Hariborg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
roelie001
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2020 10:17

Hariborg

Bericht door roelie001 »

Hoi allemaal,

Zal hier mijn vorderingen gaan plaatsen van mijn baantje "Hariborg"

Als eerste waar komt Hariborg vandaan .... Van Haribo ... mijn zoontje en ik zijn er verzot op een leek ons leuk dit in het thema te verwerken.
Verder zal ik met Zwitsers materieel gaan rijden, SBB en RHB ( maar als ik iets anders leuk vindt rijd dat stiekem mee ) dit alles op Kato Unitrack.
Ik heb helemaal niets met rangeren, vandaar dat het meer een achtbaan is dan een modelbaan, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik hecht ook geen waarde aan realistische samenstellingen etc. Ik vind vooral het knutselen samen met mijn 11 jarige zoontje het leukst. Hij is gek van lampjes en knopjes en automatiseren (oa arduino).
In het baanplaan heb ik zoveel mogelijk traject zichtbaar en aan de voorkant. De fout om te veel onbereikbare plekjes te maken heb ik getracht te voorkomen :lol:
Bereikbaarheid : ik kan overal omheen lopen, behalve de linker zijde ..
Centrale : ESU Ecos 2 , software Itrain 4.1

De haltes/stations:
Nivo 0 : Schaduw station
Nivo 1 : Hariborg Stad en Haribo fabriek(en)
Nibo 1,5 : Ruine en goudmijn voor GoldBaren
Nivo 2: Traubeberg , Wijngaard/boertjes die de druiven voor de druivensuiker voor de snoepjes leveren
Nivo 3: Sankt Mooinix , dorpje voor vertier en skipiste.

Status : inmiddels begonnen aan de onderbouw en het spiraal ( die op mijn huidige baan op zolder al aanwezig was).


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met vriendelijk groet
Marco & Joey Roelofs


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Hariborg

Bericht door Nico Essers »

Leuk uitgangspunt dat Haribo thema. Het baanontwerp is speels en voldoet zeker aan de wens van veel rijlengte. Omdat de baan een gigantisch in elkaar gedraaid hondenbod is zonder dat het ergens een dubbel spoor vormt (waar van baan gewisseld kan worden) blijven de treinen altijd het zelfde rondje rijden. Door voldoende afwisseling d.m.v. schaduwstation zal dit minder opvallen. Je zou een treinstel tegen de richting in kunnen laten rijden voor wat meer afwisseling maar dan zou je nog op 1 of 2 plaatsen een extra passeer spoor moeten inbouwen. Ik doe dat op mijn baan ook en dat geeft meteen meer variatie en onvoorspelbaarheid op de baan. Van de fabriek naar Hariborg zou je een pendellijntje kunnen instellen.
Je kunt links niet achter de baan komen. Hoe bereik je dan het onderliggende schaduwstation. De bouw gaan we zeker volgen :Thumb


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
roelie001
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2020 10:17

Re: Hariborg

Bericht door roelie001 »

Hoi Nico

Rechts kan ik er achterkomen ;-) zie nu pas dat ik dat verkeerd had.
Van de fabriek naar Hariborg is inderdaad een pendellijntje bedacht ( zie dubbelle pijlen)
De reden dat ik geen keerlussen en overal 2 richting maak dat ik met mijn vorige banen (ook nog h0 gehad) gek werd van de deadlocks.


Plaats reactie