Dachbodenheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond »

Ziet er weer mooi uit Hans👍🏻
Vraagje hoe heb jij je rails vervuild?
Heb je verdunde bruine verf gebruikt?...want ik kan de huidige kleur van de rails er doorheen zien wat erg realistisch over komt!
En dan nog een vraag, ik had veel storingen van de verf die tussen de raillasjes was gelopen, heb jij daar geen last van?

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

Raymond (UK) schreef: 23 mar 2021 22:10 Hoe zit de rails vast? Ik zie geen spijkertjes of schroefjes.
Deze heb ik gelijmd, met textiellijm. Streep lijm over de ondergrond, rails erop en goed neerleggen, dan 'prikkers' erdoor om de boel een dag te fixeren en de rails zit vast.
Voordeel van deze lijm is dat 'ie niet keihard wordt maar wat soepel blijft, en indien nodig is de rails goed los te halen (bijv. met een platte stalen strip of plamuurmes).
Raymond schreef: 23 mar 2021 22:37 Vraagje hoe heb jij je rails vervuild?
Heb je verdunde bruine verf gebruikt?...want ik kan de huidige kleur van de rails er doorheen zien wat erg realistisch over komt!
En dan nog een vraag, ik had veel storingen van de verf die tussen de raillasjes was gelopen, heb jij daar geen last van?
Vervuilen deed ik in eerste instantie met poeders (het ballastbed) en met penseel en verf (zijkant rails). Dit werkt goed, maar is erg tijdrovend.
Tegenwoordig doe ik het met de airbrush (met dunne naald) en airbrush verf. Zo is de vervuiling heel goed te doseren en blijft die erg dun.
Storingen met verf tussen de raillasjes heb ik niet gehad bij de delen die ik met airbrush vervuild heb. Wel twee of drie keer bij de geverfde delen, maar dan was ook de raillas niet optimaal. Even goed aanknijpen en desnoods een tipje soldeer erop (aan de minst zichtbare kant) en dan was het euvel wel verholpen.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond »

Ok,
Bedankt voor antwoord Hans!
Misschien moet ook maar eens met de airbrush aan de slag dan😀

Groet,
Raymond



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Hans. Das een goed idee voor als ik met de nieuwe baan aan de slag ga.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

Raymond (UK) schreef: 23 mar 2021 22:10 ... Gaat ook in een rap tempo zeg.
Uhhhm..., tja...., ik liep wat achter met posten... :roll:
Dus ik ben een beetje aan het bijtrekken.
Maar als het te snel gaat/te veel wordt, dan moet je het zeggen hoor. ;)

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Of het nu de behoefte was om de soldeerbout weer eens ter hand te nemen, of om eens een ander kleurtje dan groen te doen, ik weet het niet. Maar tussen de groen-bedrijven door even wat gefreubeld met een stukje koperdraad, schilderstape en verf:
Afbeelding

Idee was om enige bescherming om het armsein te plaatsen dat in de smalle berm tussen spoor en weg staat. En daar is het hekje dus ook komen te staan:
Afbeelding

En als ik de camera dan toch in de hand heb, dan gelijk maar een foto van iets meer afstand maken. Dat geeft iets meer zicht op de omgeving.
Afbeelding

Wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Dachbodenheim

Bericht door piksov »

ah .. de v100 ....

Kunnen we daar nog een keer een foto van krijgen zonder de kap erop ... De mijne ligt nu ook open ... krijgt een andere decoder ..EN rode sluitlichten ... althans dat is de bedoeling.

(kan ik bij jou nog even naar de constructie spieken .....)

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

Ha Guus,

Op m'n website onder Sluitlichten 1 vind je beschrijvingen met foto's van een aantal loks die ik van sluitlichten heb voorzien, waaronder de BR212.
Is dat wat je zoekt, of heb je nog meer details / andere foto's nodig?

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond (UK) »

Hansepansje schreef: 24 mar 2021 17:11
Raymond (UK) schreef: 23 mar 2021 22:10 ... Gaat ook in een rap tempo zeg.
Uhhhm..., tja...., ik liep wat achter met posten... :roll:
Dus ik ben een beetje aan het bijtrekken.
Maar als het te snel gaat/te veel wordt, dan moet je het zeggen hoor. ;)

Groets, Hans
Haha, ik heb tijd zat dus te snel gaat het niet. ;)


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Dachbodenheim

Bericht door piksov »

@Hansepansje excuus .. daar staan al genoeg duidelijke foto's....


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Toen ik het wegdek had geschilderd, was er best een behoorlijk kleurverschil tussen de verschillende stukken. En het gebruik van de kwast had me ook teveel strepen op het wegdek achtergelaten.
Dus toen ik de airbrush toch in de hand had voor het vervuilen van de rails, heb ik gelijk het wegdek maar meegenomen om het wat egaler van kleur te maken.

Afbeelding
Ik weet dat het wegdek in het echt ook best wel van kleur kan verschillen, zeker als het wegdek is opgelapt. Maar ik wilde de basis toch wat egaler hebben. T.z.t. ga ik ook hier wellicht nog wat veroudering op loslaten.

Omdat egaal en kaal te dicht bij elkaar in de buurt komen, wil ik toch wat belijning op het wegdek hebben. Dus heb ik me m.b.v. Google Satelite view maar eens geöriënteerd hoe onze oosterburen dat zoal doen. Nou dat blijkt nogal te variëren. Buiten de bebouwde kom zijn er zeer expliciete gemarkeerde kruisingen, maar er zijn er ook waar vrijwel geen leen (meer) te ontdekken is. Conclusie: ik kan dus eigenlijk doen wat ik zelf passend vind, zonder dat ik daarmee de kans loop de ‘natuurgetrouwheid’ teveel geweld aan te doen. :)

Ik had al wat ervaring met het aanbrengen van belijning: langs de rand van m’n perron. Dat heb ik destijds met de kwast gedaan en dat is best goed gelukt, alleen het was wel een monnikenklus (waar m’n rug niet al te blij van werd).
Dus ga ik het nu eens anders proberen: met de ‘luchtkwast’. Nadat ik op een proefstukje een eerste poging heb gewaagd, is nu het wegdek aan de beurt.
Met behulp van schilderstape breng ik eerst twee stroken naast elkaar aan, op ongeveer 1 mm afstand. Vervolgens breng ik hier smalle reepjes dwars over aan, om een onderbroken streep te krijgen.
Afbeelding

En dan is het de beurt aan de airbrush, geladen met een paar drupjes witte verf. Voorzichtig breng ik heel dunne laagjes aan, tot de streep voldoende wit is maar niet ‘knal-wit’ alsof ‘ie net is aangebracht.
Het voordeel hiervan is ook dat de verf eigenlijk direct droog is, dus de tape kan snel weer verwijderd worden om het resultaat te kunnen zien.
Afbeelding

Als ik dan de camera drone wat lager boven de weg laat vliegen, levert dat het volgende beeld op.
Afbeelding

Deze laatste foto triggert gelijk een nieuw idee: Het gedeelte links vooraan is wellicht een aardige plek voor een kleine ‘Baustelle’ (want daar grossieren onze oosterburen ook in). We zullen zien.

Wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Dachbodenheim

Bericht door shoven »

Dat ziet er best mooi strak uit, die strepen. Deze methode ga ik onthouden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Die Baustelle moet nog maar even wachten. Eerst is de berm langs de weg aan de beurt.
Afbeelding

De bewoners van het huis rechts zijn kennelijk ook geïnspireerd door het oprukkende groen om hun huis heen.
Bij de parkeerplaats hebben ze zelfs een boom geplant, omringd door diverse struiken.
Afbeelding

En aan de andere kant heeft een klimplant een plekje gevonden en al rap bijna de hele muur voor zich opgeëist.
Afbeelding

Ondertussen heeft ook het vrachtverkeer de nieuwe weg ontdekt. Hieronder een foto van een combinatie die vanaf het station komt aangereden.
Afbeelding

Het leuke van dergelijke close-ups vind ik dat ze een veel beter beeld geven of ik met het landschap een beetje op de goede weg ben.
En tegelijk laat het duidelijk zien waar nog het een en ander moet gebeuren.

Dus: Wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Vandaag weer heerlijk een poosje op de treinenzolder bezig geweest.
Na de laatste close-up weer even uitzoomen. En dan blijkt: als je met scenery bezig bent, verzamel je al snel heel wat spullenboel om je heen. Want als je lekker bezig bent wil je niet de hele tijd heen en weer moeten lopen om dat te pakken wat je op dat moment nodig hebt. En als het dan een bende lijkt…. lekker belangrijk…. not. :D
Afbeelding

Na de boom en struiken naast het huis, groeit ook het gras lekker door. Op een laagje vers gesmeerde houtlijm voelen de grassprieten zich prima thuis.
Afbeelding

En ook de andere begroeiing laat zich niet onbetuigd. De kale muur wordt al snel in beslag genomen door opschietend groen. Dat voorkomt hopelijk dat de aantrekkingskracht voor graffitispuiters te groot wordt. ;)
Afbeelding

Wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

In een groene omgeving als Dachbodenheim worden natuurlijk veel natuurlijke materialen gebruikt. En in het uitgebeelde tijdperk was er nog niemand die een discussie begon over fijnstof en de bijdrage van houtkachels daaraan. Integendeel, hout was al eeuwen een gebruikte brandstof. En wat goed functioneert, dat blijft bij onze oosterburen lang in gebruik.
Dus heb ik ook maar eens wat van dat natuurlijke materiaal ter handgenomen, en allereerst ‘op schaalgrootte gesneden’.
Afbeelding

Nadat het hout met de pincet op z’n plek is gelegd en met lijm op z’n plek gehouden, moet er natuurlijk nog een afdak op. Hier biedt een waxinelichtje uitkomst. Het dunne ‘blik’ kan makkelijk worden geknipt en de strook plat metaal wordt op een geribbeld oppervlak gelegd en dan worden de golfjes er ingedrukt. Tenslotte met wat kleurtjes wordt het afdak verweerd en dan kan het houthok op z’n plek worden gezet. En ik heb me nog niet omgedraaid of de struiken die ernaast staan, groeien al over het afdak heen.
Afbeelding

Als we dan wat uitzoomen zien we dat rechts het gras verder is opgerukt. En langs de rand van het uitneembare gedeelte loopt een onverhard pad schuin omhoog.
Afbeelding

Ook al zijn ze in Dachbodenheim veel minder ‘afpalerig’ ingesteld dan bij ons, soms is een hek of vangrail toch wel functioneel. Daarom wordt langs de bocht een hek aangebracht, om de passerende voertuigen te stimuleren vooral op de weg te blijven.
Afbeelding

Tot zover, wordt vervolgd.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Na het gefreubel met houtblok en hekje is er een andere klus aan de beurt: het terrein rondom het fabriekje.
Allereerst ben ik begonnen met het langzaam ophogen van het terrein tussen de rails. Ik heb nog genoeg kurk liggen en dat leent zich hier uitstekend voor.
Afbeelding

Aan de andere kant van het fabriekje gaapte er tot nu toe een kloof, direct achter de overweg. Om ongelukken te voorkomen heb ik daar eerst maar eens wat aan gedaan. Een rest triplex is snel op maat gezaagd en vervolgens wordt dit verlijmd en vastgeklemd, zodat het kan drogen.
Afbeelding

Daarna wordt ook dit gedeelte wat opgehoogd met kruk. Wat ik met het rechtergedeelte precies ga doen weet ik nog niet, het linker deel gaat in ieder geval aansluiten aan het fabriekje.
Afbeelding

Als dit ligt te drogen kruipt het ‘freubelbloed’ toch weer waar het niet gaan kan: ik vind de wegbermen wel heel erg puur natuur, daar kan nog wel wat meer in. En in het echie staan daar onder andere reflectorpaaltjes, dus die moesten er maar komen.
Om deze een beetje op schaal te maken heb ik gewone kopspelden genomen en deze eerst wit geschilderd. Vervolgens heb ik ze op de gewenste plekken in de berm geprik en op hoogte afgeknipt met een tang. Tenslotte de bovenkant nog even wit aangestipt en daarna met een dun penseeltje een zwarte bies op de paaltjes geschilderd.
Afbeelding

Vanuit een iets andere hoek wat meer overzicht op het resultaat: het fabrieksterrein in bewerking en de reflectorpaaltjes.
Afbeelding

Tot zover voor vandaag.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond »

Mooie vorderingen weer Hans!
Die blokken brandhout zijn gaaf!....en die reflector paaltjes zijn heel herkenbaar!!!
Is dat slijtage op de weg van de laatste foto( voorgrond)of ga je dat nog verbeteren?

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

Raymond schreef: 30 mar 2021 21:03 Is dat slijtage op de weg van de laatste foto( voorgrond)of ga je dat nog verbeteren?
Nee, da's geen slijtage Raymond, maar een gevalletje 'niet genoeg afgewerkt'. In het echt valt het niet op zo, maar een foto brengt e.e.a. genadeloos aan het licht... :cry:
Zoals ik eerder als schreef: "Het gedeelte links vooraan is wellicht een aardige plek voor een kleine ‘Baustelle’ (want daar grossieren onze oosterburen ook in)." Maar zover is het nog niet, we gaan het zien.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond (UK) »

Mooie plaatjes weer Hans.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

@All,

Als de kurken onderlaag naar m’n zin ligt, is het tijd om verder te gaan.
Uit voorzorg een deel van de rails en railbedding even afgeplakt. Dan kan ik vervolgens lekker met muurvuller en spateltjes aan de slag om de ondergrond te egaliseren en laten aansluiten op de keien direct rond de fabriek.
Afbeelding

En omdat ik de impressie van betonplaten wel aardig vind, laat ik de boel eerst wat drogen en ga vervolgens met een lineaal en kraspen aan de slag.
Afbeelding

Als dit aan het uitharden is, kan ik ondertussen weer wat anders doen. Dat kleine hekje om het sein laatst smaakt naar meer. Dus ga ik een wat langer hek maken, om het fabrieksterrein enigszins af te schermen van het doorgaande spoor wat er direct naast ligt.
Dus weer een stuk koperdraad gestript, de verschillende stukken op maat geknipt en gebogen, op een stuk tape wat gefixeerd en dan de boel aan elkaar solderen.
Afbeelding

Daarna kan de kwast ter hand genomen worden. Als basiskleur neem ik wit.
Afbeelding

En als de basis droog is, kan ik de rode strepen aanbrengen.
Afbeelding

En daarmee heb ik zo’n 12 cm hekwerk klaarliggen. Als straks de ondergrond ver genoeg is, kan dit ook z’n plekje krijgen.

Tot zover voor nu. Allemaal gezegende Paasdagen gewenst!

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Dachbodenheim

Bericht door Jeroen »

Meeeeeega strak werk, dat hekje! De Nederlandse meine-n-welt hebben we hier. Lekker bezig, Hans!


Afbeelding

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Dachbodenheim

Bericht door erik-n-fan »

Mooi hek! En ook fijne paasdagen gewenst Hans.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Dachbodenheim

Bericht door Raymond »

Gaaf Hans dat hekwerk!
Ene mooi hoor hoe je met de muurvuller werkt 👍🏻
Ik ben trouwens ook met muurvuller bezig, ik ben een tunnel aan het maken voor het mobiele verkeer, en ik moet zeggen dat ik het een super tip vind!!!
Je kunt het na uitdrogen heel goed en mooi bij schuren!
Zo zie je maar weer, het forum is zo informatief👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Dachbodenheim

Bericht door Hansepansje »

Raymond schreef: 03 apr 2021 20:02Zo zie je maar weer, het forum is zo informatief👍🏻
Helemaal eens Raymond, daarom kijk/lees ik ook graag op het forum.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

Re: Dachbodenheim

Bericht door RvW »

Ziet er netjes uit en super leuk al die kleine details die maken het echt af

Mvg Riny


Plaats reactie