Erik’s baantje.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

shoven schreef: 10 aug 2022 08:21 Kun je zo het lampje van de Z21 (boven de STOP-knop) nog wel zien?
Ik vind dat altijd wel handig als indicator van kortsluiting e.d. (blauw/rood/groen/knipperend)
Neen. In normale toestand is de tafel uitgeklapt en zit de Z21 dan onder het tafelblad. Dan moet ik echt op mijn knieën gaan zitten om dat lampje te bekijken. "Stop" knop is dus ook niet bereikbaar. Enige dat ik kan doen is die led uit de Z21 slopen en hem ergens zichtbaar in de baan plaatsen ;) :o

Wel heb ik in de 20V & 12V twee autom. zekeringen van elk 3A voorzien. Die zijn bereikbaar langs buiten , juist naast de aan/uit schakelaar van de baan.
Ik dacht eerst van PPTC zekeringen te plaatsen in de verschillende voedingen naar de blokken toe, zoals voorgesteld in "nProject". Doch een test hiermede heeft niet geleid tot bevrediging. Erging in het draadje hier moet daar een testresultaat staan.

Voorlopig is er dus geen kortsluitbeveiliging in de DCC leiding. alle ideën zijn dus welkom. :?:


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Erik’s baantje.

Bericht door shoven »

Een gat in het hout waardoor je bij de STOP-knop kunt? (en het lampje kunt zien...)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

Goed idee Steven, doch ook dat gaat niet. De Z21 zit aan de achterkant/onderkant van de tafel en 80 cm verwijderd van de voorkant . Dat gedeelte zit in de wandkast.

Maar is die "stop" knop echt nodig. Je doet toch 'stop' in iTrain en dan disconnect, niet?


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Erik’s baantje.

Bericht door FidOo »

Volgens mij zie je de status van je Z21 ook in itrain. Dus stop/gaan/kortsluiting.

En anders je Z21 een kwart slag of geheel draaien.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

ook goed gedacht

Maar de Z21 zit ONDER de tafel. Of hij nu recht zit of 90° gedraaid, ik moet daarvoor op mijn knieën gaan zitten om onder de tafel te kruipen om te kijken, en dat met mijn oude knoken 😂🥵

Enige dat ik kan doen, als ik dat lampje wil zien, is tafel oplappen. = alle treintjes en wagonnetjes eerst opbergen , steun poten wegnemen, netspanning losmaken,( dan is de kortsluiting ook weg 😀), tafel opklappen. Totaal onpraktisch.

In de Z21 Manual.pdf staat nergens vermeld dat er een lampje zou zijn en dat het kleuren kan aannemen.(Engels of franse vertaling)
er staat ook nergens vermeld of er kortsluitbeveiliging is of niet !
in iTrain blz17 staat wel dat iTrain de stautus op het scherm weergeeft.
n.m.l.:
"Groen" betekend dat Z21 klaar is en rail-spanning on.
"Rood" betekend dat rail-spanning is uitgeschakeld.
"Geel" betekend dat initiatie niet goed is
"Blauw" betekend dat Z21 in programmeermode is.

Ik zal dus maar betrouwen op die indicator in iTrain. Op een Raspberry met een 10" scherm is dat amper te zien.

ik kan dat lampje niet zien, ik kan ook niet aan de stop knop en daar kan ik best mee leven. Toch bedankt om mij op dit te wijzen.
Eventueel op zoek naar een goede DCC kortsluit beveiliging.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Erik’s baantje.

Bericht door FidOo »

Waarom zou je een extra kortsluitbeveiliging willen. Je hebt een instelbare instelling in je Z21.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie