Erik’s baantje.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

toch maar de laatste aanwinsten in elkaar gelijmd.

De foto’s vallen wel tegen. Dat zou “Daglicht led” verlichting moeten wezen. je moet bijna een zonnebril opzetten als je aan de werkbank staat.
En toch : zo met de camera vallen die foto’s dat nogal rood uit. Heb natuurlijk niet gaan spelen met de witbalans en de camera gewoon op auto laten staan.
dus sorry voor de verkleuring.
Hotel. wanden worden verondersteld "Wit" te zijn.
Afbeelding
hoekhuisje - Bar
Afbeelding
Hoekhuisje bakker -groenten boer
Afbeelding
Overzicht.
Afbeelding


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

Tot heden blijft het allemaal nogal theoretisch wegens omstandigheden. Sporen leggen is er nog niet bij.

Huisjes bouwen wel. :D
Zag juist in de Metcalfe-news-brief, dat hun kasteel modules nu ook in N-schaal beschikbaar zijn. Dat leek mij wel leuk om nu eens een druk bezochte kasteel-ruine met wat huisjes te combineren op de toekomstige baan i.p.v. dat klassieke dorp.
Binnenkort komt dan hier ook daarvan wat foto’s.

een Idee ?
Afbeelding


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

Nu heb ik al bij 3 verkopers al een bestelling lopen voor peco-rail lasjes.( 1x BE + 2x NL verdeler)
Dat moet binnenkort een item worden dat goud waard gaat wezen… ZO zeldzaam.

Maar niet alles is negatief… er zijn aan deze periode ook positieve dingens.
Moet je weten dat ik initieel enkel wou gaan voor 'technisch' en 'geen scenery'. Door omstandigheden is het dus juist omgekeerd geworden.Veel scenery en geen rails. :oops: :lol:

Als je dan toch geen rails kan leggen dan maar verder bouwen met de kits van “Metcalfe”.
Straks heb ik een groot deel van hun gamma besteld en gebouwd. :-)

Onlangs brachten die een nieuwigheid uit. Hun Castle-kit nu ook in N-scale.( zie mijn vorig bericht)
Snel maar heel de set besteld bij de Nederlandse verdeler.
Begin deze week werd dus alles geleverd door een Postduif. (Ja met B-post duurt alles 5 werkdagen van verzenden tot leveren).
Dan, om de verveling te verdrijven, wat kitjes in elkaar zetten

Een impressie
The gate-house —> klaar
Afbeelding

The Castle-Hall, nog in wording.
Afbeelding

Twee stukjes omwalling
Afbeelding


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Erik’s baantje.

Bericht door shoven »

beagle schreef: 08 apr 2021 19:24 Nu heb ik al bij 3 verkopers al een bestelling lopen voor peco-rail lasjes.( 1x BE + 2x NL verdeler)
Dat moet binnenkort een item worden dat goud waard gaat wezen… ZO zeldzaam.
Ik liep daar een tijdje geleden ook tegenaan, uiteindelijk kwam ik erachter dat op eBay er aardig wat van dat spul wordt aangeboden. Allemaal in het VK.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

@Steven

Goede tip. Maar ik ga ze toch niet bestellen. Als al de lopende bestellingen van raillasjes binnenkomen, denk ik dat ik dan zelf in de verkoop ervan moet gaan. Ik ga er veel veel te veel geleverd krijgen dan dat ik ooit nodig ga hebben.
Nochtans mijn geduld geraakt langzaam op.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

Een vruchtbare week .
Toch een heel deel van de kits kunnen in elkaar zetten.

Deze keer de kit met de muren opengedaan. Ik wist op voorhand dat er veel te weinig hoeken in zouden zitten voor het grondplan van de kasteel-ruine dat ik gepland had. Rest dus enkel van scratchen en copieren. het is mij toch goed gelukt, al zeg ik het zelf.


op de foto zie je de originele binnen-stukken,(ik heb ze met stift gemerkt). De andere hoeken zijn bijgemaakt.
De twee muurstukken aan de rechtse kant bovenaan moeten twee muurtjes worden die verbrokkeld zijnen tot het deel van de ruine behoren.
Afbeelding

Hier even een impresie van wat het uiteindelijk gaat worden eens ik de verdedigingsmuren op maat heb gemaakt. Ik zit me wel af te vragen of ik nu het gehele kasteel op een vlakke gronfd ga plaatsen of er toch een soort terrasvorm in ga brengen. De buiten- poort en de binnenkoer op niveau-0 dan het stukje met binnen verdedigingsmuur naar de hoofd-gebouw iets verhoogd en met een trap bereikbaar , door een poort , dan het ere-plein aan de andere kant van het hoofdgebouw ook iets hoger. en dat zou ik voorzien van plavijen.
Afbeelding

Onder een ander hoek.
Afbeelding

Later komt er een weg langs de ruine. en aan de overkant plaats ik dan een soort engelse pub ( hotel-bar)
Afbeelding

Morgen ga ik verder met het bekleden van die muren en ze voorzien van kantelen.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

de muren krijgen vorm.

Afbeelding

nu nog daar een paar doorgangen met gotische bogen in maken.
en stevige ondergrond met een paar verschillende hoogtes lijkt me toch beter?


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

nog verder een dagje lijmen-tekenen.
Toch maar besloten om er enig relief in te brengen.
Binnenplein op +10mm. en Ere-plein op 20 mm. te brengen.

Dat bracht zo wel zijn problemen mee. Maar waarmee die gronddelen maken.?
1) dacht ik aan multiplex van 5mm. dik. maar als ik naar die restjes keek , nog in mijn bezit, heb ik maar snel dit idee laten varen. Die platen stonden zo scheluw dat ik er zee-ziek van werd. :x
2) Ik had ergens van die groene platen 5 mm. dik, maar geen van mijn lijmen wil erop kleven! het bleef verschuiven en het was ook niet solide. De basis ging doorbuigen als je wilde optillen.
3) dan dacht ik aan golfkarton. Dat is er hier ook in huis, als restafval van al die internet bestellingen. Heb ik daar ook toch een doos waarvan de wanddikte 5 mm.

Dus maar eerst eens pen en papier en de ouderwetse tekendriehoeken bovengehaald en een fatsoenlijk grondplan getekend. Daarop aangeduid wat het gebied +10mm moet worden en wat het gebied van +20mm.

Eerst al dat golfkarton op elkaar kleven met witte PVA. een uurtje laten drogen. Dan vanuit de tekening daarop de contouren overbrengen.
maar nu ? hoe dat uitsnijden? Een proefje op de lintzaag , met een metaal zaag, bleek de oplossing. Dat spul is mooi te verzagen.

Het geheel moet ook nog op een grotere plaat golfkarton komen, dat ik later zo op de spoorbaan kan kleven.

Heel de verdediging-wallen zijn nog niet klaar, Dat vraagt meer tijd dan ik had ingeschat. zeker met al die kantelen die moeten uitgesneden worden. Nog wel enkele muren moeten uitgeprint worden en op karton gekleefd, alsook nog de vloeren. in het ene- deel soort klinkers. In het tweede deel een soort aangestampte aarde, of neem ik asfalt? Het ere plein krijgt een stenen patroon.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nou jongens, krijg zo de indruk dat ik hier voor "Piet snot " sta te posten of dat het hier een monoloog gaat worden.
Laatst gewijzigd door beagle op 12 apr 2021 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Erik’s baantje.

Bericht door erik-n-fan »

Ow er wordt meegelezen hoor! Een uniek massief bouwwerk stamp je daar uit de grond!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Erik’s baantje.

Bericht door maarten »

Zeker wordt er meegelezen. Alleen kan ik er weinig aan toevoegen. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Erik’s baantje.

Bericht door Pierre »

Ik lees ook mee hoor en bewonder je bouwwerken! ;)


Groet Pierre.

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Erik’s baantje.

Bericht door Adriaan »

Ik kijk ook mee en bewonder je bouwsels.
Dus ik zou zo zeggen: doorgaan!



Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

bedankt , maar iets meer commentaar, suggesties...

Vergeet niet sinds nov. l.l. ben ik met deze hobby begonnen. Vroeger was het restauratie van kunstwerken en scheepsmodellen. Alles is nog steeds leren ,verkennen, en dikwijls fouten maken. Dus commentaar & suggesties dat helpt 😀


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

nou weinig gedaan vandaag.
enkel de moderne muurtjes. Die heb ik in een andere steensoort gedaan zodat het opvalt wat zogezegd behoort bij het oude kasteel en wat er bij is gebouwd. Het is dan vooral de ingang naar het "Ere plein". Ik heb gekozen voor een helling i.p.v. een trap. is dus ineens rolstoel vriendelijk.

Afbeelding

en als we het een beetje aankleden.
Afbeelding

Afbeelding

Maar nu een vraag aan de experten.
Ik begin gewaar te worden det ik moet gaan afwerken. M.a.w. ik heb nu het rib karton gesneden, maar daar zou nu iets van een afwerking tegen moeten komen om b.v. een zand helling uit te beelden. Op die helling moet er dan ook gras komen.
Welk materiaal word aangeraden om die kleine heling te maken? plaaster ? Plamuur ?

Aan de randen waar de kasteel muren op de grond komen, zie ik bij vele treinbanen dat men daar soort groen aanbrengt. Hier ook hoe doe je dat en wat moet je daarvoor hebben.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Erik’s baantje.

Bericht door Nico Essers »

Je kunt eens kijken naar sculptamold. Ideaal om landschappen mee te maken. Het laat zich veel langer bewerken dan bijvoorbeeld puur gips.
Alleen verkrijgbaar via https://www.bentinkmodelspoor.nl/content/91-sculptamold


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Erik’s baantje.

Bericht door shoven »

Dat groen kun je doen met turfvlokken, en wat klein struikgewas en gras. Lekker door elkaar gebruiken, niet te benauwd doen ermee. Lijm aanbrengen en plakken maar (ik gebruik hier gewoon houtlijm voor).
Polak en Woodland scenics hebben mooi spul, en ook een paar Britse handelaren op eBay verkopen leuke groen-dingen voor een redelijke prijs. De standaardmerken als Busch laat ik meestal links liggen. Ook in de wereld van wargaming kun je heel bruikbaar spul vinden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

Ben ook gaan zien naar Woodland. 'Tja zeg wat een keuze.. dat word vogelpik :D 7(8)7 ( Dart voor de noorderburen)
Zal er zo maar één of twee producten kiezen.

Die scultamold zal het niet worden. 15€ verzendkosten. :twisted: dat is even duur als het product zelf.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Erik’s baantje.

Bericht door Jeroen »

Hi Erik,

Ik heb een beetje over dit draadje heen gelezen.

Dit is toch allemaal van karton gemaakt? Pas dan wel op met water, en dus water bevattende massa. Zoiets als Sculptamold (wat bij jou al afviel vanwege de verzendkosten) bevat aardig wat water, maar gips ook. Het kan wel, maar wees er beducht op dat dat karton redelijk makkelijk water opneemt, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Grtz,

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Bericht door beagle »

Bedankt. Goede tip Jeroen, daar had ik ook niet aan gedacht.
Alles is van papier en karton.

Ga eens even proberen, op een oefen stukje, wat "Alabastine - Auto plamuur doet met golf-karton.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Erik’s baantje.

Bericht door rjvanhouten »

Jeroen schreef: 14 apr 2021 19:39 Pas dan wel op met water, en dus water bevattende massa. Zoiets als Sculptamold (wat bij jou al afviel vanwege de verzendkosten) bevat aardig wat water, maar gips ook. Het kan wel, maar wees er beducht op dat dat karton redelijk makkelijk water opneemt, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Vrienden,

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik zie één van onze oosterburen (Pin Nuckel) zijn oneffenheden in het landschap altijd maken met 'Holzspachtel'. Dat is volgens mij 'kneedbaar hout', dat je bij de bouwmarkt in tubes kunt kopen. Daar komt geen water aan te pas. Misschien is dat wat?

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

Wat ik vergeet te melden...
' Scalescenes' raad aan om steeds een laagje U.V vernis ( U.V. lak ) aan te brengen over het papier oppervlak alvorens ... ;)

best dat ik dat ook maar ga doen op mijn papier huisjes/kasteel voor ik ga spelen met opvul massa.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

nou dat was een goede tip. --->. houtvuller.
Afbeelding
Het witte is Alabastine, word snel hard, plakt goed aan mijn golfkarton, kan er scherpe randen mee maken.
Het bruine is houtvuller. Duurt wel lang voor het uitgehard is en heeft een krimpfactor. Als je geduld hebt kan ik er wel zachtere vormen mee maken.

Rond mijn kasteel heb ik zoveel opvul niet. Het kasteel staat in een vlak landschap, hoogstens met een bultje in zandgrond. Bij dit model dus max 15mm. in hoogte dat ik moet opvullen als een schuine talud.Misschien ergens een ietsie-pietsie rotsblok?
Voor ik begin, ga ik wel eerst een laagje vernis leggen met de airbrush. ;)


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Erik’s baantje.

Bericht door beagle »

nou nou zeg.
De modeltrein-goden zijn me wel gunstig gezind. :Thumb :D ;)

Na 5 maanden wachten, krijg ik langs alle kanten bericht dat het Peco materiaal gaat geleverd worden aan de verdelers. Van de verdelers ook bericht dat materiaal binnen is en gaat geleverd worden.
Alléén is het 6 - 10% duurder geworden.

Fantastisch, maar absoluut slechte timing. Nu zit ik met 4 lopende projecten. Dat is iets te veel van het goede.
Zal dus mijn prioriteiten moeten bepalen en dan toch het modelspoor gebeuren naar latere datum verschuiven.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Erik’s baantje.

Bericht door erik-n-fan »

Fijn! Luxe! 😉 Tijd voor een lange zomervakantie!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Erik’s baantje.

Bericht door tv_man »

Goed nieuws dat er weer peco geleverd kan worden, ik vermoed dat een heleboel projecten een poos stilgelegen hebben.

Wat betreft houtvuller, ik kan het ook zeer aanraden, het is ontzettend gemakkelijk in gebruik en je kunt er zoals gezegd gaten mee opvullen en kleine heuveltjes maken (dus de ruwe vorm met piepschuim, karton o.i.d. en dan de fijne vormen met vuller) Er zijn verschillende soorten van, waarschijnlijk is een grovere variant voor het vullen van gaatjes in muren en dergelijke voldoende. Kneedbaar hout, vooral het spul dat al een specifieke houtkleur heeft, is mijns inziens alleen nodig indien je meubels restaureert ofzo. Muur- of houtvuller dat stukken goedkoper is is ruim voldoende. Ik gebruik een product dat wood filler heet uit een tube van 250ml ofzo, witte kleur, goed te schuren en te verven. Te gebruiken voor deurkozijnen en modelbanen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie