Fohseer

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

FidOo schreef: 21 mar 2021 20:33 Sub-D stekkers zijn niet echt geschikt om je ringleiding mee door te verbinden. Daar gaat het om best wat stroom wat er doorheen moet.
Daar kun je beter of stekkerbare kroonstenen of als voorbeeld speakon stekkers voor gebruiken.
Die laatste vind je goedkoop via aliexpress.
Overigens wel erg strak gebouwd zo. Flink formaat ook.
Bedankt voor de tip Joost. Dat van Sub-D stekkers daar ben ik ook achter gekomen, dat gaat het niet worden.
Aangezien dit nog in 2013 is gemaakt, ga ik later zien wat het wel is geworden.
Komt goed, even geduld nog.


Maarten
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Fohseer

Bericht door Alro »

Je zou desnoods ook een aantal pinnen kunnen combineren op één draad, volgens mij is de maximum stroomsterkte 1A per Sub-D pin.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Aloha,
Gelijk maar een update tegenaan gooien.
We zaten in 2013 weet je nog, gaan we door naar 2014.

Eerst op de halve modules de bekende blauwen platen lijmen met boekbinders lijm.
Op de scheidingen lijm ik dunne plaatjes triplex voor de stevigheid.
De plaatjes triplex zijn even dik als de blauwe platen, komt dat mooi uit :lol:.

En dan nu tijd voor rails heel veel rails (en wissels natuurlijk). In Anyrail had ik bedacht om negen sporen
aan te leggen, meer kon echt niet qua ruimte, en dat over een lengte van 5,60 meter.
De rails en wissels zijn van Fleischmann zonder bedding, om de rails te lijmen heb ik ook boekbinders lijm gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierboven zie je de twee schaduwstations in elkaar geschoven. Eén voor linksom en één voor rechtsom.
Een paar oude rijtuigjes om te testen of het recht en vlak ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Een paar foto's van andere zijde genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het leggen van de rails kwam er nog een bestelling binnen. Hele mooie EETC rijtuigen die omgespoten zijn door Bisschop Modelbouw.
He he eindelijk treinen in beeld. Foto's zijn helaas niet al te best.

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het weer voor vandaag.
Laterz


Maarten

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fohseer

Bericht door FidOo »

Ik kreeg al een Tip van de sluier Maarten. Ik verraad nog even niets. Had even niet door dat dit een blik in het verleden was.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Hallo,

Ik maak even een sprong in de tijd van 2014 naar het heden.

Want er is een primeur.
DTS Modelspoor en Vincent Borgers zijn een samenwerking aangegaan om bezetmelders in eigen beheer te gaan ontwikkelen en te produceren. Mijn baan werd ook gelijk een testbaan om de bezetmelders te gaan gebruiken. We zijn al enkele weken verder met testen en de bezetmelders werken naar volle tevredenheid zonder enige haperingen. Knap stukje werk al zeg ik het zelf.

Afbeelding

Dit is hem dan, DTS S88n.

Edit: Martin en Vincent werken al jaren, foutje in de tekst maar ik laat het wel staan.
Laatst gewijzigd door 8811 op 23 mar 2021 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Maarten
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Fohseer

Bericht door maarten »

Ik zag hem toevallig net in bewegend beeld voorbijkomen tijdens onze online clubavond. De bijdrage van DTS in de ontwikkeling is niet zo groot hoor, afgezien van het opporren van Vincent natuurlijk. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Fohseer

Bericht door martindomburg »

Met veel plezier Maarten! Was een erg leuke klus, en absoluut een erg leuke modelbaan om te doen! We weten nu dat we het testtraject af kunnen ronden en de release kunnen plannen!

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Fohseer

Bericht door martindomburg »

maarten schreef: 23 mar 2021 22:40 Ik zag hem toevallig net in bewegend beeld voorbijkomen tijdens onze online clubavond. De bijdrage van DTS in de ontwikkeling is niet zo groot hoor, afgezien van het opporren van Vincent natuurlijk. ;-)
En ook dat doe ik met veel plezier!
Maar dat is wat hij jullie verteld dus.... :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Fohseer

Bericht door maarten »

@martindomburg ik weet uit ervaring dat 'Vincent opporren' wel zo nu en dan nodig is... :mrgreen:

Maar, erg mooi spul hoor!! :Thumb


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Fohseer

Bericht door martindomburg »

Ja je kent hem maar al te goed :lol: :lol: :lol: verder slimme lieve jongen hoor. Heeft weer goed zijn best gedaan. Printje werkt probleemloos


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Heren,

Ik heb het erbij gezet, dat Martin en Vincent al jaren samenwerken. My bad.


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Had ik een mega update geplaatst, issie weg.
Nog een poging wagen.

Ik maak even een stap in de tijd van 2014 naar het heden.
Ik had nog niet verteld dat de baan gaat aangestuurd worden met iTrain, dus bijdeze :D.

Vandaag was Martin hier om de laatste hand te leggen van de installatie onder de modelbaan.
Om een technisch verhaal minder technisch te vertellen leg ik het een beetje uit.

Afbeelding

Dit is het hart van de baan, module C, hieronder zit de Intellibox II, DTS iTrainPC Server, voedingen, servo en wissel decoders en natuurlijk de DTS bezetmelders
De modules worden onderling met Wieland kabels (zwart) verbonden, de bezetmelders met utp kabels (rood).

Afbeelding

Afbeelding

De modules A en B zitten links van module C

Afbeelding

Afbeelding

De modules D en E zitten rechts van C, ja duh, (A, B, C, D, E dus)

Alles ziet er netjes en overzichtelijk uit, hou ik wel van.

Na de enkele maar noodzakelijke testritten was het tijd voor het ijken en inregelen van de locs en treinstellen.
Wat rijdt het toch mooi, echt gaaf om te zien. Was even een momentje voor mij om na jaren (vanaf 2013) van uitpluizen, tekenen,
wijzigen, bouwen, rails leggen enz.

Goed, rijden met die handel. Hieronder een paar foto's van de huidige situatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een filmpje houden jullie nog te goed, iets met licht enzo :lol:.


Maarten

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: Fohseer

Bericht door Vincent »

Goed om te horen dat ze doen wat ze horen te doen.
De volgende printen krijg je in speciale kleuren combinatie zwart geel en zijn erg stil, maar dat zijn jullie daar wel gewend.

Mvg Vincent Bogers


vincent
www.elfd.nl

Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: Fohseer

Bericht door Vincent »

martindomburg schreef: 23 mar 2021 22:42
maarten schreef: 23 mar 2021 22:40 Ik zag hem toevallig net in bewegend beeld voorbijkomen tijdens onze online clubavond. De bijdrage van DTS in de ontwikkeling is niet zo groot hoor, afgezien van het opporren van Vincent natuurlijk. ;-)
En ook dat doe ik met veel plezier!
Maar dat is wat hij jullie verteld dus.... :mrgreen:
De waarheid.


vincent
www.elfd.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Vincent schreef: 23 mar 2021 23:29 Goed om te horen dat ze doen wat ze horen te doen.
De volgende printen krijg je in speciale kleuren combinatie zwart geel en zijn erg stil, maar dat zijn jullie daar wel gewend.

Mvg Vincent Bogers
Vincent, ja ze werken goed,
Die zwart/gele versies hoef ik niet, wat een kleuren combinatie zeg, bah :lol:.


Maarten
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Fohseer

Bericht door martindomburg »

Heb ze toch liever rood/wit

(@Vincent ja het kan blijkbaar. Of toch maar gewoon blauw.

Ja was inderdaad een speciaal momentje toen de baan tot leven kwam. Zie je dat die jaren van voorbereiding lonen, mooie lange container en keteltreinen. Kan al niet wachten tot de scenery klaar gaat zijn!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

martindomburg schreef: 23 mar 2021 23:40 Heb ze toch liever rood/wit

(@Vincent ja het kan blijkbaar. Of toch maar gewoon blauw.

Ja was inderdaad een speciaal momentje toen de baan tot leven kwam. Zie je dat die jaren van voorbereiding lonen, mooie lange container en keteltreinen. Kan al niet wachten tot de scenery klaar gaat zijn!
Ja doe maar blauw, veel beter.

Was zeker een speciaal momentje, Echt gaaf toen het tot leven kwam.


Maarten
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fohseer

Bericht door shoven »

Vincent schreef: 23 mar 2021 23:29 Goed om te horen dat ze doen wat ze horen te doen.
De volgende printen krijg je in speciale kleuren combinatie zwart geel en zijn erg stil, maar dat zijn jullie daar wel gewend.

Mvg Vincent Bogers
Goed gedaan hoor mannen.
Nu zijn er natuurlijk meer aanbieders van dit spul: wat maakt deze (nog) beter? Afgezien van kekke kleurtjes en een ongetwijfeld super scherpe prijsstelling. :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

shoven schreef: 24 mar 2021 08:17
Vincent schreef: 23 mar 2021 23:29 Goed om te horen dat ze doen wat ze horen te doen.
De volgende printen krijg je in speciale kleuren combinatie zwart geel en zijn erg stil, maar dat zijn jullie daar wel gewend.

Mvg Vincent Bogers
Goed gedaan hoor mannen.
Nu zijn er natuurlijk meer aanbieders van dit spul: wat maakt deze (nog) beter? Afgezien van kekke kleurtjes en een ongetwijfeld super scherpe prijsstelling. :mrgreen:
Steven.
Of ze beter zijn dan de andere aanbieders weet ik niet, ik heb geen ervaring met de andere merken, wat ik wel weet is dat ze binnenkort op de markt gaan komen.
Deze vraag kan beter @martindomburg of @Vincent beantwoorden.

@all, de treinen gaan steeds beter rijden op de baan. Mag ook wel na jaren ongebruikt in doosjes te zitten.
Verder moet alles ingeregeld en geijkt worden in iTrain wat ook een aardig klusje gaat worden.


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Hallo,

We gaan nog één keer een stap naar het verleden. Ik was gebleven in 2014. In dat jaar ging ik de 4 jarige opleiding ‘middenkader engineering technicus’ volgen naast mijn 40-urige werkweek.
Oftewel ik had niet zo veel tijd meer over om aan de baan bouwen. Beurzen bezoeken en verder verzamelen van materieel deed ik nog wel.
In 2018 was de studie afgerond maar de zin om weer de baanbouw op te pakken was er even niet meer.
Eind 2020 begon het toch weer te kriebelen om verder te gaan.

Ik had maar een halve dubbele ovaal aan rails liggen dus werd het tijd om het baanvak aan de voorkant aan te leggen (zichtzijde). Rails goed leggen is best een secuur werkje en neem daar de tijd voor. Zeker bij de moduleovergangen moest het perfect liggen, anders ontspoort het iedere keer. Eén overgang was wat minder netjes gelegd, daar kom ik later op terug ;).

Hierbij de foto’s hoe ik dat gedaan heb.
Ik begin even aan de linkerzijde. Nadat ik de blauwe platen op maat had gesneden, vastgelijmd op de het hout en daarna bruin had geschilderd met verf van de Action kon de rails er op.
Ik had nog doosjes Fleischmann met nieuwe rails 22222 (R2) en 22223 (R3) liggen dus die werden daarvoor gebruikt.
Rails leggen en vastlijmen met boekbinderslijm van bijvoorbeeld van Pipoos. Ligt de rails mooi dan daarna even met punaises vastzetten dat deze niet verschuift. Ik legde er ook wat gewicht op en gebruikte wat afvalstukken van metaal.

Afbeelding

Afbeelding

Verder met het station gedeelte, nou ja halte dan. Daar heb ik Peco sl302 rails gebruikt (code 80), dit past mooi op de Fleischmann rails. Ik gebruik daarbij een aluminium hoekprofieltje voor om alles recht te leggen. Een lange stalen liniaal kan ook natuurlijk. Op de derde foto hieronder zie je die vooraan liggen bij de Peco rails.
Hier deed ik de rails vastzetten met nietjes. Let hier op dat je tussen de betonnen bielsen de nietjes plaatst want je schiet er zo doorheen, hoe zou ik dat nu weten :lol:.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We gaan nu verder aan de rechterzijde. Ook daar weer platen op maat snijden, lijmen en schilderen.
Daarna de rails lijmen, vast zetten en de gewichten erop. Het begint nu wel erg op werken te lijken :D.

Tussen de bezigheden even de rijtuigtest uitvoeren (had ik ook al aan de linkerzijde gedaan) of het allemaal wel past, ja dus. Ik gebruikte daar oude Lima rijtuigen (juiste schaallengte van 165mm) voor uit de rommeldoos, de dure LS-models rijtuigen mogen later uit de doosjes.

Het ‘zwarte’ vierkant aan de achterzijde is om een donker gat te creëren zodat er geen licht van achter uit ‘schijnt’.

Afbeelding

En weer verder met het baanvak wat in het zicht ligt. Ook hier dezelfde methode gebruikt. Ik zeg het maar nog even voor de toekomstige railsen leggers: werk netjes en secuur dat voorkomt een hoop ergernissen tijdens de ontsporingen in de toekomst. Ik had daar met mijn twee vorige baantjes wel last van :x. Ik schrijf dit voor lering en vermaak, niet om iemand aan te vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had van een stukje hout een simpel malletje gemaakt om de hartlijnen te controleren.
Hart op hart is 25mm, of was het nu 26mm, ik weet het niet meer :lol:, in ieder geval overal hetzelfde gehouden.

Afbeelding

En zo kwam ik in het midden uit.
Tijd om de bende op te ruimen (op één of andere manier krijg ik dat toch voor elkaar) en zie hier het eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn rond, letterlijk. Even nog wat lijm restjes wegsnijden tussen de railstaven en dat was het.
Dit was het laatste stuk uit het verleden, jullie zijn nu helemaal bij.
Tot de volgende update.
Alleee.


Maarten
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Fohseer

Bericht door martindomburg »

shoven schreef: 24 mar 2021 08:17
Vincent schreef: 23 mar 2021 23:29 Goed om te horen dat ze doen wat ze horen te doen.
De volgende printen krijg je in speciale kleuren combinatie zwart geel en zijn erg stil, maar dat zijn jullie daar wel gewend.

Mvg Vincent Bogers
Goed gedaan hoor mannen.
Nu zijn er natuurlijk meer aanbieders van dit spul: wat maakt deze (nog) beter? Afgezien van kekke kleurtjes en een ongetwijfeld super scherpe prijsstelling. :mrgreen:
Nee onze nieuwe melder is niet beter of anders als die van anderen. In S88 is er niet veel te onderscheiden. Bij ons was de overweging er zelf een te maken doordat door het afscheid van DK eind 2019 geen S88n meer aan kon bieden aan onze klanten voor inderdaad een scherpe prijs.

Maar dit weekend komt er meer informatie!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Daar ben ik weer.
Tijdens het rijden van de treinen blijven sommige locomotieven hangen of zelfs ontsporen op een overgang van de modules. Dat is niet de bedoeling zeker als dat in een schaduwstation is. Dus de treinen aan de kant.
Vanaf de voorzijde.

Afbeelding

Vanaf de bovenzijde is het goed te zien waar de sporen net niet goed liggen.

Afbeelding

Dus met een stalen liniaal voorzichtig er onder wrikken net zolang dat de rails loskwam.
Soms ging het moeilijker maar met een schroevendraaier en hamer rustig te tikken kwam het ook los.
De laatste lijmresten wegsnijden, het is immers boekbinderslijm en makkelijk weg te halen, was de ondergrond weer schoon.

Met een oud wagonnetje de overgangen testen of het goed weer ligt. Daarna met punaises
de rails op z’n plek houden.

Afbeelding

Tijd om de rails vast te lijmen. Dat doe ik weer met rupsjes boekbinderslijm te leggen met een spuit tussen de railstaven.
De lijm loopt er vanzelf in. Een paar gewichtjes er op om het af te maken.

Afbeelding

Na twee dagen de lijm goed te laten drogen ziet het er veel beter uit.

Afbeelding

Nu ik toch bezig ben, breng ik gelijk een valbescherming aan de achterzijde. Dit voorkomt dat de treinen
van 1 meter 30 naar beneden donderen. Moet er niet aan denken zeg, dat heel de trein van twee meter lengte op de vloer klettert.

Korte uitleg hoe ik dat gedaan heb.
De doorzichtige kunststofplaten zijn 600mm x60mm en 0.5mm dik en zijn te bestellen bij www.kunststofshop.nl Ik heb ze daar op maat laten knippen.
Eerst de platen aftekenen waar ik de gaatjes in ga prikken.

Afbeelding

Daarna de gaten erin. Ik deed het met een oud vijltje waar ik punt aan had geslepen.
Je kan het ook met een priem doen ofzo. Je prikt zo door het zachte materiaal heen.

Afbeelding

Afbeelding

Punaise erin en klaar.

Afbeelding

En zo ziet het er uit op de baan.
Aan de achterzijde.

Afbeelding

En gelijk ook maar aan de zijkanten gedaan.
Dat houd de treinen wel tegen als het toch proberen.

Afbeelding

Zoo, dat was ie weer even.


Maarten
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Fohseer

Bericht door martindomburg »

Goed bezig kerel!!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Dank je Martin


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Jullie hadden nog een filmpje tegoed dus bij deze. Het is uit de losse pols en het stelt niet veel voor
maar we hebben bewegend beeld.

https://www.flickr.com/photos/192410795 ... res/643b1X

Vooruit hier nog twee.

https://www.flickr.com/photos/192410795 ... res/8U0167
https://www.flickr.com/photos/192410795 ... res/j3mwpp


Maarten
Plaats reactie