Dachbodenheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Dachbodenheim

Bericht door WilcoV »

Wow complimenten hoor. indrukwekkend.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond »

Ben benieuwd naar de nieuwe begroening Hans!
Succes!!!

Groet,
Raymond



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Dachbodenheim

Bericht door piksov »

Ik heb ook ooit een uitstapje naar het station van Dachbodenheim gemaakt...

Het was even zoeken ... maar ik heb de foto's gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(De vt11.5 is trouwens al weer lang geleden verkocht ...)

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

Ha die Guus.

Wat leuk dat je die foto's in de oude doos gevonden hebt!!!
Als ik zo terug kijk in mijn archief, dan moet dit in januari 2007 geweest zijn. Da's al even geleden zeg. Op de foto's staan mijn eerste stapjes op het gebied van scenery maken: gaas, gipsverband en gips. En van station Dachbodenheim-West (*) was het perron net in aanbouw.

'k Kan me zo niet meer herinneren wanneer mijn laatste bezoek aan jouw 'rijk N op zolder' was... Time flies when having fun! :)
Maar weer eens wat afspreken?!

Groets, Hans

(*)
Het station lag er toen nog zo bij:
Afbeelding

Pas een week geleden heb ik eindelijk (…) de standaard naam van het originele station (Unterlenningen) vervangen door wat het moet zijn:
Afbeelding

Goeie dingen komen langzaam zeggen ze, maar hier soms wel heeeel langzaam… ;-)


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Dachbodenheim

Bericht door william »

Wat een leuk - bekend - stationnetje ;)

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Dachbodenheim

Bericht door maarten »

Mooi doorkijkje zeg!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Op boomplantdag in Dachbodenheim ligt alles klaar. En dus maar verder gaan waar ik gebleven was, met de eerste boompjes bovenaan in de hoek.
Afbeelding

En dan verder: Eerst kijken en passen welke boom waar zou kunnen, dan een gat in de ondergrond prikken/boren, nog een keer passen en dan de boom vastlijmen.
Afbeelding

Zo blijkt modelspoorwegbouw weer een heerlijke bezigheid: Al doende verstrijkt de tijd, slinkt de voorraad bomen en groeit de bebossing.
Afbeelding

En af en toe moet je natuurlijk even afstand nemen, om te kijken hoe het geheel er dan uit ziet. Een Silberling stuurstand rijtuig was precies op tijd om te poseren voor de foto.
Afbeelding

Kijkend naar het resultaat tot nu toe: daar word ik wel blij van. ;-)

Wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Dachbodenheim

Bericht door Ronaldp »

Kan jij ook laten zien hoe je de bomen gemaakt heb?
Ga er vanuit dat het zelf bouw is.
Zijn schitterende bomen.

mvg Ronald
Laatst gewijzigd door Ronaldp op 12 mar 2021 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond (UK) »

Mooi mooi mooi. Zeker die laatste foto!


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Dachbodenheim

Bericht door gvandersel »

En ik altijd maar stinks jaloers zijn op zo'n mooie baan. Het is gewoon een "bouwput".

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

Ronaldp schreef: 12 mar 2021 09:57 Kan jij ook laten zien hoe je de bomen gemaakt heb?
Ga er vanuit dat het zelf bouw is.
Klopt Ronald, inderdaad zelfbouw.

Elders vind je het vast uitgebreider beschreven, maar ik gebruik zeeschuim, spuitlijm en fijne strooisels.
Op een ‘veilige plek’ (want die spuitlijm wil je niet op de vloer of zoiets hebben) met plastic handschoenen aan (want die spuitlijm wil je ook niet op je handen hebben ;-)) ieder struikje rondom inspuiten met wat spuitlijm en dan boven een bakje het groene strooisel er over laten vallen. Dan een paar keer tegen je hand tikken die het struikje vasthoudt, zodat het overtollige strooisel eraf valt.
Dat een of twee keer herhalen (net wat je wilt, en beter drie keer dun dan een keer te dik) tot de boom naar je zin is.
Voor het mooi kun je de laatste keer nog dun wat spuitlijm van bovenaf er op spuiten en dan dun nog een laagje iets lichter groen strooisel erover. Dan simuleer je wat ‘schaduw werking’ door de ‘bladeren’.
Afbeelding

En als je dan even lekker doorgaat, heb je al snel een serie bomen klaar. Ik gebruik zo’n eierkarton om de bomen op te leggen zodat de lijm verder kan uitharden.
Afbeelding

PS1
Een complete struik is meestal wat te groot voor N-spoor, maar dan knip je er gewoon stukken uit en dan heb je nog meer bomen. ;-)

PS2
Ook de standaard sparrebomen voorzie ik zo van een dun laagje strooisel. Daar knappen ze al enorm van op.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Dachbodenheim

Bericht door Ronaldp »

Bedankt.
Hier kan ik weer wat mee.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond »

Hallo Hans,

Weer een paar mooie bomen erbij👍🏻
Prachtig om al dat groen te zien!
Ik heb bijna de zelfde methode als jij qua bomen maken , alleen gebruik ik goedkope haarlak in plaats van spuitlijm en ik spuit de bomen eerst bruin/grijs, voorheen deed ik dat niet maar met de bruin/grijze kleur op de stam zijn ze net even wat mooier...
Maar zoals jij ze maakt zijn ze ook prachtig!!!

Groet,
Raymond



N_iels

Re: Dachbodenheim

Bericht door N_iels »

Ziet er heel mooi uit Hans, complimenten.
De manier van bomen maken ga ik onthouden.

Groet,
Niels


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

Raymond schreef: 13 mar 2021 11:14 Ik heb bijna de zelfde methode als jij qua bomen maken , alleen gebruik ik goedkope haarlak in plaats van spuitlijm en ik spuit de bomen eerst bruin/grijs, voorheen deed ik dat niet maar met de bruin/grijze kleur op de stam zijn ze net even wat mooier...
Helemaal goed Raymond!
De A-merk spuitlijm is idd wel aan de prijs, maar bij de 'Acetiejon' is 'ie veel aantrekkelijker geprijsd.
Vooraf de bomen spuiten is idd mooi. In een dicht bos zie je het verschil toch niet. 8-) En waar nodig - bv. aan de rand - is het met een kwastje verf over de stam ook snel gefixt. :)

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@ All,

Na een leuke maar inspannende boomplantdag, in afwachting van de volgende, weer even een intermezzo.

Zoals gezegd, bij het uitpassen van de huizen, heb ik al rekening gehouden met de verlichting die erin moet komen. Hiervoor dus in de ondergrond alvast een gat voor de bedrading gemaakt. De verlichting zelf doe ik als volgt.

Omdat het licht meestal niet in alle vertrekken tegelijk aan is, heb ik over het standaard ‘masker’ (met gordijntjes enzo) dat met de bouwpakketten mee komt, een extra masker van aluminiumfolie gemaakt. Hierin heb ik die ramen die verlicht moeten zijn uitgesneden.
Afbeelding

Omdat ik later geen kapotte lampjes in huisjes wil wisselen, gebruik ik leds (3mm warmwit). Dan heb je gelijk meer licht bij een lagere stroom. :)
Omdat deze leds vrij gericht schijnen, plaats ik er meerdere in ieder huisje, waarbij ik iedere led op een of twee ramen richt.
Afbeelding

Op de volgende foto zie je hoe dat er dan uitziet. Ook kun je zien dat ik alle vier leds in serie heb geschakeld, samen met een voorschakelweerstand. Met deze laatste kun je simpel de stroom door de leds regelen, en daarmee de lichtsterkte. Gewoon proberen welke waarde een lichtsterkte oplevert die je mooi vindt.
Afbeelding

Van buiten ziet het er dan als volgt uit:
Afbeelding

Het geheel levert dan bij schemer het volgende plaatje op:
Afbeelding

Tot zover, wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond »

Mooi 👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@ All,

Voor de verdere verlichting buiten de huizen had ik al een poos een serie straatlantaarns liggen. Een deel hiervan moest nog in elkaar geknutseld worden.
Niet heel erg moeilijk en als je er even voor gaat zitten, is het zo gepiept.
Afbeelding

Nadat ik ze geplaatst had en de bedrading aangesloten, alvast even gekeken hoe het eruit komt te zien in de schemering:
Afbeelding

En als het dan helemaal donker is geworden, dan ziet het deel dat ik aan het aankleden ben er als volgt uit:
Afbeelding

Aangezien de verlichting me wel naar de zin is, kan ik weer verder met het landschap.

Wordt vervolg.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond »

Dat ziet eral sfeervol uit Hans👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Als het weer licht is geworden, blijkt dat de bomengroei verder is gevorderd. Ook de eerste naaldbomen hebben hun plekje op de helling weten te bemachtigen.
Afbeelding

Omdat ik wel van afwisseling houd, ga ik eerst verder met de weg. Het witte voorkomen van de muurvuller waarmee ik het wegoppervlak heb gemaakt moet eraan geloven: Met witte acrylverf en een beetje zwart een tint grijs gemengd en hiermee wordt de weg besmeerd:
Afbeelding

En dan is het tijd om de grens tussen weg en helling aan te pakken. Met lijm en diverse groensels komt de berm al snel vol met onkruid te staan:
Afbeelding

Daarmee is het geheel natuurlijk nog lang niet klaar. Dus… wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Nu de weg op het achterste gedeelte er ligt, is het tijd om ook op het tussenliggende deel het wegdek aan te brengen. Dus ga ik weer aan de slag: muurvuller aanmaken in een halve plastic bal – als na gebruik alles is uitgehard de bal een paar keer verfrommelen en alle resten breken er zo uit, en je kunt de bal weer gebruiken voor een volgende portie – en natuurlijk wat kleine plamuurmesjes klaarleggen.
Om te voorkomen dat ik het demontabele deel hiermee aan de rest van de scenery ‘vastplak’, breng ik op de scheiding een strook schilderstape aan. Dan kan ik daar ongehinderd het wegdek tegenaan smeren.
Van bovenaf komt het er dan als volgt uit te zien:
Afbeelding

Terwijl de weg droogt kan ik lekker verder met andere delen. De ondergrond van de berm langs de weg maak ik alvast groen. En daarna breng ik ook ballast aan langs het doorgaande spoor. Dat was ook al weer een poos geleden dat ik dat voor het laatst had gedaan. Voorzichtig de ballast erlangs strooien en dan met een kwastje zorgen dat er geen korrels meer op de verkeerde plek liggen.
Afbeelding

En als ik dan toch lekker bezig ben, neem ik gelijk het stuk spoor mee tot aan de spoorbrug. Dan ligt dat er maar vast voor als ik straks met kleurtjes en met de berm aan de gang ga.
Afbeelding

Nu kan de boel eerst drogen, en dan: wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Dachbodenheim

Bericht door Jeroen »

Hey Hans,

Leuk dat je weer verder bouwt aan dit baantje en dat hier post. Deze mooie baan mag hier op dit forum natuurlijk niet ontbreken.

Goeie tip van die bal!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Nu de ballast aan de westkant van de rails ligt, kan ik weer wat gaan doen wat ik al een poos niet meer gedaan heb: kleur aanbrengen met de airbrush. De spulletjes heb ik gelukkig snel weer gevonden.
Om te voorkomen dat ik alles onder de roestkleur blaas (geen idee meer eigenlijk, maar ja, better safe than sorry) her en der maar even wat papier en afplaktape aangebracht.
En dan, met een paar druppels roestkleur in de airbrush, wordt zowel de railbedding als de ballast ernaast verbazend snel van een kleurtje voorzien.
Afbeelding
De ‘overspray’ blijkt reuze mee te vallen. Dus een volgende airbrush actie ga ik wat minder voorbereiden met afplakwerk.

En met dit kleurtje op en naast de rails, schreeuwt het wegdek ook om een wat minder opvallende tint. Daarvoor neem ik eerst de kwast weer ter hand, met een uit de losse pols gemengd grijs verfje.
Afbeelding

’t Is even wat anders dan ‘aan de weg timmeren’, maar het verschil is snel zichtbaar. Ook het wegdek wat er al veel langer ligt neem ik gelijk maar mee, om zodoende niet al te veel kleurverschil te krijgen.
Afbeelding

Na dit geklieder met kleur even afstand nemen om te kijken of het de goede kant op gaat. Kijkend naar onderstaande foto met links oud en rechts nieuw begin ik wel het gevoel te krijgen dat er aansluiting komt tussen het al langer aangeklede deel en het nieuwe stuk scenery.
Afbeelding

Ik werk niet vanuit een vast omlijnd plan, maar bepaal steeds na het afronden van iets hoe ik dan weer verder zal gaan. En nu er weer wat grote stappen zijn gezet, zie ik al snel weer veel kleinere zaken die ook aandacht vragen, heeel veel. Dus ik ga gewoon lekker verder.
Wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Een van de kleine zaken die aandacht vragen is natuurlijk het stukje berm tussen weg en spoor. Er staat me bij dat een nu niet nader te noemen actief forumlid een hele tijd geleden eens zijn ongenoegen heeft geuit over het feit dat de voet van de lantaarnpaal naast de overweg naar het perron er zo gruwelijk kaal en lelijk uit zag… ;) Nou, dan is het nu de hoogste tijd daar wat aan te gaan doen. :D
Dus eerst een streep lijm aanbrengen…
Afbeelding

… en dan zand, uhhh... ik bedoel gras erover, en de volgende streep lijm…
Afbeelding

… en na het gras ook wat struiken erop. En dan blijkt ineens de voet van de lantaarnpaal op miraculeuze wijze aan het oog te zijn onttrokken. :lol:
Afbeelding

De oplettende kijker heeft wellicht al gezien dat ik een strookje rechts van het huis ook gelijk maar mee heb genomen in de groenvoorziening.

Het leuke van dit soort kleine zaken vind ik: het kost niet veel tijd, de boel knapt er zienderogen van op en geeft daarmee dubbel plezier!
Dus: wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond (UK) »

Mooie plaatjes weer Hans. Gaat ook in een rap tempo zeg.

Hoe zit de rails vast? Ik zie geen spijkertjes of schroefjes.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie