Tukkerland

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Tukkerland

Bericht door Zap75 »

Hallo allemaal,

Ik zal hier, net als vele anderen, een beetje laten zien wat ik aan het maken ben. De werktitel is op dit moment 'Tukkerland'. Ik heb lang in Twente gewoond en ben erg gecharmeerd van het 'coulissenlandschap' aldaar. Ook Salland, met een vergelijkbare omgeving en wat meer glooiing vind ik erg mooi. Als kind heb ik erg veel met de trein gereisd in de jaren 80-90, dus dat is ook het tijdperk dat ik heb gekozen omdat ik goede herinneringen heb aan die treinen en ze vaak ook erg mooi vind. Tijdperk IV dus.

Mijn baanplan had ik al gedeeld en kun je hier vinden: viewtopic.php?f=20&t=14503

Ik zal digitaal rijden met RocRail. Heb hier al kort een beetje mee geëxperimenteerd en dat beviel prima. Mijn centrale is een Z21 start uit een Fleischmann startset. Ook die bevalt tot nu toe erg goed, al heb ik wel gelezen dat ik daar misschien uit ga groeien. Voor de aansturing van wissels, seinen en blokken en terugmelders heb ik tot nu toe twee producten van Digikeijs gekocht om de eerste stapjes mee te zetten (1x een bezetmelder, 1x een wisselaansturing).

Heb ondertussen al wat mooie treinen verzameld, ook oudere analoge modellen. Heb de meesten al omgebouwd naar digitaal. Dat valt in sommige gevallen nog niet mee met zo weinig ruimte in de carrosserie op N-schaal! Leuk klusje dat ik nog heb liggen is de vervanging van de motor van de wadloper, want die loopt erg slecht. Verder heb ik een nieuwe Piko Hondekop (uiteraard in geel), wat 1600'en, een 2400, een 1300, 1100 een motorpost en een zooi rijtuigen en wagons.

Aangezien ik het ook heel druk heb met andere zaken (werk, vrijwilligerswerk, studie, stage) kom ik helaas niet heel veel toe aan deze hobby. Zo was het bouwen van een baan nog niet gelukt, dus veel verder dan af en toe een ovaaltje op de eettafel was ik nog niet. Gisteren eindelijk naar de Gamma geweest en lekker aan het zagen, boren en schroeven gegaan. Hieronder een klein fotoverslagje van mijn geploeter. Dit is het rechterdeel van het baanplan, tevens het grootste deel. Dit is ook 'niveau 0' oftewel wat later het schaduwstation wordt.
Ik heb maar zeer beperkt ruimte in m'n werkkamer, maar toch wel genoeg om nog een interessante baan te fabriceren, denk ik.

Genoeg gekletst, ik zal de komende tijd hier en daar wat verslag blijven doen. Fijn weekend allemaal!

Groeten,
Pim


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zap75 op 08 aug 2020 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Tukkerland

Bericht door Zap75 »

En dit is de ruimte waar het allemaal moet gaan gebeuren. Staat nu nog wat rommel, deels kan dat straks onder de baan (zoals het ladenkastje op de voorgrond). Ook staat er, buiten beeld, nog een verrijdbaar model airco rechts in de hoek, deze gaat helemaal naar de andere kant van de ruimte naar het andere raam in de dakkapel.
De onderste plank rechts gaat er nog uit, anders past straks het niveau 1 van de baan niet.

De bevestiging van de planken heb ik rechts al deels gesloopt, met de Dremel doorgeslepen. Links moet dit nog. De planken liepen oorspronkelijk helemaal tot beneden door. Heb dus ook flink moeten uitzoeken en opruimen de laatste tijd alvorens ik aan deze stap kon beginnen!


Afbeelding



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Tukkerland

Bericht door erik-n-fan »

Flink wat ruimte om te knutselen. Succes gewenst!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Tukkerland

Bericht door martindomburg »

Lekker bezig man, succes met bouwen!!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Tukkerland

Bericht door Zap75 »

Dankjewel allemaal! Voelt ook wel erg goed om nu eindelijk na een half jaar puzzelen met een baanplan nu lekker concreet aan het bouwen te zijn!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Tukkerland

Bericht door Zap75 »

Vanmorgen de eerste tafel geplaatst:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Tukkerland

Bericht door Zap75 »

En deel 2!

Afbeelding



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Tukkerland

Bericht door Marksintpancras »

Ziet er goed uit. :Thumb

Ben wel heel nieuwsgierig hoe jij de helix gaat maken? en met welke radius?
Ik heb special de helixen van Markenburg in mijn baan. Ivm in mijn oude baan waren dat toch een bottleneck qua rijgedrag.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Tukkerland

Bericht door Zap75 »

Ben van plan ze zelf te fabrieken, oriënteer me nog op de meest handige bouwwijze.ik heb een centimeter of 80 breedte dus R2 en R3 ongeveer (dubbelspoor).


Plaats reactie