Kings Valley, voorheen Alloa Station

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Kings Valley, voorheen Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

Hallo

Zoals sommige misschien weten had ik hier al een topic over Causton Railways. Die plannen zijn helaas allemaal gesneuveld of naja helaas ;)

Hier is mijn nieuwe topic over de bouw van mijn Engelse/Schotse baan.

In de lage landen van Schotland is een Plaats genaamd Alloa. Vroeger was deze stad een belangrijk knooppunt in het toen nog uitgebreide spoorwegnet. Vele kolentreinen passeerden het station waar 4 lijnen samen kwamen. Treinen konden hier op het lokale goederen emplacement gesorteerd worden en gelost worden bij een bescheiden lospunt. Het station bestond uit 1 groot perron met aan beiden zijden en spoor en aan 1 kant in het midden 2 sporen zoals je kan zien op de foto's. Fascinerende is dat het stationsplein alsmede de ingang boven spoor 1 zitten. Je ziet dat ook op de 2de foto. de brug zit vast aan het stationsgebouw.


Afbeelding

Afbeelding

Dit is het originele sporenplan waar mijn baanplan weer een afgeleide van is.

Afbeelding

En hierbij mijn versie met wat aanpassing om het passend te krijgen en een iets leukere TMD voor mijn locomotieven. Het andere deel van het baanplan is puur fictief al is het kopstation deels gebasseerd op St Ives in Cornwall. heel erg in de buurt van Alloa dus :lol:

Afbeelding

Dit is het volledige plan

Afbeelding

de sporen van het onderste deel liggen er allemaal al op de mijn na en een stuk van het schaduwstation helaas niet omdat peco wissels op moment nogal schaars zijn. Dus de focus ligt nu op moment om een rondje te krijgen en dan steeds verder leggen als er weer wissels op voorraad zijn.

Alles zal bestuurd worden door Itrain in samenwerking met mijn DR5000.
Tijdsperiode za worden eind era 6 begin era 8. Voor de niet Engels rijdende hier, zo wat iedereen hier :lol: is dat eind 60 tot begin jaren 80

Ik zal zo snel mogelijk weer wat foto's plaatsen van hoe ver we nu zijn.

gr
Reinder
Laatst gewijzigd door Causton Railways op 27 apr 2021 15:29, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Alloa Station

Bericht door Michiel »

Wat een gigantisch project! Alleen ben je er de rest van je leven zoet mee, denk ik. Prachtig plan. Heel benieuwd naar de uitvoering ervan. Success!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

Lijkt groter dan het is hoor. 5 meter bij 3 en das inclusief de ruimte tussen de tafels. Lange poot is 1 meter die en de korte poot 1.10 breed en 3,5 meter dacht ik


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Alloa Station

Bericht door Michiel »

Mijn baan is 5m x 0,9m, en denk er 20+ jaar mee te kunnen bezig zijn met het bouwen ervan. Maar ik ken je thuissituatie niet en je beschikbare tijd. Ik wens je veel succes, want dit lijkt me een machig mooi project.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

Dankje, zal hier wel wat jaartjes gaan duren hoor. Geeft ook helemaal niet! Er is genoeg te doen om het afwisselend te houden



Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

Hierbij de eerste update.

Dit is in de hoek van de langste tafel, rechts bovenin zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding

De rails omhoog is voorzien van dcc powerbase system dat de trein extra trekkracht geeft. Dit is voornamelijk handig met zwakkere stoomlocomotieven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij de andere kant van de tafel. Zoals je hier ziet ben ik hier al wat verder. Bovenop ligt het station Lallybroch. Hier is een klein station met een nog aan te leggen fabriek of mijn. Dit moet nog beetje uitgedacht worden. Beetje afhankelijk hoe het landschap zich vormt.

Vooraan na de smalle boogbrug ligt St james. Een klein kopstation met kleine losplaats voor de goederen. Hier zal voornamelijk een dieseltreinstel op rijden. Met zo nu en dan een getrokken trein voor de vakantie gangers.

De eerste foto laat zien hoe het schaduwstation zich langzaam vormt.



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Alloa Station

Bericht door Ronaldp »

Wow...wat een project.
Kan je wel overal bij?

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

@Ronaldp

Ja gaat redelijk goed, sommige stukjes niet heel makkelijk maar kan er van onder bij


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Alloa Station

Bericht door shoven »

Wat een leuk plan! Mooie ruimte ook, in 5x3 kun je lekker wat kwijt.
"Station Lallybroch"?? Je bent een Gabaldon-fan zeker?

Hoe steil is die helix op de laatste foto? Die ziet er een beetje uit als een uitdaging voor stomers, of valt het mee?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

@shoven

Op de helix komen geen stomers. Maar het is minder steil dan het lijkt.

Kijk graag outlander, daar komt de naam vandaan



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Alloa Station

Bericht door Marksintpancras »

Causton Railways schreef: 01 dec 2020 11:17 @shoven

Op de helix komen geen stomers. Maar het is minder steil dan het lijkt.

Kijk graag outlander, daar komt de naam vandaan
@Causton Railways toch wel heel klein stomertje??? Lijkt wel R1, deze bewuste helix.

Maar wel heel leuk baan plan, en mooie vorderingen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

Nee het is r2 van fleishmann. Ik zit kwa tijdperk net na de stomers



Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

Vandaag weer wat mooi spul uit Engeland mogen ontvangen. Hoop er deze week nog 5 te ontvangen


Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Alloa Station

Bericht door Michiel »

Mooi hoor. Een sleep Mk1 rijutigen, en dan een class 55 in vroeg-blauwe livrei ervoor, is een van mijn favorite treinsamentellingen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

@Michiel

Staat al in de bestelling, past er mooi voor.
Maar class 24/25 dubbeltractie is ook mooi


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Alloa Station

Bericht door Nico Essers »

Zoals reeds eerder gezegd een mooi en uitgebreid plan met veel rijmogelijkheden. Hier krijg je je tijd wel mee gevuld de komende jaren. Je vorderingen zien er al heel goed uit Reinder.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

@Nico Essers

Dankje, we gaan er rustig de tijd voor nemen.



Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

Afbeelding


And now the latest news.

Vandaag hebben we een nieuwe locomotief mogen ophalen in Ermelo.

De class 55 deltic die straks dienst zal doen voor de intercity treinen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thank you for tuning into the evening news


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Alloa Station

Bericht door shoven »

Gaaf ding. Als kind had ik deze in H0 (van Lima).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

Afbeelding

And now the Morning bulletin!

Na een paar dagen rugpijn en vele onaardige woorden zijn we aanbeland bij de volgende mijlpaal van mijn bescheiden projectje.

Alle sporen langs de achterzijde zijn gelegd, vooral die onder de schuine kant waren een genot om te leggen. Gelukkig kan ik er met schoonmaken er ook van onderen bij en kan ik daarbij me hoofd een aanvaring met de zolderbalken besparen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De sporen op de derde foto kunnen nu verder gelegd worden richting de Junction met de klimspiraal die achterin komt naast de schoorsteenpijp. Gelukkig kan ik deze eerst in elkaar zetten voordat ik hem op ze plaats zet. nog een paar dagen gebukt staan is niet een fijn vooruitzicht 8)7

We zijn gelijk verder gegaan met het bovendek waar Alloa op gebouwd gaat worden. Ik heb nog even getwijfeld of ik de kurk precies op de maat van het spoor zou snijden maar dat leverde zoveel extra werk op. Daarnaast waren er veel stukken spoor waar het spoor op een niet verhoogd ballastbed lag, zie de eerste post in de foto's. Dus na een middagje creatief met kurk hebben we alles netjes beplakt met kurk. Daarna extra goed gezogen weer aangezien kleine deeltjes nog wel eens in de tandwielen willen verdwijnen van je locomotief.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je een mooi overzicht van de grote van het toekomstige station Alloa. Zodra alle sporen er liggen of in ieder geval duidelijk is waar de wisselgaten komen voor de servo's kunnen er extra steunbalken gemaakt worden zodat alles mooi waterpas blijft. De achtergrond komt straks een eindje naar voren is het idee. Maar misschien blijft die ook wel daar, je bent nooit echt helemaal klaar met het uitwerken van je plan.


Afbeelding

Ook al even begonnen met losjes neerleggen van wat wissels om beetje het idee te krijgen waar alles gaat komen. Nu moeten we eerst even de printer gebruiken voor 1.1 afdrukken om de wissels op de juiste plek te krijgen. Helaas heb ik nog niet alle wissels voor het station aangezien Peco beetje moeite heeft met de orders die ze op moment hebben. Gelukkig heb ik wel alle wissels om in ieder geval 1 spoor rond te krijgen zoals bedoeld is volgens het plan. We willen nu toch wel even een rondje rijden om zo alles een beetje te testen.

tot de volgende update



MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Alloa Station

Bericht door MaartenOtto »

Ah nog iemand met een Britse baan. Leuk... Zag de Deltic van de week ook bij Martin staan en m’n portemonnee beogen te broeien in m’n broekzak... Maar heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik deze maand al 2 Loco heb aangeschaft voor het Zwitserse deel van m’n baan.

Geen idee waar je woont, maar kom graag een keer langs op de koffie om te kijken.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

Ja bij mij kriebelde het ook wel een beetje, heb er nu 1 bij martin gekocht maar is altijd ruimte voor meer. Budget voor deze maand was alweer op helaas door mk1 rijtuigen te kopen.

Ik woon in de metropool Lelystad, wellicht kan het een keer als de boel een beetje rijd



Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

Afbeelding

Een kleine nieuwsflits

Na veel geprint te hebben zien we toch langzaam het station vorm krijgen. Ja het is een leuk kleurtje. De tl balk maakt het beetje rozig :lol:

Maar hier zie je dus de volle omvang van het station. Nu nog genoeg wissels zien te vinden zodat ik alles vol kan leggen.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Causton Railways op 11 dec 2020 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Alloa Station

Bericht door Hugo »

De foto's zijn (bij mij) helaas op postzegelformaat, de foto's in je vorige posts waren allemaal van een beter formaat.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Alloa Station

Bericht door Causton Railways »

Nu zouden ze goed moeten zijn


Plaats reactie