Vogelsang

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

dat solderen ga ik nog wel onder de knie krijgen. Gewoon een kwestie van oefenen denk ik.
Maar vandaag was weer een spannende dag. De baan ben ik begonnen in de schuur, makkelijker zagen en pielen. Maar straks als het slechter weer wordt gaat mijn motor in de garage en de e-bikes in de schuur en dan wordt het krap. En ik wil de treinbaan gewoon niet in de schuur. Dus hij ging verhuizen naar de zolder lol. dat was nog best een onderneming. Gelukkig had ik alles goed verlijmd op de baan omdat ik al wist dat dit ging gebeuren.
En het is gelukt. De baan staat keurig op zolder en de bewegingsruimte aldaar is een heel stuk beter. Nu nog even een paar stroompunten maken en een goede verlichting ophangen.

Ik ben blij dat we nu op zolder kunnen werken. Ik zat wel direct ter denken, hij had nog wel een stuk groter gekund haha


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: De eerste stapjes

Bericht door bpieters »

Hoi Ron,
Voor wat betreft het solderen onderstaande link:
https://www.nproject.org/nl/solderen/solderen-van-rails

De baan staat mooi zo.
Voor wat de evt. latere uitbreiding aan de linkerkant voor en/of achter een spoor laten lopen tot einde plaat waar je dan de uitbreidingssporen op kunt aansluiten.
Dus wissels in de bochten in de tunnel.
Groet,
Bert



Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: De eerste stapjes

Bericht door Kevin Nijssen »

Lekker bezig hoor, nu al aan de scenery kunnen beginnen is wel fijn. Ik ben nog heel druk bezig met de tafel zelf, nog leuke ervaringen opgedaan als mede beginner? Soldeer tip, kleine punt gebruiken en het te solderen deel eerst een paar seconden goed warm laten worden. Ik blijf je volgen.

Groetjes Kevin



Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

bpieters schreef: 03 jun 2020 18:34 Hoi Ron,
Voor wat betreft het solderen onderstaande link:
https://www.nproject.org/nl/solderen/solderen-van-rails

De baan staat mooi zo.
Voor wat de evt. latere uitbreiding aan de linkerkant voor en/of achter een spoor laten lopen tot einde plaat waar je dan de uitbreidingssporen op kunt aansluiten.
Dus wissels in de bochten in de tunnel.
Groet,
Bert
bedankt Bert, ik weet niet of er een uitbreiding komt of dat de boel plat gaat als het klaar is. Ik moet nog heel veel leren en uitproberen en het een zal mooier uitvallen dan het ander, dus kijken waar ik ga eindigen en dan evt de boel plat en opnieuw beginnen met een grotere plaat. We gaan het zien.



Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

Vandaag een leuk bezoekje gebracht aan Lochem. Ontvangen door de zeer vriendelijke en behulpzame eigenaar (Hans geloof ik?) bakkie koffie erbij die ik per ongeluk na hem eerst leeggedronken te hebben ergens op een schap heb laten staan :) sorry! Een mooie loc uitgezocht die past bij mijn baan. En nog wat bouwspul. Morgen is de laatste dag van de vakantie en kunnen we weer verder met de baan, alhoewel het wordt wel heel mooi weer. Maar in ieder geval heb ik weer een paar ideeen in mijn hoofd die ik ga uitproberen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: De eerste stapjes

Bericht door Thrillseeka »

Leuk locje

En Lochem blijft altijd leuk om even langs te rijden. Jammer dat het zo ver weg ligt van de bewoonde wereld


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: De eerste stapjes

Bericht door tv_man »

Ik zit te kijken naar de berg (die er overigens heel goed uitziet!) en de mogelijkheden om bij het spoor te komen als er zeg een trein ontspoort of het spoor gepoetst moet worden. Nu je er nog bij kunt kan je misschien wat grotere openingen laten in het piepschuim zodat je daarbij kunt (groot genoeg dat je met de hand erbij kunt om een ontspoorde trein te redden of rails te poetsen) Daarna de hele bergconstructie in een keer bouwen zodat je een vaste en enigzins stevige ondergrond hebt om landschap op te bouwen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

klopt, ik kan er nu vanaf de buitenkant bij als de trein ontspoort dus dat ga ik zo houden. Hoe ik dat precies ga afwerken weet ik nog niet. De berg ga ik nog een keer opnieuw bekleden, maar dan nu met tissues. dan ben ik die gaatjes kwijt. dan komt er op het plateau een weg met huisjes en hoe ik dat precies ga afwerken weet ik nog niet maar dat zal best goedkomen denk ik. De weg ed. wordt ook weer een kwestie van diverse opties uitproberen.
en dan kijken wat het beste overkomt. dat vind ik ook eigenlijk wel het leukste van deze hobby, niet alles kant en klaar kopen maar ook kijken of het met goedkopere materialen kan en uitproberen want niet alles zal er evengoed uitzien.

Edit: de loc rijd perfect! alleen ik heb een groot probleem :( De loc heeft zon gewei voor de bovenleiding op zijn dak en met dat ding uitgeklapt past hij net niet onder het viaduct door. gewoon totaal geen rekening mee gehouden. De T3 loc ging daar met gemak onderdoor. Dat is balen omdat alles al gelijmd is en ik nu dus nog niet weet hoe en of ik dit kan oplossen. In het uiterste geval moet de geleider op een lagere stand vast gesoldeerd worden want het zit met een veersysteem en klapt dus vanzelf altijd naar de hoogste stand. ;) brr wat een mega beginners fout zeg!


Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: De eerste stapjes

Bericht door Thrillseeka »

Bovenleiding in de tunnel maken die het naar beneden gedrukt houd.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: De eerste stapjes

Bericht door tv_man »

Bij sommige loks kan je de stroomafnemers vastmaken door ze helemaal naar beneden te drukken. Of kan je met een heel klein stukje plastic ofzo het veermechanisme blokkeren. Vastsolderen zou ik niet zo gauw aan beginnen. Zelf ooit in een vergelijkbare situatie de doorgang hoger gemaakt. Met zagen en grof geweld...


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

Het is niet de tunnel die is hoog genoeg maar het viaduct. die je hier op de voorgrond ziet. misschien kan ik iets verzinnen met een bovenleiding die het naar beneden drukt maar de optie om het gewei ingedrukt te houden spreekt me eerder aan.
hieronder een foto van het viaduct. het is degene op de voorgrond

Afbeelding



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: De eerste stapjes

Bericht door tv_man »

Omdat je baan vooral nog qua aankleding niet zo ver gevorderd is zou ik misschien geneigd zijn om nog te kijken of het viaduct nog wat verhoogd kan worden, maar omdat je misschien 1-2 cm aan extra hoogte nodig hebt kan het zijn dat je dan problemen krijgt met de oprit naar het viaduct aan de rechterkant van de foto en dan ben je nog verder van huis. Een stukje bovenleiding alléén bij het viaduct zou er wat vreemd uitzien misschien (waarom is er dan niet overal bovenleiding?) dus dan kan het zijn dat jouw oplossing van het vastmaken van de stroomafnemers het verstandigste is. Ergens kwam ik niet eens zo lang geleden een artikel tegen over hoe je dat kan doen op een manier dat je het later nog gemakkelijk los kan maken als je bijvoorbeeld ooit nog een baan hebt waar je wel ruimte hebt om met pantografen te rijden. Zal het laten weten als ik dat toevallig tegenkom.

Edit: kijk eens aan, de zoekfunctie doet wonderen: viewtopic.php?p=205617#p205617


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

Top bedankt voor de link. zeer leerzaam, het hele topic trouwens :) Maar ik weet niet hoe ik het geflikt heb maar
ze zitten nu vast in de laagste stand. Niks meer aan doen voorlopig.


Afbeelding



CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Re: De eerste stapjes

Bericht door CorM »

He Ron, Mooie loc heb je gekocht, als ik het goed begrijp plan je de vakantie daar waar de leukste hobbywinkels zijn. Misschien een tip voor de wegen die je wil maken, Ik heb de ondergrond eerst vast een kleur gegeven(grijs of bruin voor een boerenweg) toen heb ik droog zand gezeefd met een heel fijn zeefje, eerst de wegen in vorm afgeplakt (als je breed plakt kun je het makkelijk op maat snijden) met tape. Alles insmeren met iets verdunde houtlijm en instrooien met het zand. Als het droog is komt de kunst weer met de kwast om het de juiste kleur te geven en de gebruikssporen en eventuele belijning. Als ik zo naar de foto's kijkt is de verslaving al goed toegeslagen, succes.



Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

Dank je wel weer voor de tips Cor, ik heb op de berg die eigenlijk veel te smal is een hele berg scenery proberen te stoppen. Puur om alles een beetje te "proeven' ik moet zeggen, het valt ontzettend tegen en je komt echt heel veel dingen tegen die je niet goed doet. Mijn grootste probleem is haast. Ik heb nogal de neiging om het een beetje af te raffelen. Ik heb nu een zandpad gemaakt en een autoweg. muurtjes en portaaltjes van klei. Het grootste probleem is de 1/160 schaal. Wat een gepriegel zeg haha. Maar goed, wat niet goed is kunnen we weer opnieuw proberen alvorens we de rest van de tafel gaan verklooien.


Afbeelding

Afbeelding

Het geheel moet nog verder afgewerkt worden, maar het begin is er.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: De eerste stapjes

Bericht door tv_man »

Gewoon technieken uitproberen en als het niet meteen lukt opnieuw proberen. Rustig aan werken wil wel helpen, maar iets snel af willen krijgen klinkt erg bekend! En mooi dat het is gelukt de stroomafnemers omlaag te krijgen bij die loc.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: De eerste stapjes

Bericht door rongoos »

We zitten nog steeds veel te veel thuis en daarom gaat de baan nu als een speer. Het eerste segment schiet lekker op.
Vandaag was het te warm buiten en binnen heerlijk koel, dus lekker aan de slag met met favoriete materiaal op dit moment....klei.
Ik heb zelf een paar tunnelportalen gemaakt van klei en ben bezig om het "grijpgat" af te werken.
Foto's zeggen meer dan woorden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het geheel nog even netjes afwerken, schilderen en begroenen. Op zich denk ik dat een natuurlijke muur leuker staat dan een plastic portaal.
En mijn insteek is nog steeds, wat ik zelf op een budget manier kan doen, dat probeer ik.
Ik zal morgen kijken of ik een paar knappe foto's van de bergpas kan maken.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Vogelsang

Bericht door tv_man »

Ziet er niet verkeerd uit. Had verwacht dat de 'buitenkant' onafgewerkt zou blijven (net als schaduw stations doorgaans) maar op deze manier wordt dit ook betrokken bij het landschap.
Bij het maken van stenen op deze manier zie je hoe klein je moet werken als je het precies op schaal wilt hebben. (Kijkend naar de foto met de kleimuur en de plastic tunnelportaal) Maar dat is dan weer net hoeveel tijd je erin wilt steken.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Vogelsang

Bericht door rongoos »

Ja dat klopt, de stenen zijn iets groter maar ik vond dit nog wel een acceptabel verschil. Maar bedankt! de plaat wordt ook nog afgewerkt met een achtergrond plaat en een afwerking aan de voorkant. Misschien dat ik dit van de week ga doen. heb nog meer zaagwerk :)



Onderwerp starter
rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Vogelsang wordt Vogelsang II

Bericht door rongoos »

Nadat ik er al snel achter kwam dat ik bij deze plaat toch wat ruimte te kort kwam hebben we in overleg besloten 2 muren vrij te maken zodat ik een L vorm kon realiseren. 2.20 1.70 x 60 geeft net wat meer ruimte voor de scenery. Oude plaat gesloopt maar de rails waren gelijmd. Niet heel slim maar er moest dus nieuwe rails komen. Ik heb gekozen voor het kato unitrack systeem het leek me het meest gemakkelijk. Misschien niet het mooist. Hieronder wat beelden van de vorderingen tot nu toe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie