

e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Het begin

Bericht door e.lotte »

Mooi project hoor Kevin, ziet er goed uit ...... ben benieuwd naar de rest.


-----
Gr,
Erik

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Het begin

Bericht door Kevin Nijssen »

Goed nieuws, de servo werkt en de wissel gaat mooi rustig om! Dat is een stuk sneller gegaan dan ik verwachte. Nog wel de stroom aansluiten ( dat wordt ook iets nieuws voor mij met een electrofrog )

Heren bedankt voor de motiverende woorden en het volgen, laten we hopen dat we binnenkort wat meer spannende foto's kunnen delen.



rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Het begin

Bericht door rongoos »

Netjes hoor Kevin, ziet er allemaal goed doordacht uit. ben benieuwd naar de vorderingen.



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Het begin

Bericht door Kevin Nijssen »

Test test, hierbij voor het eerst een filmpje (als het lukt tenminste)

Een korte time-lapse van de actie in het schaduw station. Mede dankzij een welbekende hobby genoot hier rijden er 2 treinen die hier te logeren zijn zullen we maar zeggen. Via iTrain rijden er 2 treinen automatisch zonder route en 2 treinen met een route. Veel plezier met kijken en als het werkt gaat er binnenkort zeker meer komen!

https://youtu.be/_HjMsxMDCkY


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Het begin

Bericht door Nico Essers »

Ziet er goed uit Kevin.

Je kunt je filmpjes in het forum weergeven via de youtube knop in de editor (volledige bewerker en voorbeeld) door _HjMsxMDCkY tussen de haakjes te plakken.



Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het begin

Bericht door HST »

Hej Kevin,

Voortvarend bezig zeg! Timmerwerk ziet er goed uit, dat houdt een belofte in voor de scenery! Ook complimenten voor de fraaie treinenloop in het filmpje, nu de rest nog.

Heb je de 212 al aan de praat gekregen? Een kort pulsje en verder geen beweging doet mij denken in de richting van kortsluiting...maar een goede Zimo decoder kan daar wel tegen. Moet je alleen de oorzaak vinden, maar soms zit gewoon een van de stroomklemmen die van de onderzijde naar de bovenzijde van het chassis gaan tegen het chassis aan.

Groets, Erwin



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Het begin

Bericht door Kevin Nijssen »

Hoi @Nico Essers en alle andere lezers,

kijk dit is super, ik zat me al af te vragen hoe ik dat voor elkaar kon krijgen. Heel erg bedankt voor de uitleg, zo kan ik op een aantrekkelijkere manier straks uploaden voor jullie hier.

meteen een technische vraag aan iedereen; Ik ga op het zichtbare deel van de tafel alles in Peco code55 leggen, dit houd in dat ik dus voor het eerst met servo's en servo decoders werk. De puntstuk polarisatie snap ik volgens mij, toch heb ik hier een aantal vragen over.

1; kan ik het puntstuk verlengen voor deze polarisatie? Of wel, kan ik de 5cm rail die na de wissel komt en bij het gedetecteerde stuk van de wissel horen mee polariseren alvorens er een onderbreking is voor de volgende melder en dus ook het volgende blok?

2; ik heb nu servo decoders van Rosoft besteld, op de eerste plaats moet gezegd worden dat het eigenlijk heel makkelijk te installeren is allemaal. Ik keek er best tegen op maar met een beetje lezen en vooral doen werkte het heel snel. Nu wel 1 belangrijke vraag, er zijn op deze decoders 3 aansluitingen voor de rail. In dit geval T P T (track puntstuk track) of zo iets? De P is voor het omschakelen van het Puntstuk, maar hoe doe ik dit met de bedrading richting een Melder? Waar op de wissel installeer ik die en moet ik de 2 T aansluitingen op de servo decoder dan überhaupt gebruiken?

Inmiddels is de laatste rails voor het zichtbare deel besteld en kan ik komende week alles gaan inmeten/leggen en installeren. Heel veel zin in, vooral omdat er hierna minder tijd voor de hobby gaat komen. Vrije tijd door Corona komt aan zijn eind (gelukkig maar).

@HST , ik lees je bericht dat net binnen komt tijdens het typen hier, bedankt voor je complimenten. Laten we hopen dat de scenery net zo lekker loopt als de rest tot nu toe. Al moet ik de 212 daar dan even niet in meenemen. Kapje er af gehaald, zwart draadje zag er niet al te best gesoldeerd uit. Ik heb wat rond gekeken onder het kapje maar kon verder niks zien, dus zonder kapje nog een keer op het programmeer spoor gezet om te zien of ik iets kon zien gebeuren rond de motor. Dat was een groot succes, althans het zien van iets, 1x vooruit proberen te rijden en een rookwolkje was het resultaat. Hij is dus terug naar FLM voor onderzoek/reparatie. Even geduld hebben daarop dus, wordt vervolgd.

Groetjes, Kevin



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Het wordt iets als "Neis tal"

Bericht door Kevin Nijssen »

Om de tip van Nico meteen uit te proberen:




Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Het wordt iets als "Neistal"

Bericht door Kevin Nijssen »

Goede avond allemaal!

Een update vanaf de zolder, Neistal begint een compleet rondje te worden. Er is behoorlijk wat aangepakt en ik moet zeggen dat met de kleine tegenslagen die er denk ik meestal wel zijn als beginner het lekker opschiet. Soms zijn er van die hersenkrakers waarbij je denkt, had ik dit maar anders aangepakt vanaf het begin of waarom had ik hier nou niet aan gedacht. Maar met een beetje knutselen en klooien kom je meestal een heel eind. De eerste treinen rijden inmiddels naar het boven niveau, erg gaaf om te zien dat wat je in gedachte hebt een soort uit komt. De helling 1 kant op kwam niet helemaal lekker uit, dus daar heb ik iets voor moeten aanpassen, zie de foto in de kleine reportage. Om genoeg hoogte te houden om met de pantografen omhoog te kunnen rijden moest er even iets klein verbouwd worden. De wissels met servo's werken daar waar ik ze geïnstalleerd heb. Op dit moment ben ik druk bezig met de wisselstraat van het rangeer/kleine industrie terrein.

Met veel toffe momenten waarop je kan blij worden van kleine dingen (zoals in eens 3 treinen tegelijk zien rijden) gaan we vol goede moet door. Het werk is nog erg erg rustig qua rooster, dus zo lang het wat blijft regenen en het niet echt zomers wordt kunnen we vast nog heel veel afvinken. Morgen de wisselstraat, gelukkig heb ik die helft van het boven niveau nog niet vast liggen, dus die plaat gaat er mooi vanaf en op zijn kant. Lekker makkelijk klussen.

Alle tips of adviezen en inzichten zijn meer dan welkom! Ik kijk in ieder geval regelmatig naar alle draadjes hier en sta vaak versteld van wat er gecreëerd wordt. Ik kan niet wachten het eerste beetje scenery te gaan plaatsen.

Groetjes en tot de volgende.

Verkanten gemaakt door een draadje onder de rails te lijmen, of door een aantal stukjes papier tape op elkaar te plakken. Hier maak ik eerst dunne strookjes van op iets glads waardoor ze na het snijden makkelijk los komen.
Afbeelding

Ik kwam net een mm te kort voor de pantografen, waarschijnlijk had het gelukt maar liever zo veilig nu het nog kan. Ben wel benieuwd hoe de treinen straks klinken als ze hier overheen rijden.
Afbeelding

Overzicht foto in de plan en pruts fase.
Afbeelding

Nog een kiekje, zo blij met hoe het lukt. Voor het inzicht, hier komen de sporen uit een versprongen tunnel, dus elke spoor 1 eigen tunnel.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Het wordt iets als "Neis tal"

Bericht door Hugo »

Bedankt voor alweer een update Kevin. Ik ben, als mede-beginner, onder de indruk van je vorderingen. Ik zal eerdags mijn bescheiden start op dit forum delen.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Het wordt iets als "Neis tal"

Bericht door e.lotte »

Mooi hoor Kevin, lekker bezig :)


-----
Gr,
Erik

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Zondag avond, Formule 1 lekker weer bootje varen alles gedaan dit weekend maar niet veel aan de hobby. Afgelopen week wel wat uurtjes bezig geweest en vandaar deze korte update. Een klein inzicht in hoe ik verzonnen heb de verkanting in de baan aan te pakken. Deels op basis van wat ik bij @Jeroen gezien heb en daarna iets wat ik zelf dacht wel werkend te krijgen. Ben nu al benieuwd hoe het er met Ballast uit gaat zien, waarschijnlijk einde komende week richting de forum sponsor om te zien of ik daar iets moois voor kan vinden. Dat wordt dan ook het eerste echt scenery werk en daar kijk ik heel erg naar uit. De volgende dimensie van de hobby breekt bijna aan!

Goed aan de hand van de foto's de verdere update;

Overzicht shot van hoe de tafel er nu ongeveer bij ligt. Volgens mij iets meer opgeruimd nu maar dat is denk ik een relatief begrip in deze hobby.
Afbeelding

De wisselstraat die straks het rangeer terrein versiert. Peco code 55 wissels en rails.
Afbeelding

Zo heb ik bedacht de verkanting te maken, ik plak eerst ongeveer 5 stukken papier afplak tape op elkaar. Gebruik hiervoor een mooi gladde ondergrond zodat het makkelijk los komt. Dan maak ik daar strookjes van (zie volgende foto's ergens) en dan kan je precies de hoogte maken die je wil. Eerst zet ik de rails uit met punaises, dan kan je daarna precies daartegen de tape plakken.
Afbeelding

De strookjes die ik met maak, je kan ook eventueel steeds iets korte stukjes op elkaar plakken zodat je een mooi aflopend geheel de bocht uit hebt.
Afbeelding

Zo ziet dat er dan uit, komende week de rails erop en testen of het werkt.
Afbeelding

Morgen een dagje werken en dan lijkt het alweer rustig te zijn, zat tijd dus. Groetjes voor nu en zoals ik al vaker gezegd heb, feed back en tips zijn altijd welkom.

Groetjes


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Het wordt iets als "Neis tal"

Bericht door Jeroen »

Lekker bezig! Al verder gekomen met je seinenplan?


Afbeelding

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Het wordt iets als "Neis tal"

Bericht door Kevin Nijssen »

Net even een draadje geopend in de Vraagbaak maar raak. Maar ook voor iedereen die het hier wel leest en daar misschien niet. Wie heeft de juiste uitleg of het goede naslag werk voor mij om me te kunnen verdiepen in de Rangeer/Dwerg/Sperr seinen voor een Duitse scene? Waar plaats je ze en hoe geven ze wat aan? Om de boel realistisch te laten ogen wil ik graag dat het met de werkelijkheid overeen gaat komen.

bedankt alvast, groetjes



Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Het wordt iets als "Neis tal"

Bericht door Marco66 »

Hoi Kevin,

Even googlen kwam ik het volgende tegen, zeer uitgebreid ( misschien wel te) maar je kan in ieder geval even vooruit.
http://spoorhistorie.com/documenten/NL3 ... nd2011.pdf


Groeten Marco
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Het wordt iets als "Neis tal"

Bericht door Wim H »

Hoi Kevin,
Leuke voortgang! Op devolgende sites is ook veel info te vinden:

http://stellwerke.de/signal/deutsch/index.html

http://www.der-moba.de/index.php/Eisenb ... l.C3.BCsse

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Het wordt iets als "Neis tal"

Bericht door Nico Essers »

Mooie oplossing om de verkanting te maken Kevin. Je bovenbaan begint vorm te krijgen. Het ziet er allemaal netjes uit zo.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie