DMV Modules met industrie en Draai-rolbrug

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: DMV Modules met industrie en Draai-rolbrug

Bericht door Jerome »

En we knallen door met weer een update, ik ga gewoon door! ;-).

Deze update gaat over de Sint suprise. Nou, ik ben er dus geen fan van... bij ons in de familie trekken we een lootje, en dan moet je daar een surpise voor maken. Daar zit je dan weer avonden lang te werken met papier maché, behanglijm, watten enzo... Maar deze keer trok ik mijn neef, en omdat hij in het oude centrum van delft woont, kwam ik al snel op het idee om zijn huis/straat na te bouwen in schaal 1:160. Kan ik wat technieken testen en ervaring opdoen om een oud straatje te maken. Het zou wel een race tegen de klok worden om het op tijd af te krijgen. Daardoor heb ik tijdens de bouw niet heel veel foto´s gemaakt, maar zie een aantal hieronder inclusief het eindresultaat.

Dit is het huis van mijn neef in hartje Delft. Het is een oud 2 onder èèn kap woning, naast een klein speeltuintje.

Afbeelding

Om tijd te sparen ga ik wel wat dingen weglaten, zoals andere huizen in de straat en dakkapellen.

Ik begonnen met het dak te ontwerpen en te plotten met de plotter. De maten heb ingeschat met behulp van Google Maps. De plotter deed hier ruim 3 uur over om het geheel te plotten:
Afbeelding

Het bleek al snel dat ik de verhoudingen niet goed had ingeschat, het dak is hoger dan het orgineel... 8)7 . Maar goed het is een suprise, dus het hoeft niet allemaal exact.
Afbeelding

Daarna het dak in zwarte primer gespoten en later oranje-bruin. Rechts op de foto zie je ook de zijwanden van het huis.
Afbeelding

Ik heb de meeste aandacht besteed aan de voorkant van het huis. Deze heb ik opgebouwd uit 3 lagen 0.3mm styreen. Eerst heb ik de losse lagen geschilderd, en daarna op elkaar geplakt:
Afbeelding

Dit is dan het resultaat:
Afbeelding

Ik had nog een doosje van karton liggen waar het cadeau in kon, het doosje was 17 bij 17 cm, dus dat is dan gelijk maar de oppervlakte waarop het huisje moet komen. Het straatje bestaat uit oude bakstenen die niet zo netjes liggen, met een stoepje. Verder komt er een parkeerplaatsje en speeltuin. Dus het straatje ontworpen en deze met de plotter gaan plotten. Dat was wel een flinke opgave voor mijn laptop en plotter! Het ontwerpen was erg lastig, al die steentjes intekenen maakte mijn laptop er traag. En de plotter heeft ruimt 10 uur staan draaien _o_ ! Resultaat:
Afbeelding

Daarna wat drybrushen met diverse kleuren krijg je dit:
Afbeelding

Verder nog een shutting ontworpen en geschilderd:
Afbeelding

Daarna nog wat gras ingestrooid, een hekje gemaakt en wat boomjes geplant, dan kom je al een heel eind:
Afbeelding

Ik had er nog veel meer aan kunnen doen, maar de tijd was op... Ik had nog verlichting willen aanbrengen en het huisje verder willen inrichten. Ook de achterzijde is wat grof afgewerkt. Maar het was erg leerzaam om te doen. Ik heb ook veel Ohhhh´s en ahhh´s mogen ontvangen tijdens de (deels online) Sinterklaasavond. Hieronder een zooi foto´s van het eindresultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Best geinig toch? De volgende update gaat weer over het dak van de loc loods.

Greetz, Jeroen.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1515
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: DMV Modules met industrie en Draai-rolbrug

Bericht door Hans »

Hallo Jeroen,

Dat is heel leuk geworden.
Ik heb het ook aan mijn vrouw laten zien
Ze zei meteen dat ik ons huis ook maar moest namaken, maar daarvoor heb ik de skills niet.
Bovendien woon ik in een appartement. Dat staat niet op mijn baan.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: DMV Modules met industrie en Draai-rolbrug

Bericht door Jerome »

Hallo Hans,

Dank voor je bericht! Ja die reactie kreeg ik ook thuis. Ik ben ook van plan om t.z.t. ons huis (ik woon in Oosterheem, ik zie dat wij in dezelfde stad wonen) na te maken. Maar ondanks dat je in een flat woont, kan je toch een deel maken, een paar verdiepingen bijvoorbeeld? Ik ben nu ook een kantoor aan het ontwerpen van meerdere verdiepingen.

Greetz, Jeroen.




Plaats reactie