Belgische baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Belgische baan

Bericht door traiNiac »

Mooie filmpjes Dries!



Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Belgische baan

Bericht door Driesel »

Krab schreef: 19 feb 2023 14:15 Mooi gedaan Dries die boven leiding en de draad is super bij je niet van dat dikke spul .

mvg Sjaak
Bedankt Sjaak, Ik heb veel geëxperimenteerd en ervaring opgedaan met bovenleiding op het baantje 'Mini Gremberg' (draadje staat hier https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 3&start=25; foto's zijn weliswaar verdwenen, maar filmpje is nog te zien; bij interesse kan ik wel nog eens wat foto's opnieuw plaatsen) en vind deze oplossing inderdaad het mooiste overkomen.
Voor de stroomafnemers gebruik ik nu het systeem van HFR-160: https://hfr160.fr/notices/notices-kits- ... aphe-am18/ De fijne, plastic Kato-stroomafnemers worden voorzien van een geëtst sleepstuk en zien er zo heel realistisch uit. Het etsstukje met de extra verstevigingen laat ik meestal achterwege, want dit is zeer klein en een hel om aan te brengen! Deze stroomafnemers hebben geen veertjes, maar blijven wel in de gekozen positie staan. Het is dus de kunst om die zodanig te richten dat ze net de bovenleiding niet raken. Daarom moet ook de bovenleiding mooi op dezelfde afstand van het spoor hangen (wat bij mij niet overal het geval is, dus nog een verbeterpuntje).

Afbeelding

Bij enkele TRAXX-modellen van Arnold heb ik ook het sleepstuk vervangen door een etsdeel (van HFR-160 of van TJ-Modeles): ziet er veel beter uit vind ik.
Afbeelding



Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Belgische baan

Bericht door Driesel »

Ik heb nog eens wat opnames van de laatste maanden samengevoegd tot een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=zEjWRP2jXDk&t=3s
Allemaal samenstellingen zoals te zien zijn/waren op de Belgische sporen, maar er zijn er ook enkele bij die in Nederland te spotten zijn/waren.

[edit: link verbeterd]
Laatst gewijzigd door Driesel op 23 mei 2023 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Belgische baan

Bericht door 8811 »

Geweldig filmpje Dries.

Zijn de Dissegna en Transped trailers zelfbouw (minuut 8:06). Ik ben die nog niet tegengekomen in onze schaal.


Maarten
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Belgische baan

Bericht door MiddenGroningen96 »

Bedankt voor een inkijkje van je baan.


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Belgische baan

Bericht door Jeroen »

Ha Dries,

Goeie tip van die panto’s, bedankt! Ik vind en vond ze inderdaad al wat lomp op die Arnold locs hier (185/186/ICE3). Denk je dat ze wel geschikt zijn om tegen de draad te prakken? Zoals je wellicht weet heb ik de afnemers wel tegen de draad hier.

Grtz,

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Belgische baan

Bericht door Driesel »

@Maarten: ja, die trailers van Dissegna en Transped zijn eigen ombouwsels. Het voorbeeld zie ik hier dagelijks in België, maar een model is er niet van te vinden. Dus zelf aan de slag. Basis zijn de oude trailers van Roco: die heb je in een versie met zeildoek en een vlakke versie met koel-aggregaat. Opschriften zijn ofwel afgedrukt op bedrukbaar stickervel (zoals bvb de Dissegna), of op decalpapier. De ene trailer is al beter gelukt dan de andere: ze zijn niet alle top, maar toch toonbaar. De T4-draagwagens zijn trouwens ook ombouwsels.

Hier een foto van de Dissegna op een T1-draagwagen: duidelijk te zien dat deze draagwagen te klein is voor de oplegger
Afbeelding

@Rob: graag gedaan. Ik dacht wel dat er ook wel interesse was in het schaduwstation

@Jeroen: ik denk dat die geëtste onderdelen toch wat te gevoelig zullen zijn om daadwerkelijk tegen de draad mee te rijden. Ze zijn uiterst dun, dus ik denk dat je die al vlug doormidden zal slepen. Heb je geen problemen met de huidige fijne stroomafnemers van Fleischmann (Vectron, Taurus) of Piko (101)?
Laatst gewijzigd door Driesel op 05 jun 2023 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Belgische baan

Bericht door 8811 »

Dank voor je toelichting Dries.

Ik vind de trailer die je hierboven laat zien goed gelukt hoor. De witte trailers zien je in Nederland ook regelmatig, de blauwe trailers trouwens ook.
Zie ook dit voorbeeld https://youtu.be/caYus_Kljic?t=111


Maarten
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3587
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Belgische baan

Bericht door Schachbrett »

Driesel schreef: 16 okt 2020 09:48 Dank aan allen voor de complimenten.

Ik heb nog een samenstelling op de baan gezet die jullie waarschijnlijk ook wel leuk vinden:

Afbeelding

En nu ga ik wat verder experimenteren met RocRail om het treinverkeer te automatiseren.

Groeten,

Dries
Hallo Dries,

Dit is wel een samenstelling die kan bekoren. :mrgreen:

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Belgische baan

Bericht door Krab »

Hoi Dries ,
vind zelf dat die dubbele Thalys schitteren op de lengte van je baan rijd .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Belgische baan

Bericht door Driesel »

Maarten, je kan die opdrukken voor de trailers ook maken door de tekening af te drukken op vinyl. Deze vinyl is normaal bedoeld voor een CriCut-machine: het geeft ook mooie resultaten voor onze modellen
Schachbrett schreef: 02 jun 2023 23:11 Hallo Dries,
Dit is wel een samenstelling die kan bekoren. :mrgreen:
Gr Chris
Hoe kan dat nu? ;) :D

Dank u Sjaak: die dubbele Thalys vind ik inderdaad ook wel leuk. De PBKA-versie is wel van een oudere Kato-generatie, die nog niet was uitgerust om met een ander stel te koppelen, dus daar was wat ombouwwerk aan. Ook het schaduwstation moet hiervoor wat aangepast worden: ik heb slechts twee sporen waar die dubbele Thalys volledig op kan.

En ondertussen blijven we de actualiteit volgen:

Afbeelding


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 680
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Belgische baan

Bericht door Paul_DMV »

heel gaaf, heb je een foto hoe je die PKBA hebt aangepast?

die Railpool is ook gaaf, jammer dat Arnold die nog niet heeft uitgebracht, denk dat ze echt wel wat meer 186ers hadden kunnen verkopen als ze wat meer kleurtjes zouden aanbrengen. Heb zelf inmiddels al een traxx en fyra zelf gespoten. Maar iets omspuiten dat niet iedereen dan heeft is ook wel weer leuk.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Belgische baan

Bericht door Driesel »

Paul_DMV schreef: 16 jun 2023 14:15 heel gaaf, heb je een foto hoe je die PKBA hebt aangepast?
Ja hoor, Paul:
Afbeelding
Het voorste deel van de neus van de PBKA kan je er zo uittrekken. Dan volgt de moeilijkste stap: het gedeelte dat bij het voorbeeld openklapt om te kunnen koppelen wegsnijden. Dit gaat met een nieuw en scherp mes door de contouren van dit gedeelte voorzichtjes in te snijden. Doe dit in verschillende stappen, zodat je niet uitschiet met je mesje en ofwel je de kap beschadigt ofwel in je vingers snijdt (of in het ergste geval: beide)! Door dit voorzichtig te doen kan je mooi dit gedeelte lossnijden en zelfs hergebruiken. Nadien de opening wat mooi bijvijlen.
Afbeelding
Daarna heb ik onderaan een gaatje geboord, en daar een messing staaf door gestopt en vastgelijmd. De diameter van de staaf weet ik niet meer, maar die moet dienen om de Kato-koppelstang over te kunnen klikken. Bovenaan heb ik de messingstaaf mooi afgeschuind, zodat die aan de schuine binnenkant van de neus kan gelijmd worden. De staaf werd vastgelijmd met secondelijm.
Omdat de koppelstang mooi op hoogte zou blijven heb ik nog een stukje plasticard-buis onderaan rond de messingstang aangebracht.

En wat de TRAXXen van Arnold betreft: daar kon/kan Arnold inderdaad nog wat varianten van maken voor de Nederlandse en Belgische markt. Maar als Arnold het niet doet, moeten we het zelf doen :D
Afbeelding
De rode DB en de witgrijze ECR zijn locs die niet toegelaten zijn in Nederland (zijn uitgerust met landenpakket D-B-F); de rest was/is wel te vinden op de Nederlandse sporen.
De blauwe Rhenus, de witgrijze ECR, de rode DB, de donkere Lineas en de NS-versie zijn originele Arnolds; de rest zijn omgespoten en sommige ook omgebouwd. Want vanaf 2017 werden bij het grote voorbeeld de 186-locs afgeleverd met een vlakke zijwand, en niet meer met één uit drie panelen zoals voordien. Arnold heeft de correcte kap in het gamma, en leverde de blauwe Rhenus 186 met correcte kap met vlakke wanden uit. Het model van de donkere 186 van Lineas leverde Arnold daarentegen uit met zijwanden in drie delen, en is dus eigenlijk fout. Gelukkig valt dit door de donkere kleur niet te veel op.
De beide zilverkleurige Railpool/Lineas-locs, alsook de witte Lineas heb ik dus omgebouwd: ik heb hiervoor een kap van een 185.2 van Arnold (met vlakke wanden) gebruikt en voorzien van het correcte dak van een 186 (met vier stroomafnemers)
En hiermee komen we bij deze quote terecht ;)
Paul_DMV schreef: 16 jun 2023 14:15 Maar iets omspuiten dat niet iedereen dan heeft is ook wel weer leuk.


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 680
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Belgische baan

Bericht door Paul_DMV »

Mooie collectie!

ja zo heb ik de Fyra van een minitrix 185.2 gemaakt omdat ik die goedkoop vond op een beursje, maar daar heb ik sneedjes in gemaakt en gevijld voor die 3 vlakken.

en bedankt voor de PBKA uitleg!


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie