Kokkerdam

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kokkerdam

Bericht door tv_man »

Een knap staaltje detailwerk zeg!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Kokkerdam

Bericht door Pierre »

Dat is een hele mooie vuilniswagen geworden Jan-Willem. ;)


Groet Pierre.

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Bedankt voor de positieve berichtjes nav. mijn eerste update over de vuilniswagen!

Hierbij het vervolg...

Want na de cabine was de achterkant van de vuilniswagen aan de beurt. Ik heb een tijdje zitten twijfelen wat ik zou doen met eventuele achterlampen, maar na de cabine van de verlichting te hebben voorzien, kan het eigenlijk niet achterblijven. Uiteindelijk aan het passen gegaan met een SMD0402 led en het bleek dat deze eigenlijk prima aan "het onderste puntje van de achterkant" te bevestigen was...dus zonder te boren en met een drupje secondelijm de leds 'net om het hoekje' geplakt waarbij de draden via de wielkasten naar onderen gaan lopen; en dus uit het zicht zijn. (Op de foto zijn wat dikke krimpkousen te zien, maar die zitten er alleen als tijdelijke bescherming en om de draden een beetje ordenen omheen.)

Daarna was het tijd om te gaan verven en nog weer een stap verder, te gaan vervuilen...en ondertussen is de cabine mbv. Kristal Klear van ramen voorzien. Omdat ik de wagen 'in actie' ergens in Kokkerdam wil plaatsen aan de slag gegaan met een scene waarin het grofvuil wordt opgehaald, dus met allerlei mini-spulletjes uit de rommelbak een stapel vuil gemaakt en er dook daarbij ook nog een Preisertje op die wel geschikt te maken was voor dit doel. Collega's voor deze beste man moet ik nog eens ergens opduiken, want hij kan best wat hulp gebruiken...;-)

Afbeelding

En daarmee is dit project afgerond en is het zoeken naar een geschikte plaats in Kokkerdam. Hieronder nog een collage en filmpje van het eindresultaat!

Afbeelding



Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Kokkerdam

Bericht door Nico Essers »

:Thumb :Thumb Heel mooi gemaakt Jan-Willem


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Kokkerdam

Bericht door erik-n-fan »

Mooi gedaan!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kokkerdam

Bericht door Ronald2016 »

Dat is wel vet gedaan, mooie scene zo in zijn geheel.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Kokkerdam

Bericht door traiNiac »

Leuke details Jan-Willem,

Ik ga je volgen.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Kokkerdam

Bericht door Hans »

Hallo Jan-Willem,

Prachtig gedetailleerd resultaat. Heel knap gedaan.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Kokkerdam

Bericht door Pierre »

Prachtig gedaan. ;)


Groet Pierre.

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Iedereen nog bedankt voor de reacties op de vuilniswagen! :)

Hoewel ik maar aan een klein en ook nog analoog baantje aan het bouwen ben en ook de elektra simpel wil houden, was bij de eerste module de elektra naar m'n zin al teveel een rommeltje geworden. Om toch de mogelijkheid te hebben een beetje af te wisselen met die ene trein die straks tegelijk zijn stukje kan rijden, wil ik ook graag blokken 'stroomloos' kunnen zetten. Samen met een aantal wissels en natuurlijk verlichting ontstond in mijn hoofd een wirwar aan draadjes en schakelaars.

Daarom eerst maar eens wat (denk)werk verzet en inmiddels de eerste stappen gezet om de elektra (beter) op orde te brengen...nu nog zo zien te houden! Het is nog steeds basic vergeleken bij de oplossingen die ik hier soms langs zie komen, maar toch...

Idee is dat de eerste module het schakelbord voor de 'blokken' bevat, zodat er delen stroomloos gezet kunnen worden. De wissels en seinen (en evt. andere verlichting) ga ik schakelen met de (nieuwe) decoders van Digikeijs die met een app geschakeld kunnen worden. Tussen de modules wordt één en ander via 9-pins connectoren verbonden...

Ik hoop dat dit een begaanbare weg (of 'spoor' ;) ) blijft, het eerste deel is inmiddels naar tevredenheid gerealiseerd.

De onderkant van de module die de rest gaat aansturen - inclusief een stukje administratie die wel goed bijgehouden moet worden om te onthouden welke van de 54 pinnen waarvoor bestemd is 8)7 :

Afbeelding

Een en ander aangesloten...de beide bogen kunnen nu stroomloos geschakeld worden (schakelbord is nog een karton-proefje):

Afbeelding

Nu de volgende stappen zetten...


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Een tijdje geleden in dit draadje al eens aangekondigd dat er een fietsbrug in de plannen voor Kokkerdam zit. Deze loopt vanaf een viaduct over de sporen naar het station. Want via de autotunnel die al was aangelegd is fietsverkeer niet toegestaan... 8-)

Een aantal onderdelen lagen als halffabricaat al langer op de plank, een punt waar ik nog een goede oplossing voor zocht was 'hoe steun ik de fietsbrug'? Toen ik een houten speelkeukentje uit elkaar haalde (mooi dun hout om nog eens te gebruiken ;) ), viel mijn oog op een soort van houten roostertje...zou ik daar pilaren cq. betonnen wand met doorkijkjes van kunnen maken? Op deze manier breekt het ook meteen het zicht op een deel van het perron en geeft het perspectief op een toch kleine baan.

De proefopstelling (met als inzet het originele stukje hout):

Afbeelding

Na het besluit om vandaag toch niet naar Eurospoor te gaan de regenachtige dag gebruikt om dit projectje eens verder op te pakken. De halffabrikaten in elkaar gelijmd, diverse draagbalken aangebracht en veel verfwerk gedaan. Mijn dochters (5 en 10 jaar) hebben ondertussen geholpen door het beoogde wegdek voor zowel het viaduct als de fietsbrug te voorzien van de basislaag.

Hieronder een aantal foto's van het voorlopige resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Kokkerdam

Bericht door traiNiac »

Wordt een leuk ding Jan-Willem,

Wel blij dat ik daar niet tegenop hoef te fietsen :mrgreen:



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Op de baan zelf moet nog een en ander gebeuren voordat viaduct geplaatst kan worden, maar dit staat vast klaar voor plaatsing tzt.

Afbeelding

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Kokkerdam

Bericht door erik-n-fan »

Nice!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Kokkerdam

Bericht door traiNiac »

heel fraai geworden!



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kokkerdam

Bericht door Raymond »

Gaaf gedaan👍🏻

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Ik ben weer toe aan het leggen van een stuk railbedding/spoordijk; het gaat om een enkelsporig stuk. Er komen bovenleidingmasten en een sein langs het spoor te staan, dus idee is om naast het ballastbed een inspectiepad te leggen.

Bij eerdere stukken heb ik gespeeld met verschillende diktes kurk om hoogteverschil(letjes) te creëren en richting doorsnede te gaan zoals bv NEM122 deze aangeeft en het inspectiepad lager ligt dan de ballast. Tegelijk gaat het dan vaak maar om millimeters en is het uiteindelijk effect niet zo groot - terwijl wel aardig wat extra werk geeft. Al met al ben ik nog niet helemaal tevreden met aanpak tot nu toe...of wil ik het misschien ook wel te moeilijk maken. 8)7

Hebben jullie nog tips? De kurkstrook gewoon op eenzelfde hoogte houden en zo breed maken dat ballastbed en inspectiepad naast elkaar liggen? Of toch wel hoogteverschil, bv. ballastbed op 3mm dikte en inspectiepad op 1 of 2 mm dikte ernaast?

En praktijk: heeft een enkelsporig traject aan beide zijden of maar aan één zijde een inspectiepad?


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kokkerdam

Bericht door tv_man »

Een goede bron van inspiratie voor hoe het eruit ziet langs het spoor zijn video's vanuit machinistenperspectief/cab view op YouTube. Bijvoorbeeld hoe inspectiepaden in het echt liggen en of een of twee millimeter hoogteverschil in praktijk uitmaakt. En ik geloof dat nem122 gebaseerd is op het Duitse voorbeeld dus het kan zijn dat het in Nederland net iets anders is (of weer niet)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Er is momenteel niet zoveel zichtbare voortgang in Kokkerdam...maar op de vierkante centimeter is weer een en ander gedaan! :ugeek: Wie het kleine niet eert...


Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Kokkerdam

Bericht door traiNiac »

Fraai priegelwerkje, maar wat is het?



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

traiNiac schreef: 03 dec 2021 07:46 Fraai priegelwerkje, maar wat is het?
Railtrafo en 'potjes' langs de spoorlijn.


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Kokkerdam

Bericht door traiNiac »

Leuk!



Re1044
Berichten: 314
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: Kokkerdam

Bericht door Re1044 »

Met belangstelling volg ik je topic , mooi gedaan allemaal , wel typisch herkenbaar , ik ben benieuwd wat er nog meer komt ,want dit is gewoonweg smullen


Alex

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Re1044 schreef: 03 dec 2021 09:40 Met belangstelling volg ik je topic , mooi gedaan allemaal , wel typisch herkenbaar , ik ben benieuwd wat er nog meer komt ,want dit is gewoonweg smullen
Bedankt Alex!

Vanavond een volgend detail afgemaakt dat ik langs het stuk spoor wil plaatsen waar ik momenteel mee bezig ben: een elektriciteitshuisje (Tilly models). Het onderplaatje gaat nog van gras e.d. voorzien worden en moet een wisselaandrijving uit het zicht gaan houden.

Afbeelding

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Het resultaat van project fietsenstalling voor station Kokkerdam:

Afbeelding

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Plaats reactie