Neistal

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Neistal

Bericht door erik-n-fan »

Mooie plaatjes hoor!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Neistal

Bericht door HST »

Leuke update, je hebt duidelijk oog voor fraaie details. Ben erg benieuwd waar je de stalen roosters vandaan hebt, want die kan ik ook wel ergens een plekje geven.

Groet, Erwin


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Neistal

Bericht door bob vermeulen »

Kevin,

Leuke plaatjes en vorderingen met leuke details.

Alleen heb ik mijn vraag teken bij het "Sperrsein" staat die wel op de juiste plaats omdat in daaronder ook nog een spoortje zie heeft die dan ook een Spersein? kon je dat niet combineren? of zie ik het uit een verkeerde hoek 8-)

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Wat een toffe reacties weer, dank daar voor. :Thumb

Even wat reacties op vragen etc.

@Hans , zeer zeker een Banksy! Goed gezien ;) was even wat gepiel met uitknippen en snijden, maar hij zit.

@athmulder , ja die platen zijn behoorlijk groot, moet niet echt stelcon voorstellen, deze zijn meer van het permanenten type, gegoten en niet meer aankomen idee. Heb wel getwijfeld aan stelcon, maar ik vond de lijnen zo rustiger en het wat beter bij de sfeer passen. De overgang is niet functioneel, de overgang is van FSK modelbouw, al weet ik niet of deze nog beschikbaar zijn.

@shoven welke nachtrust :Z 8)7

@RieX , dit is zo chinees snelgroei ding if it makes sense. Maar ja, of ze het altijd netjes bij houden, op diverse YouTube filmpjes zie ik wel dat het gebeurd. Meestal niet zo dicht op een station maar op de verlaten stukken wel.

@HST de roosters zijn van DM. Hier kan je echt veel van dit soort detail werk vinden.

@bob vermeulen Ik begrijp even niet welk Sperrsein je bedoelt, die op een mast of die dicht bij de grond? Ze staan daar voor het uitrangeren, in samenwerking met een uitrij sein dat verderop staat zou de machinist moeten kunnen aflezen of de wissels correct staan en hij mag uit rangeren of uitrijden (dus door op het vaste traject). Eerlijk gezegd weet ik niet of het helemaal klopt, maar dan schaar ik deze even onder eerste baan leer traject ;)

Dan nog een foto, recent geschoten en eigenlijk wel een van mijn favoriete op dit moment. Niet eens 1 trein te zien maar goed. Enjoy en tot de volgende


Afbeelding


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Neistal

Bericht door shoven »

Mooi plaatje zeg. :Thumb

Alleen linksonder zit de weg een beetje los lijkt het.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Neistal

Bericht door Ron »

Nice, lekker sfeertje. :Thumb

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Neistal

Bericht door jeemka »

@Kevin, Leuk die overweg. Daar ben ik nu ook me bezig. Van Auhagen heb ik een setje halve overwegbomen gekocht. Die moeten met servo's bediend gaan worden. Dat wordt een heel gepiel, maar het kan, getuige dit filmpje. https://youtu.be/mSR5sJu_F0w.

Maar een vraag: zijn jouw overwegbomen ook bediend, en zo ja met wat? En de knipperlichten, heb je die zelf gemaakt? Gisteren heb ik een prototype gemaakt met een koperen u-profieltje met een 0402 smd ledje met draadjes. Dat gepiel viel zowaar nog me ook.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Neistal

Bericht door Hans »

Hallo Kevin,

Geweldige foto. Je zou haast zweren dat het echt is.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Gerhard
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Neistal

Bericht door Gerhard »

Wat gaaf ! prachtige foto. :)


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Neistal

Bericht door Bjor »

Kevin,

Heel realistisch, die verlichting. Vaak zijn het zoeklichten, maar dit is van een kleurtemperatuur en intensiteit, zoals je dat ook in de 1:1 wereld ziet.
Zijn het lantaarntjes "van de plank" of heb je met spanning en vermogen moeten "spelen" om het zo te krijgen?


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Neistal

Bericht door WilcoV »

Bjor schreef: 14 dec 2021 21:32 Kevin,

Heel realistisch, die verlichting. Vaak zijn het zoeklichten, maar dit is van een kleurtemperatuur en intensiteit, zoals je dat ook in de 1:1 wereld ziet.
Zijn het lantaarntjes "van de plank" of heb je met spanning en vermogen moeten "spelen" om het zo te krijgen?
Zeker weten een pracht plaatje. Overigens kan ik als machinist aandragen dat ook in ons land sommige stations in het donker ware "zoeklichten" aan hebben. Je wordt als je uit het donker van de nacht komt aanrijden soms werkelijk verblind, zeker waar nieuwe LED lampen op stations zijn geplaatst. Daarentegen hebben we ook stations waar de lampen bewegingsdetectoren hebben en 'slechts' een constant soort nachtlampje aan hebben. Maar deze foto geeft een heel mooi sfeerbeeld


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

heilko1970
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2019 18:07

Re: Neistal

Bericht door heilko1970 »

Wilco daar sluit ik me als collega van je bij aan.



Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Excuus voor al het hoesten en proesten, de berg stof die hier opwaait bij op moment van schrijven is ongehoord. Bijna 4 maanden verder en je zou bijna zeggen dat de hobby doods is. Niks is minder waar, maar tijd vinden om hier ook nog te plaatsen wat ik in de schaarse uurtjes hobby tijd voor elkaar krijgt is eigenlijk zonde van de hobby tijd. Maar toch beste mede bouwers en knutselaars, echt tijd voor een update. Hopelijk kan ik een en ander aan interessante beelden vinden op de telefoon.

Eerst trouwens wat vragen beantwoorden. @jeemka de overweg is van FSK en is niet bedient. Het zou wel kunnen maar de 'gitter' is niet bewegend tov de overweg boom. De verlichting is van Viessmann. @Bjor De lantaarn zijn zelf verbouwd. Ze komen van origine uit Denemarken (Aahrus model bouw) volgens mij. Maar goed, de boog er uit gefreesd korter gemaakt en alles weer samen geplakt. Ze zijn stukken goedkoper dan de gemiddelde lichtmast in deze hobby. Ik was volgens mij €10 per 5 kwijt.

Goed foto's als ik me niet vergis gaan we zo redelijk chronologisch door;

Ik heb een tijdje nagedacht over hoe ik makkelijk een en ander aan spul kon opbergen. Nu hadden we toevallig een oude lade kast overgenomen van het werk van mijn vrouw. Laat het nou perfect te verbouwen zijn tot rolwerk opstal. Met ondervloer plaat van de Ikea voor diverse maten de lades ingedeeld.
Afbeelding

Project Januari, de ondergrond voor de techniek die ik eigenlijk wel heel fijn vind werken. Beetje vulmiddel nattig maken en de ondergrond zo vormen. Hierna verven en vervolgens met zand en turf de ondergrond voor het statische gras maken.
Afbeelding

Afbeelding

Een oud en ongebruikt seinhuis heeft zijn plek gevonden. Geen verlichting er in maar er komt wel een oude lantaarn voor de deur. Moet wel bijdragen aan het donkere sfeertje van dit toch wat ondergewaardeerde overslag punt.
Afbeelding

De andere kant van het overslag/cargo deel. Er staan al 2 a 3 lagen statisch gras, alles komt lekker tot leven.
Afbeelding

De eerste struiken op dit deel staan ook. Nog veel meer te gaan, maar niet alles in 1 keer.
Afbeelding

Soms ben je gewoon niet in de stemming voor plakken en verven en mag er wat gereden worden. Voor de grap eens gekeken of al mijn loc's in de station blokken kunnen rangeren. Volledig automatisch gelukt, wel zo grappig.
Afbeelding

Een eerste probeersel. Iets meer takken, iets fijnere turf en dan wordt dit wel wat. Deze mag ergens achter in een bos gaan staan.
Afbeelding

En de tafel is verhuisd. Hij stond eerst ongemakkelijk onder het schuine dak, nu heb ik iets meer ruimte en staat het wat beter in het licht.
Afbeelding

Terwijl ik vrolijk door knutsel zijn de plannen van de volgende baan zich al aan het aandienen. Dit is en blijft de eerste baan, en alles wat ik leer neem ik mee. Dan is het wel de bedoeling dat het een makkelijkere module baan wordt die mee kan naar beurzen. Afijn doelen en ideeën te over. Eerst eens wat behuizing gaan regelen voor deze baan.

Groetjes


Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Neistal

Bericht door sik234 »

mooie coletie


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Neistal

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooie landschappen!


Gebruikersavatar

e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Neistal

Bericht door e.lotte »

Goed bezig kerel, ook even mooi van de foto van je hele baan zo je kan zien hoe groot het hele geheel is.

C6 met je tweede baan straks !!!


-----
Gr,
Erik

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Kärcher, Dyson, Swiffer en Consuela.... zo die zijn nodig voor het afstoffen hier. Laten we er een jaarlijks ding van maken dat ik in ieder geval iets post. Goede dag allen te samen, hier een korte update van het hobby werk. Klagen over gebrek aan tijd ga ik jullie besparen. Tijd om eens te zien of ik nog weet hoe we plaatjes uploaden.

(scrollt door 500 foto's zonder treinen en weinig tafel)

Oh wacht toch wel een spoor ganger. Aanwinst van eind 2022, met sound alles er op en er aan, bruut apparaat die op dit moment uit logeren is. Ik wacht nog op foto's hier op het forum... @Jeroen
Afbeelding

Goed, verder neem ik jullie mee in de ontwikkelingen van het bewoonde deel. De straat, stoep muren etc. etc. Het proces van plannen en bedenken vind ik echt een van de leukste delen van deze hobby. Zien dat het daarna tot leven komt met een auto, boompje en poppetje is de beloning van het plannen en nadenken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De huizen staan zoals te zien nog heel provisorisch op iets, zodat het beeld een beetje in te denken is.
Afbeelding

Ik zal toch echt zelf boompjes moeten gaan maken, dat zeeschuim spul is tof als opvulling, maar echt recht staat het meestal niet. Volle Eike bomen is het idee langs de straat. Lantaarn er bij en het idee is wel duidelijk dan. Tevens eindeloos muren krassen voor een ruime meter aan muur.
Afbeelding

Met de biezen trekker deze mooie strepen voor elkaar gekregen. Het was de eerste keer zo een ding gebruiken en is nogal een kunst. Maar het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf.
Afbeelding

Deze geweldige putdeksels gekregen van @Jeroen , ze zijn van FSK modelbau en na een laagje verf en roest zijn het deze details die het hem doen.
Afbeelding

De muren in de kleur zetten, dat mint groene van zo een onderplaat steekt anders zo lelijk af met de rest 8)7
Afbeelding

En plaatsen van de muren uiteraard.
Afbeelding

Hekwerk van DM.
Afbeelding

En het hoekje waar ik op dit moment druk mee bezig ben. Als het goed is heb ik binnenkort de GK weer in de hand en kan ik hier hele delen mee gaan grassen en beplanten.
Afbeelding

Zo dat was een kleine update, ik ga nu snel nog even verder. Nog een uurtje gok ik, dan is het tijd voor ronde 2 van deze dag. Met wat geluk wil de kleine man straks even boven kijken bij de treinen en kan papa ook even rustig zien of het spul blijft rijden.

Tot de volgende, groetjes


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Neistal

Bericht door Robert_N-Nm »

Netjes. Klein stadje ergens in het Duitse heuvelland. Wat goederen en vooral vergeten personen die op een station wachten op de aftrapte regio bahn. Veel beter kan het niet, en inderdaad waar is der Jeroen met z'n foto update??

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Neistal

Bericht door Jeroen »

Mooi gedaan maat! Hoe heb je die putdeksels zo netjes geverfd gekregen?

Je 151 heb je hier zien rijden….ik zal er tzt eens foto’s van maken hier.


Afbeelding

Onderwerp starter
Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Neistal

Bericht door Kevin Nijssen »

Hatsee, goed voorbeeld doet volgen. Jeroen is lekker bezig, maar het is me gelukt dat Statische ding eindelijk bij hem weg te krijgen. Sorry voor allen die in volle anticipatie op de rubriek Groen bij Jeroen wachten. Grapje uiteraard, maar het is voor nu even mijn beurt de baan wat op te leuken met van alles en nog wat.

Dus, zonder er om heen te draaien. Het project van afgelopen dagen, ik presenteer u zonder al te veel "how to" het proces. Mocht iemand een uitgebreid verslag willen van de volgende stukken die ook zo aangepakt gaan worden hoor ik het graag. Dan zal ik iets gedetailleerder foto's maken en uitleg geven.

Men neemt een stuk ondervloer plaat en verwerkt deze met hobbymes en verf tot het volgende.
Afbeelding

Het landschap stuk even bruin spuiten en terwijl dit nog nat is mooi bestrooien met zand grind turf zo u wil.
Afbeelding

Dan de eerste laag statisch gras. Niet direct alles vol kwasten met lijm en er overheen, zonde van je mooie zand ondergrond die dan weg is en in het echt groeit het spul ook niet als op een sport veld.
Afbeelding

In de vooraf al gecreëerde slijtage waar ook al een en ander aan groen pigment door verwerkt is, het gaatje wat opleuken met turf.
Afbeelding

hmm beetje wazig, excuus maar van zo een kant en klaar Welberg matje wat stukken afscheuren en hier en daar er tussen lijmen.
Afbeelding

Proef passen met de eerste echte bosjes. Uit elkaar getrokken groen matten van een willekeurig merk. Werk in laagjes en kies niet voor de grote stappen snel thuis techniek.
Afbeelding

Alweer een beetje wazig, ik zal er op gaan letten.
Afbeelding

Dan tot slot heel spaarzaam wat turf en bloemkleurtjes toepassen. Distels en wat geel onkruid was het idee.
Afbeelding

spaarzaam
Afbeelding

en voila. Het geheel is klaar. Staat nu mooi los zodat de rest er om heen ook aangepakt kan worden. Staat op het programma voor de komende dagen dus daar komt dan hopelijk binnenkort ook een post over.
Afbeelding

Succes deze werkweek en tot de volgende
Laatst gewijzigd door Kevin Nijssen op 15 mei 2023 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Neistal

Bericht door piksov »

Netjes hoor!

Je mag nog wel een keer het maken van een denneboompje laten zien …

Zelf vindt ik het fijn om ook af en toe expliciete merken, namen en nummertjes te zien / horen

Groet
Guus


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Neistal

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooi stukje beton met groen. Net echt.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Neistal

Bericht door Hans »

Hallo Kevin,

Heel mooi gedaan, die afwisselende beplanting.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Neistal

Bericht door maarten »

Erg mooi gedaan! Een stap voor stap how-to is altijd welkom. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Neistal

Bericht door Sibbesuisje »

Schitterende afwerking! Leuk dat je het stap voor stap process er ook bij deelt, dat geeft inspiratie 🙂


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie