Neistal

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Neistal

Bericht door e.lotte »

Super hoor, alle mijn spul zit in de doos voor de verhuizing binnenkort. Als ik jouw foto's zie heb ik zoveel zin om weer aan de gang te gaan!!!!


-----
Gr,
Erik

athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Neistal

Bericht door athmulder »

Knap werk allemaal, zeker voor een eerste keer in deze schaal! Een ding is in elk geval zeker, de mooiste dingen hoeven niet veel geld te kosten.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Neistal

Bericht door HST »

Wauw, je gaat als een trein! Ik loop wat updatejes achter, maar ben toch wel benieuwd wat je zoal aan spul hebt gebruikt voor dat stukje groen waar je in laagjes hebt gewerkt. Vooral aan 'zand' en 'aarde'. So please, kan je een tipje van de sluier oplichten?

Grts, Erwin



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

@HST , ga ik zeker doen. Druk druk weekend achter de rug/gaande. Maar ik zal het snel laten weten, misschien met kleine foto uitleg.



59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Neistal

Bericht door 59erke »

knap sfeertje !


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

N_iels

Re: Neistal

Bericht door N_iels »

Schitterende baan met zeer mooie scenery, petje af hier.

groet,
Niels



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Goede dag allemaal! Eindelijk tijd gevonden om de uitleg te geven over het "laagjes" idee waar @HST om vroeg.

Voor er lappen tekst staan, bedankt voor de positieve berichten! Het is een heel geknutsel en er gaan af en toe "veel te" lange denk processen aan vooraf, maar het resultaat vind ik zelf in ieder geval gaaf. En wanneer dat hier door mede hobbyisten ook wordt gevonden geeft dat wel een boost om zo door te gaan.

Het verhaal van de laagjes, ofwel, hoe heb ik het stukje grond langs het perron vorm gegeven. Materiaal, technieken... ik hoop dat ik het een beetje duidelijk kan uitleggen.

Stap 1; de ondergrond, eigenlijk kan alles gebruik worden zolang het er maar voor zorgt dat het houten blad niet meer te zien is. Grond is eigenlijk nooit echt recht dus dat wil ik ook niet. Ik heb de hout filler van de action gebruikt. Het scheurt hier en daar tijdens het drogen maar dat maakt niks uit. Zie foto 3 voor de verpakking. Dit spul neemt ongeveer 2 dagen de tijd om goed uit te harden, dat is wel belangrijk voor de latere stappen met de GreenKeeper statisch gras erectie dinges.
Afbeelding

Na het drogen mag er kleur over, donker bruin achtig iets, maakt niet heel veel uit, zolang het maar zorgt dat al het wit weg is en het in de buurt van grond kleur komt.
Afbeelding

Al het materiaal wat ik gebruik op 1 plaatje. Wat ballast en zand van Minitec, houtsnippertjes van Noch, de WoodFiller van de AC tion en ergens achter een bakje met wat gips restjes van eerdere hobby momenten. Deze gips restjes zijn grijs gemaakt en met wat blackwash zijn het grote stenen geworden.
Afbeelding

Ok, tot hier gekomen? Nu begint het echte laagjes verhaal. Ik smeer met een kwast eigenlijk het hele oppervlak in, daarop strooi ik een heel klein beetje ballast (meer losse stenen dan dat het een steen bed wordt) daar tussendoor en overheen strooi ik die houtsnippers van Noch, dan nog een paar van die gips steentjes en dan als laatst het zand spul van Minitec. Dit zand spul moet wel alles gaan bedekken, dus eigenlijk zie je geen lijm meer. Om het een en ander dan nog vaster te leggen drup ik alles nog wat vast met het bekende houtlijm water zeep mengsel.
Afbeelding

Nog wat nat hier en daar, vandaar de witte resten, maar zo ziet het er dan uit. Die houtsnippers geven een mooi rommelig effect, het zand vult alles mooi aan en brengt het geheel samen. Dit was stap 1 van de laagjes. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik van het volgende deel niet heel goede foto's heb. Maar ik doe een gooi het duidelijk te maken.
Afbeelding

Eerst het gras, dit doe ik dus met de gedeelde Green Keeper. Zie draadje Backeramm am Rhein om vervolgens tot de conclusie te komen dat zo apparaat de investering echt dubbel en dwars waard is. Door met een klein kwastje stipjes lijm hier en daar te zetten, en af en toe met een iets grotere kwast wat vlakjes te maken krijg je het open effect van het gras. Ik gooi echt alles door elkaar kwa kleur. Het meeste is 2mm maar hier en daar doe ik ook eens wat 4 tot 6 mm. Dit worden later grotere stukken onkruid. Dit proces kan echt pas nadat de ondergrond helemaal droog is want anders plakt dat gras spul overal.
Afbeelding

Ook een laagjes effect, het zanderige pad. Dat is met hetzelfde Minitec zand spul, groot verschil is dat dit droog moet gebeuren. Wanneer het nat wordt door lijm droogt het donker op. Dus heel licht met en kwastje die statisch gras lijm ( ik denk dat alle lijmen werken ) een heel dun laagje maken daar waar je het zand effect wil. Dan het zand er dun overheen strooien. Soms zie je dat het dan alsnog donker wordt, gewoon even erbij blijven en weer een beetje zand toevoegen. Zo blijf ik toevoegen tot het eigenlijk niet meer pakt. Wanneer alles dan een dag gedroogd heeft kan de stofzuiger er over. Er gaat veel weg, maar het eindresultaat is dat verlies wel waard vind ik.
Afbeelding

Oh ja, bosjes zijn het meest van Woodland Scenics, maar ook wat Heki Flor en Noch Leaf spul. Dan nog 2 oude pallets erbij plakken en het heeft al aardig vorm. Ik denk dat de komende weken er nog wel wat dingen bij komen, maar dit proces hoeft niet gehaast en het is leuk er langer mee bezig te zijn.
Afbeelding

Ik hoop dat dit een beetje inzicht geeft in hoe dit stuk tot stand gekomen is. Aanvullingen en of tips en tricks zijn welkom! Nu weer verder met het volgende stukje waarvan binnenkort foto's!

Groetjes


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Neistal

Bericht door HST »

Dat is een duidelijk opgeschreven en gedocumenteerd verhaal Kevin. Laagjes is dus de truc, en een beetje geduld neem ik aan vanwege het drogen.
Op het YT-kanaal "EverardJunction" komen ook soortgelijke technieken voor het blenden van whisky, sorry ik bedoel static grass, en eveneens het gemixt gebruik van diverse strooimaterialen voor de bodem voorbij. Nu heb ik ook een idee welke materialen je hebt gebruikt voor het 'aarde'-effect en kan ik daar eens mooi voor gaan shoppen tegen de tijd dat ik het nodig heb. :Thumb :Thumb



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Goede avond allemaal,

wederom een foto bouw reportage, morgen schiet ik even wat foto's met trein materiaal, voor nu dus vooral scenery in bouw. Beetje uitleg van de stappen en wie weet brengt het andere op ideeën. Without further aso...

Tijd voor het volgende deel tafel om omgebouwd te gaan worden van hout naar iets leuks. Spanten voor het gaas en gips rond de rechter kant van de tafel. Plannen maken voor het project weg en tunnel dicht bij elkaar.
Afbeelding

Na wat YouTube filmpjes kijken met titel meestal Führerstandsmitfahrt zag ik vaak van die lage muurtjes met boogjes, die dan van heel oude stenen waren, bijna zwart uitgeslagen met mos en vies. Het leek mij wel wat dit lekker te contrasteren met een nieuw gemaakte vol uit beton gesmeden autoweg tunnel voor de Neistallers (zullen we ze maar gewoon mensjes noemen?)
Afbeelding

Weer de groene ondervloer platen van Zweedse afkomst als hoofd ingrediënt, en wat auto spul om de schaal goed in de gaten te houden.
Afbeelding

Het eerste beetje kleur, het wordt meteen wat aangenamer voor het oog. Het gootje langs de weg is gemaakt door een rond vijltje op de kopse kant van zo ondervloer plaat te zetten.
Afbeelding

Passen en meten, hoe de weg aan gaat sluiten bij de spoorweg en de doorloop langs het station naar de rest van het stadje weet ik nog niet exact. Ohja de overweg is volgens mij ook voor het eerst goed te zien hier. Gemaakt van een beetje karton en wat verf. De lijnen heb ik met een fijne kwast langs een stukje karton dwars op de weg geverfd. Zo lukt het me de hoeveel verf te doseren.
Afbeelding

Uit een styreen hoekprofieltje zijn de reflector/deflector paaltjes verschenen.
Afbeelding

De volgende 3 foto's laten het ontstaan van de achtergrond zien. Ik denk niet dat iemand ze snel in het echt zal zien straks, maar het was leerzaam en best leuk. Uiteindelijk is het de laatste van de 3 geworden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Testen in het donker, het lijkt mij erg gaaf als er straks achter op de tafel wat licht uit de tunnel half over het spoor uitwaaiert. Dat laat ook in het donker de tafel straks wat leven.
Afbeelding

Gras, struikjes en bordjes samen met de geweatherde muur maken het naar mijn idee wel een smaakvol plaatje.
Afbeelding

En vanuit een andere hoek.
Afbeelding

Snel weer een update met meer, inmiddels droogt het verse gips en hoop ik daar komende dagen weer wat meer leven in de brouwerij te brengen.

Groetjes voor nu



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Neistal

Bericht door erik-n-fan »

Tof! Wat een likje grijze verf doet hè!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Neistal

Bericht door Nico Essers »

Heel mooi gemaakt Kevin. De laatste schets van de tunnel doorgang sluit inderdaad het beste aan bij de rest.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Neistal

Bericht door Pierre »

Prachtig gedaan Kevin. De laatste tekening met de bocht sluit naadloos aan op het wegdek van de tunnel. Ook de strepen op de weg zijn goed gelukt. Helemaal top. ;)


Groet Pierre.

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Goede uhhh morgen is het kennelijk,

korte update is wel op zijn plaats want man man wat gaat de tijd snel. Er gebeurd zeker een en ander rond de hobby, al zijn het vooral heel kleine zaken. Om niet tot 1 uur te zitten typen en zo lekker het nest in te kunnen duiken heb ik voor jullie de progressie rondom de spoorovergang op de gevoelige plaat gezet. So without further a do...

Viesmann Andreas kruizen, en een FSK spoorboom. De laatste is voor de gemiddelde starter net als ik direct een reden om de hele hobby door het zolderraam te gooien. Wel 10 keer bij de tafel weg gelopen, adem gehaald en de dag erna verder. Wat een gepriegel. Maar het resultaat mag er zijn, al staat hij hier op de foto nog in enkel de grondverf.
Afbeelding

Passen meten en priegelen.
Afbeelding

Heee en trein. Ik hoop dat dit een sfeervol hoekje word, zo met een seinbrug en spoorweg naast elkaar vlak bij het perron.
Afbeelding

Klein muurtje geplaatst, een vloertje gelegd, daar wat zand gruis en pigment overheen gesmeerd en wat groene plukjes komend van @Jeroen aangezien hij de gedeelde GreenKeeper op dit moment in huis heeft. Ook zijn de nieuw binnengekomen Perron hekken te zien. Hier zit dan weer zo bordje op van "ho stop niet verder wandelen". Je ziet hier de achterkant van dus dit laatste stuk was lekker nuttige informatie
Afbeelding

Ooh het was toch wel nuttig, beeld vanaf de andere hoek. Ook wat roest pigment tegen de seinbrug gesmeerd en het geheel komt langzaam tot leven. Wel bijzonder hoe gaaf kleine toevoegingen de schaal laten verdwijnen als je inzoomt.
Afbeelding


Laatste shot voor nu, wegdelen zitten vast, dit weekend hopelijk de spoorbomen vast op hun plek en de ondergrond overal verder af maken.
Afbeelding

Goed weekend allemaal!


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Neistal

Bericht door WilcoV »

Leuk de diverse details, prachtig zo met die reeks foto's een ontwikkeling te volgen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Neistal

Bericht door bob vermeulen »

Goede dag Kevin,

Hoe meer details je aanbreng hoe leuker een baan wordt (vind ik persoonlijk)
Zo te zien begint de baan nu echt te leven nu nog zo links en rechts wat priestertjes.
Ik vind die seinen Voten het spoor indrukwekkend.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Goede middag allen,

Hehe eindelijke is het zo ver, de tijd kunnen vinden om zowel iets ouder als vrij recent bewegend beeld in een filmpje te plakken en het een klein beetje aan te kleden. Let niet op de zooi want ruimte gebrek is nogal een dingetje, de helft van de zolder moet netjes blijven want allerlei zaken die me niet heel erg interesseren etc etc enzovoort.

Zoals bovenstaand geschreven niet op te letten op de zooi, ook diverse scenery ligt of los, of is under construction. Enjoy en laat maar weten wat jullie er van vonden. Ohh voor ik het vergeet, hoe krijg je een beetje muziek onder een filmpje in Youtube? Zijn hier tips en tricks voor?




piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Neistal

Bericht door piksov »

Kevin relax, ... we hebben allemaal zooi hoor ....

Mooie beelden, mooie treinen!

Guus



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Neistal

Bericht door erik-n-fan »

Nice! Alles rolt heel mooi en nachtshot aan t eind 😍 tof de bovenleiding en de seinbrug en de... okay ik hou op 😍

Kan het zijn dat je perronverlichting LED is aan wisselstroom (in een aantal shots zie je de leds wat knipperen)...


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Goede middag @erik-n-fan, ik heb de LED verlichting aangesloten aan een DK4018, zo kan ik effecten toepassen en ook hier en daar wat dimmen. Ik weet niet echt hoe ik het kan tegen gaan, LED verlichting is per definitie een verlichting die aan uit gaat. De ene keer komt dit wel naar voren en de andere keer niet. Vaak wanneer ik (de telefoon, want daar film ik mee) op iets solides laat rusten verdwijnt het knipperen.



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Neistal

Bericht door erik-n-fan »

Okay. Wisselstroom wisselt met 50hz dus zeld gaat 25x aan en weer uit per sec. Als je ze voedt met gelijkstroom dan branden ze zonder dit effect. De vraag is dan wat is de voeding op de Power van de 4018.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Ze worden nu gevoed uit zo meanwell 15V voeding. Die gebruik ik omdat er andere 4018’s spoelwissels aansturen.



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Neistal

Bericht door erik-n-fan »

Okay. Dat is een Gelijkstroom voeding. Ja dan is het iets met de camerasensor waardoor het lichteffect ontstaat.

Hoe dan ook, ik vind je filmpje zeker tof! Hoop vaker rijdend materieel te zien, ik ben benieuwd wat je nog meer voor loks en wagons hebt!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Neistal

Bericht door rjvanhouten »

erik-n-fan schreef: 13 apr 2021 15:42 Okay. Dat is een Gelijkstroom voeding. Ja dan is het iets met de camerasensor waardoor het lichteffect ontstaat.
Het heeft veeleer met de frame rate van de camera te maken (en met de frame rate van het medium waarop de filmpjes worden afgespeeld).
Charlie Bishop - modelspoorder en professioneel cameraman - heeft daarover een verhelderende verhandeling op Youtube gezet:



Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Neistal

Bericht door rjvanhouten »

Kevin Nijssen schreef: 13 apr 2021 12:53 Ohh voor ik het vergeet, hoe krijg je een beetje muziek onder een filmpje in Youtube? Zijn hier tips en tricks voor?
Beste Kevin,

Er zijn op de interwebs talloze sites voorhanden waar je rechtenvrije deuntjes in mp4-formaat kunt downloaden.
Eenmaal op je harde schijf geplaatst, heb je dan alleen nog een videobewerkingsprogramma nodig om muziek onder je videootjes te zetten. Kdenlive is bijvoorbeeld een goeie optie: open source, gratis en betrekkelijk eenvoudig te bedienen, maar er zijn ook andere pakketten beschikbaar. Gewoon eens even rondneuzen.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Neistal

Bericht door erik-n-fan »

rjvanhouten schreef: 13 apr 2021 18:15 Charlie Bishop - modelspoorder en professioneel cameraman - heeft daarover een verhelderende verhandeling op Youtube gezet
Dank voor het delen Robert Jan! Interessant filmpje. Ik ken z’n kanaal maar dit filmpje had ik nog niet gezien.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Plaats reactie