Buysbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Intussen ploegen we voort...

Onder de baan heb ik de ringleiding aangelegd.
Die bestaat uit 5 draden van elk 2,5 mm2, standaard installatiedraad dus. Ik gebruik 5 kleuren die overal consequent worden gebruikt:
* Bruin & Blauw = DCC
* Geel = DCC met diodeschakeling ertussen (afgetakt van blauw)
* Rood & Zwart = 14V DC

Met Bruin en Geel wordt de rails gevoed, Blauw is voor de bezetmelders. Omdat er een spanningsval is door de bezetmelders, pas ik de bekende truc met de diodeschakeling toe zodat gedetecteerde en niet-gedetecteerde secties geen spanningsverschil kennen.
Ook een LED-strip is inmiddels onder de baan geplakt, zodat we een beetje zien wat we doen.

Voor de voeding heb ik een vrij dikke Meanwell voeding eronder hangen (bovenin de foto), die voedt dus Rood en Zwart.
DCC komt uiteraard uit de Z21.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door shoven op 12 mar 2021 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Om de 1 a 1,5 meter wordt iedere draad onderbroken m.b.v. de bekende Wago lasklemmetjes. Op die punten kunnen zijtakken worden aangesloten.

Afbeelding

Die zijtakken zijn aansluitblokjes bestaande uit 2 rijen schroefklemmen die op een stukje strokenprint zijn gesoldeerd. Ze worden aangesloten via een paar 0,75 mm2 draden. Hierop wordt dan de rails aangesloten met 0,14 mm2 draad, of worden verdere aansluitblokjes gevoed.
Voor mij werkt dit prima.

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Buysbaan

Bericht door Ronaldp »

Om je installatiedraad mooi strak te krijgen?
Moet je de eind van de draad in de bankschroef zetten.
Andere kant in een tang. En dan er een ruk aan geven.
Dan is je draad mooi recht.
Staat net wat mooier.

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Buysbaan

Bericht door Alfred »

Goed bezig weer Steven! Ik ben benieuwd naar het vervolg van je plannen!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Ronaldp schreef: 12 mar 2021 15:47 Om je installatiedraad mooi strak te krijgen?
Moet je de eind van de draad in de bankschroef zetten.
Andere kant in een tang. En dan er een ruk aan geven.
Dan is je draad mooi recht.
Staat net wat mooier.

mvg ronald
Ze zitten inmiddels in een bindrug, dat staat ook al een stuk netter. De foto is van voor dat moment...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Buysbaan

Bericht door Ronaldp »

Oke, dan heb ik niks gezegt ;)

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

daan 1946 schreef: 08 mar 2021 17:12 Steven
op de vorige reactie, heb nog wat bij conrad gevonden vwb bouwpakketten
https://www.conrad.de/de/p/viessmann-44 ... 10046.html?

groeten
Daan
Dank voor de tip Daan. Op de NL Conrad hebben ze ze ook, alleen 50 cent duurder dan op Conrad.de... het zal wel.
Alleen bij de bouwpakketjes is de mast van plastic i.p.v. messing. Maar het moet ergens vandaan komen.
Helaas is het voorsignaal als bouwpakket verdwenen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

En de eerste rails ligt er.

Afbeelding

Het schaduwstation wordt grotendeels Peco code 80, rails die ik nog van mijn vorige baan heb gered. Dat is hier prima te hergebruiken, wordt het nog duurzaam ook, zijn Jeroen en zijn vriendin Greta ook weer blij. :lol:

Het idee is om hier aardig wat opstelsporen aan de voorzijde te maken, ik hoop een stuk of 10. De rails die er nu ligt, ligt aan de achterzijde, en is om het rondje te kunnen rijden. Je kunt straks maar aan 1 zijde van het schaduwstation naar en van boven komen.
Er gaat aardig wat rails in zitten. De onderbouw is 8m lang, en de uiteinden zijn voor resp. een lus en de aansluiting met de hellingbaan naar boven. Dat eet al aardig wat ruimte, dus ik schat dat de opstelsporen aan de voorzijde ruim 6m lang zullen zijn. Met 10 sporen slokt dat dus al 80m rails op. 8)7

Afijn, het begin is er. Morgen wordt het takkeweer, ideaal om aan de baan te werken.
Laatst gewijzigd door shoven op 12 mar 2021 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Buysbaan

Bericht door bpieters »

Ziet er goed uit,Steven.
Wel een ontzettend hoog tempo.
Daar kan ik bij lange na niet aan tippen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Gisteravond maar eens de bezetmelders onder de baan gemonteerd.
Ik had nog een hele lading S88 prints liggen van de vorige baan. Alleen heeft een Z21 geen S88 aansluiting.
De oplossing was simpel, Rosoft verkoopt een module die kan dienen als overgang tussen Loconet en S88. Die knoop je aan de Z21, en vervolgens kun je daaraan weer de hele streng van je oude S88 modules hangen. En het ding heeft uiteraard zelf ook 16 bezetmeldpunten.

Afbeelding

En een deel van de oude S88 modules onder de baan geplaatst. Er hangt nu voldoende voor 6x16 bezetmeldpunten.
Voor het gemak van aansluiten hangen ze elk op een plankje, zaagresten mdf die daar prima geschikt voor zijn.
(de loshangende draden worden nog in een bindrug gedaan - voordat iemand daarover begint...)

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Buysbaan

Bericht door Raymond »

Hallo Steven,

Wat een mooie ruimte!
Wat voor een baan gaat het eigenlijk worden een Nederlandse baan?

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Het gaat een Duits/Zwitsers/Oostenrijks/Engelse baan worden, met een vleugje NL. Kortom wat ik leuk vind rijdt rond, ik rij tijdperk V en later.

Ik ben nu aan het worstelen met een ontwerp, dat valt nog niet mee om een balans te vinden tussen niet teveel rails en afwisselende rijmogelijkheden...

Een dingetje wordt ook hoe van schaduwstation naar bovenbaan te komen. Omdat ik een lengte van 8m heb, lijkt een hellingbaan een goede optie. Alleen als ik aan een zijde start, ben ik aan de andere zijde na 8m nog niet boven als ik een helling van tussen de 2 en 2,5% aanhoud (dan ben je pas 16-20 cm gestegen en ik moet 40cm overbruggen). Dus dan moet je keren om weer verder omhoog te rijden. Zijn hier ervaringen mee?
Of toch maar een dikke helix doen?

Overdreven getekend krijg je dus dit (let niet op de hoogte/breedte verhouding, het gaat om het idee).
Die hellingbanen komen dan aan de staanders aan de achterzijde van de baan te hangen, zodat ze niet teveel in de weg zitten.
Bijlagen
hellingbaan.png
hellingbaan.png (5.22 KiB) 3378 keer bekeken


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Buysbaan

Bericht door enderscw »

Ik heb zo’n “dikke” helix staan die 50cm hoogte overbrugd, naar mijn mening niks mis mee, scheelt je ook een hoop ruimte aan spoor waar je over de hele lengte bij moet kunnen.

Mocht je het wel willen doen over de lengte geloof ik dat Chris met z’n tauernbahn het op die manier gedaan heeft.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Buysbaan

Bericht door Nico Essers »

Ik zou met een lekker ruime bocht keren Steven. Als je ervoor zorgt dat het trace aan de boven constructie hangt heb je er volgens mij weinig last van. Maak je het trace van 12 mm multiplex of dikker dan heb je sowieso minder ondersteuning nodig. Je hebt dan een stijging van 2.4%. Ik heb hier een radius van 37 cm aangehouden.

Afbeelding


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Buysbaan

Bericht door Ron »

Je zou ook een helling en een kleinere helix maken, voordeel is dan dat je in de helix een paar blokken kan inbouwen.
Maakt het rijden wat afwisselender.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Buysbaan

Bericht door Ronaldp »

Steven,

Welke software ga je gebruiken voor de nieuwe baan?
Koploper of stap je over op iTrain?

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Haha, twijfelpunt: ik denk over te gaan op iTrain, maar hink nog half op de gedachte om te zeggen "bekijk het, gewoon Koploper". Ik ben er nog niet 100% uit.

Om het forum levendig te houden: tips welkom! :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Buysbaan

Bericht door enderscw »

shoven schreef: 21 mar 2021 19:01 Haha, twijfelpunt: ik denk over te gaan op iTrain, maar hink nog half op de gedachte om te zeggen "bekijk het, gewoon Koploper". Ik ben er nog niet 100% uit.

Om het forum levendig te houden: tips welkom! :mrgreen:
Ik ben bij het bouwen van de nieuwe baan overgestapt op iTrain, grote reden voor mij was eigenlijk dat het programma t.o.v Koploper nu zo’n voorsprong heeft qua mogelijkheden en het blijft up to date.
Maar ja waarom koploper vervangen als het nog prima werkt, scheelt je wel centen.

Ik denk wel dat het voor nu niet echt een prio moet zijn, zolang de baan tijdens initiële bouw loopt is het prima. Kan je later nog altijd overgaan op iTrain, kan je het programma leren kennen terwijl je treinen rijden i.p.v gefrustreerd zitten omdat niks wil rijden omdat je het programma moet leren kennen.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Buysbaan

Bericht door martindomburg »

FF bijgelezen weer, goed bezig Steven!!!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Buysbaan

Bericht door WimR »

Steven,

Ik twijfelde ook tussen Koploper en overgaan op iTrain.
Na bestudering van de handleiding er voor gezorgd dat de plaatsing van de bezetmelders zo is dat het in beide kan.

Voorlopig gebruik in dan Koploper en als ik denk dat met iTrain meer mogelijk is dan in Koploper en ik de meerdere mogelijkheden van iTrain nodig heb dan kan ik zonder aanpassingen over op iTrain.
Ik mis in iTrain bijvoorbeeld de telfuncties, althans niet gevonden in de handleiding, maar in iTrain kan je een wisselstraat vrijgeven na passeren van een trein. Theoretisch moet dit werken in Koploper maar dat doet het niet.
Dat kan veel uitmaken als je met zeer lang en extreem korte treinen rijdt.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Ik ben ook bezig met nadenken over hoe de baan moet worden. De eerste hersenspinsels zijn er.
Zoals gezegd is de baan plm. 800 x 80 cm. In overzicht:

Afbeelding


En in wat meer detail de linkerzijde. Het idee is om links een stadje te bouwen, mogelijk met een trammetje. Het station heeft 4 sporen, waarvan er 1 bestemd is voor doorgaande treinen die hier niet stoppen (bijv. goederentreinen). Het onderste spoor is een kopspoor voor kleine regio-treinen.

Afbeelding

De rechter helft bestaat uit 2 dingen, nl. een goederenemplacement en rechts een stuk water met daaraan een klein kopstationnetje waar de buurttrein stopt. Aan de onderzijde van het water nog een klein kopspoor voor een bedrijfsaansluiting.

Afbeelding

De sporen bovenin het plaatje zullen grotendeels verborgen zijn onder een bergrug. Ik wil hier nog iets fröbelen met een brug, dus de sporen zullen wat de lucht in gaan en nog wat uitgebogen worden.
Het idee is om met treinen van maximaal een meter of twee te gaan rijden.

Zoiets zal het wel worden. Suggesties etc welkom!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Ron schreef: 19 mar 2021 11:51 Je zou ook een helling en een kleinere helix maken, voordeel is dan dat je in de helix een paar blokken kan inbouwen.
Maakt het rijden wat afwisselender.

gr. Ron
Dat maakt eigenlijk niet uit Ron. Je moet toch dezelfde hoogte stijgen, en als het hellingspercentage hetzelfde is maakt het niet uit of de rails in een rechte lijn ligt of een paar rondjes draait in een helix. Het kost hetzelfde aantal meters rails (iets van 2x 16 meter. Pff...). Op de helling komen uiteraard meerdere blokken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Buysbaan

Bericht door shoven »

Intussen pruts ik gestaag door.
Ik ben nu bezig met de aanleg van de wissels in het schaduwstation die de toegang vormen tot de opstelsporen.

Afbeelding

Zoals je ziet is het nogal een bende. Werk in uitvoering zullen we maar zeggen...

Afbeelding

Wissels in aanbouw. Ze worden aangestuurd m.b.v. Servo Switches van Rosoft. Ik heb er daar ooit een hele partij van op de kop getikt en dat komt nu mooi van pas. Ook heb ik nog aardig wat rails van mijn vorige baan weten te redden, vooral uit het schaduwstation. Die worden nu hier weer hergebruikt. Het meeste is Peco code 80 rails, maar ik heb inmiddels gemerkt dat dat zich zonder problemen eenvoudig met code 55 laat combineren. Ik zet de boel vast met nietjes, gaat prima.
Links van de Servo switches zie je 2 aansluitblokjes, een voor DCC (geel/bruine draden) en een voor 16V DC (rood/zwart). Is zelfbouw met een stukje strokenprint en wat schroefklemmetjes van Conrad, bevalt prima. De servo's blijven hier in het schaduwstation lekker bovengronds, je kunt er een stuk makkelijker bij en voor het zicht kan dat prima in een schaduwstation.

Nu die dradenboel nog netjes in een bindrug proppen... :?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Buysbaan

Bericht door beagle »

even een vraagje; ga je alle verbindingen onder de baan maken met die Waco klemmen, of is dit een tijdelijke oplossing.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Buysbaan

Bericht door beagle »

shoven schreef: 21 mar 2021 19:01 Haha, twijfelpunt: ik denk over te gaan op iTrain, maar hink nog half op de gedachte om te zeggen "bekijk het, gewoon Koploper". Ik ben er nog niet 100% uit.

Om het forum levendig te houden: tips welkom! :mrgreen:
gezien de ontwerper van Koploper er niet meer is †, dus ook geen nieuwe aanpassingen of oplossingen bij toekomstige bug's.
Zou ik aanraden van te investeren in de toekomst en gaan voor Itrain.
Laatst gewijzigd door beagle op 27 mar 2021 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Plaats reactie