Pierre's recycle N baantje.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Klopt Michiel. En bij mij komt er ook wat rails bij voor een trambaantje. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Folkert van Wijk »

Als ik soms die foto's met zagen, mesjes en hamers zie dan denk ik: Oh god wat doet hij nou!!!
Een paar foto's verder zie ik dan tot mijn verbazing dat er weer iets heel moois van die doorgezaagde stukken wordt gemaakt.
Nogmaals een diepe buiging...


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 890
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Hube »

Hartstikke mooi wat je allemaal creëert!
Vooral die “golfplaten” vind ik geniaal.
Van nu af aan bestaat er bij mij geen afval meer. Alles gaat in de rommelbak.....
Bedankt voor het mogen meekijken en genieten,

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Dank Folkert en Gerard.
Hube schreef: 25 jan 2021 11:36 Van nu af aan bestaat er bij mij geen afval meer. Alles gaat in de rommelbak....
Ach .. afval bestaat niet bij mij ... dat zijn allemaal projectjes. :D


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Doolemeister »

Wat een inspiratie!
Heel erg mooi.
Ben benieuwd naar het vervolg.


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door traiNiac »

Prachtig Pierre wat jij allemaal weet te maken. Ik ga je volgen.



athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door athmulder »

Als ik zie met wat voor (groot!) gereedschap je werkt en wat je daarmee aan nauwkeurigheid bereikt, wil ik ook nog wel eens het resultaat zien als je met een kettingzaag aan het werk gaat! De omvang van de handen en/of het gereedschap zeggen weinig over het resultaat, dat heb ik eerder al eens gemerkt. Petje af, Pierre!


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door kees gorter »

Je kan je hobby op een goedkopere manier uitvoeren.
Maar vooral wel een zeer leuke manier, met als resultaat dat jij dingen heb die niet te koop zijn.

Ga zo door.



Causton Railways
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Causton Railways »

Ziet er werkelijk waar fantastisch uit zo, 👍🏻



Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Sjors77 »

Net dit draadje eens doorgekeken. Mooi te zien wat je zoal maakt. Blijf dit volgen en ideeën opdoen.

Groeten, Sjors


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Dankjewel heren voor de veren.
kees gorter schreef: 10 feb 2021 21:02 Je kan je hobby op een goedkopere manier uitvoeren.
Maar vooral wel een zeer leuke manier, met als resultaat dat jij dingen heb die niet te koop zijn.
Da's helemaal waar Kees. Je kan aan deze hobby een heleboel geld uitgeven maar dat hoeft helemaal niet. Door dingen op te knappen en dagelijkse materialen te gebruiken is de hobby voor mij eigenlijk best goedkoop. Dat zie ik eigenlijk ook als een soort hobby. Ik zie overal projecten in en vind het leuk dat ik een baan opbouw met dingen die niemand heeft. Elk bouwwerk is uniek en niet te koop. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Een kleine update:

Weer een stapje verder gegaan met mijn huizenblok. We waren gebleven bij de tuintjes. Het eerste tuintje in ommuurd.
Bij het volgende huis wil ik een betonschutting maken. Hiervoor gebruik ik kleine stukjes rails en wat heel dunne latjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan schilder ik alles voor de laatste keer helemaal op. Ik gebruik eigenlijk niet één soort verf maar alle soorten verf door elkaar.

Afbeelding

Er horen natuurlijk ook regenpijpen tegen de gevel. Hiervoor neem ik een stukje bloemisten draad en buig die in de gewenste vorm. Wikkel daar hier en daar een draadje garen om die ik fixeer met secondelijm. Het is misschien iets aan de forse kant maar dat moet maar. Veel dunner kan ik ze niet maken.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een beetje aankleden hier en daar en de voorkant is af.

Afbeelding

Nu de achterkant nog. Ruitjes plakken, gordijnen en natuurlijk verlichting.

Afbeelding

Daar ga ik me nog eens even mee bezig houden.


Later meer gefröbel ….. ;)


Groet Pierre.

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door 59erke »

TIP? Regenpijpjes kan je ook makkelijk maken van dunne koperdraad van 1mm


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door beagle »

Er horen natuurlijk ook regenpijpen tegen de gevel. Hiervoor neem ik een stukje bloemisten draad en buig die in de gewenste vorm. Wikkel daar hier en daar een draadje garen om die ik fixeer met secondelijm. Het is misschien iets aan de forse kant maar dat moet maar. Veel dunner kan ik ze niet maken.
ooit heb ik ergens iets gelezen dat zegt: alles wat kleiner is dan 0.5mm op schaal ,niet uitbeelden. Doe je het toch dan is het overschalig en stoort meer dan dat het afwezig is. Dat noemt men schaal effect.

m.a.w. ik zou de regenafloop wel plaatsen doch niet de beugels errond.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

NicoAlpi
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2019 11:46
Locatie: Antwerpen

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door NicoAlpi »

Mooi werk!
Weer ééntje voor op mijn volglijst!


Grts, Nico
Modelbouwer sinds mijn 6, N-rijder sinds 2021!

1e baanplan

Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Kevin Nijssen »

Zo overtuigend weer, en het zal aan de schrijfstijl liggen, het lijkt net alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Maar de details, echt petje af.



athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door athmulder »

Al weer prachtig Pierre, en wat een productiviteit! Maar Beagle/Erik heeft gelijk. In N hoef je minder af te beelden dan in H0. Zelfs de regenpijpen laat ik soms weg, als ik bang ben dat ze door mijn verbeelding ervan onnodige aandacht (weg)trekken.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Raymond (UK) »

Leuk bedacht met die betonnen palen schutting. Zie je hier heel vaak maar dan met 1ft beton en een 5 of 6ft houten schutting erboven.

Mooi huizenblok aan het worden zo!


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door kees gorter »

Hier kan ik van genieten.
Blijf het ook volgen.

Kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Dankjewel weer voor de veren.

Misschien hebben jullie inderdaad gelijk en wil ik teveel details maken. Maar ja ... zo zit ik nou eenmaal in elkaar. Bovendien heb ik altijd alleen aan mijn H0 baan gewerkt (en nog) en moet ik misschien alles een beetje anders doen bij N. Maar ach ... wat maakt het uit. Als ik maar lekker bezig ben en al doende leer ik ook ook weer wat bij.

Ondertussen heb ik de regenpijpjes er weer af gesloopt en ik ga eens kijken of ik dunnere draadjes kan plaatsen. En dan misschien zonder ophangbeugels. We gaan het zien.

In ieder geval ben ik blij met jullie inbreng. Zo leer ik ook bij dus .... blijf dat vooral doen! ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Ben ff aan het slopen geweest en heb de regenpijpjes vervangen voor dunnere exemplaren. Inderdaad veel beter. Dank voor de tip Erik en Ab en blijf vooral meedenken. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Later meer ..... ;)


Groet Pierre.

athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door athmulder »

Jij zit ook niet stil, of het nu vriest of dooit! Het ziet er nu realistischer uit.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door beagle »

dat is idd veel veel beter die afloop pijpjes.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door tv_man »

Het ziet er heel netjes uit zo! En spoorstaven gebruiken voor het maken van een schutting is een goeie.

Details zijn volgens mij altijd welkom, maar in spoor N is het soms technisch gewoon lastig om erg kleine dingen te maken en gaat men gemakkelijker voor het totaalbeeld dus worden heel wat details weggelaten. Echt grote schalen zijn dan weer een heel ander verhaal wanneer je bijna de sigarettenrook van de rokende wachtenden op het perron ziet. Maar daar heb je de ruimte en let men meer op de details.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Pierre's recycle N baantje.

Bericht door Pierre »

Dankjewel heren.


Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb. Niet omdat ik niets gedaan heb maar gewoon een beetje laks en ook met andere dingen bezig. Maar goed … hier komen weer een zooitje foto’s.

Achter op mijn baan heb ik een strook waar een huizenrij op moet komen met een trammetje. Ik heb een raamwerkje gemaakt waar precies een stuk MDF in past.

Afbeelding

Het hele stuk kan ik er zo uitnemen en op mijn werkplek leggen. Dit is een stuk makkelijker met bouwen. Nu hoef ik niet de hele tijd over mijn baan te hangen en kan ik er makkelijk bij gaan zitten.

Afbeelding

Aan de linker kant moet straks een berg met een ruïne komen maar dat is later zorg. Ik begin met een straatje tekenen en van wat reststukjes flex-rails een trambaantje op de plaat te lijmen.

Afbeelding

Omdat ik een tram wil laten pendelen maak ik ook al vast aan de uiteinden van het stuk rails een onderbreking met daar overheen een diode.

Afbeelding

De voedingsdraden leg ik in een sleufje en komen straks onder het wegdek.

Afbeelding

De pendel automaat krijgt een plekje in het bedieningspaneel.

Afbeelding

Van een restje schuimkarton (pluimkarton) trek ik de twee buitenlagen karton af en snij daar strookjes va 6 mm van. Zonder karton is dit prima te buigen. Het past nu precies tussen de sporen in met genoeg ruimte voor de wielen. Ik plak de strookjes vast met witte houtlijm.

Afbeelding

Afbeelding

Dan maak ik van papier een mal waar de huizen op komen. Deze mal zet ik over op foamboard van 5 mm.

Afbeelding

Afbeelding

De hoogte van de rails is 4 mm en het foamboard 5 mm dus dan heb ik een stoeprand van 1 mm en als ik de weg een beetje bol laat lopen ongeveer 1,5 mm. Lijkt me prima.

Afbeelding

Aan de rechter kant verdwijnt de tram achter een huizenblok maar links stopt hij gewoon. Om dit op te lossen laat ik de rails (en weg) onder een huis door uit het zicht verdwijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga de huizenrij maken van rechts naar links zodat ik weet waar het laatste huis met de tunnel komt te staan. Op de hoek heb ik al een hoog herenhuis en daar naast moet een groot hotel komen. Met gelijk naast het hotel een schuine straat naar achteren. Dat wordt dus een beetje knippen en plakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het hoekhuis er naast aan de overkant van de straat is een compleet huis waar ik alleen maar 2 cm van de achterkant vanaf hoef te zagen en knippen en het dak aan moet passen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo werk ik het hele rijtje af met sloop delen van huizen.

Afbeelding

Als ik alle voorgevels heb lijm ik de huizen op het foamboard en heb ik twee delen met huizen die ik op mijn werkplek verder af kan maken.

Afbeelding

Dit is de complete straat in wording. Ik ga me nu bezig houden met de verschillende daken die ik nog moet maken en het schilderwerk natuurlijk.

Afbeelding


Later meer …… ;)


Groet Pierre.
Plaats reactie