Buysbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Die zijn permanent, maar zitten slechts op 4 of 5 plaatsen waar van de ringleiding wordt afgetapt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Buysbaan

Bericht door 8811 »

Steven, 8m dat is een mooie lengte zeg en zeker ook de ruimte waar je de nieuwe baan bouwt.
Ik ga dit volgen.


Maarten

beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Buysbaan

Bericht door beagle »

shoven schreef: 12 mar 2021 15:40 Die zijtakken zijn aansluitblokjes bestaande uit 2 rijen schroefklemmen die op een stukje strokenprint zijn gesoldeerd. Ze worden aangesloten via een paar 0,75 mm2 draden. Hierop wordt dan de rails aangesloten met 0,14 mm2 draad, of worden verdere aansluitblokjes gevoed.
Voor mij werkt dit prima.

Afbeelding

Een vraagje over bovenstaande foto.
je hebt van die schroefklemmetjes gebruikt, doch ik meen te zien dat je schroefklemmen hebt gebruikt van 3,17 mm stap en dat op een plaatje met gaten op 2.54 mm. Heb je dan speciaal gaten extra gaan boren in het plaatje. hoe heb je dan onderaan de verbinding gemaakt? Extra draadje gesoldeerd.
Je idee vind ik wel prima, mogelijk ga ik het zelfs copieren. Maar waarom heb je dan geen schroefklemmetjes gebruikt met een stap van 2.54 mm.?


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Goed gezien. Ik heb inderdaad niet goed opgelet op de diameters van pootjes en gaatjes bij het bestellen. Dus bij elk plaatje komt even een klein boortje eraan te pas. De gaatjes zitten overigens wel op de goede afstand voor deze schroefklemmen, dus ik hoef alleen de gaatjes iets uit te boren en geen nieuwe gaatjes te maken.

Dit is strokenprint, dus onderaan is het een kwestie van de draad eraan solderen. Als je wilt kan ik wel even een foto maken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Intussen ploegen we voort...

Ik ben bezig met het leggen van de sporen van het schaduwstation.
Zoals je op de foto ziet ligt nog niet alles 100% kaarsrecht, dat komt nog. De rails wordt met nietjes vastgezet, werkt prima (goede tip van Martin D.). Alle rails op de foto is rails die gered is van mijn vorige baan. Die kan hier prima worden hergebruikt.
Tussen de 8 sporen zit nog aardig wat ruimte, als het nodig kan er dus nog worden uitgebreid. Voorlopig biedt dit aardig wat capaciteit, de 8 sporen zijn elk tussen de 4 en 6 meter lang. :)

Zoals je kunt zien zijn de servo's voor de wisselstraat bovengronds aangebracht. Dat monteert een stuk makkelijker en in een schaduwstation maakt dat toch niet uit.

Het schaduwstation is 61cm breed. De bovenbouw wordt 80cm breed. Daar heb ik voor gekozen om als de bovenbouw er ligt, nog makkelijk aan de onderzijde van de bovenbouw te kunnen werken om bedrading, servo's etc aan te brengen. De verticale tussenruimte is 40cm, om dezelfde reden. Allemaal leergeld van de vorige twee banen... 8)7

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Buysbaan

Bericht door Jeroen »

Ha Steven,

‘Genoeg tussenruimte, want dan kan er nog worden uitgebreid’. Deze snap ik niet. Wilde je er op termijn nog wissels met servo’s tussen gaan frommelen?

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Buysbaan

Bericht door bob vermeulen »

Steven,

Wat een schaduw station, ik zou het gelijk uitbreiden tot het maximale dat voor komt erger later......

Je schreef
Allemaal leergeld van de vorige twee banen...
gelde ook voor mij........ |:(

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Jeroen schreef: 08 apr 2021 11:36 Ha Steven,

‘Genoeg tussenruimte, want dan kan er nog worden uitgebreid’. Deze snap ik niet. Wilde je er op termijn nog wissels met servo’s tussen gaan frommelen?

Grtz,

J.
Mogelijk wel. Hangt er een beetje vanaf hoe ik uitkom met mijn rails-voorraad (omdat het allemaal hergebruikte rails is, zit er nogal wat kwaliteitsverschil tussen). Als ik nog genoeg over heb komen er nu al wat extra sporen bij, anders later. Er is vrij simpel een extra wissel tussen te zetten, ik heb vrij veel werkruimte.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Buysbaan

Bericht door Ad_M »

Steven, vraagje

Waarom zitten die lelijke grijze Minitrix spoorwegovergangen overal tussen?
Hebben die dingen nog een andere nuttige functie die ik misschien niet weet?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Buysbaan

Bericht door St. Fred Baerselman »

Ad_M schreef: 08 apr 2021 14:23 Steven, vraagje

Waarom zitten die lelijke grijze Minitrix spoorwegovergangen overal tussen?
Hebben die dingen nog een andere nuttige functie die ik misschien niet weet?

Mvg,
Ad
Hi Ad,

Wij gebruikte die dingen ook op ons opstelterrein, ze werken als een soort her-ontsporingsrail. De wielen worden weer in het juiste spoor getrokken als ze er niet helemaal goed op staan.

Erwin.



St. Fred Baerselman
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 feb 2020 12:44

Re: Buysbaan

Bericht door St. Fred Baerselman »

Steven,

Het ziet er weer veelbelovend uit.
Ik ga dit maar eens volgen

Erwin.



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Buysbaan

Bericht door EdwinB »

Steven,
Heb jij voor mij de artikelnummers van de strokenprint en schroefklemmen bij Conrad, kan ze niet vinden daar. Ik vind het een mooi verdeelsysteem voor mijn baan........:D

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

St. Fred Baerselman schreef: 08 apr 2021 15:57
Ad_M schreef: 08 apr 2021 14:23 Steven, vraagje

Waarom zitten die lelijke grijze Minitrix spoorwegovergangen overal tussen?
Hebben die dingen nog een andere nuttige functie die ik misschien niet weet?

Mvg,
Ad
Hi Ad,

Wij gebruikte die dingen ook op ons opstelterrein, ze werken als een soort her-ontsporingsrail. De wielen worden weer in het juiste spoor getrokken als ze er niet helemaal goed op staan.

Erwin.
Dat is precies de reden dat ze er zitten. Als herspoor-hulpje, ik had ze toch nog liggen. En mooi zijn ze niet, maar ja, het is een schaduwstation.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

EdwinB schreef: 08 apr 2021 16:25 Steven,
Heb jij voor mij de artikelnummers van de strokenprint en schroefklemmen bij Conrad, kan ze niet vinden daar. Ik vind het een mooi verdeelsysteem voor mijn baan........:D

gr. Edwin
De schroefklemmen zijn artikelnr 731873 (of 731091, dat zijn de blauwe), de strokenprint is dacht ik 1571334, ik kan de bestelling niet meer vinden. Even zoeken op "Europrint" bij Conrad. Let op dat de strokenprint past bij de klemmetjes qua afstand en gaatjesgrootte, anders wordt het boren...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Buysbaan

Bericht door beagle »

Jij gaat als een trein. :shock: :D
bij jou vliegen de sporen etc. terwijl ik met de vingers moet draaien.. Ik word jaloers |:(

maar blijf je volgen. Voor mij is dit zeer leerzaam.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Buysbaan

Bericht door Jeroen »

shoven schreef: 08 apr 2021 13:18
Jeroen schreef: 08 apr 2021 11:36 Ha Steven,

‘Genoeg tussenruimte, want dan kan er nog worden uitgebreid’. Deze snap ik niet. Wilde je er op termijn nog wissels met servo’s tussen gaan frommelen?

Grtz,

J.
Mogelijk wel. Hangt er een beetje vanaf hoe ik uitkom met mijn rails-voorraad (omdat het allemaal hergebruikte rails is, zit er nogal wat kwaliteitsverschil tussen). Als ik nog genoeg over heb komen er nu al wat extra sporen bij, anders later. Er is vrij simpel een extra wissel tussen te zetten, ik heb vrij veel werkruimte.
Okay. Is net niet makkelijker om de sporen wat dichterbij elkaar te leggen en op termijn er meer bij te plaatsen? Bijvoorbeeld door een wissel te maken die je dan aan een enkele kant voorziet van een spoor? De kant waar je het minst goed bijkomt zou ik als eerste bouwen. Scheelt je toch veel breekwerk. Als je t niet snapt dan maak ik wel effe een schets.
Ik vrees dat, zoals je het nu doet, je spijt gaat krijgen.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Ik ben je advies al aan het opvolgen.
Heb even gekeken wat ik aan wissels heb liggen. Ik heb er nog 6 over die bruikbaar zijn. Die leg ik er alvast tussen, met servo etc al aangesloten. Dan wordt het oppervlak zo'n beetje volledig gevuld en heb ik 12 sporen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Buysbaan

Bericht door WilcoV »

Ziet er inderdaad veelbelovend uit, prachtig schaduwstation. Inderdaad zou ik ook gelijk de maximaal mogelijke sporen in het schaduwstation leggen. Je kan nooit genoeg opstelsporen hebben om treinen te laten 'wachten'.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: Buysbaan

Bericht door wee »

Hallo Steven,

Mooie baan wordt het en gaat erg vlot.

Ik heb 2 vragen. Kun je een foto sturen van de onderkant van het
aansluitprintje met de schroefconnectoren.

Ik begrijp dat je de rails niet. Met welk apparaat kun je dat het
best doen en wat is het formaat van de nietjes. Is dit permanent of
tijdelijk. Als het tijdelijk is hoe ga je de rails dan bevestigen?
Bij nieten kan de rails nog wel naar links en rechts verschuiven toch?
Of niet je een rechts en een links.
Ik hoor het graag

Wil


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

In het schaduwstation zijn de nietjes permanent. Op de bovenbaan wordt de rails uiteraard door ballast op zijn plek gehouden. De rails kan een beetje verschuiven maar dat is geen probleem. Ik geef soms de nietjes nog een tikje met de hamer om dat tegen te gaan.
Ik niet met een gewone handtacker, die kun je gewoon bij de bouwmarkt kopen.

Dit is de onderzijde van het printje:

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: Buysbaan

Bericht door wee »

Steven bedankt.

Wil


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Buysbaan

Bericht door Jos »

Ik heb ze ook zo gemaakt Steven, alleen heb ik de hele printbaan van soldeertin voorzien, anders kan de weerstand wel eens hoog worden, zo'n printbaan is erg dun.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

De bouw vordert gestaag.
Ik heb alle sporen gelegd inmiddels, het zijn er uiteindelijk 12 geworden (na opvolgen van het advies van diverse medespoorders hier _o_ ). Er zijn dus 22 wissels aangesloten. De lengte van de sporen varieert van een meter of 6 tot een meter of 4.

Afbeelding

Omdat ik allerlei soorten wissels over had, is het niet een kwestie geworden van aan beide zijden een strakke wisselstraat neerleggen, maar puzzelen met wat ik aan wissels had en dat zo goed en kwaad als het ging een plekje geven. Er zitten zelfs een paar boogwissels in, vandaar de kronkels aan de verre zijde op de foto.

Inmiddels ligt de rails er dus. Aan het uiteinde waar de aansluiting met de helling moet komen ligt nu tijdelijk een lus zodat er een grote ovaal is ontstaan. Dat kan ik mooi gebruiken om te testrijden en te controleren of het schaduwstation goed werkt voordat ik aan de rest begin (en het is ook wel leuk om eindelijk weer wat treintjes te zien rijden, al is het maar in een test-situatie).

Nu is dus het fijne moment aangebroken om de boel te bedraden. 8)7 De ergste klus, de wissels, is al gedaan. Ik sluit elke wissel 1 voor 1 aan (ook op de Servoswitch) en bedraad hem meteen volledig om direct te kunnen testen of hij goed werkt. Maar goed, er blijven dan nog zeker 200 a 300 draadjes om aan te sluiten. Tijd om de soldeerbout weer op te stoken...

Afbeelding

Werk in uitvoering. Als ik bezig ben is het een grote bende. Een deel van de servo's is bovengronds aangesloten, een deel zit onder het werkblad.
Laatst gewijzigd door shoven op 06 mei 2021 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Buysbaan

Bericht door jeemka »

Dat worden hele lange slepen. Ben benieuwd hoe dat gaat rijden, vooral op de helling. Maar het ziet er prima uit!


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Ja, dat wordt nog interessant op de helling. Ik mik op slepen van maximaal een meter of twee. Als ze veel langer worden wordt het op de bovenbaan landschappelijk ook lastig inpasbaar (je hebt dan hele grote blokken nodig om een trein erin te laten passen), los van de vraag of ze dan de helling nog wel opkomen. We gaan het zien.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie