Fohseer

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fohseer

Bericht door shoven »

Leuk hoor.

Blijft de baan zoals hij nu is? Want het is alleen een recht stuk zichtbaar, toch? Wel realistisch, en je kunt lekker losgaan met de scenery.
Alleen: heb je niet te weinig variatie in de treinenloop? (daar zou ik mee zitten)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Steven, even wat vragen van je beantwoorden.

Het rechte stuk wat je bedoelt denk ik, is links, in het midden en rechts zijn het twee flauwe bogen.
Qua sporenplan blijft het zoals het nu is.
Afbeelding
De scenery is wat gewijzigd, de onderdoorgang wat in de midden is te zien, is komen te vervallen.
De viaduct komt 20 cm naar links. voor de rest blijft het ongewijzigd maar je weet maar nooit. :lol:

De variatie in de treinenloop is beperkt tot 18 treinen in de schaduwstations meer kan er niet op helaas.
Afbeelding

Ik maak dus keuzes wat er gaat rijden, wil ik een andere trein op de baan dan moet er ééntje weer af en dat zal zo blijven.
Al mijn materieel kan gewoon niet op mijn baan hoe groot het schaduwstation ook is.


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Ik had 19 december gezegd dat ik nog een langer filmpje ging maken, dus bij deze.
Het filmmateriaal is van @Raymond ik heb de montage gedaan ;)

[/url]video2

De video is 4.30 minuten lang echter laat Flickr maar de eerste 3 minuten uploaden. :?
Ben (nog) geen pro gebruiker want dan mag je 10 minuten per video uploaden.
Hopelijk vind je het leuk ondanks dat die abrupt stopt.


Maarten
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Fohseer

Bericht door Hoontje »

Jaloersmakend die lengte!
Vind het jammer dat Gilze-rijen niet mee op reis kan, anders kwam ik er die aanknopen hahaha.

Is het een idee om je filmpjes op YouTube te uploaden? Daar heb ik nog niet meegemaakt dat ze ingekort worden.


Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Fohseer

Bericht door WimC »

Staat mooi vol dat schaduwstation :) (op de vorige pagina).


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Fohseer

Bericht door Raymond »

Leuk om weer terug te zien Maarten!👍🏻
En leuk om die tekening te zien hoe het ongeveer gaat worden.

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Hoontje schreef: 28 dec 2022 21:23 Jaloersmakend die lengte!
Vind het jammer dat Gilze-rijen niet mee op reis kan, anders kwam ik er die aanknopen hahaha.
Hahaha, ja jammer joh, dat deze versie van Gilze-Rijen niet op reis kan. Met de vorige versies ging dat wel en zag er goed uit.
Wat je nu maakt is ook goed. Dan maar niet op stap met je baan. Je kunt niet alles hebben. :)
Hoontje schreef: 28 dec 2022 21:23 Is het een idee om je filmpjes op YouTube te uploaden? Daar heb ik nog niet meegemaakt dat ze ingekort worden.
Is te overwegen waard op het op YouTube te plaatsen.
Of ik moet Flickr Pro nemen dan gaat het wel.

WimC schreef: 28 dec 2022 21:31 Staat mooi vol dat schaduwstation :) (op de vorige pagina).
Dank je.
Yep. Er kan geen trein meer bij of er gaat er één af dan kan er een nieuwe samenstelling er op.
Raymond schreef: 28 dec 2022 22:45 Leuk om weer terug te zien Maarten!👍🏻
En leuk om die tekening te zien hoe het ongeveer gaat worden.

Groet,
Raymond
De tekening is maar een tekening hoor. Er kan nog van afgeweken worden :D maar in grote lijnen gaat het zo worden.


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Hallo,
Het is weer veel te lang geleden voor een update, dus bij deze.

Jeroen Balkema (Jeroen Balkema ModelspoorTechniek) en ik hadden nog een vervolg afspraak staan van de vorige werkzaamheden
maar dat kwam er maar niet van. Druk, druk, druk van mijn kant, afijn je kent dat wel.

Aan de achterzijde van mijn modulebaan waar het schaduwstadion is, was al wel vorig jaar ledverlichting aangebracht door Jeroen
maar nog niet aangesloten. Simpel omdat er toen geen onderdelen te verkrijgen waren die ik wilde.


Afbeelding
Op de foto zie je de ledverlichting zitten in speciale hoekprofielen die onder 45° staan. Mooi afgewerkt met de doorzichtige afdekking ter bescherming van de ledjes zelf.
Past precies in de hoek en zit niet in de weg met de vleugelmoeren. 8-)


Afbeelding
Dan krijg je dit. Een schaduwstation in het donker. Voor de treinen zelf is het niet erg die zijn niet bang in het donker. Maar als er een ongewillig goederen wagonnetje een andere weg gaat volgen hoor je die alleen maar de wielen ratelen over de bielzen, maar waar die dan is?
En natuurlijk gaat het 100.000 keer goed, het is net die ene keer dat het niet goed gaat, eigenwijze dingen zijn toch ook.
Gaat het vaker voorkomen dat het wagonnetje niet doet wat ie moet doen dan gaat ie weer terug in het doosje en in de kast.
Zo jij doet niet meer mee. Ik dwaal weer af….zie ik. :lol:

Tijd om de onderdelen te monteren op module B onder de baan.


Afbeelding
De 12-24V 30A led dimmer met draaiknop gemonteerd onder de baan.
En nee de foto staat niet op zijn kop alleen de led dimmer is ondersteboven gemonteerd, dat werkte veel gemakkelijker met aansluiten van de draden. We gaan daar niet moeilijk over doen en de stroom gaat ook niet anders lopen. :D
De 30A is ook over de top dat zal nooit gehaald worden. De knop die draait, daar gaat het om.
Het merk weet ik niet meer maar hij is zwart met een oranje kapje maar dat hadden jullie zelf ook gezien.


Afbeelding
De 240V-12V voeding zit aan de andere zijde onder de module, deze is om de led verlichting te voeden, duh. Slim antwoord van mij hoor.
In ieder geval doet hij wat ie moet doen.
Het merk weet ik nu wel, het is een MeanWell type LRS-50-12.


Afbeelding
Zie hier het resultaat. Een verlicht schaduwstation. Nu kan ik een eigenwijs wagonnetje recht zetten, onderhoud plegen als dat nodig is,
rails schoonmaken, flesje bier neerzetten, vul zelf maar in wat je allemaal kan doen met een verlicht schaduwstation.

iTrain had ook een update gehad naar maar dat liet ik aan Jeroen over om dat de doen.
Hij kan dan gelijk de laatste ins en outs van iTrain uitleggen aan mij.


Afbeelding
Zie hier de layout in Itrain van mijn baan op het linker scherm, lekker recht toe recht aan. Railtje hier, wisseltje daar, een klokje erbij omdat het kan.
Mooi overzichtelijk al zeg ik het zelf.


Afbeelding
De treingrid op het rechter scherm staan de actuele treinen die op de baan mogen rond rijden.
Kan ik kijken wat de snelheden zijn en de andere functies natuurlijk die ook aanwezig zijn. :ugeek:


Afbeelding
Dag&Nacht. Links zie je de led verlichting die aangestuurd word door iTrain samen met de actie knoppen.
Nog niet alle knoppen zijn actief, dat komt nog. Rechts op het scherm zijn de onweersbestanden (audio) die ook de verlichting aansturen.
Als onweer liefhebber moest ik dat op mijn baan hebben natuurlijk.
Sommige hier op het forum hebben dat al kunnen meemaken hoe dat er uit zag en gehoord ook. :lol:


Maarten
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Fohseer

Bericht door Krab »

Hoi Maarten , ben je al verder met je baan gegaan ?
Ben benieuwd naar de frontzijde ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Fohseer

Bericht door Paul_DMV »

Gaaf, mooie baan.

welke wagons heb je gebruikt voor de EETC rood? Ik wil ze ook nog een keertje overspuiten, heb nog wel een setje blauwe Bcvmh met CNL opdruk, maar waren wel erg duur om nog even over te spuiten...

Groeten, Paul


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Krab schreef: 25 mei 2023 22:56 Hoi Maarten , ben je al verder met je baan gegaan ?
Ben benieuwd naar de frontzijde ;)


mvg Sjaak
Tja hoe zou ik het zeggen Sjaak. De baan aan de voorzijde heeft vertraging opgelopen door diverse omstandigheden,
waaronder mijn rug die nu niet meewerkt. :|
Maar binnenkort komt er wel een update.


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Paul_DMV schreef: 30 mei 2023 14:16 Gaaf, mooie baan.

welke wagons heb je gebruikt voor de EETC rood? Ik wil ze ook nog een keertje overspuiten, heb nog wel een setje blauwe Bcvmh met CNL opdruk, maar waren wel erg duur om nog even over te spuiten...

Groeten, Paul
Dank je Paul.

De wagons die ik gebruikt heb zijn van Hobbytrain H22052, in die set zitten 3 Bcvmh rijtuigen. Je kan ook set H22050 pakken (ook 3x Bcvmh rijtuigen).
Beide set zijn heel moeilijk aan te komen tegenwoordig.
Set H22051 en set H22053 van Hobbytrain kan ook maar daar zitten twee Bcvmh rijtuigen in met rijtuig WGtmh (WGtmh is niet bruikbaar voor EETC).
Deze sets kom ik nog wel tegen maar tegen hoge prijzen. En daarvan maar twee rijtuigen om te spuiten is wel kostbaar.

De set blauwe rijtuigen met CNL opdruk (L.S. Models 79005, die ik ook heb) lekker in je CNL trein laten rijden, doe ik namelijk ook. :lol:
Deze zijn helemaal kostbaar, lees zeldzaam. Niet doen dus. ;)

Als je nog meer informatie nodig hebt over welke rijtuigen ik gebruikt heb voor mijn EETC treinen laat het maar weten.


Maarten
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Fohseer

Bericht door Paul_DMV »

Goeie tip, meteen 3 in een setje. Die had ik nog niet bedacht. Denk dat ik daar dan maar eens naar ga zoeken, maarja of je ze tegen komt. Maar idd de blauwe CNL versie denk ik dat ik daar later nog eens spijt van krijg als ik die over spuit...Bedankt voor de tip


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Hallo allen,

Zo, eindelijk een update.
In de zomermaanden staat het modelbouwen op een laag pitje.
Met het mooie weer ben ik vaak buiten en is de interesse minder. Alhoewel is het weer van de afgelopen twee weken met de regen echt modelbouwweer.

Doe ik dan helemaal niks dan qua modeltreinen? Ja wel maar dan is het meer treinsamenstellingen maken,
mijn collectie uitbreiden, database van mijn collectie bijwerken, dat soort dingen dus.

Goed dan. Ballasten en verven van de rails.
Al hoewel dit al even geleden heb afgerond wil ik dit toch met jullie delen.

We beginnen rechts van de baan. Eerst de rails voorzien van een roestig met verfje van Ammo Mig 0034.
Dat heb ik met een airbrush gedaan. Gelijk een mooi moment om dat ding eens goed uit te proberen.
De rails heb ik tot ±15 cm na de ‘tunnelingang’ geverfd.
Rechts zie je de rails alweer schoon aan de bovenzijde, links nog niet, het schoonmaken deed ik met een triplexplaatje en een Roco railgumblokje.
Afbeelding


Het bovenaanzicht hiervan, niet slecht voor de eerste keer airbrushen, al zeg ik het zelf.
Ballast en de kwasten liggen al klaar. :D
Afbeelding


De verf is gelijk droog om verder te gaan. Het ballast aanbrengen (het is meer neerleggen) deed ik met de lepelmethode.
Ballast in een glas en vanuit daar met een lepeltje rustig de ballast aanbrengen tussen de sporen.
Ik gebruik ballast van SpurenWelten, Schotter nummer 216. Erg mooi spul.
Afbeelding


Daarna met de kwast voorzichtig de bedding aanbrengen, een mooi rustgevend klusje.
Op de foto ligt het nog los. Als ik niet tevreden was haalde ik het weg en begon ik opnieuw.
Met Fliessverbesserer nummer 703 spuit ik de bedding ruim in.
Het indruppelen van de lijm gebruik ik Schotterkleber 702.
Afbeelding


Bij het stations gedeelte heb ik Peco rails gebruikt met betonnen dwarsliggers.
De betonnen dwarsliggers moesten hun kleur behouden vond ik, dat wordt afplakken met tape dus.
Het afplakken zelf heb ik geen foto van, ben ik vergeten. :roll: Wel van het resultaat wat je hieronder ziet.
De railklemmen (railbevestiging) was op sommige plaatsen niet helemaal goed gegaan.
Afbeelding


Dat werd dus opnieuw gedeeltelijk afplakken en airbrushen. Resultaat is nu veel beter.
Afbeelding


En zo ziet dat op een afstandje eruit.
Afbeelding


Dit gedeelte moest ook ‘nieuwe’ ballast krijgen. Daarvoor gebruikte ik Schotter 205.
Rechts op de foto bij de achtergrond zie je dat ik nog aan het stoeien was met het spuitpistool van de airbrush.
Meer/minder verf, meer/minder lucht en de afstand tussen pistool en de rails.
Afbeelding


Het stations gedeelte heb ik alleen tussen de sporen en railstaven geballast. Aan de buitenzijde heb ik dat niet gedaan
omdat ik nog niet precies weet op welk afstand de perrons komen.
Je kan zien dat ik de Fliessverbesserer (witte fles rechts) ruim gebruik, hout is nat maar droogt vlekkeloos op.
‘’Fliessverbesserer is een vloeistof die voorkomt de vorming van druppels op het ballastoppervlak en zorgt ervoor dat de ballastlijm diep tussen de ballaststenen kan doordringen. Het verbetert ook het binnendringen bij het repareren van gebieden die al zijn gelijmd.’’
Aldus de website van SpurenWelten.
Afbeelding


Om te controleren of de ballast tussen de dwarsliggers ligt en ook niet tegen de spoorstaven zit gebruik ik een oud wagonnetje.
Ook zie je tussen de modules dat ik een plaatje met punaises heb geplaatst.
Dat voorkomt dat de ballast aan de wandel gaat en je krijgt meteen een mooie strakke scheiding.
Afbeelding


Het indruppelen gebeurd met een pipetje, lekker rustig druppel voor druppel laten inwerken op het ballastbed.
Het indruppelen van de lijm gebruik ik Schotterkleber 702.
Afbeelding


En zo komen we helemaal links van de baan uit. Daar komt het ‘oude kleur’ ballast weer terug.
Hier zie je beter dat ik de ballast verder onder de doorgang heb gelegd. Staat ook veel mooier als je de tunnel inkijkt.
Afbeelding


Close up van het resultaat. Links op de foto zie je beter de kunststof plaatjes zien wat ik gebruikt heb om de ballast op zijn plaats te houden.
Afbeelding


En van boven af gezien. Achteraf is misschien het ballastbed iets te breed geworden
maar dat kan ik wel camoufleren met onkruid en zo, we gaan het zien.
Later komt er een stoffig laagje er overheen om de indruk te geven dat het spoor vaak bereden wordt.
Afbeelding


Zo heb ik dat module voor module gedaan:
-Rails roestig maken met de airbrush
-Rails bovenzijde schoonmaken van verf
-Ballasten aanbrengen
-Oppervlaktespanning eruit
-Indruppelen van de lijm
-Laten drogen
-Rails bovenzijde schoonmaken van lijm

Ik ga weer verder lezen want ik loop ver achter zie ik.
Groet Maarten.


Maarten
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Fohseer

Bericht door Hans »

Hallo Maarten,

Een mooi duidelijk verslag. Bedankt.
Fliessverbesserer kende ik niet. Ondanks gebruik van afwasmiddel tegen de oppervlaktespanning, had ik bij het indruppelen nog steeds last van druppelvorming. Dus die Fliessverbesserer lijkt mij wel wat.

m.vr.gr

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Fohseer

Bericht door Paul_DMV »

heb je er geen last van dat er bij het inlijmen steentjes naar boven kruipen in de lijm, die dan tegen de spoorstaaf aan gaan plakken, waardoor je weer alles kan los krabben en al je spuitwerk eigenlijk met een penseeltje weer over kan doen? Ik ga altijd nog met de achter kan van een afbreekmesje door de rails heen omdat anders de flenzen op de steentjes lopen en de lok begint te knipperen op sommige stukken.

Ik zie bij jou daar ook wel een paar hoopjes liggen her en der.
Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Fohseer

Bericht door Raymond »

Hey Maarten,
Dat ziet er goed uit!
De betonnen bielzen zijn gaaf zo, je ziet door de roestverf het effect van het beton veel beter!
Ik vind het er alleen een beetje vreemd uit zien dat de zijkant van het ballast zo schuin naar beneden loopt, normaal zie je langs de railstaaf een soort bergje van ballast langs de hele lengte...
Maar het kan ook gezichtsbedrog zijn?
Ga je nog een dienstpad maken langs het ballast?
De steentjes die tegen de railstaaf liggen (wat Paul aan geeft) kun je het makkelijkst met een heel scherp mesje weg halen...
Succes met verder lezen😄
Euh en met het bouwen van je baan, het weer word er toch niet heel veel beter op, dus lekker verder gaan bouwen!!!🙃

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Hans schreef: 08 aug 2023 10:30 Hallo Maarten,

Een mooi duidelijk verslag. Bedankt.
Fliessverbesserer kende ik niet. Ondanks gebruik van afwasmiddel tegen de oppervlaktespanning, had ik bij het indruppelen nog steeds last van druppelvorming. Dus die Fliessverbesserer lijkt mij wel wat.

m.vr.gr

Hans
Hallo Hans,

Niks te danken hoor, ik doe het met plezier.
Ik kende Fliessverbesserer ook niet maar het werkt zeker wel, het ruikt nog lekker ook. In ieder geval geen chemisch luchtje wat er uit komt.
Voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

In het filmpje wordt het gebruik ook uitgelegd.
https://youtu.be/kdvqg8TWQr4


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Paul_DMV schreef: 08 aug 2023 15:53 heb je er geen last van dat er bij het inlijmen steentjes naar boven kruipen in de lijm, die dan tegen de spoorstaaf aan gaan plakken, waardoor je weer alles kan los krabben en al je spuitwerk eigenlijk met een penseeltje weer over kan doen? Ik ga altijd nog met de achter kan van een afbreekmesje door de rails heen omdat anders de flenzen op de steentjes lopen en de lok begint te knipperen op sommige stukken.

Ik zie bij jou daar ook wel een paar hoopjes liggen her en der.
Afbeelding
Hoi Paul,


Nee ik heb geen last gehad dat de steentjes naar boven kruipen al laat de foto dat wel zien, foto's zijn echt onverbiddelijk. :oops:
Het los krabben viel erg mee. Wel heb ik met een oud Lima wagentje met pizzasnijders goed langs de rails gereden.
In foto 10 van mijn vorige bericht zie dat ding staan. Al mijn materieel loopt goed over de sporen heen inclusief
de gevoelige LS models rijtuigen en zeker geen knipperde lichten van de loks daardoor.
Mijn baan heeft al een duurtest doorstaan van meer dan 8 uur. Geen problemen daarmee gehad, met de rails dan hè. :D
Ik waardeer je bezorgdheid maar het valt reuze mee.


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Raymond schreef: 08 aug 2023 21:24 Hey Maarten,
Dat ziet er goed uit!
De betonnen bielzen zijn gaaf zo, je ziet door de roestverf het effect van het beton veel beter!
Ik vind het er alleen een beetje vreemd uit zien dat de zijkant van het ballast zo schuin naar beneden loopt, normaal zie je langs de railstaaf een soort bergje van ballast langs de hele lengte...
Maar het kan ook gezichtsbedrog zijn?
Ga je nog een dienstpad maken langs het ballast?
De steentjes die tegen de railstaaf liggen (wat Paul aan geeft) kun je het makkelijkst met een heel scherp mesje weg halen...
Succes met verder lezen😄
Euh en met het bouwen van je baan, het weer word er toch niet heel veel beter op, dus lekker verder gaan bouwen!!!🙃

Groet,
Raymond
Raymond dank je kerel.
Het schuin naar beneden lopen klopt wat je zegt. In het echt ligt de rails ook op het talud. De schuinte kan ook wel minder vind ik.
Het bergje wat je bedoelt ken ik. Dat is heel lastig te maken. Ik heb dat geprobeerd maar geen succes.
Dan maar niet. De kunst van het weglaten zeg maar.
Het dienstpad ga ik proberen, ik beloof niks :) Wel heb ik gezien in het echt dat er geen dienstpad meer ligt (of niet te zien) op sommige trajecten.

Ik ga nog kritisch naar het stukje kijken (het stukje van de foto) of daar nog wat te verbeteren valt.
Het verder bouwen komt wel, een nieuw project komt er aan, bovenleiding!


Maarten

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Fohseer

Bericht door Raymond »

Ah de bovenleiding, daar ben ik wel heel benieuwd naar!
Word het met draad of zonder draad?
Ik zelf kies voor zonder op mijn baan, ik zet alleen de masten erop😃
Ik doe dit omdat je anders heel lastig de rails kunt schoonmaken iets wat bij ons N-spoorders nou eenmaal vaak moet....
En ik vind dat de draad vaak veelste dik is....dus bij dit is weglaten ook de kunst, dat vind ik dan🙂
Je ziet vaak ook op evenementen banen ook zonder draad en ik moet zeggen dat staat helemaal niet raar....
Ik vind dat beter staan maar dat is mijn mening🙂

P.s.
Het is idd heel lastig om dat bergje bij het ballast te kreėren, bij mij lukt dat ook niet altijd helemaal goed.....

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Fohseer

Bericht door Paul_DMV »

Het bergje ballast naast de rails, dat noemde ze op de ballast afwerkmachine (waar ik tijdens mijn stage vroeger een paar keer op ben mee geweest), "een kop" (als je de doorsnede bekijkt snap je wat ze er mee bedoelen). Ik doe dit zelf door overmatig ballast te strooien tegen de rails aan en dan met mijn duim langs de rails te gaan, dan komt er een mooie "kop" op te staan.

Ik doe daarom spoor voor spoor en niet twee naastgelegen tegelijk. (dus eerst wachten tot het naastgelegen spoor is uitgehard voor verder te gaan)

zie mijn instructie filmpje op youtube (duim op 2:28)


dienstpaadjes heb ik gewoon het ballast gekleurd met een grijze weathering potlood van AK of een beetje dry bushen met verf, je hoeft niet altijd alles met strooisels op te lossen, ik maak bv regelmatig een paadje in gras door gewoon over het gras te schilderen, maar ballast kun je nog prima weatheren met dry bush technieken.

in onderstaand plaatje heb ik bestaande modules van de club helemaal gesuperd met AK paneliner for desert camouflage als wash, dan met grijs en earth verf van Mig ammo en Vallejo, beetje verschillend gemengd her en der, tussen de rails gedrybrushed in meerdere lagen zodat het tussen de sporen wat stoffiger wordt.

Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fohseer

Bericht door FidOo »

Goed Bezig Maarten, lekker werk verzet.
Vind het roesten goed gelukt, zeker bij die betonnen bielsen valt dat lekker op!.

Verde inderdaad wel eens met het commentaar van Paul. Dat bergje ballast is wel mooier. En ik doe het op dezelfde manier als paul. En eigenlijk had het voor jouw ook heel simpel geweest als je gewoon dat beetje ballast wat nu te ver is uitgestrooid gewoon had terug geschoven met je vinger of een stukje restafval wat recht is (karton/styreen/whatever).


ik gebruik overigens ook gewoon Afwasmiddel en houtlijm om te lijmen, en hoewel ik inderdaad ook wat steentjes had die omhoog kropen heb ik die daarna (na het lijmen dus) met een brede schroevendraaier verwijderd. Als je daarna airbrusht of verft heb je nergens last van.

Overigens is de truc om genoeg afwasmiddel te gebruiken (ook bij je water/lijm mengsel)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: Fohseer

Bericht door 8811 »

Pfff, bijna twee weken geleden alweer.

@Hans, @Raymond, @Paul_DMV en @FidOo bedankt voor jullie reacties en feedback.
Het bergje (een kop) gaat nu niet lukken helaas, maar als ik het landschap verder ga afwerken bij het spoor doe ik een nieuwe poging.

Wel heb ik een korte video van een RFO loc met de ballasttrein aan de haak. Video hier >>> 20220714_134546

Afbeelding

Was ik vergeten de vorige keer. :roll:


Maarten
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Fohseer

Bericht door Krab »

Mooi filmpje van een lange sleep Maarten ,die RFO loc ziet er ook goed uit
en sterk genoegd kom nog meer ballastwagons op een vlakke baan te trekken .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie