Kokkerdam

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kokkerdam

Bericht door Hoontje »

Het ziet er allemaal erg tof uit hoor! Geweldig hoe de vuilniswagen afgewerkt is! Herinnert me eraan dat ik de versie met zwaailichten toe moet voegen aan de webshop.

Blijf je volgen!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kokkerdam

Bericht door WilcoV »

Altijd leuk verschillende kleine details. Blijf ze allemaal posten, levert altijd leuke ideetjes op.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Hoontje schreef: 19 dec 2021 22:01 Het ziet er allemaal erg tof uit hoor! Geweldig hoe de vuilniswagen afgewerkt is!
Bedankt @Hoontje! Laatst eigenaar geworden van een stam (grijze) VAM-wagens, dus idee is om nu op de 2e module iets van een laadstation over een spoor te bouwen waar de wagens met een 2400 onderdoor getrokken kunnen worden. De grijze wagens zijn misschien net niet helemaal het juiste tijdperk (iets te oud), maar wie weet volgt een andere kleur wagens ook nog wel een keer en anders veroorloof ik mij een beetje tijdperk-vrijheid. 8-) En de vuilniswagen zou in zo'n scène ook mooi tot zijn recht kunnen komen.

Maar net als afgelopen jaar kunnen plannen nog wijzigen, dat is een beetje mijn manier van projectjes bouwen en 'aan elkaar smelten'...soms ontstaat een plan(netje) en wordt het gerealiseerd, soms wordt het ook ingehaald door een volgend plan.
WilcoV schreef: 20 dec 2021 10:19 Altijd leuk verschillende kleine details. Blijf ze allemaal posten, levert altijd leuke ideetjes op.
Dat probeer ik te blijven doen @WilcoV, ook omdat niet zelden de posts van anderen op dit forum inderdaad die ideeën opleveren. Dus ik ben vereerd als ik anderen ook weer kan helpen aan ideetjes...


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Goedemiddag, even tijd voor een update over het plaatsen van het viaduct dat in eerdere posts al wel te zien was.

Als eerste struikgewas plaatsen in de ruimte tussen fietsbrug en perron waar ik straks niet meer bij kan. Work-in-progress-foto en leuk om straks via de foto's nog te kunnen zien wat er eigenlijk staat :roll: :

Afbeelding

Toen dat klaar was kon het viaduct eindelijk op zijn plaats gezet worden! Een project dat al enige tijd lag te wachten, eindelijk op zijn plaats! En het levert de doorkijkjes en breking van zichtlijnen op zoals ik voor ogen had:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu kunnen we verder met het gebied ervoor en natuurlijk de weg aanleggen vanaf het viaduct weer naar 'grondniveau'.


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Goedenavond, in de afgelopen kerstvakantie ben ik begonnen met het projectje 'baanwachterswoning'. Het gaat om het model van Tilly Models, en dat lag al enige tijd te wachten...dit soort bouwpakketjes start natuurlijk met 'unboxing' en het schoonmaken van de onderdelen. Na het in elkaar zetten van de basis is het tijd voor het schilderwerk. Ik heb er dit keer voor gekozen om eerst de kozijnen te schilderen en daarna de muren e.a. van de basiskleuren te voorzien.

Afbeelding

Daarna heb ik (voor mij de eerste keer) de volgorde gebruikt welke in de bouwinstructie wordt aangegeven: de muren en het dak eerst in de (donkere) basiskleur en vervolgens via de drybrush methode van de zandsteen en oranje/bruine pannen voorzien. De foto van de muren toont een 'tussentijds' resultaat; links is onbehandeld en rechts behandeld.

Afbeelding

Aangezien de beoogde plaats van deze woning vooraan op de baan is en het raam een goede 'inkijk' biedt (en ja, de oplettende kijker zit dat er een raamstijl gesneuveld is, maar voor de inkijk ook wel prima toepasbaar ;)) moest er toch eigenlijk wel een interieur komen! Dus werd het tijd om ook de binnenhuisarchitect te spelen. Geïnspireerd door oa. de how-to's van @Hoontje en de leuke setjes die via DM Toys verkrijgbaar zijn (<reclame>wat een scherpe details!! </reclame>) is er dus een woonkamer in elkaar geklust. De bloempotten zijn gemaakt een kraaltje met een minuscuul stukje groen erop.

Afbeelding

En toen was het tijd om alles in elkaar te zetten, inclusief uiteraard een lampje; anders zou het werk aan het interieur natuurlijk voor niets zijn geweest. 8)7 In een volgende update zal de woning een plaats krijgen in Kokkerdam en van een passende omgeving worden voorzien.


Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Kokkerdam

Bericht door Pierre »

Knap gedaan. Ziet er mooi uit zo met interieur. ;)


Groet Pierre.

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kokkerdam

Bericht door Raymond »

Mooi👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Kokkerdam

Bericht door Hansepansje »

Hoontje schreef: 19 dec 2021 22:01 Het ziet er allemaal erg tof uit hoor! Geweldig hoe de vuilniswagen afgewerkt is!
Daar ben ik het helemaal mee eens!! Mooi die gedetailleerde zelfbouwprojecten, petje af. _o_
En het gebruik van kleine ledjes die ook nog eens knipperen spreekt me natuurlijk bijzonder aan! :D

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Kokkerdam

Bericht door Alro »

Dat heb je mooi gemaakt Jan-Willem :Thumb

Nog even terugkomend op die steile fietshelling: Kan je daar geen trap met fietsgoot van maken?
Afbeelding

Ik vind het zo ook mooi hoor en kan me zeker voorstellen dat je geen zin in hebt om deze nog te veranderen maar aan de andere kant komt het 't realisme ten goede.

Ga zo door, ik blijf je volgen!



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Bedankt voor de positieve reacties!
Alro schreef: 19 jan 2022 15:14 Nog even terugkomend op die steile fietshelling: Kan je daar geen trap met fietsgoot van maken?
Interessant idee Ronald! Ik zal het nu waarschijnlijk niet meer toepassen omdat ik dan dit stukje teveel moet 'herzien', maar wie weet later nog eens of op een andere plek.


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Kokkerdam

Bericht door Alro »

jw82 schreef: 19 jan 2022 15:47 Interessant idee Ronald! Ik zal het nu waarschijnlijk niet meer toepassen omdat ik dan dit stukje teveel moet 'herzien', maar wie weet later nog eens of op een andere plek.
En groot gelijk heb je.

Het is wel dat je alleen het fietsdek zou hoeven te vervangen door een trap (iets steiler en met tussenplateaus) zodat je die mooie support kan behouden, maar dat kan idd. altijd later nog wel eens een keertje.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kokkerdam

Bericht door Hoontje »

Dat huisje is geweldig met de inrichting zo! Heel mooi, sfeervol. De bloempotjes zijn een mooie inspiratie!

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Nadat het ambt van baanwachter is opgeheven en onze voormalige baanwachter achter de geraniums mocht plaatsnemen met uitzicht op de spoorlijn, hebben hij en zijn vrouw rondom de baanwachterswoning (zie eerdere post) ter vermaak enige dieren rondom verzameld.

Daarom zijn een varkenskot in aanbouw en is mijn dochter (10 jaar, onder begeleiding...maar zelf ook lekker bezig 😉) actief met ontwerp en bouw van een 'speeltoestel' voor de geit!



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

We zetten - letterlijk & figuurlijk 😉 - kleine stapjes in Kokkerdam, maar de baanwachterswoning staat in zijn hoekje en de beestenboel van de voormalige baanwachter heeft zijn en haar plaats gevonden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op naar een volgend deelproject!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Kokkerdam

Bericht door Hans »

Hallo Jan-Willem,

Leuke details en mooi gemaakt.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Na het project waarin details een hoofdrol hadden (baanwachterswoning), nu weer eens met andere zaken bezig: de ruwbouw van de 2e module.

Het wordt namelijk ook wel eens tijd om wat makkelijker een rondje met de trein te kunnen rijden. 😉

Eerst nog wat meten en ontwerpen, er lag wel een basis, maar ondertussen veranderen plannen tenslotte.

Afbeelding

Dan de kabels maken waarmee ik via 9-pins connectoren kan connecten met de de centrale plaats waar een en ander aan electronica en transformator staat (ter herinnering, dit is een analoge baan).

Afbeelding

En zo gaat het ongeveer worden, de eerste wisselaandrijving is inmiddels verzonken zodat later weggewerkt kan worden in de spoordijk. Langs het zijspoor komt een goederen-/postloods waar de Motorpost zijn lading kan lossen. In het 'middenterrein' komt nog de industrie aansluiting binnen vanaf de 1e module, dat sporenplannetje moet ik nog in detail ontwerpen. Hier hoop ik oa. een passende scenery voor een VAM-trein te gaan realiseren...

Afbeelding

Wordt vervolgd!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Kokkerdam

Bericht door erik-n-fan »

Leuk gedaan Jan-Willem!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Kokkerdam

Bericht door Folkert van Wijk »

Dat is een mooi huisje! Ook het interieur ziet er goed uit zo.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Kokkerdam

Bericht door Folkert van Wijk »

Heb ook even verder je draadje bekeken. Die vuilniswagen is idd ook erg leuk. Mooie details allemaal!



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Bij een recente bestelling bij DMToys mocht ik een cadeautje uitzoeken...altijd leuk! 8-)

Het werd een hotdog kraam (Modellbahn Union), een lasercut model. Er is nog een onbestemd stukje terrein aan de rand van het stationsplein van Kokkerdam...dus wie weet kan er iets voor de inwendige mens geregeld worden!

Als tussendoortje afgelopen week dit dingetje in elkaar gezet. Prima pasvormen, goed materiaal...al met al een leuk bouwsel! Als extraatje voorzien van verlichting en aangezien je dan ook net iets meer ziet natuurlijk, dan ook maar wat extra inrichting (uit 'afval': gestripte isolatie van elektradraad) en een mannetje in de kraam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jw82 op 28 feb 2022 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Kokkerdam

Bericht door Hans »

Hallo Jan-Willem,

Dat is heel erg mooi geworden.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Kokkerdam

Bericht door Rtoonen »

Wat een leuk model.

Groet,
Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Kokkerdam

Bericht door Folkert van Wijk »

Graag een broodje met saus.



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Vorig jaar heb ik van de hortensia en de spirea wat snoei-'afval' bewaard en laten drogen in de schuur. Idee was om dat als basis voor bomen/struiken te gaan gebruiken...en dat heb ik nu maar eens in de praktijk gebracht.

In vorm knippen, spuitlijm erover en dan eerst een laagje met blended/fine turf (Woodland Scenics), dan weer inspuiten en met coarse turf en/of underbushes bestrooien. Dit in wat verschillende kleuren en combinaties. Tot slot nog een laagje blanke lak erover heen gespoten.

Natuurlijk geen nieuwe methode, maar leuk om zelf eens uit te proberen met eigen snoei-afval. Ik ben best tevreden met dit eerste resultaat, voorlopig heb ik weer even wat voorraad in verschillende maten om groen aan te planten in Kokkerdam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Kokkerdam

Bericht door traiNiac »

Ze zien er leuk uit Jan-Willem. Wat zit er onder het alu-folie? Een blok piepschuim? Vanwaar die alu-folie?


Plaats reactie