Nordheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Raymond
Berichten: 1898
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nordheim

Bericht door Raymond »

Dat zijn weer mooie plaatjes Erwin!
En ook ik vind het vervuilen van de loc goed gelukt👍🏻
En idd de schilderkunst van de kraan is echt gaaf!
Je baan word steeds leuker!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

FidOo schreef: 01 apr 2023 19:28 als je die loks spuit, haal je ze dan helemaal uit elkaar of hoe ga je te werk als ik vragen mag?
De lok gaat (meestal) niet uit elkaar. Als ik alleen het onderstel wil vervuilen dan de kap eraf en het binnenwerk even inpakken in tape. Als ik de onderkant van de kap mee wilt vervuilen dan blijft de kap erop, zo ook deze keer.
De raampjes moeten wel even gemaskeerd worden met Maskol (humbrol). Daarna gewoon de airbrush erover, eerst grijs dan bruin. Allebei een vlnr en terug, niet meer. De matte lak komt uit een spuitbus. Na de elke spuitronde van het onderstel moeten de wielen gereinigd worden. Bij wagons haal ik de wielen er wel uit overigens.

Overigens als je de lok wat wil bleken dan kan je een paar druppels witte verf (zeker géén muurverf @neudalhausenstadbahn !) in de airbrush mengen met matte vernis. Heb ik ditmaal niet gedaan.

Grts



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nordheim

Bericht door FidOo »

Kijk super uitleg zo. Hartstikke bedankt.

Denk dat ik mijn MAK 1024 eens onderhanden ga nemen. Die waren gauw lekker goor dus die mogen wel zo'n behandeling hebben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

Na een lange zomerpauze, waarin verbouwd en ook ver gereisd werd, heb ik de draad om te bouwen aan de Nordbahn weer opgepakt. Nordheim Industrie lag mij nog kaal aan te staren zonder ballast en zonder concrete bestemming van de sporen...

Reeds in vorige winter had ik de sporen op Nordheim Industrie al iets verlegd omdat ik het wat stijf vond overkomen en bovendien het idee van én een broodfabriek én staalbedrijf én een dieseltankplaats mij toch wat te vol scheen.. Het idee van een dieseltankplaats werd behouden en ook het staalbedrijf. Het idee van een broodfabriek moest wijken. De spoorligging werd iets aangepast, waarbij de wissels op hun plaats bleven.
De twee sporen direct achter de dieseltankplaat kregen een lichte knik en als fictieve functie 'aankomst en vertrekspoor van achterliggende bedrijvengebied'. Daar kan dus elke willekeurige wagon neergezet worden. Het vierde spoor vanaf de dieseltankplaat werd wat ingekort en het achterste spoor kreeg als bestemming het staalbedrijf.

Toen ik het december 2022 nummer van British Railway Modeler nog eens digitaal doorbladerde viel mijn oog op de H0-modelbaan 'Brunroyd Works' ( https://www.google.com/search?sca_esv=5 ... =651&dpr=1

Het sporenverloop had wel iets weg van Nordheim Industrie zoals het er nu uitzag en de staalfabriek die als centraal thema van deze Engelse baan fungeert leek mij wel inpasbaar in Nordheim Industrie. En aangezien ik een zwak heb voor grote gebouwen in de kleine modelbaanwereld toog ik naar mijn hobbykamer om in de categorie 'beter goed gejat dan slecht bedacht' aan de slag te gaan.

Eerst werd uit karton een mock-up gemaakt om de grootte te bepalen. Na wat bijstellingen gedurende enkele weken werd uit 3mm foamboard een witte mock-up gemaakt met daarop getekend de deuren. Al snel volgde de betonvloer uit 1 mm styreen, waaronder extra vulstroken van karton zijn gelijmd om het beton op bovenkant spoorstaaf te krijgen. Het zijn allemaal styreen plaatjes van 30x30mm naast elkaar. Deze zijn gespoten in een licht grijze kleur (Vallejo USAAF grey) en zullen nog voorzien worden van de nodige vervuiling.

Afbeelding2023-11-10_04-37-11 by Nordbahn, on Flickr

Daarna stond het ballasten op het programma, dat deze keer vrij vlotjes verliep. Na het ballasten (tja, waarom vallen dit soort zaken altijd na het ballasten op?) bleek het puntstuk van één wissel niet helemaal lekker gepolariseerd te zijn. Direct achter het puntstuk een miniem gaatje geboord en een nieuw draadje naar de polarisatieschakelaar getrokken: probleem opgelost.


Afbeelding2023-11-10_04-37-35 by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding2023-11-10_04-37-54 by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding2023-11-10_04-35-39 by Nordbahn, on Flickr

Na een poosje zo tegen dit witte gevaarte te hebben aangekeken werd styreen golfplaat aangerukt en metaalgrijs gespoten (Humbrol). Hiervan werden plaatjes gesneden en stuk voor stuk tegen het foamboard geplakt. De onderste centimeters werden voorzien van kunstof baksteenplaat van Ratio. Inmiddels ben ik ver genoeg gevorderd om hier een tussenresultaat te laten zien.

Afbeelding2023-11-10_04-35-03 by Nordbahn, on Flickr

Afbeelding2023-11-10_04-33-39 by Nordbahn, on Flickr

Het gebouw moet nog netjes afgewerkt worden met hoekstripjes (die witte naad bij het lage deel gaat verdwijnen) en dakbedekking, en natuurlijk ook ventilatoren etc. Vanzelfsprekend zal de grote vervuiler ook een keertje langs komen ;-) Een bouwdoos met een Vollmer containerkraan ligt al een poosje klaar om in aangepaste toestand een plaatsje te krijgen bij Scorpions Metall Werke AG. Hekjes en vele details moeten besteld of gemaakt worden. Een uitdaging word nog een flinke truck met platte oplegger, die heb ik nog niet gevonden.

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Nordheim

Bericht door sik234 »

Ziet er goed uit :Thumb


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

Korte update: randjes afgewerkt, ventilatoren en naamschild geplaatst. Tevens een proefopstelling van de kraan. Deze zal tegen het gebouw aan van een rail worden voorzien in plaats van steunend op de bodem.

Afbeelding

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim Metaalbedrijf

Bericht door HST »

Dankzij wind en regen kon ik de afgelopen periode weer lekker doorwerken aan het metaalbedrijf.

De kraan werd gemodificeerd in elkaar gezet en tenslotte opnieuw gespoten. Het gebouw zelf werd voorzien van verlichtingsarmaturen en twee lichtmasten zodat er ook tijdens de donkere dagen voldoende licht is op het terrein. De lichtmasten laatste ontstonden uit messingbuisjes met daarbovenop gesoldeerd messingsdraad waar weer een kapje van styreen bovenop gezet is.

De bestrating werd vervuild en ook het gebouw kreeg een lichte behandeling met poeders. Ik wilde het vervuilingseffect ditmaal niet overdrijven dus heb ik mij ingehouden deze keer.

Twee afvalcontainers werden nog geschilderd en voorzien van metaalafval. Tenslotte konden de hekken worden geplaatst en is het groen in de omgeving aangebracht. Afgezien van wat detailwerk zijn de bouwwerkzaamheden nu wel zo'n beetje afgerond.

Oordeel zelf over het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Detailfoto's zijn onverbiddelijk, maar afgezien van een wel heel erg scheef trapje en dito lichtmast (dat gaan we dus even snel herstellen) ben ik best tevreden met het resultaat.

groets, Erwin


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nordheim

Bericht door Hans »

Hallo Erwin,

Het is prachtig geworden.
Komen er ook nog "mensjes"?

m.vr.gr.

Hans'


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Gerhard
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Nordheim

Bericht door Gerhard »

Erwin dit is een mooie kraan geworden vooral de kleur ervan springt er mooi uit mooie details :)


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Nordheim

Bericht door maarten »

Schitterend


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Nordheim

Bericht door jw82 »

Erg fraai resultaat!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Raymond
Berichten: 1898
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nordheim

Bericht door Raymond »

Mooi👍🏻
Leuk bedacht die kraan zo!

Groet,
Raymond



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nordheim

Bericht door FidOo »

Ja ook dit is weer schitterend. Die verbouwde kraan en industrie past echt heel goed samen zo.

Jammer dat dit baantje volgens mij niet transportabel is, had me gaaf geleken om deze eens op een beurs te zien.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Nordheim

Bericht door Ron »

Ziet er geweldig uit, knap stukje werk :Thumb

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Nordheim

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Erwin,

Heel mooi stukje moderne baan en erg realistisch gebouwd.
Beetje met roest (en andere roest tonen) alles afwerken dan nog beter denk ik.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3591
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Nordheim

Bericht door Schachbrett »

Gaaf man die kraan.
Mooi idee.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nordheim

Bericht door Krab »

Handig bekeken die kraan zo van het treinvervoer op een dieplader van de fabriek te zetten _o_


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Nordheim

Bericht door Ad_M »

Zat ff te kijken waar dit heen ging, ben meer dan aangenaam verrast Erwin 8-) :D
Geweldig gemaakt zo!!!
Ik kijk uit naar je verdere vorderingen :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Nordheim

Bericht door WimC »

Dat fabrieksterrein is echt supermooi. Mooi gedimensioneerd ook.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Nordheim

Bericht door BartenThomas »

Sluit mij volledig aan bij voorgaande complimenten :Thumb


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

Allereerst hartelijk dank allemaal voor jullie motiverende reacties!
Hans schreef: 26 nov 2023 16:17 Komen er ook nog "mensjes"?
-> Mensjes in van die oranje pakjes behoren zeker tot de toekomstige uitrusting. Ik moet alleen nog eens tegen een geschikt setje aanlopen!
FidOo schreef: 27 nov 2023 08:56 Jammer dat dit baantje volgens mij niet transportabel is, had me gaaf geleken om deze eens op een beurs te zien.
-> Ja, klopt. Ondanks dat de baan in segmenten is gebouwd en op boekenplankdragers steunt is er heel wat voor nodig om het te demonteren en weer in elkaar te zetten. Ook ontbeert het nog aan goede verlichting, iets waar ik al een tijdje over aan het knobbelen ben. Niettemin beschouw ik je suggestie als een groot compliment!
bob vermeulen schreef: 27 nov 2023 14:22 Beetje met roest (en andere roest tonen) alles afwerken dan nog beter denk ik.
-> Tot nu toe heb ik het rustig gehouden met de veroudering. Aluminium roest ook niet zo geweldig van zichzelf. Maar hier en daar misschien nog een klein spikkeltje roest, zo op de kraan en wat vervuiling onderaan het hek, ja dat zie ik nog wel gebeuren.

De fabriek heb ik niet meer aangeraakt. Ik ben vooral aan de gang geweest met het opnieuw kalibreren van locs die reizigerstreinen rijden in RocRail. Da's nog een aardig klusje en ook nog niet afgerond. Ook heb ik alle stuurstandsrijtuigen (op een enkele na) voorzien van 10k Ohm weerstandjes tussen de asjes voor de detectie. Werkt als een speer. Alle stuurstanden voorzien van een functiedecoder is mij toch wat te gortig. Maar nu kan ik toch een grotere verscheidenheid aan trek-duw samenstellingen laten pendelen.

Deze week mocht ik, na héél lang wachten, onderstaande HGK DE 715 aan het materieelpark toevoegen. Ik heb de lok voorzien van een PD18MU decoder en daarmee rijdt ze als een zonnetje. De G1000 doet het erg goed bij de metaalfabriek.

Groets, Erwin

Afbeelding



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nordheim

Bericht door FidOo »

Mooi hoor. Die g1000 (northrail) komt 1 dezer dagen hier ook binnen. Past goed bij de andere northrail loks. Had hem liever in vossloh huiskleur gehad maar die hebben ze deze keer niet aangekondigd.

En het compliment is verdient. Dit baan(tje) spreekt mij erg aan, het past precies in het doelgebied en thema wat ik zelf ook wil uitbeelden. Helaas vlot het hier alles behalve qua aankleding! Dus het beeld van mijn baan bestaat helaas alleen nog grotendeels in mijn hoofd en in het echt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3591
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Nordheim

Bericht door Schachbrett »

Hallo Erwin,

Schitterend zeg die portaalkraan. :Thumb
Die jongens vervoer ik bijna wekelijks. :mrgreen:


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Nordheim

Bericht door Momfer »

Hallo Erwin,

Wat een gaaf industriesfeertje heb je gebouwd. De portaalkraan is ook gaaf geworden, maar <zeurmodus aan> die schuine ladder kan echt niet ;) De sporten horen toch echt recht te lopen.<zeurmodus uit>

De verhoudingen van het complex zijn helemaal top! Bij een aantal foto's kun je je zo in een willekeurig industriegebied wanen.

Die mooie lok past er helemaal bij, maakt het plaatje natuurlijk af voor de modelspoorder!

Veel plezier met de verdere bouwactiviteiten, ik volg.

Groet,
Rico


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nordheim

Bericht door HST »

De laatste dagen van het jaar zijn de dagen waarin het modelbouwvirus aardig opspeelt. Daarom was ik in de gelegenheid Nordheim industrie weer een paar stappen verder te brengen.

@Momfer Een ladder werd rechtgezet! ;-). En ook de tankplaat is inmiddels zo goed als afgerond, waarbij uiteindelijk de keuze viel op een hoge overdekking, ongeveer zoals deze in Niebüll bij de werkplaats stonden.

Afbeelding

Er verscheen een bijgebouw voor Scorpions Metallwerken in vergelijkbare stijl als de productiehal. Tussen beide gebouwen in is een bescheiden begin gemaakt met wat buitenopslag van stalen balken en draadrasters.

Afbeelding

Op de voorgrond is het terrein gevormd en begrast en twee berken trachten wat diepte te geven en de scherpen kantjes van de parallele lijnen tussen het wegdraaien van de hoofdbaan en de wisselstraten op Nordheim Industrie eraf te halen. Hier en daar werden nog wat hekjes geplaatst en er verscheen een inrijdsein voor Nordheim langs de hoofdbaan.

Afbeelding

Afbeelding

Werklieden zijn aangeschaft maar die blijven nog tot zeker volgend modelspoorjaar in hun doosje.

Groets, Erwin


Plaats reactie