Echthoven

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Gerhard
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Echthoven

Bericht door Gerhard »

Das een flink project Raymond maar een hele uitdaging en een mooi realistische breedte ,en met de het 't VeerHuys waar je lekker kunt eten (nog uit de tijd dat ik in Culemborg werkte) en het pontje geweldig!


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Echthoven

Bericht door shoven »

Raymond schreef: 10 jan 2023 12:16 Hallo Steven,
Deze methode had ik al eens voorbij zien komen op YouTube.....
Ik heb ook op jou draadje gekeken en moet zeggen, dat ziet best mooi uit!!!
Ik ga er ook maar eens mee aan de gang, maar ga eerst op een plankje oefenen voordat ik het op de baan zelf ga toe passen..
Bedankt voor de informatie Steven!👍🏻

Groet,
Raymond
Dat is het voordeel van deze methode. Je kunt gewoon water maken op een plankje of stevig stuk karton, en als het goed gelukt is plak je dat zo op je baan. Zo heb ik het ook gedaan met dat grote stuk water op mijn eerste baan, gewoon op een stuk gamma ondervloer.

Het andere voordeel is dat het belachelijk goedkoop is. Het kost je een paar servetten, lijm en wat verf/lak. Dan kun je makkelijk een beetje klooien tot het goed is.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Echthoven

Bericht door jw82 »

Hoewel ik maar heel klein stukje kanaal gemaakt heb (her en der op foto's in mijn draadje te zien), kan ik deze methode ook aanbevelen. Is het nog ergens te "hobbelig" qua golven, leg je er zo nog een velletje overheen en is het water rustiger...succes!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3590
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Echthoven

Bericht door Schachbrett »

Raymond schreef: 08 jan 2023 19:23 Dat klopt Wim!
Ik ben ook een hardnekkige met de hand rijder, ik wil er nog steeds niet aan....aan een baan gestuurd door een pc😃

Groet,
Raymond
Hey dan heb je een medestander gevonden.
Hier nog een hand rijder. :Thumb

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Echthoven

Bericht door Raymond »

Das mooi Chris!👍🏻😃
Er is niets leukers dan met de hand rijden, althans dat vind ik🙂
Natuurlijk is het prachtig om te kijken naar treinen die allemaal vanzelf rijden!
Ik heb dat pas geleden nog gezien bij onze mede hobbyist Maarten, heel leuk om te zien hoe hij dat allemaal doet via het scherm.
Maar dat is ook het mooie, ieder heeft zo zijn ding met deze modeltrein hobby!

@ Gehard,
Het is idd een hele uitdaging!!!
Ik moet ook alles uitzoeken hoe het een en ander er uit ziet, zo ook de bootjes die aan de veerpont vast zitten met een lier, zo kan de pont varen op de stroming van het water.
Ik ben trouwens al bezig om die bootjes te maken, een onderdeel wat we op mij werk gebruiken heb ik wat bij geslepen en geschuurd waardoor ze al heel veel lijken op die bootjes...
En ja die veerpont heeft wel iets spannends!
Vroeger ben ik best wel vaak met de fiets vanuit Utrecht naar Beusichem gefietst samen met mijn broer, we gingen dan naar mijn oom die in Beusichem woont..
Een heel avontuur was dat altijd!🙂

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Echthoven

Bericht door Raymond »

Hallo,

Vandaag lekker aan het hakken geweest om de wal een gelijkmatige overgang te geven..
En ja even heerlijk aan het klooien geweest om te kijken hoe ik het een en ander moet/wil hebben.
Het groene spul links moet de dijk gaan worden of die nog hoger word weet ik niet want als ik te hoog ga kloppen de verhoudingen niet meer tussen spoor en dijk..
Hier een paar plaatjes weer🙂
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Echthoven

Bericht door WimC »

Je kunt denk ik niet hoger, want het spoor mag niet lager zijn dan de dijk. Als het dat wel is, heb je een gat in de dijk. Hoewel ze er evt. nog wel bij hoog water iets tussen kunnen zetten, maar dan ligt het treinverkeer plat.

Ik zou de veerpont denk ik niet tussen de bruggen leggen, maar aan de voorkant. Tussen de bruggen heeft 'ie weinig manoevreerruimte en dat komt me wat onrealistisch over. Een veerpont vaart meestal in een boogje over de rivier en dat kan niet tussen de bruggen.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Echthoven

Bericht door Raymond »

Hallo Wim,

De veerpont kan niet aan de voorkant van de brug want aan de rechterkant ligt/komt een graansilo en er is daar geen ruimte voor een weg die naar het dorp gaat..
En de veerpont zit straks vast aan een lier via de nog zwarte 4 bootjes, ik heb pont ook naar de overkant geschoven in een boog om te kijken of dat realistisch haalbaar was en dat gaat heel goed er is ruimte genoeg🙂

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Echthoven

Bericht door 8811 »

Raymond schreef: 14 jan 2023 09:31 Das mooi Chris!👍🏻😃
Er is niets leukers dan met de hand rijden, althans dat vind ik🙂
Natuurlijk is het prachtig om te kijken naar treinen die allemaal vanzelf rijden!
Ik heb dat pas geleden nog gezien bij onze mede hobbyist Maarten, heel leuk om te zien hoe hij dat allemaal doet via het scherm.
Maar dat is ook het mooie, ieder heeft zo zijn ding met deze modeltrein hobby!
Twee schermen Raymond, twee schermen. :lol:
Maakt niet joh, met de hand of met de PC rijden, als we maar plezier hebben met onze treinen/baan.
Alhoewel met de iTrain app op mijn telefoon kan ik ook een soort van met de hand rijden.

By the way, lekker bezig met hakken. Houtbewerken gaat je goed af.


Maarten

Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Echthoven

Bericht door Raymond »

Jaja 2 schermen😁
Doe me best, straks mooi afwerken met gipsverband en plamuur...

@ Wim,
Hier nog even wat plaatjes om te laten zien dat het wel kan Wim🙂
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
P.s.
Zie alleen dat ik de bootjes verkeerd heb liggen, de eerste 3 moeten een kwartslag gedraaid worden en de 4e ook maar die in tegen gestelde richting..
Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Echthoven

Bericht door shoven »

Ziet er leuk uit hoor.
Alleen de helling van de weg naar de veerboot ziet er wel erg steil uit (> 10%), dat wordt wel een probleem voor fietsers en sommige auto's. Je zou ook met een slinger naar beneden kunnen gaan om dat te compenseren, is meteen een leuk element in je landschap.
Voor wegen geldt ongeveer hetzelfde als bij rails: hou de helling zo klein mogelijk, liefst onder de 2 a 3%. Anders wordt het voor m.n. vrachtverkeer te zwaar.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Echthoven

Bericht door WimC »

Lijkt zo inderdaad wel te kunnen. Enige is dat die bootjes voor andere schepen de doortocht onder de achterste brug lastig maken, maar dan is het maar een rivier die alleen door kleine vaart gebruikt wordt.

Steven: direct de pont af is over het algemeen vrij steil. Je hebt wel gelijk dat het daarna iets afvlakt, maar dan nog is het dijk op en af bijna altijd dichter bij 10% dan bij 3%. Ik pak regelmatig met de racefiets een pontje, en heb geleerd dat het bij het afrijden verstandig is om even te kijken of je niet op een te grote versnelling staat, anders is het harken naar boven toe.

En wat verder weg: Uit mijn (uitgebreide) fietservaring in de Eiffel weet ik dat dorpje uit daar bijna altijd >10% is. Niet de hele beklimming, maar je tikt daar vrijwel altijd in het laatste stuk van het dorpje of er net buiten 12% of meer aan. Er zijn twee uitzonderingen: het dorpje ligt op het hoogste punt in de omgeving, maar dan heb je dorp in altijd al ergens >10% gehad (meestal ofwel onderin, of op het laatste stukje). De tweede uitzondering is als je langs de rivier rijdt.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Echthoven

Bericht door Raymond »

@ Steven,
Ja je hebt wel gelijk dat het een beetje te stijl is die af/oprit!
Dat vond ik zelf ook wel....misschien ga ik dat een beetje veranderen?
Maar het is best wel stijl in het echt ook, hier ook te zien op dit filmpje, sommige mensen lopen met hun fiets naar boven omdat het te stijl is voor hun😃
https://youtu.be/c5HODVqH6tU

@ Wim,
Dat van die bootjes klopt maar ja te weinig ruimte..
We kunnen best veel met N-spoor maar het is toch wel heel lastig......soms wil je te veel..
Maar volgens mij ben ik niet de enige😁

P.s.
Ik wilde ook weer de containerkraan terug op de baan maar als ik dat ga doen word het veelste vol gepropt op de baan..
Heel misschien een klein spoortje met dan alleen een heftruck die de containers kan laden en lossen?

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Gerhard
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Echthoven

Bericht door Gerhard »

Het is helemaal niet verkeerd Raymond , de weg naar het pondje valt wel mee denk bij het leggen van het gipsverband en vullen van het "water" zal het pondje iets hoger komen neem ik aan en de weg ook zal de helling minder worden ,al is er hier naar het pontje bij/naar bronkhorst ook heel stijl al is daar de weg iets langer ..jammer dat niet altijd de frietkraam er staat :D .
Er zijn zoveel verschillen een paar jaar geleden nog....ongeveer 1976 voer het pontje bij Deventer niet ver van de brug af (zelfs met de opnames van
A Bridge Too Far) ,later is dit verplaatst.

Wordt zeker mooi! :Thumb


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.

Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Echthoven

Bericht door Raymond »

Dank voor de tips Gerhard!
Maar de veerpont en de boten/schepen die op het water komen, daar maak ik een uitsparing voor zodat het net is of ze in het water liggen/varen..
Misschien dat ik daar een mal voor maak?

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Echthoven

Bericht door Krab »

Hoi Raymond , sommige pontjes in de maas zijn ook afhankelijk van de waterstand .
Als die laag is krijg je de zelfde situatie als bij jou op de baan ,
en moeten ze een aanloopje nemen om van de pont afte rijden .
Heb het in de zomer dikwijs zitten te bekijken in schaal 1 op1 dan :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Echthoven

Bericht door WilcoV »

Heel leuke opzet, kan bijna niet wachten tot het resultaat klaar is.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Echthoven

Bericht door Raymond »

@ Sjaak,
Het zal idd wel komische taferelen geven zo'n stijle helling😁
Maar ik ga de helling denk ik toch wel aanpassen.

@ Wilco,
Ik ben bang dat het nog wel even gaat duren😃
Vandaag heb ik er ook niks aan gedaan, ik was druk met 1300en aan het na kijken, hoe ik die ook alweer olie op de laggers had gegeven..
En ik was druk bezig met de 3x Mat 54 gekoppeld te laten rijden, ik moest natuurlijk wel 3 de zelfde decoders hebben....
Die heb ik uit andere hondekoppen gehaald en dat is goed gegaan..
Ik wilde ze ook kort gekoppeld kunnen laten rijden dus moest ik ook nog wat testen doen.
Bij de boog net na het klimspiraal duwde de hondekoppen elkaar eruit, dat kwam door een gekke knik in een boog..die heb ik vandaag dus even aangepast en nu gaan ze er goed doorheen!
Hier de 2 filmpjes van de 3x gekopelde hondekoppen 🙂


Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Echthoven

Bericht door Krab »

Rijd goed op je baantje Raymond met driestellen achter elkaar zo ik ze dikwijls vroeger zag in Roosendaal .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Echthoven

Bericht door Sibbesuisje »

Heerlijke filmpjes! Mooi die triple tractie!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Echthoven

Bericht door WilcoV »

Ziet er goed uit die drie 54's


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Echthoven

Bericht door Hoontje »

Krab schreef: 21 jan 2023 12:08 Hoi Raymond , sommige pontjes in de maas zijn ook afhankelijk van de waterstand .
Als die laag is krijg je de zelfde situatie als bij jou op de baan ,
en moeten ze een aanloopje nemen om van de pont afte rijden .
Heb het in de zomer dikwijs zitten te bekijken in schaal 1 op1 dan :mrgreen:


mvg Sjaak
Nou... Zo grappig is dat niet om met 14 ton brandweerautoeen aanloop te moeten nemen naar het Maaspondje omdat aan de overkant een boerderij fakkelt... :roll: Hebben hier zo n. Maaspond met vrij steile toegangsweg (Dussense zijde).

Het geheel ziet er m.i. goed en inspirerend uit! Ben heel benieuwd hoe het is als alles aangekleed is straks.

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Echthoven

Bericht door Raymond »

Dank jullie wel heren!
Ben heel blij met deze 3 mat 54jes!
Met de andere 4 ook maar die rijden alleen..

@ Hoontje,
Ik ben ook heel benieuwd hoe het er uit gaat zien met het water en groen, voor mij iets wat ik nog nooit gemaakt heb.....wel een kanaal maar dat is iets heel anders!
Ik ben mij al goed aan het voorbereiden en kijk dan ook heelveel foto's van het grote voorbeeld.
Ik wil eigenlijk ook eens even alles in het echt bekijken en dan zelf foto's gaan maken, maar ja het is mij nog wat te koud en slecht weer....heb geen auto, alleen een fiets😃

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Echthoven

Bericht door WimC »

Leuk om je hele baan zo te zien. Wel een zooitje op sommige plekken (herkenbaar), met al die wagons, loks en rails her en der. Als het straks af is, moet je dat ergens anders zien te laten. :lol:

Die half loshangende draden, ben je niet bang dat je daar in blijft hangen en alles lostrekt? Maar bij mij zit het allemaal ook niet overal netjes. :oops:


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 1897
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Echthoven

Bericht door Raymond »

Ja het is idd een zooitje Wim!!!
Maar ja dan ben je bezig en dan is het alweer tijd om te stoppen (eten en slapen🙄) en is er geen tijd meer om op te ruimen, ook herkenbaar denk ik?
En ja die los hangende draaien moeten nog (netjes) vast gemaakt worden, ook nog geen tijd voor gehad....
Ach ja uit eindelijk komt het wel een keer goed en is alles netjes op geruimd!😁

Groet,
Raymond


Plaats reactie