Dré's Testbaantje

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

Welkom bij dit bouwverslag van mijn testbaantje.

Het plan is om eerst een klein baantje te maken om een en ander uit te proberen voor we aan het echte werk beginnen.
Jaren geleden heb ik wel de nodige ervaring opgedaan met het digitale rijden (in een ander schaal).
Dat rijdt allemaal heel erg mooi maar dit keer gaat het toch weer een "ouderwetse" analoge baan worden.
Ik hoop hierna een nieuwe baan te maken met een eindstation en de nodige rangeer en omloop bewegingen.
Er zal maar 1 lok rijden (de andere staan spanningsloos opgesteld) dus dat gaan we met een goede regelaar ook wel voor elkaar krijgen.

Dit is het testbaantje (60x120).
De keuze is gevallen op Fleischmann rails zonder bedding.
Heb nog lopen twijfelen over Peco code 55 maar dat is toch wat te veel gepriegel voor mij.
De Fleischmann rails is prima te verwerken en ben er wel content mee.
Er zijn 2 soorten wissels gebruikt, de 15 gr met electrische aandrijving en de 10 gr zonder aandrijving.
Na wat testen is de keuze gevallen op de 10 graden wissel, deze wordt straks met de hand bediend dmv een stangetje.
Afbeelding

Het rijdend materieel tot nu toe, een mooie Piko diesel lok en wat Fleischmann wagons.
Afbeelding

Morgen meer plaatjes.

André


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

Als rijregelaar wil ik de befaamde "Weistra Regelaar" gebruiken.
Deze wordt uitgebreid beschreven op het Beneluxspoor forum:Weistra Regelaar
Het is ondertussen best wel een oud ontwerp maar voldoet nog steeds prima.
Printplaatje (zonder componenten) is nog steeds hier verkrijgbaar :Printplaatje RH-01
Heb er voor de zekerheid maar 2 besteld voor het geval er iets mis zou gaan.
De printplaatjes zijn perfect gemaakt, keurig netjes met vertinde eilandjes. Was echt een plezier om alles erop te solderen.
Er lijken een paar onderdelen te missen maar die zijn alleen nodig voor een uitgebreidere uitvoering.

Afbeelding

Rode en blauwe draadjes = Voeding 12v DC
Oranje en blauwe draadjes = Rails (via ompoolschakelaar)
Zwarte draadjes = Potmeter

Mijn nieuwe Piko lokje rijdt verrassend mooi langzaam met deze regelaar, zelfs de verlichting brandt al op kruipsnelheid.
Het afstellen vraagt wel even wat aandacht maar het resultaat mag er wezen, ben blij met de keuze om analoog te gaan rijden ipv digitaal.

Komend weekend maar even een filmpje van maken en zsm laten zien hier.



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door erik-n-fan »

Verstandig om klein te experimenteren!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

Hoi Erik,
Jij was er vroeg bij vanmorgen.
Ik blijf zeker nog wel even aanrommelen op het kleine baantje.
Misschien dat er komend najaar gestart wordt met de "grote" baan.
Nou ja, groot. Het zichtbare deel zal max 180x60 worden.

Nog een kleine update.
Heb afgelopen weekend nog zitten stoeien met de regelaar.
De voedingsspanning is verlaagd naar 6 volt en nu rijdt het lokje lekker zijn rondjes.
Hij kan mooi langzaam rijden, alleen het optrekken vanuit stilstand gaat nog met een klein schokje.
Komt wel goed denk ik na wat afregelen en verder inrijden van de lok.



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door erik-n-fan »

Het blijft finetunen.
Ik moet zeggen dat ik deze lok digitaal rij en dat ik hem niet rustig uit z’n startblokken krijg... dus ik herken wel dat er een versnelling is bij het in beweging komen.
Maar ik ben geen expert op het gebied dus heb me erbij neergelegd dat deze iets anders op gang komt dan andere loks.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

Nou ben ik al enige tijd bezig geweest om dat nieuwe diesellokje mooier te laten rijden op de PWM regelaar.
Na het lezen van bovenstaande bericht van Eric kwam ik op het idee om eens een andere lok te gebruiken.
Heb al jaren een oud gammel Dapol stoomlokje in de la liggen.
Deze zonder schoon te maken en in te rijden op de rails gezet en het resultaat is verrassend.

Vanuit stilstand kan hij heel langzaam op gang komen. De regelaar werkt dus perfect, het "probleem" zit dus in de nieuwe lok.
Misschien dat de ontstoor spoeltjes en condensator roet in het eten gooien, even kijken of ik de moed kan verzamelen om hem open te maken.
Of ik laat het voorlopig zo want hij rijdt verder mooi.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

Zo, op naar het volgende projectje.
De wissels wil ik handbediend maken dmv een duw- en trekstangetje.
Deze moet zwaar genoeg gaan om de wisseltongen aangedrukt te houden en niet kunnen draaien anders zou het los kunnen schieten uit de wissel.
Heb daarvoor het volgende in elkaar geknutseld met behulp van wat Lego onderdelen (ik ben 55+er en speel nog met Lego? :D ).
Afbeelding

In het gele plaatje zijn wat kleine gaatjes geboord voor de schroefjes en het staaldraadje naar de wissel.
1 Blokje heeft een rond gat, de ander een + gat. Het asje glijdt net zwaar genoeg door dat blokje.
Kon zo gauw geen passende ringetjes vinden dus maar 2 kleine schroefoogjes verknipt.
Deze zorgen ervoor dat de max uitslag zo'n 4mm is, iets meer dan de slag van de wisseltongen.
Afbeelding

Het blijkt dat M4 schroefdraad perfect past in div asconnectors van Lego.
Hier het stukje 0,8mm verenstaal instelbaar en vastgezet dmv een M4 schroefje.
Afbeelding

De aandrijving in actie, komende tijd nog even testen op betrouwbaarheid.
Afbeelding

Afbeelding

Gisteren is een pakketje afgeleverd met wat onderdeeltjes waaronder de behuizing voor de regelaar.
Hierin komt het printje, een draaipotmeter en een ompoolschakelaartje. Wordt krap maar het moet passen.
Leuk klusje voor komende week.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Hans »

Hallo André,

Wel bijzonder om Lego te gebruiken bij je baan.
Bij Lego, vooral technisch Lego, gaat mijn hart ook nog steeds sneller kloppen (en ik ben 70+). Het is er alleen nooit van gekomen.

Een ingenieuze constructie heb je gemaakt trouwens.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

Het blijft leuk spul hè dat Lego.
Moet mezelf inhouden om geen grote Technics doos te kopen, ik houd het voorlopig nog wel even bij mijn treintjes :) .

Dat vastlijmen met wat secondenlijm was ik al van plan later, dit is nog een proefopstelling.
Komende tijd de wisselaandrijving nog even verder testen en besluiten of dit op de "echte" treinbaan gebruikt gaat worden.

Het kastje van de regelaar is klaar, morgen een update met wat foto's.
Nu eerst een en ander opruimen, heb er best wel weer een bende van gemaakt :oops: .


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

Hoera!, weer een projectje afgerond.

De regelaar is ingebouwd in een mooi rood kastje. Het printplaatje past exact tussen de 4 bevestigingsbusjes.
Had gelukkig nog een paar M2,5 schroefjes liggen in een rommelbak, deze schroefjes passen precies in de gaatjes.
Afbeelding

Het eindresultaat:
Afbeelding

Ik heb een paar ouderwetse DIN connectors gebruikt als stekkersysteem. 1 voor de voeding en 1 voor de regelaar.
Het zijn 2 verschillende connectors om verwisseling te voorkomen.

Afbeelding

Zo, nu kan André weer lekker spelen met z'n treintje zonder snoertjes die los hangen.
Op naar het volgende klusje. Ik wil al het materieel uitrusten met de Dapol Easi Shunt koppelingen.
Deze worden bediend dmv wegklapbare magneetjes (als het goed gaat :) ).
Hier zal ook weer wat Lego voor gebruikt worden, heb stiekem al een plannetje bedacht.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Hans »

Hallo André,

Dat heb je netjes gemaakt.
Het ziet er mooi strak en professioneel uit.
Petje af hoor.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

Bedankt Hans, vind het zelf ook wel geslaagd.
Ben bij dat ik voor een kleurtje gekozen heb, ziet er toch wat vrolijker uit.

Het werd vanmiddag een beetje erg warm in de tuin dus maar even gevlucht naar mijn treintjes.
Heb een poging ondernomen om het diesellokje open te maken om te kijken of er onderdeeltjes in zitten die de PWM regeling ontregelen.
De lok rijdt verder heel mooi langzaam, alleen vanuit stilstand wegrijden gaat nog steeds met een schok.
In die oude Dapol stoomlok is alles eruit gesloopt (behalve de motor :D ) en hij kan echt kruipen vanuit stilstand.

Had niet verwacht zoveel componentjes aan te treffen :shock: , hier gaat André zijn handen niet aan branden.
Het is ook wel heel lang geleden dat ik een nieuw N-lokje opengemaakt heb. Maar gauw weer dichtmaken voordat er wat kapot gaat.
Afbeelding

Wordt vervolgd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

Zo, weer lekker aan het knutselen geweest afgelopen week.
Heb een poging gedaan om een wegklapbare magneetontkoppelaar te bouwen.
Vond het ook wel een goed idee om weer wat Lego te gebruiken, toch wel leuk om een paar hobby's te combineren.

Dit zijn de gebruikte Lego onderdelen met 2 staafmagneetjes van 5x10 mm.
Afbeelding

De ontkoppelaar weggeklapt.
Afbeelding

En hier is ie in actie.
Afbeelding

Als test een wieltje gebruikt om het spul te bedienen, werkt eigenlijk wel prima zo.
Afbeelding

De gaatjes in het zwarte blokje zijn net te klein en zijn met een 5mm ijzerboortje uitgeboord.
Hierna kunnen de magneetjes met enig aandringen in de gaatjes geduwd worden.
De diepte is instelbaar dmv het verschuifbare zwarte asje (afhankelijk van de plaatdikte).
Afbeelding

Zo ziet het er van boven uit. Heb nu een rechthoekig gat gemaakt maar de volgende keer boor ik gewoon een rond gat, is veel makkelijker.
Het gat moet natuurlijk nog wel worden afgedekt, wordt anders een rotzooi onder de baan tijdens het ballasten :D .
Afbeelding

Hier is een filmpje van de ontkoppelaar in actie. De witte wagon wordt met de hand bewogen.
Het afkoppelen gaat zonder problemen, het aankoppelen gaat ook prima, de bruine wagon blijft mooi op z'n plek staan.
Nou nog een praktijktest met een langzaam rijdende lok, even kijken of dat een beetje wil lukken.


We hebben nu vakantie en blijven lekker thuis. Kan ik mooi af en toe spelen met de treintjes :D .


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

Heel gaaf gemaakt! Simpelweg inspirerend _o_
Ook erg leuk dat je zulke duidelijke foto's en een filmpje deeld, nu snap ik eindelijk ook hoe die dapol koppeling werkt :)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Zap75 »

Ingenieus met technisch LEGO!
Waar ik wel benieuwd waar ben is waarom je anno 2020 nog kiest voor analoog? Persoonlijke voorkeur neem ik aan? Wel nieuwsgierig naar je beweegredenen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

@Sibbesuisje
Ja, die Dapol koppelingen zijn super. Heb ze jaren gelden ook al eens met veel plezier gebruikt.
Het is wel een priegelwerkje om ze te monteren. Maar als het materieel de NEM 355 koppelingsschacht heeft is het zo gebeurd.
Als ik nu nog wat nieuws koop moet ik er wel op letten dat ze deze schacht hebben.

@Zap75
De keuze voor analoog is vrij simpel. Mijn nieuwe baantje zal uitsluitend een kopstation bevatten er zal altijd maar max 1 trein rijden.
De rest staat stroomloos opgesteld.
Als de rijeigenschappen met de PWM regelaar goed genoeg blijken te zijn om langzaam aan en af te koppelen blijft het analoog.
Ik kan later altijd nog overstappen naar digitaal, maar voorlopig nog niet.

André


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

Hallo allen,

Weer een kleine update.
Het is nu toch te warm om wat anders te doen dus even lekker achter de computer gekropen.

Ik heb toch stiekem het nieuwe lokje weer opengemaakt voor een testje.
De motordraden losgesoldeerd van het printje en deze direct aangesloten op de regelaar.
Het rijgedrag was toen exact hetzelfde als met aangesloten printje, nog steeds met een schok optrekken vanuit stilstand.
Als ie eenmaal rijdt en de regelaar wordt teruggedraaid dan kan de lok wel heel langzaam rijden.
Het "probleem" wordt dus niet veroorzaakt door het printplaatje maar het zit dus in het motortje zelf.
Ik geloof dat Erik (zie een paar berichten terug) hetzelfde euvel heeft met deze lok.
Nou maar hopen dat die andere diesels van Piko wel rustig optrekken, was wel van plan er tzt nog wat bij te kopen.

Heb ook nog wat zitten prutsen met dat oude Dapol lokje.
Ik had in een la nog een oude Autocoach liggen, deze weer een beetje gangbaar gemaakt.
Het lokje + Autocoach is het enige wat ik overgehouden heb van mijn oude Britse baan.
Dit rijtuig heeft draaistellen met stroomafnemers, dit kan de loco wel gebruiken want dat ding heeft legendarisch slecht stroomafnemers.
De groene draden geven nu de spanning door naar de lok en nu rijdt ie weer zonder te stoppen om de 10 cm.
Afbeelding

Tis wel een beetje lomp maar het werkt.
Afbeelding

Nog even een filmpje van het heel langzaam rijdende treintje, en dat met ouderwetse analoge aansturing.


En nog eentje met de ontkoppelaar in actie


Als ik nu weer dat Britse spul zo zie is de verleiding toch wel erg groot maar heb nu eenmaal besloten om een NL-baan te bouwen.
En er is zoveel mooi Nederlands materieel te koop.

André


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door BenQ »

André,
Ik ken dit systeem niet maar waarom zitter er twee magneten in ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

@BenQ
Hoi Ben, sorry voor de late reactie.
Dit soort koppelingen hebben een metalen beugeltje aan de onderkant.
Elke magneet trekt dus maar aan 1 koppeling waardoor ie opengaat.
Men kan natuurlijk ook langere magneten gebruiken, hoef je niet zo te mikken :D .
In mijn geval moet de trein er precies erboven stoppen met een speling van +/- 5mm.

André


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door BenQ »

André,
Bedankt voor het antwoord, tijd is niet zo belangrijk.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

Zo, weer een kleine update.

In het toekomstige schaduwstation wil ik aluminium strips gebruiken als rails voor de opstelsporen.
Vond ik wel een leuk idee, het blijft mooi recht liggen, makkelijk aan te leggen en nog goedkoper ook dan normale rails.
Heb hier (onbehandelde) strip gebruikt van 10x2mm. De geleiding is prima mits goed schoongemaakt.
Het lokje gaat ondertussen ook steeds beter langzaam rijden, denk dat ie gewoon goed moet worden ingereden.
De verlichting brandt redelijk bij lage snelheid, wel knippert het een beetje. Dit effect wordt wel versterkt door de camera.
Met het blote oog vind ik het er heel acceptabel uitzien.


Denk dat het onderhand tijd wordt om verder te gaan met de baanplannen voor het kopstation en schaduwstation.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Frank_N »

De Weistra regelaar is uitgedacht in een tijd dat er nog geen motortjes waren met vliegwiel, of "klok-anker"exemplaren.
Mijn ervaring is dat "moderne" modellen uitgerust met vliegwiel en/of klokanker motortjes het niet goed doen icm de Weistra.
Een vrij recente Arnold V100 (ik dacht 2011..??) en bv de Piko "Hondekop"lopen niet echt lekker met Weistra.
Oude exemplaren (20-35 jaar) van Fleischman, Minitrix, Arnold doen het er erg goed mee!
Op een ouderwetse Flm of Trix trafo lopen ze allemaal nog het beste op.
My 2 cents....


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Dré
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door Dré »

Hoi allemaal,
Weer een kleine update mbt het testbaantje.
Heb de handmatige wisselaandrijving weer een beetje aangepast.
Nu heeft ie ook een schakelaar om eventueel het puntstuk van de wissel te kunnen schakelen.
Ik zat toch weer stiekum aan Peco55 wissels te denken met gepolariseerde hartstukken.
Afbeelding
Afbeelding

Maar dat gaat er toch niet van komen. Heb inmiddels besloten om toch maar niet verder te gaan met N-spoor.
Ondanks dat het er fantastisch uitziet en prima rijdt vind ik het toch te klein.
Had een baan in gedachten met een hoop rangeerbewegingen, dit werkt ook perfect met de Dapol klauwkoppelingen.
Maar om nu bij elke aan- en afkoppelactie boven het treintje te moeten hangen om het een beetje te kunnen zien.
Mijn ogen zijn ook niet meer zo best :shock:

Dus de knoop doorgehakt en het baantje weer afgebroken.
Ik zal eind van de dag hier een en ander te koop aanbieden bij Vraag en Aanbod.

André



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Dré's Testbaantje

Bericht door erik-n-fan »

Jammer dat te lezen! Maar je hebt een originele aanpak laten zien die onder ons vast tot LEGO inspiratie zal leiden!

Veel plezier met je vervolghobby! Erik


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Plaats reactie