Dachbodenheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

In 2003 ben ik begonnen met bouwen en in augustus 2005 heb ik deze foto gemaakt:
Afbeelding

Weer een jaar later, in augustus 2006 maakte ik deze foto:
Afbeelding

In de jaren die volgden is langzamerhand het achterste gedeelte op bovenstaande foto verder ingevuld. Dat leverde in januari 2016 het volgende plaatje op:
Afbeelding

Mocht je dit ergens bekend voorkomen, dat kan: Jaren terug ben ik in een ander draadje begonnen mijn baan voor te stellen.

Ook vanuit een andere hoek kijkend, ziet de baan er al best aangekleed uit:
Afbeelding

In de jaren daarna heb ik op details de boel nog wel iets verder aangekleed. En verder heb ik allerlei kleine projectjes gedaan: sluitlichten in loks, binnenverlichting in wagons, W-seinen maken, verlichting aansturen met Arduino of Digispark, etc. Maar echt weer landschapsbouwen, dat kwam er niet echt van.

Toch bleef het kriebelen. En op de baan is nog genoeg te doen. Dat is duidelijk te zien als je ten opzichte van de foto hierboven wat verder naar rechts opschuift. Daar is slechts een ‘technische baan’ te zien, met een aarzelend begin van landschapscontouren:
Afbeelding

Eind 2018 begonnen m’n ideeën over een vervolg wat vastere vormen aan te nemen en heb ik de spreekwoordelijke koe bij de horens gevat en ben net als bij een pizza weer bij het begin begonnen: de bodem. Op bovenstaande foto zie je een stuk triplex met twee haakjes aan de gording bevestigd. Hierop moet, net als bij het gedeelte hier links van, weer een achtergrond met veel groen komen. En daar vandaan wil ik dan naar voren werken om het landschap vorm te geven.

Aangezien ik veel plezier beleef aan de andere N-banen die hier op dit forum worden getoond, hoop ik hier komende tijd e.e.a. van mijn vorderingen te delen.
Oftewel: Wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Dachbodenheim

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hans, welkom terug, jou baan was altijd zeer de moeite waard om te volgen dus dat ga ik nu ook weer doen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond (UK) »

Mooie plaatjes. Ik gaat dit volgen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Dachbodenheim

Bericht door shoven »

Bring it on!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Dachbodenheim

Bericht door bob vermeulen »

Goede avond,

Dat belooft weer wat moois............

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Dachbodenheim

Bericht door Pierre »

Prachtig ... kom maar op met het vervolg. ;)


Groet Pierre.

heilko1970
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2019 18:07

Re: Dachbodenheim

Bericht door heilko1970 »

yessss Hans,

Foto´s zijn mooi...ben ik een bofkont dat ik het ook live kan en mag aanschouwen.

groet Heilko


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hans »

Hallo naamgenoot,

Heel erg mooi wat je gemaakt hebt.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Dachbodenheim

Bericht door 59erke »

WoW die tweede foto die je laat zien is zeker de moeite waard, ik ben benieuwd naar meer.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Dachbodenheim

Bericht door Frank_N »

:shock: WRRRAAAUW 8-) 8-)


Groet van Frank

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond »

Hallo Hans,

Leuk dat je baan weer te volgen is👍🏻
Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe vorderingen!!!

Groet.
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Zoals gezegd: met de bodem beginnen. En natuurlijk achteraan – om evt. schade aan voorliggende scenery te voorkomen.
Om het mezelf straks makkelijker te maken, nu eerst even moeilijk doen: Het deel achterop de gording (met een stukje daarvoor) wil ik demontabel maken. Dus eerst passen en meten met stukken triplex, om de boel te laten aansluiten op de vaste delen. Verder heb ik op het vaste gedeelte alvast gaas gemonteerd, zodat daar t.z.t. ook verder op geknutseld kan worden.
Afbeelding

Op het demontabele deel moet ook een weg komen, met een aantal huizen er langs. Naast de contouren van de weg heb ik de huizen alvast los neergezet, om m’n ideeën verder te sturen. En ik teken de plaats waar de gebouwen komen vast af, zodat ik straks weet waar de bedrading voor de verlichting naartoe moet.
Afbeelding

Voordat ik verder ga met de scenery, haal ik eerst het demontabele deel los, om de bedrading aan te leggen. Dan kan ik er veel makkelijker bij.
Via een drietal contacten (gewoon een stuk blank isolatiedraad in een kroonsteen) blijft het deel makkelijk demontabel, en wordt straks de straat- en huisverlichting van spanning voorzien.
Afbeelding

Daarmee is de ondergrond klaar en kan ‘ie worden omgedraaid om met het landschap te gaan beginnen.
Wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

De oplettende kijker heeft op de een-na-laatste foto natuurlijk al een klein gebouwtje zien staan (links). Dus even een intermezzo hoe dit hier is gekomen.
De ondergrond hiervan had ik tijden geleden al ingebouwd. Het moest er dus eindelijk maar eens van komen dat het er in z’n geheel kwam te staan.
Dus eerst de muren en raamkozijnen maar eens aan elkaar gelijmd:
Afbeelding

Maar in het echt heb ik nog nooit zo’n fonkelnieuw en glimmend pand gezien. Dus er moest geweatherd worden: de muren en het dak, ja zelfs de ramen:
Afbeelding

Vervolgens met wat bordjes en zwart/gele waarschuwingsbalken de boel wat verder opgeleukt:
Afbeelding

En verder heb ik verlichting aangebracht: buiten aan beide kanten een led, en binnenin nog een drietal. Zo kan er ook bij schemer en duisternis gewoon worden doorgewerkt.
Daarom heb ik ook een grote werkbank langs de wand aangebracht, met wat decoratie erboven. En m’n neef stond model voor de hardwerkende lasser die binnen aan het werk is:
Afbeelding

Met een blauwe smd-led wordt het interieur gecompleteerd:
Afbeelding

Deze led wordt aangestuurd door een Digispark, waarmee een onregelmatig laspatroon wordt gegenereerd. Om daar een indruk van te krijgen, klik hier.

Tot zover dit intermezzo over het fabriekje. Dus weer verder met het landschap erachter.
Wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Dachbodenheim

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hans, tip, het zelfde rood als de stenen is voor de dikke randen om de ramen een rare/onnatuurlijke kleur. Het lijkt mij beton dus schilder ik ze of in een beton kleur of in een andere kleur waar ik blij van word.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

Goeie tip Michiel, thx!

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Met de bedrading op z’n plek kan nu de bovenkant verder worden vormgegeven. Op de schuine achterwand komt eerst een laag gaas om hiermee wat profiel aan te brengen. Daar overheen komt een laag gipsverband.
Afbeelding

Dan wordt de ondergrond verder gevormd, met stukken gips uit een rotsmal en vloeibaar gips.
Afbeelding

Vervolgens wordt de gipsen ondergrond op kleur gebracht. Niet te lang over nadenken, gewoon lekker verschillende kleuren op een blad, mengen met de kwast en smeren maar.
Afbeelding

Daarna wordt het geheel verder ingevuld met basis begroeiiing: gras en wat fijn groene turf etc.
Afbeelding

En dan is het tijd om eens te kijken hoe het staat op de plaats van bestemming. Al een stuk beter dan gewoon een kale balk!
Afbeelding

Met de huisjes erbij begint het nog wat meer tot de verbeelding te spreken. Maar tegelijk is duidelijk dat er nog het nodige te doen is. Of in pizza termen: De bodem is klaar, dus nu de toppings.
Oftewel: wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Om straks de hele ondergrond indien nodig goed weg te kunnen halen, moet ik ‘m wel goed kunnen beetpakken.
Daarom heb ik onder de dakbalk een stukje open gelaten.
Afbeelding

