Pierre's recycle N baantje.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Ik ben eigenlijk een H0 man en had niets met N-spoor maar …..

Mijn buurman iets verderop in de straat kwam een tijdje geleden bij me langs en vroeg of ik iemand wist voor N spul. Hij is ver in de 80 en kan niet meer met dit kleine spul omgaan. Heeft al verschillende keren een locje of wagon laten vallen en al het materiaal mankeert nu wel wat. Kortom hij wil nog wel maar kan niet meer rijden. Ik had een paar jaar geleden al eens een baantje voor hem gemaakt maar die heeft hij nooit echt aangekleed. Hij wil alleen maar rijden.

Afbeelding

Om een lang verhaal kort te maken heb ik het spul van hem gekregen en wil ik daar een niet al te grote baan van maken. Ik zelf ben totaal reen rijder en ik wil alleen maar bouwen. Ik heb hem ook belooft dat als de rails klaar is ik wat materiaal op zal knappen en dat hij bij mij mag komen rijden. Allebei blij …. Toch? (helaas door de corona is er nog niet veel van gekomen :( )

De baan is ondertussen helemaal gesloopt. Ik heb de rails zo goed mogelijk schoongemaakt en ga deze weer hergebruiken. Ook alle andere zaken ga ik zoveel mogelijk hergebruiken. Ik koop eigenlijk nooit iets nieuw behalve wat ledjes, verf en lijm en dat soort dingen. Gebruikt of kapot spul weer bruikbaar maken is helemaal mijn ding. Verder bouw ik met alledaagse dingen die ik verzamel en gebruikte huisjes die ik sloop voor de onderdelen of verbouw tot een nieuw geheel.

Dan het volgende probleem. Waar moet ik dat baantje maken? Ik heb maar een heel klein treinkamertje en daar zal het moeten gebeuren. Om ruimte te besparen heb ik indertijd mijn baan hoog gebouwd. Deze kan daar misschien nog wel onder. Dat gaat dus best een aardige verbouwing worden.

(Ik ben met dit baantje al ongeveer drie maanden bezig dus de eerste update is best lang.)

Afbeelding

Afbeelding

De PC en compressor krijgen een nieuw hoekje.

Afbeelding

Omdat onder dit baantje allemaal kasten zijn en ik dus niet onder de tafel kan moet ik een dubbel blad maken om al de bedrading weg te bergen..

Afbeelding


Alle rails en wissels heb ik los gesoldeerd en ga ik hergebruiken.

Afbeelding

Ook andere materialen krijgen een tweede kans. Dat dubbel tunnelportaal vind ik al snel wat lomp. Vooral omdat je er gelijk in kijkt. Ik kies voor de twee enkele. Deze tunnelportalen zijn me wel iets te hoog voor de plek waar ze moeten komen en worden omgebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Het geheel begint vorm te krijgen.

Afbeelding

Tunneltje wordt verder afgewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog wat oude rails bedding waar ik niets mee doe en als ik die omdraai kan ik ze mooi gebruiken om perrons van te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb helemaal niets met digitaal dus maak ik een simpel analoog bedieningspaneel die om ruimte te besparen als een soort la onder de baan komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste draadjes.

Afbeelding

Langzaam maar gestaag …

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan ga ik het smalle gedeelte een beetje aankleden. Ik moet wel wennen aan de overschakeling van H0 naar N. Alles is ineens maar half zo groot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De treinbaan is op het smalle gedeelte maar een krappe 30 cm dus er moet een rijtje halve huisjes komen langs het straatje. Dus knip ….

Afbeelding

Voordeel is dat je ineens twee keer zoveel huisjes hebt. :)

Afbeelding

De huisjes zijn maar een cm diep maar er moet toch wel verlichting in komen. Als ik de leds tegen de achterwand aan plak wordt het licht niet lekker verdeeld. Daarom plak ik de leds aan de gevelkant en reflecteert de achterwand het licht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier en daar nog een muurtje en een beetje kliederen met verdunde zwarte verf.

Afbeelding

De buurman wilde ook graag zijn molen terug zien dus daar heb ik een plekje voor gemaakt. Wel even de deur groter gemaakt. Het gaat later een korenmolen worden met zakken meel en zo. Die moet je niet door een smal deurtje willen zeulen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb me tussendoor ook een beetje uitgeleefd op een achtergrond. Na een middagje kwasten had ik toch een redelijk lief tafereeltje uit mijn mouw geschud. Het werkt wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wat lantaarntjes langs de weg gezet en dan is het tijd voor een beetje groenvoer en wat simpele boompjes. Persoonlijk vind ik het gras uit de begrasser een beetje grof dus ik doe het met strooisel. Wel hier en daar een polletje gras maar dat zijn dan meer struikjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste nog een seinhuis opgeknapt en compleet gemaakt.

Afbeelding


Dit was weer een grote update.
Later meer …. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Nico Essers »

Wow Pierre. Dat is een stevige start op het forum. Je hebt meteen een fan erbij. Wat je tot nu toe gedaan hebt ziet er verdomd goed uit. De zelf geschilderde achtergrond past perfect in de baan. Geweldig. Mooi dat je buurman nog mag komen rijden. Zo'n initiatief mag gewaardeerd worden. Het werken op halve grootte gaat je heel goed af. _o_ :Thumb :Thumb


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dit is toch echt Recyclen met een grote R! :Thumb



mtukker75
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 dec 2020 15:35

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door mtukker75 »

Dat ziet er prachtig uit!


Gebruikersavatar

haverkatrans
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door haverkatrans »

Het is nu al de moeite waard om te kijken.
Ik blijf je volgen. Leuk dat je dat voor je buurman wilt doen.
Trouwens knip je de huisjes met een huis en tuin schaar?


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Hans »

Hallo Pierre,

Heel erg mooi.
Petje af.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door tv_man »

Het ziet er erg netjes uit. En de geschilderde achtergrond is zeer goed gelukt.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Pierre, mooi werk, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door MaartenOtto »

Wat een leuke baan is dit...


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Nijboer »

Wat een tempo zeg!
Ziet er erg gaaf uit. Leuke hobbykamer trouwens.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Dankjewel allemaal voor deze veren. Ik zal binnenkort een update doen tot heden.
haverkatrans schreef: 12 dec 2020 16:58 Trouwens knip je de huisjes met een huis en tuin schaar?
Tja ... vaak wel. De mooiste manier is om de huisjes helemaal uit elkaar te halen en dan te zagen. Meestal zijn de huisjes die ik sloop zo oud dat ze haast uit elkaar vallen. Deze echter zitten zo vast (goed maar slordig gelijmd) dat als je ze uit elkaar haalt meer sloopt dan de bedoeling is. In dat geval pak ik gelijk de schaar of de zaag.
Nijboer schreef: 13 dec 2020 11:03 Wat een tempo zeg!
Ziet er erg gaaf uit. Leuke hobbykamer trouwens.


Tempo valt wel mee hoor. Dit is werk van ongeveer 3 maanden.

Dit kamertje is het kleinste kamertje van het huis maar voor mij meer dan voldoende. Ik ben al blij met een eigen ruimte. Soms wel een beetje schipperen met de ruimte maar ja ... er zijn mensen die het met minder moeten doen denk ik maar. Bovendien ben ik iemand die graag op de cm2 werkt. Ik vind de kleine hoekjes invullen op mij baan het leukste.


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Sibbesuisje »

Dat ziet er heel goed uit! Voor iemand die niks met N van doen heeft kan je er verdomd goed mee overweg _o_
Het buren initiatief is ook mooi om te horen!

Veel success en plezier ermee, blijf dit volgen :Thumb


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Er is nog meer gebeurd op mijn N baantje maar het was te veel om in een keer te posten. Op het kale plekje wat nog tussen de sporen over was wilde ik eigenlijk een kolenbunker maken. Maar dat heb ik op mijn H0 baan ook al gedaan dus nu even wat anders. Na een nachtje slapen is dat een houtzagerij geworden. Maar dan wel eentje waar je ook naar binnen kan kijken.

Eerst maak ik een toegangsweg. Ik kon zo snel niets vinden dus heb ik hiervoor wat allesvuller gebruikt. Werk overigens uit de kunst.

Afbeelding

Ik lijm met secondelijm twee railstaven op de grondplaat en vul deze ook af met allesvuller. Dan een paar maal met een oud wagonnetje er door.

Afbeelding

Van een stukje fineer snij ik wat strookjes.

Afbeelding

Uit mijn rommelbak zoek ik twee oude wagons. Dit zijn Amerikaanse modellen of zo en hebben mooie kleine wieltjes. Precies wat ik nodig heb om een lorrie te maken voor de te zagen boomstammen .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De gezaagde boomstam is een takje uit de tuin die ik aan een kant afschuur.

Afbeelding

Afbeelding

De lintzaag maak ik ook van wat rommel.

Afbeelding

Een oude OV kaart is mooi materiaal om te gebruiken. Het buigt heel makkelijk en het blijft dan ook gebogen staan. Styreen buigt altijd een beetje terug of breekt bij een sterke buiging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Later meer … ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Bjor »

Je werkt heel netjes. Dat wordt een fraaie baan. Ik ben benieuwd naar het vervolg......

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Dankjewel. ;)

Ik gebruik voor de palen van de open zagerij gewoon stokjes (snoeiafval) uit de tuin. Ik zoek er een paar uit met ongeveer dezelfde diameter. Lijm ze met witte houtlijm in de gaatjes die ik eerder geboord heb.

Afbeelding

Terwijl de lijm droogt ga ik verder met de lintzaag. De “zaag” maak ik door een heel smal strookje te knippen van een mayo tube.

Afbeelding

Afbeelding

De lintzaag nog een beetje verouderen.

Afbeelding

Verder met de bouw.

Afbeelding

Ik zeef wat MDF zaagsel en gebruik het fijnste zaagsel om de lintzaag heen.

Afbeelding

Afbeelding

We bouwen weer verder. Het achterste gedeelte van het gebouw moet wat inspringen omdat anders lange wagons de bocht niet goed kunnen nemen.

Afbeelding

Langs en tussen het spoor dat in de loods loopt is nog wat open ruimte en die wil ik ook nog wat opvullen. Ik beits nog wat fineer strookjes en plak deze als planken op een breder stukje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De planken laat ik ook weer aansluiten met wat MDF strooisel.

Afbeelding

Langs de dakspanten lijm ik een strookje fineer met daarop vier ledjes van een ledstrip. De draadjes twist ik in elkaar en schilder ze bruin. Ze kunnen mooi achter de drie palen verstopt worden. Dan kan het dak er op. Ik gebruik hiervoor gewoon een stukje karton (achterkant van een kladblok of zo) en daar kunnen later de golfplaten op komen te liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de golfplaten lijm ik een paar stukjes bloembinddraad op een strookje karton en neem een strookje folie van een boterkuipje of in dit geval smeerkaas en dan krassen maar …

Afbeelding

Knip er smalle strookjes van en deze plak ik op het kartonnen dak.

Afbeelding

Afbeelding


Zo dit was de update tot nu toe van mijn N-baantje. Ik ben weer helemaal bij. Nu maar weer verder bouwen.
Later meer ….. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door OBBinN »

Gaaf gedaan!!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Hans »

Hallo Pierre,

Geweldig gedaan idd.
Heel fijn zo'n uitgebreid (foto)verslag. Daar leer ik veel van. Bedankt.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Rene-k »

Heel mooi gedaan👍


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Hugo »

Ik kan echt genieten van de creativiteit in het zelf bouwen, nu weer die golfplaten. Bedankt voor het delen!


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Modelbouwerke »

Dit is nog eens echt modelbouw.
Prachtig wat je hier laat zien.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door HST »

Zo, hier wordt echt alles gerecycled! Geweldige bron van inspiratie. Het gebruik van de afdekfolie van een botervlootje of het zaagsel van mdf : je moet er maar op komen. Duurzaam bezig, en het ziet er ook nog eens heel fraai uit.

Groet, Erwin


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Jeroen »

Briljant! Wat gaaf dat je alles ook goed uitlegt en fotografeert.

Het geheel doet me denken aan Meine Kleine N-Welt. Na het zien van die website heb ik deze hobby weer opgepikt waar ik het als kind had laten liggen. Dat met die zagerij is fenomenaal cool gedaan.

Ga zo door Pierre!👍


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Dank voor de veren heren. We gaan vrolijk verder. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door enderscw »

Goeie dag zeg, even uit de losse pols een achtergrond geschilderd. Dan ben ik benieuwd wat voor een kunstwerk er uit komt als je er echt voor gaat zitten.

Mooie beschrijving van alle stappen, laat zien dat je echt gave dingen kan maken met eigen materiaal.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door FidOo »

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij mijn mede-hobbyisten hierboven. Geweldig dat je dit uit "gerecyclede" spullen weet te creëren maar ook zo goed weet vast te leggen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie