Fohseer

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fohseer

Bericht door shoven »

Ziet er goed uit. Lekker lange slepen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Fohseer

Bericht door Hoontje »

Heel kundig allemaal! Ben benieuwd naar de scenery straks.

Groetjes



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Fohseer

Bericht door Raymond »

Ja dat is waarvoor ik altijd N-spoor ben blijven rijden!!!
Je kunt met hele lange treinen rijden! Mooi Maarten👍🏻👍🏻👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Fohseer

Bericht door RieX »

Ziet er tof uit zeg, ben ook erg benieuwd naar de scenery. Maar waarom veranderen van die virm in het eerste filmpje de sluitseinen naar frontseinen tijdens het rijden?


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Heren dank voor de complimenten.

@Shoven, de lange slepen blijven mooi om te zien. Hoewel een korte trein zoals een VIRM of een Flirt tussendoor blijf ook leuk voor de afwisseling.

@Hoontje, daar ben ik zelf ook benieuwd naar :D. Ik ben daar nog aan oriënteren hoe en wat verder. En dan bedoel ik wat er te koop is natuurlijk.
En er is veel te koop. Komt goed.

@Raymond, zelf wil ik nog langere treinen rijden, echt op schaal dus maar dat kunnen de lokjes niet aan of ik moet in dubbelspan gaan rijden,
dan lukt het wel. De langste containertrein bij mij is nu 11 wagons lang (22x40ft containers) 2 meter dus, in 1:1 zijn ze 22 wagons lang of meer, dan kom je ruim op 4 meter uit in onze schaal. Zou wel gaaf zijn.

@Riex, goed gezien. De decoder is een beetje moeilijk aan het doen :x. Ik krijg hem ook niet goed programmeert op het programmeerspoortje, wat ik ook probeer.


Maarten
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Fohseer

Bericht door Hoontje »

Ja en wat niet te koop is, kun je vaak (laten) maken.
Schot voor de boeg, maar hoe tof zou het zijn om Tilburg Reeshof als bouwpakket te hebben? :Mrgreen:

Spijtig dat de banen niet koppelbaar zijn, anders hadden we Gilze-Rijen en jou baan kunnen koppelen hihihi Ligt naast elkaar ;)

Gekkigheid, natuurlijk,

Groetjes


Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Dat klopt, je kunt van alles laten maken.

Ik ben voor Tilburg Reeshof al informatie aan het verzamelen. Dan mag Markenburg die gaan lasersnijden, al weet ie dat nog niet :lol:.

De banen kunnen aan elkaar gekoppeld worden met de black box principe, al zitten we dan nog met een hoogte verschil te kijken :D.


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Het is weer even geleden, tijd voor een update.

Nu met de zomermaanden staat het modelbouwen op een laag pitje. Even tijd voor andere dingen.
Ben ik dan helemaal niet bezig met de baan, tuurlijk wel. :D

De achtergronden en de bakken waar de ledverlichting in komt moesten nog een kleurtje krijgen.
De grondverf zit er al op (jaren geleden al gedaan).
Dus naar de bouwmarkt voor een blikkie verf. Het moest iets van blauwachtige, grijsachtige kleur worden.

De tuin in met de onderdelen.

Afbeelding
Eerst de achtergronden, lekker makkelijk, grote vlakken.

Afbeelding
Daarna de bakken. Mmm toch erg blauw vind ik, ik had toch iets meer 'grijzig' verwacht.
Op het moment van schilderen niks aan te doen , misschien trekt het wat bij qua kleur. :lol:
De achterste helft blijft wit dat is toch boven het schaduwstation.

Na het drogen terug naar de baan, kijken hoe de kleur uitvalt.

Afbeelding
Dat valt reuze mee. Wat een verschil in kleur zeg, van buiten in de volle zon naar binnen op de baan geplaatst.
Deze kleur had ik dus in gedachten.

Afbeelding
En van de andere kant. De onderdelen staan nog los daarom staan ze nog wat scheef.
Al met al ben ik tevreden met de kleur. Dan is het nu tijd voor bier. :lol:


Maarten

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Fohseer

Bericht door Raymond »

Proost🍻😁
Mooi werk Maarten!
Ene de kleur helemaal goed👍🏻
Geen wolken erop?.....zelf heb ik ook gekozen voor geen wolken op de achtergrond, voorheen wel gedaan maar vond het te druk.....
Succes met de rest van de bouw!!!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Fohseer

Bericht door Hans »

Hallo Maarten,

Mooi geworden.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

@ Raymond, thanks. Nee geen wolken er op. Heel misschien later wel wat wolken ala Bob Ross. :D

@ Hans, dank je, ik doe mijn best om er iets mooi van te maken. Ik moet er immers zelf na kijken. :lol:


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

And now something completely different.
Nou ja differerent dat valt wel mee, het hoort ook bij de hobby.

Omdat er veel goederentreinen rijden op mijn baan, en dan vooral containertreinen heb ik ook veel losse containers nodig om de treinen
te vullen of gewoon te wisselen voor de variatie.
Al een aantal jaar ben ik losse containers aan het sparen en de afgelopen tijd heb ik deze uitgepakt want het zat nog allemaal in de originele verpakkingen en die zaten nog in dozen.
Zo zie ik er nog niks van, dat schiet niet op. :lol:

Tijd om uit te pakken dus. Man man, daar ben ik een paar dagen bezig geweest. :shock:
Het zijn inmiddels zoveel containers geworden dat het een hobby binnen de hobby is geworden.
De containers heb ik in houten dienbladen gelegd, krijg je een mooi overzicht.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De drie foto's hierboven zijn High Cube (HC) 40Ft. containers, daar heb ik de meeste van en in de werkelijkheid zie je die ook veel meer
dan de Standard Height 40FT. containers.

Afbeelding
De 20FT. containers zijn hier allemaal Standard Height, 20FT. containers in HC zijn niet te krijgen in model
of ik moet ze zelf gaan maken van resin ofzo. In de werkelijkheid zie je ze alleen in de Volvo treinen zitten die door Nederland rijden dacht ik.
Dus ik laat het even daarbij, kan altijd nog.

Afbeelding
40FT. standard height containers.

Afbeelding
20FT. tank containers (linksboven) zie je heel veel in de containertreinen zitten.
Flatrack containers (linksonder) komen minder vaak voor in Nederland maar ze zijn er wel.
De Open top containers (midden) met canvasdoek zie je ook vaak in de treinen zitten.
Daarnaast de 45FT. containers (midden) zijn ook steeds vaker in de treinen te zien.
40Ft. reefers (koelcontainers) zowel Standard Height als High Cube (rechtsboven) heb ik ook wat van, puur voor de variatie.
In het echie zijn ze er ook dus heb ik ze ook. 8)7
Daaronder (rechtsonder) de 20FT. reefers, die zie je ook regelmatig, links daarvan nog wat trailers.

Nu zie ik op de foto dat de 30FT. bulk containers vergeten ben bij te leggen. Nou ja volgende keer dan.
Op een enkele container na heeft het in Nederland gereden of gebruikt men nog steeds om goederen te vervoeren.

En zo blijft de verzameling langzaam groeien.

Afbeelding
Als voorbeeld de containers op Minitrix wagens (achter) en RockyRail wagen (voor) geplaatst.


Maarten
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fohseer

Bericht door Ronald2016 »

Impressive, ik dacht dat ik al aardig wat had. Maar ik kom nog maar pas kijken na het zien van deze foto's.
Flatrack containers heb ik zelf in N nog niet eerder gezien, heb je hier een merk en nummer van.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Fohseer

Bericht door Raymond »

Ik wist dat je gek was op containers Maarten maar zo gek wist ik niet......je bent gewoon een echte container freak😂

Groet,
Raymond



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Fohseer

Bericht door tv_man »

Mooie verzameling containers! Kan je er al een containerschip mee vullen? Ik neem aan dat er geen apart forum bestaat voor verzamelaars van containers (al zou het me eerlijk gezegd niet verbazen als er zoiets bestaat)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Ronald2016 schreef: 23 aug 2021 07:27 Impressive, ik dacht dat ik al aardig wat had. Maar ik kom nog maar pas kijken na het zien van deze foto's.
Flatrack containers heb ik zelf in N nog niet eerder gezien, heb je hier een merk en nummer van.
Dank je Ronald. Rustig blijven door sparen joh, komt vanzelf goed. :)
Het merk is Jacksonville Terminal Company (JTC) en de nummers die verkrijgbaar zijn: Set #1 - JTC 402551 en Set #2 - JTC 402552.
hier een linkje daarvan: https://jtcmodeltrains.com/collections/ ... sible-ends
Goed zoeken want ze raken uitverkocht in de winkels.
En hier is een review: https://youtu.be/v6zUsNG2sMU, vanaf minuut 5:29 gaat het over flatracks.
Raymond schreef: 23 aug 2021 09:06 Ik wist dat je gek was op containers Maarten maar zo gek wist ik niet......je bent gewoon een echte container freak😂

Groet,
Raymond
En bedankt kerel. :lol: Je wist het toch. En er komt nog meer aan.
tv_man schreef: 23 aug 2021 11:01 Mooie verzameling containers! Kan je er al een containerschip mee vullen? Ik neem aan dat er geen apart forum bestaat voor verzamelaars van containers (al zou het me eerlijk gezegd niet verbazen als er zoiets bestaat)
Dank je Norman. Ik heb de containers even geteld die in mijn foto's staan en dat zijn er 781.
Een containerschip kan ik al vullen, ligt er aan hoe groot het schip is. :lol:
Een containerforum bestaat (nog) niet te minste ik kan het niet vinden.

Nu wat algemene informatie over het merk Jacksonville Terminal Company https://jtcmodeltrains.com/
Het wordt helaas niet Europa verkocht, laat staan in Nederland. Ik bestel het allemaal in the States.
Misschien een idee voor N-SpoorStore om dit merk ook te gaan verkopen.
Verder zie je ook op de foto's containers van de merken Atlas, Athearn, DeLuxe, Fox Valley Models, Kato, RockyRail, Walters en van AliExpress.


Maarten
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Fohseer

Bericht door Krab »

Zo Maarten wat een containers wist niet dat er zoveel waren ,
dan is mijn treinen opberg schuifladekastje nog te klein ervoor ;)
Je plan voor de baan is ook heel goed ,zit zelf ook aan zoiets te denken ,maar dan op 360 x 80 cm .

Blijf je volgen .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Fohseer

Bericht door tv_man »

8811 schreef: 23 aug 2021 20:55 Ik heb de containers even geteld die in mijn foto's staan en dat zijn er 781.
Een containerschip kan ik al vullen, ligt er aan hoe groot het schip is. :lol:
Dat mag inderdaad een verzameling genoemd worden.

Als ik het goed heb begrepen (moest het googlen), hebben de echt grote containerschepen een capaciteit van tienduizenden TEU, dus je mag nog even doorsparen :D


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Krab schreef: 25 aug 2021 10:36 Zo Maarten wat een containers wist niet dat er zoveel waren ,
dan is mijn treinen opberg schuifladekastje nog te klein ervoor ;)
Je plan voor de baan is ook heel goed ,zit zelf ook aan zoiets te denken ,maar dan op 360 x 80 cm .

Blijf je volgen .


mvg Sjaak
Klopt Sjaak, het zijn er veel, als je bijvoorbeeld op sites van JTC, Atlas en Athearn gaat kijken komen er nog veel meer aan.
Mijn baanplan is eigenlijk heel simpel (schaduwstation - achtergrond in de midden - paradespoor aan de voorkant) dus dat gaat bij jou wel lukken op 360x80 cm. ;) Als je nog vragen daarover hebt, let me know, mag ook PB.
tv_man schreef: 25 aug 2021 11:57
8811 schreef: 23 aug 2021 20:55 Ik heb de containers even geteld die in mijn foto's staan en dat zijn er 781.
Een containerschip kan ik al vullen, ligt er aan hoe groot het schip is. :lol:
Dat mag inderdaad een verzameling genoemd worden.

Als ik het goed heb begrepen (moest het googlen), hebben de echt grote containerschepen een capaciteit van tienduizenden TEU, dus je mag nog even doorsparen :D
Ja die containerschepen zijn echt heel groot, bijna niet te bevatten.
Ik blijf doorsparen hoor Norman maar niet in de tienduizenden TEU :lol: dan worden de uitgaven heel erg hoog. 8-)


Maarten
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Fohseer

Bericht door Ad_M »

Dat is juist het leuke van deze hobby
Het zijn heel veel hobbies en vaardigheden in een 😄👍🏻
Leuk om zo te volgen Maarten

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Klopt Ad wat je zegt, dat maakt de hobby zo leuk.
Ooit ga ik een containerterminal bouwen die aansluit op mijn huidige baan.
Dan kunnen de containers lekker bij elkaar staan. De plannen van de terminal zijn er al.


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Hallo allemaal, hierbij weer een bouw update.
Ik heb nog wat verbeteringen aan de baan gebracht.

Omdat de muis en het toetsenbord op de baan tussen of voor de sporen ligt is dat niet handig zoals je hieronder ziet.

Afbeelding

Wederom heb ik daarvoor populierenhout gebruikt, lekker licht en stevig.
Daarom heb ik van wat rest stukken twee plankjes gemaakt. Niet te moeilijk, gewoon een plankje met twee opstaande kleine stukjes, verbonden met 43x43 mm vurenhout.

Afbeelding

Daarna wit geschilderd zoals de rest van de baan.
En zo hangt het onder de baan. Ik heb RVS slotbouten gebruikt om het vast te zetten.

De grote plank met toetsenbord/muis/biertje (past precies :D).

Afbeelding

De kleine plank voor de tablet. Deze hangt nog tijdelijk met klemmen vast. Ik weet nog niet of dit de juiste plaats is, misschien wel aan de achterkant, afijn ik denk er nog over na.
Op de foto naast de sporen zie je welke RVS slotbouten (M10x65mm) ik gebruikt heb.

Afbeelding

De horizontale planken die tussen de poten onder de baan liggen, liggen gewoon los.
Zo ook de beide testbanen.
Ze gingen iets doorhangen en daarom heb ik onder de planken 15x15 mm aluminium hoekprofielen geschroefd.
De schroeven zijn ook toevallig van RVS (3.0x12mm).

Afbeelding

De analoge testbaan, die onderaan ligt, is weer recht, gelijk ook daar de doorzichtige valbescherming
aangebracht zoals ik eerder ook gedaan heb op de baan zelf bij de schaduwstations. Gewoon just in case.

Afbeelding

En de digitale testbaan daarboven, natuurlijk is deze ook weer recht. Hier komt ook de valbescherming maar de punaises waren op :?.

Afbeelding


Maarten
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Fohseer

Bericht door Sibbesuisje »

Ziet er weer strak en goed georganiseerd uit!
Maar met zo’n lange baan kan je op die kleine plank voor je tablet ook maar beter ruimte voor een biertje creëren. 🤪


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Fohseer

Bericht door Raymond »

Dat heb je weer mooi voor elkaar Maarten👍🏻
Maar waar ga je dat scherm laten?
Misschien later aan de wand?

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Fohseer

Bericht door Robert_N-Nm »

Hier komt ook de valbescherming maar de punaises waren op :?.
:lol: Gewoon omdat het zo herkenbaar is. Je koopt die krengen in een verpakking met grote aantallen en tegen de tijd je ze gebruiken wilt is de verpakking zo goed als leeg (of zoals in mijn geval meestal, veilig opgeborgen en alleen de punaises in het prikbord zijn vindbaar :mrgreen: ).

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Plaats reactie