Maar voor het mooi wil ik dit toch wel graag afwerken. Daarom heb ik een huisje genomen en dit op een stukje triplex gezet, wat ik hier zo tussen(uit) kan schuiven.
Om in het huisje toch verlichting te kunnen laten branden, heb ik op de vaste ondergrond van installatiedraad twee ‘sleepcontacten’ gemaakt (zie foto hierboven).
Op het triplex met het huisje heb ik twee stukjes blank printplaat gelijmd. Als ik het huisje dan op z’n plek schuif, wordt hiermee contact gemaakt.
Achter het huisje komt met een stukje karton de achtergrond die met het huis meebeweegt.
Afbeelding

En dan is het tijd om de eerste stukjes echt landschap weer te maken. Zowel de achtergrond bij het huisje, als de wand ernaast worden met gips, verf en groen afgewerkt. Een stukje gipsmuur dat ik nog had komt hier goed van pas.
Van opzij ziet het er dan zo uit:
Afbeelding

Daarmee is de aansluiting met het bestaande stuk scenery gerealiseerd, zoals je hieronder kunt zien.
Afbeelding

Er komt nog wel wat hoger groen achter het huis, maar dat neem ik mee als ik het grotere deel ernaast verder ga ‘begroenen’.
Wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond (UK) »

Ik ben dit met heel veel aandacht aan het volgen Hans.

Super mooie baan en precies mijn smaak in rollend materiaal.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond »

Slim gemaakt dat huisje wat je zo kan weghalen Hans!
Komt op het nieuwe gedeelte ook zoveel groen (bomen en dergelijken) zoals op de rest?
Succes met de bouw!!!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hookies »

Lekker bezig Hans. Ik werd via de mail van het andere forum geattendeerd dat je hier verdergaat. Dat ga ik natuurlijk weer volgen, zoals ik dat destijds ook al deed.

Groet,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

kanarie
Berichten: 274
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Dachbodenheim

Bericht door kanarie »

blijf je ook volgen hier
met vriendelijke groet
kees


Gebruikersavatar

dneijenhuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2011 11:28
Locatie: Waddinxveen

Re: Dachbodenheim

Bericht door dneijenhuis »

Dit gaan we hier gewoon verder volgen :Thumb



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Dachbodenheim

Bericht door FidOo »

Hansepansje schreef: 28 feb 2021 21:32 @All,

In de jaren die volgden is langzamerhand het achterste gedeelte op bovenstaande foto verder ingevuld. Dat leverde in januari 2016 het volgende plaatje op:
Afbeelding

Mocht je dit ergens bekend voorkomen, dat kan: Jaren terug ben ik in een ander draadje begonnen mijn baan voor te stellen.

Ook vanuit een andere hoek kijkend, ziet de baan er al best aangekleed uit:
Afbeelding

Oftewel: Wordt vervolgd.

Groets, Hans
Deze plaatjes zijn echt om te smullen zeg! Wat een flinke ruimte ook die je hebt! Wat is de lengte van het bovenste deel waar we naar kijken?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

Raymond schreef: 08 mar 2021 22:38 Komt op het nieuwe gedeelte ook zoveel groen (bomen en dergelijken) zoals op de rest?
Da’s wel de bedoeling Raymond!
Ik had in ieder geval nog een setje bomen klaarliggen:
Afbeelding

FidOo schreef: 09 mar 2021 16:05 Wat is de lengte van het bovenste deel waar we naar kijken?
De totale breedte van de baan is hier zo’n 5 meter. Het deel wat inmiddels is ‘aangekleed’ (links op onderstaande schets) is de helft, dus ongeveer 2,5 meter. Met de andere helft ben ik nu begonnen met 'aankleden'.
Afbeelding

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Dachbodenheim

Bericht door FidOo »

Mooi zeg. Die 2.5m zien er toch al langer uit als dat het is. Maar 5m is lekker zeg. Ik wou dat ik die lengte alleen al had.

Overigens zijn foto's van mooi rijdend materieel natuurlijk ook altijd welkom.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie