Pierre's recycle N baantje.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door athmulder »

Je hebt helemaal gelijk Pierre. Wat je zelf kunt maken levert verreweg de meeste lol op. Er blijft nog genoeg over wat je helaas niet zelf kunt (of wilt) maken.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Al weer een tijdje geleden dat ik een update van mijn baantje heb gedaan. Maar ja … ik ben iemand die niet iedere streek verf laat zien. Ik spaar het maar een beetje op. Bovendien heb ik nog meer hobby’s die ook tijd in beslag nemen. Maar hier komen weer een zooitje foto’s met vorderingen.

Tussen de huizenrij en de berg is nog een stukje kaal. Omdat beide delen demontabel zijn moet het wel een los stukje zijn. Ik doe maar wat met bomen en zo.

Afbeelding

Ik maak een passtukje van piepschuim en bewerk dat met wat Sculptamold. Ik had nog een restje staan.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens met verdunde zwarte verf en bestrooi het stukje met wat verschillende grassoorten.

Afbeelding

De vorige bomen die ik gemaakt had van de vlinderstruik bloemen heb ik weggegeven aan een buurman verderop. Ik moet dus wel weer even wat nieuwe maken. Gelukkig heb ik nog genoeg bloemen over. Ik heb het dit maal iets anders gedaan. Ik gebruik i.p.v. spuitlijm of haarlak deze maal een rest parketlak (mat). Er stond nog een half blik in mijn garage (een paar jaar :shock: ).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan kan ik daar mooi weer een paar boompjes van gebruiken om mijn hoekje te vullen.

Afbeelding

Wat roest op de rails.

Afbeelding

Vervolgens heb ik het stuk rails tussen de tunnels geballast.

Afbeelding

Ik pak ook maar gelijk de bovenleiding bogen aan. Aan de rechter kant gaan de sporen met een bocht de tunnel in en heb ik de sporen iets verder uit elkaar gelegd. Hierdoor past een normale boog er niet overheen en heb ik deze een klein stukje breder gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de voet van de bogen worden M5 inbusboutjes gelijmd die weer op hun beurt in de busjes langs de baan passen. Alle bogen heb ik ook geverfd om van de plastic glans af te komen.

Afbeelding

Het volgende projectje is de spoorwegovergang. Eerst maar eens andreas kruisjes maken. Ik heb geen heel kleine ledjes meer in huis dus gebruik ik gewoon twee 3mm knipperleds. Als ik dubbele lichten maak is dat wel erg lomp dus maak ik enkele.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Houten heb ik vorige keer een defecte overweg gevonden. Het zijn metalen boompjes dus die vallen mooi vanzelf terug in de ruststand.

Afbeelding

Om ze nog wat zwaarder te maken lijm ik er nog een stukje draad op. Aan de achterkant boor ik een gaatje van 0,5 mm waar een stukje visdraad in gelijmd wordt voor de bediening van de boompjes.

Afbeelding

Eén van de steuntjes heeft een kapotte bovenkant en daar schiet het boompje steeds uit. Ik lijm er een stukje styreen op en boor een nieuw gaatje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De visdraad die voor de bediening van de spoorboompjes moet zorgen moet zo’n 30 cm overbruggen en in een bocht. Ik maak een soort geleider buisje van een oud thermokoppel van een cv. Hier haal ik de kern uit en dan blijft er een mooi buigzaam koper leidinkje over.

Afbeelding

Hier gaat het visdraadje perfect en soepel doorheen.

Afbeelding

Volgende klusje. Omdat ik best veel sporen wil laten verdwijnen onder de berg wil ik het met de laatste drie sporen wat anders doen. Ik laat één spoor verdwijnen met een versprongen tunneltje en de laatste twee verdwijnen gewoon in een locloods. Ook maak ik gelijk de (arcade)muur dicht. Er moet een deel van de muur open kunnen waar de (servo)bediening van de spoorbomen achter komt.

Afbeelding

Afbeelding

Voor het gedeelte dat open moet kunnen gebruik ik wat H-profiel.

Afbeelding

De arcade bogen zijn wat te kort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan de locloods. Ik heb nog een oudje staan. Wie kent hem niet met die schattige badkamertegeltjes. 8-)

Afbeelding

Eerst maar eens slopen en het geheel op maat maken voor de twee sporen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het dak vind ik ook niks.

Afbeelding

Ik ben gek op gewoon baksteen en dakpannen en het ziet er gelijk al heel anders uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen nog een beetje vuil maken.

Afbeelding

Afbeelding

Later meer …. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3587
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Schachbrett »

Hallo Pierre.

Ziet er strak uit.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Rtoonen »

Goed idee om die paneeltjes onder je stad uitneembaar te maken.

Groet,
Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door RieX »

Die loc loods is leuk gedaan, ziet er veel beter uit zo.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Dankjewel heren ;)


Groet Pierre.

athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door athmulder »

Het ziet er weer geweldig uit Pierre!
Ik ben benieuwd hoe je die overwegbomen goed aangesloten en bediend krijgt in die toch wel kleine ruimte achter de arcades. Is het vissnoer buigzaam genoeg, en zakken de bomen redelijk langzaam?


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door walter »

Hoi Pierre,

Briljant bedacht, die arcademuur. Je bent lekker bezig zo. Voor mij heel leerzaam.

Groeten,
Walter


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Hans »

Hallo Pierre,

Heel mooi gemaakt weer.
Ik ben ook wel benieuwd hoe het verder gaat met de overweg.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door jw82 »

Wat een inspirerende update Pierre, bedankt! Die locloods heb ik nog (grotendeels) ongebouwd liggen in afwachting van een goede toepassing...jouw variant laat maar weer eens zien wat je ermee kunt doen!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Dankjewel allemaal voor de lovende woorden. ;)
athmulder schreef: 08 dec 2021 10:32 Ik ben benieuwd hoe je die overwegbomen goed aangesloten en bediend krijgt in die toch wel kleine ruimte achter de arcades. Is het vissnoer buigzaam genoeg, en zakken de bomen redelijk langzaam?
Als ik de zaak aangesloten heb zal ik wel weer een paar foto's maken hoe ik dat gedaan heb. Het visdraad is soepel genoeg om de spoorbomen uit zichzelf weer te laten zakken door hun eigen gewicht. Ik heb deze truc al eerder uitgehaald. :) Omdat ik de servo bedienen wil met een schakelaar (samen met de knipperlichten) zullen de bomen niet heel langzaam open en dicht gaan maar dat vind ik niet zo erg. Je hebt een analoge baan of je hebt het niet ... toch? ;)


Groet Pierre.

Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Causton Railways »

Je maakt er een waar kunstwerk van zo. Mag altijd graag je updates volgen!


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1159
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Folkert van Wijk »

Wat heerlijk om jou aan het werk te zien
Lekker slopen en er dan zo'n mooi loodsje van maken...



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Raymond (UK) »

Het ziet er allemaal geweldig uit!


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Zo ... even mijn draadje afstoffen. :shock:

Een stapje verder met mijn perrons en station. Dat is nog niets anders dan wat stroken schuimplaat. Bovendien zijn de randen erg kwetsbaar en dus beschadigd. Daar moet ook iets aan gebeuren.

Afbeelding

Ik heb voor een stationsgebouw nog net een strookje over aan de voorkant van de tafel. Het probleem is dat de sporen in een flauwe boog lopen en ik er dus geen standaard station op kwijt kan. Nou is dat niet zo’n probleem omdat ik zelf maken of veranderen veel leuker vind.

Afbeelding

Nou wil het geval dat ik van een overleden buurman een station “Altstadt” heb. Op Marktplaats heb ik een goedkoop 2e exemplaar gevonden. Slecht in elkaar gelijmd maar dat maakt in mijn geval niets uit. Hoe slechter gelijmd des te sneller en makkelijker kan ik hem uit elkaar slopen.

Afbeelding

Ik zoek de twee beste zijgevels uit en lijm deze op een onderplaat van schuimplaat. Het middendeel moet ik op maat maken. Bovendien wil ik er een etage bovenop dit middendeel zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Voordat ik alles in elkaar lijm zorg ik eerst voor de binnenverlichting. Ik wil ook van die koepeldaken af dus maak ik overal een schuin pannendak op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verfje er over en dan lijkt het heel wat.

Afbeelding

Van de perrons snij ik een dun strookje af en lijm er een dun balsa latje tegenaan. De kiertjes en beschadigingen plamuur ik dicht.

Afbeelding

Ik maak in een tekenprogramma tegels en perronranden. Deze print ik op de juiste maat uit. Omdat de perrons gebogen lopen gebruik ik steeds kleine stukken die ik dan met de bocht mee laat lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben niet ontevreden. Nu nog een smal perron aan de voorkant. Ik wil ook nog witte strepen langs de perronranden maken maar daar moet ik nog even over nadenken hoe ik dat ga fiksen. Ik denk dat ik op zoek moet naar een witte stift of zo.

Afbeelding


Later meer geplak ….. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Momfer »

Da's niet afstoffen, da's een grote voorjaarsschoonmaak Mooie stappen gezet!


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Mooi werk Pierre, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door BartenThomas »

Erg fraai!



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Arjuna »

Mooi concept ,en leuke insteek .
Om een n,spoor forum zin te gebruiken ,,ik ga dit volgen,,

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door tv_man »

De perrons zien er heel netjes uit. Ik maak in de tussentijd aantekeningen als je het niet erg vindt omdat hier ook ooit een perron moet komen die in een boog ligt. Ik heb eens witte strepen op perronranden aangebracht door ze af te plakken zodat alleen nog het stukje waar de streep moest komen zichtbaar was en met de verfspuit de streep erin te verven. (heel misschien ook met de hand te doen) Weet echter niet of het papier vrolijk wordt van afplakband.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door BartenThomas »

Witte strepen door smalle strookjes papier te snijden en deze erop te plakken, misschien?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Dankjewel heren ... ik ga nog eens een nachtje slapen over de strepen. ;)


Groet Pierre.

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door BartenThomas »

Ik heb witte strepen voor op de wegen uit A4 stickervellen gesneden. Mijn wegen zijn zwart geschilderd multiplex en daar houd het niet echt goed op, zeker in de wat scherpere bochten niet. Maar als je het op paper plakt.....
Bovendien is de kromming van jou perron heel flauw.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Bjor »

Pierre,

Je kunt ook reepjes snijden van wit decall papier. Dan zou je wel eerst je papieren tegels met matte lak waterdicht moeten maken.
https://www.lion-art.nl/Waterslide-Deca ... -inkjet-A4
De streepjes zijn zo dun, dat nauwelijks zichtbaar is dat ze op het papier liggen.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door jeemka »

Na lang zoeken heb ik eindelijk een goede fijne stift gevonden: Pascal PC-1M 0,7 mm. Verkrijgbaar in een winkel voor kunstschilders. Zie https://www.posca.com/nl/product/pc1-mc/ of Google op posca stiften. In 25 kleuren, waaronder wit.
Bij Xenos vond ik een Chalk Marker, die geeft wat dikkere witte strepen.

Om gevlek te voorkomen maak ik van karton een lineaal, recht of gekromd. Twee laagjes, de onderste iets inspringend.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Plaats reactie