West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

En zo is het weer Mei en is het herfst. Na wat grote tegenslagen in het leven zoals ziekenhuisopname, zware operatie van mijn aanstaande en helaas een overledene door COVID-19 dat een zwaar wissel heeft getrokken op de mensen om mij heen die mij zeer dierbaar zijn, pakken we weer langzaam aan de draad op. Ook op werk hebben collega’s en management mij alle ruimte en mogelijkheden geboden te herstellen en weer vertrouwd te raken met de trein.

Vanuit Japan is een grote hoeveelheid rails binnen gekomen voor de Amerikaanse Z baan (heb er nog steeds geen name voor dus suggesties zijn welkom). En vanuit de VS zijn twee locomotieven en een hoeveelheid goederenwagens gearriveerd. Ik heb gekozen voor B&O / C&O => CSX. Vindt de kleurstelling van CSX heel gaaf en heb een kat die Chester heet, we noemen hem Chessy en dus gekozen voor Chessie System.

Beide locs liggen momenteel bij @martindomburg voor ombouw naar DCC. voor deze baan is gekozen voor DCC bediening in verband met de goede rijeigenschappen die ik onder digitaal wil hebben. Fleischmann heeft een leuke z21 startset met een SBB Re4/4 en die komt dus weer goed van pas op de N baan... dus voor €100 een leuke loc en wat wagens voor de N baan was een no-brainer.

We zijn begonnen met de twee tafeldelen van 1x1 meter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even de baanplannen:

Z baantje:
Afbeelding

Schaduwstation West Arundale (meest recente versie)
Afbeelding


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door martindomburg »

Lekker bezig kerel!!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

We zijn weer een beetje aan het prutsen....
Een donkere ondergrond met grijze grondverf en het leggen van wat spoor om een beeld te krijgen hoe het gaat worden en te bepalen waar de voedingspunten moeten komen voor de DCC bus en wissels.
Afbeelding


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: West Arundale / Aruntal Ost: baan naar Brits en Zwitsers voorbeeld

Bericht door MaartenOtto »

En zo ben je weer bijna een jaar verder ;)

Anders dan een of twee locjes is er niet bijzonder veel bijgekomen afgelopen jaar aan rollend materieel. Wel het een en ander in bestelling genomen en aanbetaald bij RevolutioN trains. 2 nieuwe Pendolino’s, acht wagens Caledonian Sleeper (halve set, maar heeft enkele maanden tijdens de COVID lockdown wel zo gereden) en de Transpenine Mk5 wagens.
Het geld is ook naar infrastructuur gegaan. 40 wissels en 13 TM44 modules in N aangeschaft alsmede nog wat Z spoor voor de Amerikaanse baan, waarvoor de enige reizigerstrein gevonden werd bij een Australische winkel en momenteel op de post ergens in Azië uithangt.

Als je dagelijks professioneel bezig bent met echte treinen dan zijn er ook momenten dat je hoofd niet staat naar nog meer trein wanneer je thuis bent, en zo kwam er redelijk de klad in.

Voor de Z baan ben ik wel begonnen met wat “electronisch prutswerk” om de boel aan te sturen. Ik had de Kato wissel schakelaars nog liggen en heb er een handjevol bijgekocht. Even wat verf er op en straks nadat de boel gesoldeerd is gaan ze wat dieper liggen in de controle module.

Het bakje dat ik hiervoor gebruik kwam ik toevallig tegen bij de Action voor nog geen vijf euro. Met wat verf er overheen zag het er al een stuk beter uit.
Er zit een 12v voeding in die gekoppeld is aan 5 PWM rijragelaars. Ook gaat de rij spanning via een 2 Ampere zekering, maar ik kan die nog aanpassen naar een strakkere afstelling. Daarnaast moet er nog een schakelaar in om de rij spanning om te kunnen polen naar 9v welke dan gevoed zal worden door een batterij. Ook de wissel aansturing gaat via een 9v circuit.

Afbeelding


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Plaats reactie